W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Kształcenie na potrzeby gospodarki - Umiejętności w szkolnictwie wyższym

Status Status: Trwa ocena wniosków

Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS),

Priorytet 1 Umiejętności,

Działanie 01.05 Umiejętności w szkolnictwie wyższym

Celem naboru konkurencyjnego jest wsparcie rozwoju kierunków studiów kształcących przyszłe kadry na potrzeby gospodarki i rynku pracy, a także rozwój kwalifikacji lub kompetencji kadry zaangażowanej w realizację procesu kształcenia na kierunku lub kierunkach objętych wsparciem.

  • Rodzaj wnioskującego:

    • Uczelnie 
  • Dofinansowanie mogą otrzymać projekty obejmujące kompleksowy program wsparcia realizowany na kierunku lub kierunkach studiów, umożliwiający dostosowanie kwalifikacji lub kompetencji studentów danego kierunku lub kierunków studiów do potrzeb gospodarki i rynku pracy, a także rozwój kwalifikacji lub kompetencji kadry zaangażowanej w realizację procesu kształcenia na kierunku lub kierunkach objętych wsparciem, w celu dostosowania oferty podmiotów systemu szkolnictwa wyższego do potrzeb rozwoju gospodarki oraz zielonej i cyfrowej transformacji.

  • Projekt obowiązkowo musi obejmować realizację następujących elementów:

    • tworzenie nowych lub modyfikację istniejących programów kształcenia we współpracy z pracodawcami, praktykami lub podmiotami funkcjonującymi w otoczeniu społeczno-gospodarczym,
    • realizację dodatkowych elementów kształcenia, w tym elementów praktycznych, podnoszących kompetencje studentów, np. staże, kursy/szkolenia, wizyty studyjne, zajęcia dodatkowe prowadzone przez praktyków,
    • realizację działań zmierzających do ograniczenia zjawiska przedwczesnego kończenia nauki,
    • rozwój kompetencji kadry zaangażowanej w realizację procesu kształcenia.
  • Narodowe Centrum Badań i Rozwoju

  • Partnerstwo w naborze nie jest wymagane.

    ION dopuszcza konstrukcję projektu partnerskiego, o którym mowa w art. 39 ustawy wdrożeniowej. Nie istnieją formalne ograniczenia co do charakteru prawnego i organizacyjnego partnera – może to być dowolna jednostka, o ile została wybrana w sposób spełniający wymogi, o których mowa w art. 39 ustawy wdrożeniowej. Sposób i tryb wyboru partnera musi być opisany we wniosku. ION dopuszcza realizację projektu również w partnerstwie z inną uczelnią.

    Realizacja projektu w partnerstwie musi mieć swoje uzasadnienie merytoryczne – tzn. dzięki współpracy podmiotów powstanie wartość dodana, niemożliwa do osiągnięcia w przypadku działań podejmowanych indywidualnie lub poprzez zlecanie działań podmiotom zewnętrznym wobec wnioskodawcy. Zasadność realizacji projektu w partnerstwie będzie podlegała ocenie merytorycznej, w związku z powyższym uznanie realizacji projektu w partnerstwie za bezzasadne lub niewłaściwe będzie skutkowało obniżoną punktacją na ocenie merytorycznej wniosku.

  • 500 000 000,00 zł

  • Maksymalny dopuszczalny poziom dofinansowania wynosi 97% wartości projektu. Wymagany jest wkład własny – minimum 3% wartości wydatków kwalifikowalnych projektu.

  • Data ogłoszenia: 5 lipca 2023 r.

    Rozpoczęcie naboru wniosków: 10 lipca 2023 r.

    Zakończenie naboru wniosków: 31 października 2023 r.

    Przewidywany termin zatwierdzenia wyników oceny projektów – maj 2024 r.

  • Wnioskodawca składa wniosek wyłącznie za pośrednictwem SOWA EFS

    Link do systemu https://sowa2021.efs.gov.pl/login – możliwość składania wniosków od 10 lipca 2023 r.

  • Ocena projektu prowadzona jest w zakresie spełnienia kryteriów wyboru projektów, stanowiących Załącznik nr 1 do Regulaminu wyboru projektów  „Kryteria wyboru projektów”.

    Procedura oceny składa się z następujących etapów:

    • pierwszy etap oceny merytorycznej w zakresie kryteriów merytorycznych 0-1,
    • drugi etap oceny merytorycznej w zakresie kryteriów dostępu i kryteriów horyzontalnych,
    • trzeci etap oceny merytorycznej w zakresie kryteriów merytorycznych punktowych i kryteriów premiujących;
    • etap negocjacji (jeśli oceniający stwierdzą, że projekty wymagają skierowania do tego etapu).
  • Pytania uczestników spotkania FERS w dniu 14.09.2023

    1. Czy limit dotyczy jednego dodatku w projekcie A czy całościowego w wielu projektach?
    2. Czy limit 40% dotyczy pojedynczego dodatku w projekcie? Czy wykonując kilka zadań w kilku projektach i ma być jeden rodzajowo dodatek to suma ma nie przekraczać 40%?
    3. Ustawa Prawo o Szkolnictwie Wyższym wprowadza 80% limit w odniesieniu do dodatku zadaniowego, daje uczelniom możliwość wprowadzenie innych dodatków. Czy będą kwalifikowane powyżej 40% dodatki inne niż dodatek zadaniowy, np. dodatki projektowe, specjalne określone w wewnętrznych regulaminach uczelni
    4. Niektóre uczelnie wprowadzają do regulaminów wynagradzania zapisy dot. możliwości przyznawania dodatków np. edukacyjnych/badawczych/organizacyjnych każdy do 100% wynagrodzenia podstawowego. Czy w świetle Wytycznych oraz Zasad finansowania w ramach FERS jest możliwe kwalifikowanie takich dodatków? Czy limit 80% dotyczący jednego dodatku należy odnosić również łącznie do ww. typów dodatków?

    Szanowni Państwo, odpowiedzi na powyższe pytania znajdą Państwo w komunikacie zamieszczonym na stronie NCBR w dniu 27 czerwca 2023 r., w którym opublikowano stanowisko Instytucji Zarządzającej FERS ws. kwalifikowalności dodatków do wynagrodzeń: https://www.gov.pl/web/ncbr/stanowisko-iz-fers-ws-kwalifikowalnosci-dodatkow-do-wynagrodzen. Zachęcamy do zapoznania się.

    1. W ramach projektu Uczelnia chce objąć działaniem nowy kierunek studiów, kierunek lekarski, na który właśnie otrzymała zgodę. Jakie kategorie kosztów mieszczą się w „tworzeniu nowego programu” - czy koszty utworzenia specjalistycznych laboratoriów medycznych, materiały zużywalne do zajęć, koszty opracowania kierunku – programu, sylabusów są kosztami kwalifikowalnymi?

    Tak, kategorie kosztów wymienione w pytaniu mogą zostać uznane za kwalifikowalne. Co do zasady bowiem wszystkie koszty niezbędne do osiągnięcia celu projektu, mogą być uznane za kwalifikowalne.

    1. Uprzejmie proszę wskazać przykładowe istotne cechy uczestników, które są właściwe dla omawianego konkursu.

    Przykładowe cechy uczestników projektu:

    • studenci oraz kadra dydaktyczna zaangażowana w proces kształcenia na nowych lub modyfikowanych kierunkach kształcenia opracowanych w ramach projektu;
    • osoby posiadające status studenta na danej uczelni i studiujące na kierunku objętym wsparciem,
    • studenci zrekrutowanymi w ramach naborów na kierunkach objętych wsparciem w latach:……
    • kadra dydaktyczna oraz osoby na stałe współpracujące i prowadzące zajęcia dydaktyczne na kierunku/kierunkach objętych wsparciem.
    1. Czy można zawrzeć w umowie dla uczestnika kary umowne za brak udziału w działaniach?

    Decyzja należy do Wnioskodawcy/Beneficjenta jako strony takiej umowy z uczestnikiem. ION nie ma podstaw, by tego zabronić. Wzór umowy o dofinansowanie projektu, stanowiący załącznik do RWP, nie reguluje kwestii związanej z ewentualnym podpisywaniem umów z uczestnikami projektu.

    1. Czy w ramach projektu można powołać jednostkę organizacyjną będącą częścią struktury uczelni - np. centrum/biuro, które będzie zajmować się realizacją szkoleń i działań objętych projektem?

    Pozostaje pytanie, jakie koszty miałyby się wiązać z powołaniem takiej jednostki organizacyjnej. Samo powołanie to raczej działanie bezkosztowe. Ponadto tego typu jednostka ma raczej charakter ogólnouczelniany, a nie dedykowany tylko wsparciu pojedynczych kierunków.

    1. Pytanie o partnerstwo. Art 39 ust. 13 ustawy mówi, że udział partnerów w projekcie partnerskim nie może polegać wyłącznie na wniesieniu w jego realizację zasobów ludzkich, organizacyjnych, technicznych lub finansowych. W takim razie jakie jeszcze działania partnerów w projekcie są wymagane?

    Realizacja projektu w partnerstwie musi mieć swoje uzasadnienie merytoryczne. Dzięki współpracy podmiotów ma powstać wartość dodana, niemożliwa do osiągnięcia w przypadku działań podejmowanych indywidualnie lub poprzez zlecanie działań podmiotom zewnętrznym wobec wnioskodawcy.

    1. Jeżeli chodzi o załącznik nr 7 i ceny komputerów i laptopów, to Państwo macie na myśli komputery biurowe, a nie te na wyposażenie laboratoriów? Wymagania do pracowni komputerowych są znacznie większe, a co za tym idzie są znacznie droższe.

    Załącznik nr 7 ro Regulaminu określa maksymalne stawki przy określonych wymaganiach, zawartych również w Standardzie. Jeśli Wnioskodawca uwzględnia w budżecie projektu komputery o innych parametrach, służące innym celom niż biurowe, ma prawo uwzględnić inne stawki – zapewne wyższe. Niezbędne będzie przedstawienie w uzasadnieniu takiego kosztu, dlaczego koszt jest wyższy – czemu mają komputery ostatecznie służyć, jakie mieć parametry i należy powołać się na rozeznanie rynku. O dokumentację z rozeznania może poprosić ION na etapie negocjacji.

    1. Uczelnia prywatna w ramach projektu zamierza utworzyć nowy kierunek i zaoferować go przyszłym studentom bezpłatnie (nie pobierając czesnego). Czy w tym przypadku wynagrodzenia wykładowców prowadzących zajęcia będą kosztem kwalifikowalnym?

    Proszę nie oferować takiego kierunku bezpłatnie. Proszę prowadzić kształcenie na zasadach standardowych. Wynagrodzenie wykładowców będą Państwo pokrywać z czesnego.

    1. Czy jest limit liczby kierunków, dla których możemy w ramach jednego projektu wprowadzać modyfikacje?

    Nie, nie ma takiego limitu.

    1. Czy koszty personelu projektu to koszty zaliczane do wkładu własnego czy koszty bezpośrednie projektu?

    W projektach FERS zatrudnienie osób w projekcie dotyczy dwóch grup, analogicznie do podziału wydatków na koszty bezpośrednie i koszty pośrednie. Personel merytoryczny (rozliczany w kosztach bezpośrednich) zaangażowany do projektu odpowiada za realizację zadań merytorycznych. Z kolei personel zarządzający/ administracyjny (rozliczany w kosztach pośrednich) skupia się wyłącznie na czynnościach związanych z zarządzaniem projektem (jego koordynacją), zadaniach administracyjnych i formalnoprawnych, związanych z prawidłową realizacją umowy o dofinansowanie projektu (np. w obszarze rozliczeń i rachunkowości, raportowania przebiegu realizacji projektu).

    Natomiast wkład własny to zasoby pieniężne lub niepieniężne beneficjenta/partnerów, które zostaną przeznaczone na pokrycie wydatków kwalifikowalnych. Innymi słowy, wkład własny to różnica między kwotą wydatków kwalifikowalnych projektu, a kwotą dofinansowania przekazaną beneficjentowi/partnerom, zgodnie z poziomem dofinansowania określonym jako % dofinansowania wydatków kwalifikowalnych.

    Wkład własny może zostać wniesiony zarówno w ramach kosztów bezpośrednich (zarówno wkład pieniężny, jak i niepieniężny), jak i pośrednich (wkład pieniężny). Zatem koszty personelu projektu mogą stanowić wkład własny.

    1. A możemy wynająć autokar, aby dzieci przywieść?

    Zakładamy, że pytanie dotyczy dowozu uczniów – potencjalnych kandydatów na studia, na zajęcia na uczelnię. Niestety koszt ten zostanie uznany za niekwalifikowalny. Uczniowie nie stanowią grupy docelowej w naszych naborach, a sfinansowanie im dojazdu stanowiłoby formę wsparcia. Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że wątpliwym jest, by uczelnia w warunkach pozaprojektowych finansowania tego typu koszt ze środków własnych.

    1. Czy wszyscy studenci studiujący na kierunku objętym modyfikacją programu kształcenia muszą obligatoryjnie skorzystać z dodatkowych elementów kształcenia (kursów, szkoleń, staży, wyjazdów studyjnych albo zajęć dodatkowych)?

    Tak, muszą. Przynajmniej z jednej formy, co pomoże im jeszcze bardziej i efektywniej podnieść kompetencje.

Dokumenty

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
05.07.2023 14:56 Szymon Iwańczuk
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Szymon Iwańczuk
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Kształcenie na potrzeby gospodarki - Umiejętności w szkolnictwie wyższym 13.0 22.11.2024 09:21 Szymon Iwańczuk
Kształcenie na potrzeby gospodarki - Umiejętności w szkolnictwie wyższym 12.0 10.09.2024 11:21 Szymon Iwańczuk
Kształcenie na potrzeby gospodarki - Umiejętności w szkolnictwie wyższym 11.0 10.09.2024 11:18 Szymon Iwańczuk
Kształcenie na potrzeby gospodarki - Umiejętności w szkolnictwie wyższym 10.0 30.04.2024 14:04 Szymon Iwańczuk
Kształcenie na potrzeby gospodarki - Umiejętności w szkolnictwie wyższym 9.0 31.10.2023 00:00 Szymon Iwańczuk
Kształcenie na potrzeby gospodarki - Umiejętności w szkolnictwie wyższym 8.0 29.09.2023 10:40 Szymon Iwańczuk
Kształcenie na potrzeby gospodarki - Umiejętności w szkolnictwie wyższym 7.0 22.09.2023 09:54 Maciej Buźniak
Kształcenie na potrzeby gospodarki - Umiejętności w szkolnictwie wyższym 6.0 31.08.2023 08:50 Szymon Iwańczuk
Kształcenie na potrzeby gospodarki - Umiejętności w szkolnictwie wyższym 5.0 31.08.2023 08:48 Szymon Iwańczuk
Kształcenie na potrzeby gospodarki - Umiejętności w szkolnictwie wyższym 4.0 18.07.2023 08:07 Szymon Iwańczuk
Kształcenie na potrzeby gospodarki - Umiejętności w szkolnictwie wyższym 3.0 10.07.2023 00:00 Szymon Iwańczuk
Kształcenie na potrzeby gospodarki - Umiejętności w szkolnictwie wyższym 2.0 05.07.2023 14:57 Szymon Iwańczuk
Kształcenie na potrzeby gospodarki - Umiejętności w szkolnictwie wyższym 1.0 05.07.2023 14:56 Szymon Iwańczuk

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}