W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Stanowisko IZ FERS ws. kwalifikowalności dodatków do wynagrodzeń

27.06.2023

Stanowisko Instytucji Zarządzającej FERS dotyczące kwalifikowalności dodatków do wynagrodzeń dla pracowników uczelni w związku z ich udziałem w projektach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS) współfinansowanych ze środków EFS+

komunikat

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2023 r. poz.742) ), pracownik uczelni publicznej może otrzymywać: 1) dodatek funkcyjny, 2) dodatek zadaniowy, 3) wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe albo godziny nadliczbowe, 4) dodatek za pracę w warunkach szkodliwych dla zdrowia lub uciążliwych, 5) premię - w przypadku pracownika niebędącego nauczycielem akademickim, 6) inne dodatki, jeżeli zostały określone w zakładowym układzie zbiorowym pracy albo regulaminie wynagradzania (art. 136 ust. 2 ustawy). Dodatkowo, zgodnie z art. 138 ust. 3 ustawy: Dodatek zadaniowy może być przyznany z tytułu czasowego zwiększenia obowiązków służbowych lub czasowego powierzenia dodatkowych zadań albo ze względu na charakter pracy lub warunki jej wykonywania. Wysokość dodatku zadaniowego nie może przekroczyć 80% sumy wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego pracownika.

Jednocześnie, zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 (podrozdział 3.8 pkt 9, dalej jako „Wytyczne”), dodatek do wynagrodzenia personelu projektu może być kwalifikowalny, jeżeli:

  1. został określony w regulaminie pracy lub regulaminie wynagradzania (o ile regulaminy te zostały sporządzone) co najmniej sześć miesięcy przed złożeniem wniosku o dofinansowanie projektu, chyba, że możliwość przyznania dodatku została przewidziana w aktach prawa powszechnie obowiązującego,

  2. potencjalnie obejmuje wszystkich pracowników, a zasady jego przyznawania są takie same w przypadku personelu projektu oraz pozostałych pracowników beneficjenta,

  3. jest kwalifikowalny wyłącznie w okresie zaangażowania danej osoby do projektu,

  4. jego wysokość uzależniona jest od zakresu dodatkowych obowiązków i wynika z zatwierdzonego wniosku o dofinansowanie projektu.

W przypadku przyznania dodatku w związku z realizacją projektów beneficjenta, dodatek ten rozliczany jest proporcjonalnie do zaangażowania w dany projekt.

Niezależnie od powyższego, w stosunku do personelu projektu obowiązuje również pkt 11 tegoż podrozdziału Wytycznych, zgodnie z którym wydatki związane z zaangażowaniem zawodowym personelu projektu w projekcie lub projektach są kwalifikowalne, o ile obciążenie z tego wynikające nie wyklucza możliwości prawidłowej i efektywnej realizacji wszystkich zadań powierzonych danej osobie. Dodatkowo, należy mieć na uwadze, że łączne zaangażowanie zawodowe personelu projektu w realizację wszystkich projektów finansowanych z funduszy UE oraz działań finansowanych z innych źródeł, w tym środków własnych beneficjenta i innych podmiotów (niezależnie od formy zaangażowania), nie powinno przekraczać 276 godzin miesięcznie; do ww. limitu wlicza się okres urlopu wypoczynkowego oraz czas niezdolności do pracy wskutek choroby, natomiast nie wlicza się innych nieobecności pracownika (np. urlop bezpłatny, rodzicielski i macierzyński).

Mając na uwadze powyższe uregulowania, w Zasadach finansowania FERS (podrozdział 1.4.1) Instytucja Zarządzająca FERS opisała warunki kwalifikowalności dodatków w przypadku ich stosowania w projektach FERS. Między innymi wskazano, że dodatek jest przyznawany w związku z realizacją zadań projektu, co do zasady nie mieszczących się w dotychczasowych obowiązkach na danym stanowisku pracy. Powinien tym samym dotyczyć zadań dodatkowych, wykraczających poza te przewidziane w podstawowym zakresie obowiązków danej osoby, co powinno zostać wyrażone na piśmie1, dzięki czemu możliwe będzie odtworzenie ścieżki audytu. Ponadto, wskazano, że wysokość dodatku powinna być adekwatna zarówno do rodzaju i zakresu zadań objętych tą formą.

W sytuacji wykonywania w tym samym czasie zadań w kilku projektach realizowanych na poziomie danego programu2 (np. FERS) personelowi projektu, dla zachowania zasad przejrzystości ścieżki audytu, powinien być przyznany wyłącznie jeden dodatek związany z wykonywaniem pracy w tych projektach. W takim przypadku, dodatek ten rozliczany jest proporcjonalnie do zaangażowania w dany projekt.

Ponieważ maksymalny poziom kwalifikowalności dodatku nie został określony w Wytycznych, to z uwagi na charakter „dodatku do wynagrodzenia” oraz racjonalne zarządzanie finansami publicznymi, IZ FERS określiła w Zasadach finansowania FERS rekomendowany maksymalny poziom takiego dodatku. Wynosi on 40% wynagrodzenia podstawowego. Przekroczenie limitu 40% jest przy tym możliwe, ale powinno być szczególnie uzasadnione lub wynikać z aktów prawa powszechnie obowiązującego, o ile stanowią one o maksymalnej wysokości dodatku dla danej grupy zawodowej (tak jest w przypadku przepisów o szkolnictwie wyższym). Instytucja ogłaszająca nabór powinna uwzględnić ww. limit wysokości dodatku, np. w regulaminie wyboru projektów, a następnie weryfikować spełnienie tego warunku na etapie oceny wniosku o dofinansowanie.

Uwzględniając wszystkie wskazane powyżej regulacje, IZ FERS potwierdza, że pracownicy uczelni biorący udział w projektach współfinansowanych ze środków FERS mogą mieć przyznawane rodzajowo różne dodatki do wynagrodzenia zasadniczego we wszystkich formach wskazanych w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, tj. w formie dodatku zadaniowego, funkcyjnego lub innego dodatku. Jednocześnie, określając zapisy dotyczące dodatków dla pracowników uczelni IZ FERS kierowała się dotychczasowymi doświadczeniami w tym obszarze oraz przepisami prawa umożliwiającymi podniesienie wysokości dodatku pracownika uczelni do 80% wynagrodzenia zasadniczego. Biorąc pod uwagę wskazywaną przez uczelnie praktykę częstszego przyznawania w projektach innych dodatków niż dodatków zadaniowych, IZ FERS widzi możliwość i zasadność stosowania w projektach FERS rozwiązań w zakresie wysokości przyznawanego dodatku zarezerwowanych w przepisach prawa dla dodatków zadaniowych również w stosunku do innych dodatków. Tym samym IZ FERS widzi możliwość kwalifikowania dodatku pracownika uczelni w projektach FERS przekraczającego poziom 40%, niezależnie od rodzaju przyznanego dodatku, o ile jest to zgodne z regulacjami u danego pracodawcy, Wytycznymi oraz zasadą racjonalności ponoszonych wydatków.

Przed przyznaniem dodatku należy mieć na uwadze charakter zadań do wykonania w projekcie, stopień zaangażowania pracownika w realizację powierzonych mu zadań oraz ewentualnie szczegółowe zasady określone dla danego programu.

Przyznawany dodatek powinien dotyczyć zadań dodatkowych, wykraczających poza zadania przewidziane w podstawowym zakresie obowiązków danej osoby lub w sytuacji zwiększenia zadań wykonywanych przez daną osobę. Wysokość dodatku powinna być adekwatna zarówno do rodzaju i zakresu zadań wykonywanych w projekcie.

Należy przy tym pamiętać, że dodatki nie mają charakteru uznaniowego, a ich wysokość powinna być ściśle określona w Regulaminie wynagradzania uczelni oraz że dodatek projektowy stanowi wynagrodzenie uzupełniające / dodatkowe do wynagrodzenia podstawowego, a nie wyłączne wynagrodzenie za pracę w projekcie. Takie podejście jest zgodne również z PAKT (system wynagrodzeń zaakceptowany przez Komisję Europejską 21.10.2021 r.). Dodatkowo, wydatki na wynagrodzenie pracowników z tytułu wykonywania zadań w projekcie, muszą spełniać podstawowe zasady kwalifikowalności, takie jak racjonalność i efektywność, tj. zgodność ze stawkami rynkowymi oraz spełnienie wymogów efektywnego zarządzania finansami (relacja nakład / rezultat).

Należy też pamiętać, że kwalifikowalność wynagrodzeń pracowników zaangażowanych w realizację projektów EFS+ jest możliwa pod warunkiem spełnienia wymogów wynikających z art. 16 rozporządzenia w sprawie EFS+. Zgodnie z tym przepisem, finansowanie wynagrodzeń w projektach EFS+ jest możliwe, o ile jest to zgodne z właściwymi przepisami prawa krajowego (przede wszystkim dotyczącymi wynagradzania), praktyką wynagradzania na podobnym stanowisku pracowników beneficjenta, regulacjami wynikającymi z układów zbiorowych lub są poparte statystyką publiczną.

Biorąc pod uwagę powyższe, IZ FERS doprecyzuje zgodnie z ww. stanowiskiem zapisy dotyczące dodatków dla pracowników uczelni przy najbliższej aktualizacji Zasad finansowania FERS planowanej jeszcze w 2023 r., tak aby nie budziły one wątpliwości.


 Nie oznacza to zawsze wymogu zachowania formy pisemnej (papierowej); może to być np. informacja w systemie informatycznym stosowanym przez pracodawcę.

 2Uszczegółowienie zapisu znajdzie się w najbliższej aktualizacji Zasad Finansowania FERS

Materiały

Komunikat IZ FERS w wersji PDF
Stanowisko​_IZ​_FERS​_​_dotyczące​_kwalifikowalności​_dodatków​_final​_(2).pdf 0.26MB
{"register":{"columns":[]}}