W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego

Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS) stanowi kolejny etap do dalszego rozwoju społecznego i gospodarczego kraju – jest następcą Programu Wiedza Edukacja Rozwój (POWER).

fers

Dokumenty programowe Aktualności Instrukcje do systemu CST

Przeciwdziałanie nadużyciom finansowym   Info. dla Beneficjentów

 

Podstawowe informacje o programie FERS

W programie FERS będzie realizowane wsparcie na rzecz m. in. poprawy sytuacji osób na rynku pracy, zwiększenia dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami, zapewnienia opieki nad dziećmi, podnoszenia jakości edukacji i rozwoju kompetencji, integracji społecznej, rozwoju usług społecznych i ekonomii społecznej oraz ochrony zdrowia. 

Działania będą realizowane w sześciu Priorytetach:

I – Umiejętności

II – Opieka nad dziećmi i godzenie życia zawodowego i prywatnego

III – Dostępność i usługi dla osób z niepełnosprawnościami

IV – Spójność i  zdrowie

V – Innowacje społeczne

VI – Pomoc techniczna 

Szacowana łączna wartość alokacji FERS wynosi – 4 875 951 878 euro.

Rola NCBR w programie FERS

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju będzie pełniło rolę Instytucji Pośredniczącej dla działań w ramach Priorytetu I Umiejętności oraz Priorytetu III Dostępność i usługi dla osób z niepełnosprawnościami, z alokacją w wysokości 722 471 908 euro.

Działania będą realizowane w ramach następujących celów szczegółowych Programu:

  1. Cel szczegółowy e) poprawa jakości, poziomu włączenia społecznego i skuteczności systemów kształcenia i szkolenia oraz ich powiązania z rynkiem pracy – w tym przez walidację uczenia się pozaformalnego i nieformalnego, w celu wspierania nabywania kompetencji kluczowych, w tym umiejętności w zakresie przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych, oraz przez wspieranie wprowadzania dualnych systemów szkolenia i przygotowania zawodowego;
  2. Cel szczegółowy f) wspieranie równego dostępu do dobrej jakości, włączającego kształcenia i szkolenia oraz możliwości ich ukończenia, w szczególności w odniesieniu do grup w niekorzystnej sytuacji, od wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem przez ogólne i zawodowe kształcenie i szkolenie, po szkolnictwo wyższe, a także kształcenie i uczenie się dorosłych, w tym ułatwianie mobilności edukacyjnej dla wszystkich i dostępności dla osób z niepełnosprawnościami.

W ramach Priorytetu I Umiejętności (Działanie 1.5) wsparcie NCBR będzie się koncentrowało w następujących obszarach:

  • Dostosowanie oferty podmiotów systemu szkolnictwa wyższego do potrzeb rozwoju gospodarki oraz zielonej i cyfrowej transformacji (nabory konkurencyjne i projekty niekonkurencyjne MEiN)
  • Rozwój oferty uczelni w zakresie uczenia się osób dorosłych (nabory konkurencyjne)
  • Umiędzynarodowienie podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki uczestniczących w kształceniu na poziomie wyższym w celu podniesienia jakości kształcenia (projekty niekonkurencyjne NAWA i MEiN)

W ramach Priorytetu III Dostępność i usługi dla osób z niepełnosprawnościami (Działanie 3.1) wsparcie NCBR będzie przeznaczone na zapewnienie osobom z niepełnosprawnościami możliwości skorzystania z oferty szkolnictwa wyższego.

Dla kogo?

Wnioski w ramach naborów konkurencyjnych, ogłaszanych przez NCBR, składać będą mogły: uczelnie oraz inne podmioty systemu szkolnictwa wyższego.

Możliwa, a czasami wręcz wymagana będzie realizacja projektów we współpracy m.in. z pracodawcami, praktykami lub podmiotami funkcjonującymi w otoczeniu społeczno-gospodarczym.

{"register":{"columns":[]}}