W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Ustawa o biokomponentach i biopaliwach ciekłych przyjęta przez Radę Ministrów

Projekt ustawy dostosowuje polskie prawo do dyrektywy UE, która promuje stosowanie energii ze źródeł odnawialnych w transporcie. Nowe przepisy pozwolą na rozwój paliw alternatywnych, np. biometanu.

Ministra Paulina Hennig - Kloska oraz Premier Donald Tusk podczas Rady Ministrów.Powitanie.

Dlaczego wprowadzamy zmiany?

Sektor transportu jest odpowiedzialny za zużycie jednej trzeciej energii końcowej w UE, z czego znaczna część pochodzi z ropy naftowej. Jest jedynym sektorem, w którym poziom emisji wzrósł w porównaniu do 1990 r. Niezbędne jest wprowadzenie narzędzi służących szerszemu wykorzystaniu biopaliw, biokomponentów zaawansowanych oraz energii elektrycznej w transporcie. Dzięki temu będzie można ograniczyć negatywny wpływ sektora paliw i transportu na środowisko, co jest kluczowe dla poprawy jakości powietrza i naszego zdrowia.

Najważniejsze informacje:

  • Ustawa o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach oraz niektórych innych ustaw (UC28) określa poziomy Narodowego Celu Wskaźnikowego (NCW) na kolejne lata.

    • NCW to minimalny udział biokomponentów i innych paliw odnawialnych zużytych we wszystkich rodzajach transportu, w ogólnej ilości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych zużywanych w ciągu roku w transporcie drogowym i kolejowym.
    • Minimalny udział energii pochodzącej z OZE (NCW) w transporcie ma wynieść:
      • w 2025 roku – 9,2%;
      • w latach od 2026 do 2029 – 10%;
      • w 2030 roku – 14,9%.
  • Realizacja celu OZE ma zostać osiągnięta przede wszystkim przy wykorzystaniu:
    • biokomponentów pochodzących z surowców spożywczych lub pastewnych,
    • biokomponentów zaawansowanych wytworzonych z surowców odpadowych lub pozostałości,
    • odnawialnej energii elektrycznej.
  • Ustawa uzupełnia katalog paliw, którymi można realizować NCW. Chodzi m.in. o ciekłe i gazowe paliwa węglowe i gazowe paliwa węglowe pochodzące z recyklingu czy  odnawialną energię elektryczną.
  • Paliwem umożliwiającym realizację NCW będzie mógł być biometan, w tym wprowadzony do sieci gazowej, który w celu końcowego zużycia trafił na stacje np. bioCNG.
  • Przy realizacji NCW Ustawa uwzględnia poza paliwami i biopaliwami ciekłymi również paliwa lotnicze i paliwa żeglugowe.

Zaproponowane przepisy mają wejść w życie od 1 kwietnia 2025 roku, a w części dotyczącej realizacji NCW od 1 stycznia 2026 r.

{"register":{"columns":[]}}