W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Prawo ochrony środowiska – pracujemy nad nowelizacją ustawy [USTAWA]

04.06.2024

Do 17 czerwca 2024 r. można zgłaszać uwagi do projektu nowelizacji ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw. Zmiany mają wzmocnić środowiskowy wymiar polityki miejskiej i ekologiczną transformację miast oraz przyczynić się do poprawy jakości powietrza.

przyroda

Jakie rozwiązania proponujemy?

  • Ograniczamy negatywny wpływ sektora mieszkalnictwa na stan powietrza. W tym celu zwiększymy efektywność rządowych programów, które wspomagają m.in. wymianę urządzeń lub systemów grzewczych na niskoemisyjne oraz kompleksową termomodernizację domów jednorodzinnych.
  • Zapewniamy środki finansowe na realizację działań związanych z poprawą jakości powietrza, m.in. dla Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze”.
  • Wprowadzamy zapisy określające wymagania jakościowe dla paliw stałych z biomasy.
  • Usprawniamy wdrażanie programów priorytetowych, w których następuje udostępnienie środków finansowych wojewódzkim funduszom ochrony środowiska i gospodarki wodnej z przeznaczeniem na udzielanie dotacji na wskazane przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej programy i przedsięwzięcia z zakresu zadań ochrony środowiska i gospodarki wodnej.
  • Porządkujemy terminy realizacji zadań ustawowych wykonywanych przez Krajowy Ośrodek Bilansowania i Zarządzania Emisjami.
  • Proponujemy wprowadzenie konieczności opracowania miejskich planów adaptacji przez miasta o liczbie mieszkańców równej i większej niż 20 tys. Wdrażanie tych dokumentów ma być monitorowane – samorządy mają być zobowiązane do przekazywania co 2 lata do Instytut Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego sprawozdań z wdrażania działań adaptacyjnych. Projekt ustawy określa obligatoryjne części takiego planu, wśród których jest też idea zazieleniania miasta, w tym zwiększania powierzchni terenów zieleni i zadrzewień, oraz koncepcja zagospodarowania wód opadowych i roztopowych na terenie miasta. W ten sposób chcemy zachęcić miasta do rozsądnego planowania inwestycji w odpowiedzi na realne problemy. Kolejnym elementem jest wzmocnienie polityki prowadzonej przez samorząd gminy i województwa, a także polityki krajowej o kontekst adaptacji do zmian klimatu.
  • Rozszerzamy zakres interwencji istniejącego już Funduszu Rozwoju Regionalnego o projekty i inwestycje służące zielonej transformacji miast i miejskich obszarów funkcjonalnych.
  • Wprowadzamy dodatkowe mechanizmy wspierające realizację przedsięwzięć proekologicznych, nie tylko przez zmianę terminu opracowania i przyjęcia w drodze uchwały sejmiku województwa aktualizacji programu ochrony powietrza, ale również uatrakcyjnienie warunków realizacji programów „Stop Smog” oraz „Czyste Powietrze”.

Dlaczego pracujemy nad nowelizacją?

  • Ograniczenie skutków pogłębiających się zmian klimatu jest ważne ze względu na ochronę życia, zdrowia i bezpieczeństwa ludzi, ale też zapewnienie rozwoju gospodarczego kraju, regionów i miast. To samo odnosi się do prawa do oddychania czystym powietrzem.
  • Potrzebujemy przyśpieszenia procesu poprawy jakości powietrza, ale także ograniczania wielkości emisji gazów cieplarnianych. Proponowane działania usprawnią niektóre procesy administracyjne i przełożą się na możliwość pozyskania przez jednostki samorządowe większych środków finansowych na poprawę jakości powietrza czy też adaptację miast do zmian klimatu.
  • Będzie to jednocześnie realizacja jednego z kamieni milowych KPO.
  • W polskich miastach mieszka prawie 60% populacji kraju. Te osoby są lub mogą być w najbliższej przyszłości narażone na negatywne konsekwencje zmian klimatu takie jak wzrost temperatury czy zniszczenia wywołane deszczem nawalnym. Sytuację będzie pogarszało niekorzystne dla środowiska projektowanie przestrzeni, w szczególności zasklepianie terenu. Tak ważne jest więc reagowanie na niekorzystne zjawiska – wspieranie odporności miast jest i musi być ważnym celem polityki klimatycznej państwa.

Materiały

Link do projektu
{"register":{"columns":[]}}