W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Krajowy System Ratowniczo-Gaśniczy

Krajowy System Ratowniczo – Gaśniczy zaczął funkcjonować od 1995 roku zorganizowany przez Państwową Straż pożarną. Podstawowym założeniem w budowie KSRG było stworzenie jednolitego i spójnego układu skupiającego powiązane ze sobą różne podmioty ratownicze, tak aby można było podjąć skutecznie każde działanie ratownicze. Krajowy System Ratowniczo-Gaśniczy stanowi integralną część bezpieczeństwa wewnętrznego państwa, obejmującą w celu ratowania życia, zdrowia, mienia lub środowiska, prognozowanie, rozpoznawanie i zwalczanie pożarów, klęsk żywiołowych i innych miejscowych zagrożeń.

Charakterystyka KSRG na terenie powiatu kępińskiego

W skład KSRG na terenie powiatu kępińskiego wchodzą następujące podmioty:

  • Jednostka Ratowniczo – Gaśnicza w Kępnie

  • Ochotnicza Straż Pożarna w Baranowie od 11.04.1995 r.

  • Ochotnicza Straż Pożarna w Bralinie od 11.04.1995 r.

  • Ochotnicza Straż Pożarna w Kępnie od 10.06.2005 r.

  • Ochotnicza Straż Pożarna w Laskach od 1.12.2016 r.

  • Ochotnicza Straż Pożarna w Łęce Opatowskiej od 11.04.1995 r.

  • Ochotnicza Straż Pożarna w Opatowie od 1.05.2017 r.

  • Ochotnicza Straż Pożarna w Nowej Wsi Książęcej od 5.11.2002 r.

  • Ochotnicza Straż Pożarna w Perzowie od 11.04.1995 r.

  • Ochotnicza Straż Pożarna w Rychtalu od 30.11.2004 r.

  • Ochotnicza Straż Pożarna w Słupi pod Kępnem od 21.05.2002 r.

  • Ochotnicza Straż Pożarna w Trębaczowie od 1.12.2016 r.

  • Ochotnicza Straż Pożarna w Trzcinicy od 4.09.2001 r.

Zadania KSRG

Podmioty Krajowego Systemu Ratowniczo – Gaśniczego prowadzą działania w zakresie walki z pożarami i innymi klęskami żywiołowymi, ratownictwa technicznego, ratownictwa chemicznego i ekologicznego oraz ratownictwa medycznego, które obejmują:

  • Rozpoznanie i identyfikacja zagrożenia

  • Zabezpieczenie strefy działań ratowniczych oraz wyznaczenie i oznakowanie stref niebezpiecznych

  • Włączenie lub wyłączenie instalacji, urządzeń i mediów mających wpływ na bezpieczeństwo zagrożonych lub poszkodowanych osób oraz bezpieczeństwo ratowników.

  • Dotarcie i wykonanie dostępu oraz ewakuacje osób poszkodowanych, udzielenie im pomocy przedmedycznej.

  • Przygotowanie dróg ewakuacji zagrożonych lub poszkodowanych osób i ratowników.

  • Ewakuacja i ratowanie ludzi, zwierząt, środowiska oraz mienia przed skutkami pożarów;

  • Ocenę rozmiarów zagrożenia i prognozowanie jego rozwoju.

  • Dostosowanie sprzętu oraz technik i środków do rodzaju, skali i miejsca zdarzenia;

  • Likwidacja, ograniczenie lub zwiększenie strefy zagrożenia

  • Uruchomienie dodatkowych sił i środków podmiotów KSRG

  • Oddymianie, przewietrzanie strefy zagrożenia

  • Stosowanie wodnych lub lodowych technik ratowniczych służących do ewakuacji z akwenów wodnych lub terenów powodziowych

  • Ewakuację osób z wysokości lub miejsc poniżej poziomu terenu

  • Oświetlenie miejsca zdarzenia

  • Obwałowywanie, wypompowywanie i uszczelnianie miejsc wycieku wody lub innych mediów

  • Stawianie zapór na zbiornikach, ciekach lub akwenach zagrożonych skutkami rozlania substancji niebezpiecznych

  • Związywanie lub neutralizacja substancji niebezpiecznych

  • Prowadzenie czynności z zakresu dekontaminacji wstępnej

  • Wstępne sprawdzenie niezidentyfikowanych przesyłek pod kątem możliwości wystąpienia zagrożenia biologicznego oraz ich zabezpieczenie, z wyłączeniem przesyłek o zagrożeniu wybuchowym

  • Rozpoznanie u osób poszkodowanych stanu nagłego zagrożenia zdrowotnego oraz prowadzenie segregacji pierwotnej oraz udział w segregacji wtórnej

  • Zastosowanie technik i sprzętu niezbędnych do ratowania życia i zdrowia w zależności od rodzaju, skali i miejsca zdarzenia oraz liczby osób poszkodowanych

  • Zapewnienie ciągłości realizowanego przez podmioty KSRG procesu ratowania osób znajdujących się w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego

  • Współpraca z jednostkami systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego w czasie realizacji medycznych działań ratowniczych przed przeprowadzeniem segregacji wtórnej, również w punkcie pomocy medycznej

{"register":{"columns":[]}}