Promocja projektu
Szanowni Państwo,
12 września 2022 r. zmieniliśmy identyfikację wizualną.
Nasze nowe logo oraz zestawy logotypów mogą Państwo pobrać w zakładce Logotypy.
Projekty finansowane ze środków krajowych
Jeżeli realizujesz projekt finansowany ze środków krajowych, jesteś zobowiązany do przestrzegania zarówno wytycznych Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, jak i zasad promocji i oznakowania określonych przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
Wytyczne KPRM
Określają one, jak należy informować o działaniach finansowanych z budżetu państwa. Na stronie KPRM znajdziesz wzory tablic informacyjnych lub plakatów.
Materiały
Wytyczne i wzory dla beneficjentów programów krajowychWideo
Zasady określone przez NCBR
Poniżej podajemy podstawowe informacje dotyczące sposobu promocji projektów w ramach programów ogłaszanych przez NCBR i finansowanych ze środków krajowych.
Metryczka informacyjna projektu
Obowiązek zamieszczenia metryczki dotyczy każdego beneficjenta, który realizuje projekt w ramach programów ogłaszanych przez NCBR. Metryczkę umieszcza się w miejscach reprezentacyjnych, w siedzibie beneficjenta nie później niż miesiąc od uzyskania dofinansowania. Minimalny rozmiar metryczki wynosi: 30 x 20 cm. Metryczka powinna zawierać:
- logo NCBR (minimalny rozmiar podstawy logo 7 cm)
- nazwę programu i projektu
- nazwę beneficjenta
- wartość projektu: xxx
- wartość dofinansowania: xxx
- okres realizacji w latach
- informację na temat otrzymanego dofinansowania w brzmieniu:
- Projekt współfinansowany/finansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu …… (nazwa).
Materiały informacyjne i promocyjne o dużych wymiarach (np. bannery, stoiska, rollupy, ścianki prasowe, prezentacje na ekrany led, diodowe, inne)
Oznakowanie materiałów o dużych wymiarach powinno uwzględniać:
- logo NCBR,
- logo beneficjenta (oba w zbliżonych rozmiarach),
- informację nt. otrzymanego dofinansowania w brzmieniu:
- Projekt współfinansowany/finansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu …… (nazwa).
Materiały drukowane (np. papier firmowy, teczki firmowe, notatniki, tzw. karty compliments, druki certyfikatów, dyplomów, wzorzec slajdów prezentacji Power Point, layouty reklamy prasowej, inne)
Oznakowanie materiałów drukowanych powinno uwzględniać:
- logo NCBR,
- logo beneficjenta (oba logotypy w zbliżonych rozmiarach).
Materiały o małych rozmiarach (np. gadżety promocyjne takie jak ołówek, długopis, pendrive)
Oznakowanie materiałów o małych rozmiarach powinno uwzględniać:
- logo NCBR,
- logo beneficjenta (oba w zbliżonych rozmiarach).
UWAGA: Jeśli przedmiot jest tak mały, że nie można na nim zastosować czytelnych znaków lub nie ma możliwości zamieszczenia ich w kolorze, w przypadku obowiązku oznakowywania znakiem barw RP, nie możesz go używać do celów promocyjnych.
Tabliczki przy drzwiach, informujące o współfinansowaniu stanowiska pracy
Tabliczki powinny uwzględniać:
- logo NCBR,
- logo beneficjenta (oba w zbliżonych rozmiarach),
- informację nt. otrzymanego dofinansowania w brzmieniu:
- Projekt współfinansowany/finansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu …… (nazwa).
Strona internetowa
Oznakowanie na stronie głównej w przypadku, gdy cała strona nie jest poświęcona realizowanemu projektowi, w widocznym miejscu, czyli w momencie wejścia na stronę internetową bez konieczności przewijania jej do dołu:
- logo NCBR (z podpiętym hiperlinkiem odsyłającym do strony www.gov.pl/ncbr),
- logo beneficjenta, (oba logotypy w zbliżonych rozmiarach),
- nazwę programu (opcjonalnie – zawierającą aktywne hiperłącze odsyłające do właściwej zakładki na stronie www.gov.pl/ncbr),
- krótki opis projektu (minimalny zakres to cele projektu, planowane efekty, wartość projektu, wkład ze środków krajowych),
- informację nt. otrzymanego dofinansowania w brzmieniu:
- Projekt współfinansowany/finansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu …… (nazwa).
Oznakowanie zakładki / podzakładki dedykowanej realizowanemu projektowi, w przypadku gdy cała strona internetowa nie jest poświęcona realizowanemu projektowi, obejmuje minimum:
- logo NCBR (z podpiętym hiperlinkiem odsyłającym do strony www.gov.pl/ncbr),
- logo beneficjenta, (oba logotypy w zbliżonych rozmiarach),
- nazwę programu (opcjonalnie – zawierającą aktywne hiperłącze odsyłające do właściwej zakładki na stronie www.gov.pl/ncbr),
- krótki opis projektu (minimalny zakres to cele projektu, planowane efekty, wartość projektu, wkład ze środków krajowych),
- informację nt. otrzymanego dofinansowania w brzmieniu:
- Projekt współfinansowany/finansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu …… (nazwa).
Oznakowanie całej strony poświęconej realizowanemu projektowi obejmuje minimum:
- logo NCBR (z podpiętym hiperlinkiem odsyłającym do strony www.gov.pl/ncbr),
- logo beneficjenta, (oba logotypy w zbliżonych rozmiarach),
- nazwę programu (opcjonalnie – zawierającą aktywne hiperłącze odsyłające do właściwej zakładki na stronie www.gov.pl/ncbr),
- krótki opis projektu (minimalny zakres to cele projektu, planowane efekty, wartość projektu, wkład ze środków krajowych),
- informację nt. otrzymanego dofinansowania w brzmieniu:
- Projekt współfinansowany/finansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu …… (nazwa).
Portale społecznościowe
Jeśli informacje na temat realizowanego projektu zamieszczasz w mediach społecznościowych, Twoim obowiązkiem jest tagowanie oficjalnych serwisów NCBR poprzez zamieszczanie linków do:
- Facebooka: https://www.facebook.com/NCBiR
- Twittera: @NCBR_pl
- YouTube'a: https://www.youtube.com/NCBRnews
lub używanie hasztagu: #NCBR; #nazwa programu.
Artykuły/informacje prasowe, spoty radiowe i telewizyjne
We wszystkich informacjach przekazywanych mediom (zarówno w formie ustnej jak i pisemnej), również podczas udzielanych wywiadów, konferencji prasowych, wypowiedzi publicznych, Twoim obowiązkiem jest poinformowanie opinii publicznej o wartości realizowanego projektu oraz źródła jego współfinansowania/finansowania ze środków NCBR.
- Informacja o otrzymanym dofinansowaniu (w przypadku spotów radiowych tekst czytany przez lektora lub mówiony przez beneficjenta, w materiałach drukowanych zapis słowny):
- Projekt współfinansowany/finansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu …… (nazwa).
Materiały filmowe, spoty, filmy informacyjne i promocyjne
We wszystkich materiałach filmowych, dotyczących realizowanego projektu Twoim obowiązkiem jest poinformowanie opinii publicznej o uzyskanym dofinansowaniu/finansowaniu ze środków NCBR. Preferowanym sposobem oznaczenia tego typu materiałów jest zamieszczenie belki informacyjnej wyświetlanej u dołu ekranu, a także co najmniej w czołówce i/lub w tyłówce materiału.
- Belka powinna zawierać co najmniej informację o otrzymanym dofinansowaniu/finansowaniu:
- Projekt współfinansowany/finansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu …… (nazwa).
Czołówka i tyłówka powinny zawierać co najmniej:
- logo NCBR,
- nazwę beneficjenta,
- informację na temat otrzymanego dofinansowania w brzmieniu:
- Projekt współfinansowany/finansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu …… (nazwa).
Oznaczenie prototypów, modeli, urządzeń – ekspozycja modeli pokazowych
Jeżeli w ramach realizowanego przez Ciebie projektu powstaną prototypy, modele lub inne urządzania Twoim obowiązkiem jest oznakowanie ich logo NCBR. Znakowanie musi być wykonane w sposób estetyczny, z trwałego, odpornego na warunki atmosferyczne materiału, zamocowane w sposób trwały, w widocznym miejscu i skali odpowiadającej wielkości modelu. W przypadku umieszczenia dodatkowego znakowania w postaci logo beneficjenta/projektu wszystkie znaki powinny mieć zbliżoną wielkość i być umieszczone obok siebie. W razie, gdy konstrukcja powstałego prototypu, modelu, urządzenia nie przewiduje nanoszenia na niego żadnych logotypów Twoim obowiązkiem przy każdorazowej ekspozycji jest ustawienie przed eksponowanym produktem estetycznej i trwałej tabliczki informacyjnej o minimalnym rozmiarze 10 x 15 cm, której treść musi zawierać co najmniej:
- logo NCBR,
- nazwę programu i projektu,
- nazwę beneficjenta,
- informację na temat otrzymanego dofinansowania w brzmieniu:
- Projekt współfinansowany/finansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu ….. (nazwa).
Prezentacja projektu na spotkaniach, konferencjach, targach branżowych, wydarzeniach promujących
Każdorazowo, podczas prezentacji projektu lub jego efektów na spotkaniach, konferencjach, targach branżowych, innych wydarzeniach branżowych i nie tylko, Twoim obowiązkiem jest poinformowanie opinii publicznej o źródłe uzyskanego dofinansowania/finansowania projektu.
Pamiętaj, że najważniejsze jest, by wszystkie działania informacyjno-promocyjne realizowane w ramach projektu były zaplanowane i spójne ze sobą. Ich celem bowiem jest zwiększenie świadomości opinii publicznej w zakresie istnienia innowacyjnych rozwiązań, ich przeznaczenia oraz możliwości komercjalizacji uzyskanych wyników badań naukowych finansowanych ze środków budżetu państwa. Wszystkie oznaczenia oraz informacje wymienione powyżej muszą być estetyczne, czytelne i widoczne. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju nie odpowiada za naruszenie przez beneficjenta praw osób trzecich podczas realizacji obowiązków informacyjnych i promocyjnych zawartych w umowie.
Logotypy NCBR do wykorzystania przy promocji projektu znajdziesz w zakładce Dla mediów.