Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego
Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS) stanowi kolejny etap do dalszego rozwoju społecznego i gospodarczego kraju – jest następcą Programu Wiedza Edukacja Rozwój (POWER).
Dokumenty programowe Aktualności Instrukcje do systemu CST
Przeciwdziałanie nadużyciom finansowym Info. dla Beneficjentów
Podstawowe informacje o programie FERS
W programie FERS będzie realizowane wsparcie na rzecz m. in. poprawy sytuacji osób na rynku pracy, zwiększenia dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami, zapewnienia opieki nad dziećmi, podnoszenia jakości edukacji i rozwoju kompetencji, integracji społecznej, rozwoju usług społecznych i ekonomii społecznej oraz ochrony zdrowia.
Działania będą realizowane w sześciu Priorytetach:
I – Umiejętności
II – Opieka nad dziećmi i godzenie życia zawodowego i prywatnego
III – Dostępność i usługi dla osób z niepełnosprawnościami
IV – Spójność i zdrowie
V – Innowacje społeczne
VI – Pomoc techniczna
Szacowana łączna wartość alokacji FERS wynosi – 4 875 951 878 euro.
Rola NCBR w programie FERS
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju będzie pełniło rolę Instytucji Pośredniczącej dla działań w ramach Priorytetu I Umiejętności oraz Priorytetu III Dostępność i usługi dla osób z niepełnosprawnościami, z alokacją w wysokości 722 471 908 euro.
Działania będą realizowane w ramach następujących celów szczegółowych Programu:
- Cel szczegółowy e) poprawa jakości, poziomu włączenia społecznego i skuteczności systemów kształcenia i szkolenia oraz ich powiązania z rynkiem pracy – w tym przez walidację uczenia się pozaformalnego i nieformalnego, w celu wspierania nabywania kompetencji kluczowych, w tym umiejętności w zakresie przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych, oraz przez wspieranie wprowadzania dualnych systemów szkolenia i przygotowania zawodowego;
- Cel szczegółowy f) wspieranie równego dostępu do dobrej jakości, włączającego kształcenia i szkolenia oraz możliwości ich ukończenia, w szczególności w odniesieniu do grup w niekorzystnej sytuacji, od wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem przez ogólne i zawodowe kształcenie i szkolenie, po szkolnictwo wyższe, a także kształcenie i uczenie się dorosłych, w tym ułatwianie mobilności edukacyjnej dla wszystkich i dostępności dla osób z niepełnosprawnościami.
W ramach Priorytetu I Umiejętności (Działanie 1.5) wsparcie NCBR będzie się koncentrowało w następujących obszarach:
- Dostosowanie oferty podmiotów systemu szkolnictwa wyższego do potrzeb rozwoju gospodarki oraz zielonej i cyfrowej transformacji (nabory konkurencyjne i projekty niekonkurencyjne MEiN)
- Rozwój oferty uczelni w zakresie uczenia się osób dorosłych (nabory konkurencyjne)
- Umiędzynarodowienie podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki uczestniczących w kształceniu na poziomie wyższym w celu podniesienia jakości kształcenia (projekty niekonkurencyjne NAWA i MEiN)
W ramach Priorytetu III Dostępność i usługi dla osób z niepełnosprawnościami (Działanie 3.1) wsparcie NCBR będzie przeznaczone na zapewnienie osobom z niepełnosprawnościami możliwości skorzystania z oferty szkolnictwa wyższego.
Dla kogo?
Wnioski w ramach naborów konkurencyjnych, ogłaszanych przez NCBR, składać będą mogły: uczelnie oraz inne podmioty systemu szkolnictwa wyższego.
Możliwa, a czasami wręcz wymagana będzie realizacja projektów we współpracy m.in. z pracodawcami, praktykami lub podmiotami funkcjonującymi w otoczeniu społeczno-gospodarczym.