VI konkurs INFOSTRATEG na projekty tematyczne
Program INFOSTRATEG został przygotowany, by wspierać rozwój polskiego potencjału sztucznej inteligencji (SI) poprzez opracowanie rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencję i blockchain, mających bezpośrednie zastosowanie w praktyce. Szósty konkurs ma na celu wybór wykonawców w ramach trzech tematów z zakresu tematycznego programu.
-
Rozwiń tekst
Dla kogo
Do konkursu mogą przystąpić wyłącznie zarejestrowane i prowadzące działalność na terytorium Polski:
- jednostki naukowe – samodzielnie realizujące projekt i wdrażające wyniki projektu albo
- przedsiębiorstwa – samodzielnie realizujące projekt i wdrażające wyniki projektu
albo - konsorcja – składające się z maksimum 3 podmiotów:
- samych jednostek naukowych;
- samych przedsiębiorstw;
- przedsiębiorstw i jednostek naukowych.
Wnioskodawcą indywidualnym lub Liderem konsorcjum musi być podmiot, który będzie realizował wdrożenie wyników projektu.
-
Rozwiń tekst
Na co
NCBR udziela dofinansowania na realizację projektów, które obejmują:
- badania podstawowe,
- badania przemysłowe,
- eksperymentalne prace rozwojowe,
- prace przedwdrożeniowe (działania obejmujące przygotowanie wyników do zastosowania w praktyce).
Projekt musi obejmować realizację eksperymentalnych prac rozwojowych oraz prac przedwdrożeniowych (realizacja badań podstawowych lub badań przemysłowych nie jest obligatoryjna do uzyskania dofinansowania).
Projekt musi być realizowany w podziale na 3 fazy, obejmujące:
- faza I, w ramach której możliwe jest finansowanie badań podstawowych lub badań przemysłowych lub prac rozwojowych;
- faza II, w ramach której możliwe jest finansowanie badań przemysłowych lub prac rozwojowych,
- faza III, w ramach której możliwe jest finansowanie badań przemysłowych lub prac rozwojowych lub prac przedwdrożeniowych.
-
Rozwiń tekst
Zakres tematyczny
Konkurs obejmuje trzy tematy z zakresu tematycznego programu:
- T4) Różne scenariusze rozpoznawania zdjęć satelitarnych i lotniczych.
- T6) Scenariusze selektywnej ochrony roślin.
- T10) Rozpoznawanie na filmie zachowań ludzkich.
-
Rozwiń tekst
Organizator konkursu
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
-
Rozwiń tekst
Budżet konkursu
Całkowity budżet konkursu to 70 mln zł.
Kwota ta została podzielona na tematy wskazane w zakresie tematycznym konkursu:
T4) – 20 mln zł przy czym maksymalnie 6 mln zł na 1 projekt.
T6) – 20 mln zł przy czym maksymalnie 6 mln zł na 1 projekt.
T10) – 30 mln zł przy czym maksymalnie 8 mln zł na 1 projekt.
-
Rozwiń tekst
Dofinansowanie
Maksymalna wysokość dofinansowania w poszczególnych fazach projektu wynosi:
Numer tematu
Faza I (Proof of Concept)
Faza II
Faza III
T4)
10 mln zł
7 mln zł
3 mln zł
T6)
10 mln zł
7 mln zł
3 mln zł
T10)
15 mln zł
10 mln zł
5 mln zł
Poziom dofinansowania dla przedsiębiorstw na realizację poszczególnych kategorii prac w ramach projektu (intensywność pomocy publicznej) to:
- w przypadku badań podstawowych, badań przemysłowych i eksperymentalnych prac rozwojowych – procent kosztów kwalifikowalnych określony w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 września 2010 r. w sprawie szczegółowego trybu realizacji zadań Narodowego NCBR Badań i Rozwoju, zwane: „rozporządzeniem MNiSW”;
- w przypadku prac przedwdrożeniowych finansowanych w ramach pomocy de minimis – 90% kosztów kwalifikowalnych tych prac.
Poziom dofinansowania dla jednostek naukowych wynosi 100% w ramach działalności niegospodarczej. Jednostki naukowe mogą realizować projekt wyłącznie w ramach działalności niegospodarczej.
-
Rozwiń tekst
Harmonogram konkursu
- Data ogłoszenia: 03 marca 2023 r.
- Rozpoczęcie naboru wniosków: 07 kwietnia 2023 r.
- Zakończenie naboru wniosków: 16 czerwca 2023 r., godz. 16:00
- Wyniki konkursu: NCBR przesyła do wnioskodawców decyzje w terminie do 6 miesięcy od dnia zamknięcia naboru wniosków.
-
Rozwiń tekst
Sposób składania wniosku
Wnioski o dofinansowanie należy składać wyłącznie w wersji elektronicznej w systemie LSI (lsi.ncbr.gov.pl). (link do systemu – aktywny od dnia 07 kwietnia 2023 r.).
-
Rozwiń tekst
Sposób oceny wniosku
Wnioski złożone w konkursie będą weryfikowane wstępnie przez pracowników NCBR w zakresie kryteriów 2-5 oceny wstępnej na podstawie informacji podanych we wniosku o dofinansowanie. Kryterium nr 1 oceny wstępnej weryfikowane będzie przez Komitet Sterujący programu INFOSTRATEG.
Ocena merytoryczna przeprowadzana jest przez ekspertów zewnętrznych (wśród nich mogą być również członkowie Komitetu Sterującego), na podstawie informacji zawartych we wniosku oraz wyjaśnień udzielonych przez wnioskodawcę na spotkaniu panelowym. Ocena merytoryczna obejmuje kryteria dostępu oraz kryteria punktowane.
-
Rozwiń tekst
Pytania i odpowiedzi
Co obejmują poszczególne fazy projektu?
Faza I realizacji projektu stanowi część projektu obejmującą stworzenie wstępnej wersji systemu, która może zostać poddana ocenie, oraz zgromadzenie niezbędnych dla realizacji projektu danych w postaci stosownych baz danych.
W fazie II Wykonawca powinien skoncentrować się wokół stworzenia generycznego systemu, umiejącego obsłużyć wszystkie scenariusze użycia.
Faza III to część projektu mająca na celu ulepszanie powstałego systemu oraz przygotowanie do wdrożenia wyników osiągniętych w fazach I i II. Dokumentacja wykonana w ramach fazy III powinna pozwolić na wdrożenie wyników projektu w praktyce.
Rezultaty poszczególnych faz projektu powinny być zgodne z oczekiwanymi produktami dla każdej z faz wymienionymi w załączniku nr 13 do Regulaminu konkursu.
Czy każdy projekt musi obejmować wszystkie 3 fazy?
Tak, każdy projekt, który otrzyma dofinansowanie w ramach konkursu, musi obejmować realizację wszystkich trzech faz.
Czy każdy projekt wyłoniony do dofinansowania w konkursie otrzyma dofinansowanie na wszystkie 3 fazy?
Wniosek wyłoniony do dofinansowania w konkursie otrzyma decyzję o przyznaniu środków na całość realizacji projektu, jednak warunkiem przekazania przez NCBR finansowania na realizację fazy II lub fazy III projektu jest uzyskanie pozytywnego wyniku oceny raportu po zakończeniu fazy I lub II. W przypadku negatywnej oceny ww. raportu, zostaje wydana decyzja stwierdzająca wygaśnięcie decyzji w części dotyczącej dofinansowania fazy II i III lub wyłącznie fazy III.
Kiedy powinien rozpocząć się projekt złożony w konkursie?
Wnioskodawca sam podejmuje decyzję o terminie rozpoczęcia realizacji projektu. Termin ten powinien jednak uwzględniać czas trwania procedury konkursowej i podpisywania umowy (planowany termin zakończenia do luty 2024 r.)
Jaki jest czas realizacji projektu?
Projekt nie może trwać dłużej niż 36 miesięcy. Projekt musi zostać podzielony na 3 fazy trwające nie dłużej niż 12 miesięcy, przy czym faza I i faza II muszą obejmować okres wykonania fazy (trwający maksymalnie 9 miesięcy) i okres przejściowy (trwający 3 miesiące).
Czy można wydłużyć czas realizacji projektu?
NCBR nie przewiduje możliwości wydłużenia realizacji żadnej z faz (I, II, III) projektu, a zatem i realizacji całego projektu poza okresu wskazane w pkt 11 Regulaminu konkursu. Jeżeli na etapie konkursowym zaplanujesz realizację projektu w terminie krótszym niż maksymalne okresy wskazane w Regulaminie konkursu, w trakcie trwania projektu, w uzasadnionych przypadkach, będziesz mógł wydłużyć projekt do wyżej wspomnianych limitów.
Kiedy możliwe jest ponoszenie kosztów realizacji projektu?
Wykonawca może ponosić koszty w ramach projektu tylko w okresach realizowania poszczególnych faz, z uwzględnieniem podziału na okres wykonania fazy i jej okres przejściowy.
Ile maksymalnie zadań może obejmować projekt?
Każdy projekt składa się z 3 faz, których realizacja następuje kolejno po sobie. Fazy te mogą obejmować:
faza I – od dwóch do czterech zadań realizowanych w okresie wykonania fazy, przy czym wynikiem pierwszego zadania tej fazy musi być przygotowanie zbiorów danych, które Wykonawca przekazuje do Centrum nie później niż 6 miesięcy od rozpoczęcia realizacji projektu.
faza II – od dwóch do czterech zadań realizowanych w okresie wykonania fazy
faza III – od dwóch do czterech zadań realizowanych w okresie wykonania fazy.
W okresach przejściowych Wykonawca może realizować prace związane wyłącznie z udoskonalaniem baz danych. W okresie tym może być realizowane tylko jedno zadanie (w przypadku projektu realizowanego indywidualnie) lub maksymalnie jedno zadanie na konsorcjanta (w przypadku projektu realizowanego w konsorcjum)
Wnioskodawca nie może łączyć badań podstawowych, badań przemysłowych, eksperymentalnych prac rozwojowych ani prac przedwdrożeniowych w ramach tego samego zadania
Czy jest wymóg wdrożenia wyników projektu przez Wykonawcę?
Wykonawca jest zobowiązany do wdrożenia wyników projektu w terminie do 3 lat od zakończenia projekt, zgodnie z postanowieniami Umowy. W przypadku projektu realizowanego w konsorcjum, wdrożenia musi dokonać Lider konsorcjum. Dodatkowe wdrożenie może być realizowane przez konsorcjantów.
----------
- W I fazie jest 1 zadanie 3miesięczne, 1zadanie 9-miesięczne i 1 zadanie 3-miesięczne.Jeśli jest 3 konsorcjantów to mamy 9 zadań, bo każdy ma mieć oddzielne zadania. W II fazie mamy 1 zadanie 9- miesięczne i jedno 3-miesięczne.razy 3 konsorcjantów to jest 6 zadań. I w III fazie każdy 1 zadanie. Zatem w pierwszych dwóch fazach jest więcej niż dwa do czterech=h zadań, skoro każdy ma mieć zadania oddzielne
ODP: Każdy projekt, niezależnie czy realizowany przez pojedynczy podmiot czy w konsorcjum, może obejmować realizację od 2 do 4 zadań w okresie wykonania fazy I i II oraz od 1 do 4 zadań w fazie III.
- Czy mając na myśli formularz ewaluacji na wzorze NCBiR, gdy w projekcie bierze jedna jednostka wnioskodawcy, np. jeden wydział uniwersytetu, macie Państwo na myśli formularz ewaluacji tej jednostki czy całego wnioskodawcy?
ODP: Wnioskodawcą jest uczelnia (jako cały zarejestrowany podmiot), więc formularz ewaluacji składany jest dla całej uczelni, a nie dla wyodrębnionej jednostki organizacyjnej.
- Czy projekt powinien skupiać się na funkcjonalności na terytorium Polski czy powinien wskazywać na możliwość zastosowania jego wyników także w innych Państwach EU
ODP: Program INFOSTRATEG ma na celu głównie rozwój polskiego potencjału SI, jak również np. rozwijanie polskiego potencjału badawczego w sztucznej inteligencji czy znaczące zwiększenie aktywności rynkowej polskich zespołów informatycznych, w związku z czym projekty realizowane w ramach programu powinny dążyć do realizacji powyższych celów. Natomiast możliwość wdrożenia rozwiązań i zastosowania wyników projektu w innych państwach UE może mieć pozytywny wpływ na ocenę merytoryczną projektu, gdzie brana jest m.in. pod uwagę innowacyjność rozwiązania i potencjał wdrożenia.
- W odniesieniu do tematu T4 jakie mogą być grupy docelowe zainteresowane rezultatami projektu – czy mogą to być, np. samorządy?
ODP: Nie nakładamy ograniczeń na grupę docelową, o ile wnioskodawca dokona pełnego opisu projektu pod względem potencjału wdrożenia.
- Czy można realizować 3 fazę projektu także poza granicami Polski?
ODP: Niestety na tym etapie nie jesteśmy w stanie udzielić odpowiedzi na tak zadane pytanie - sprawa musiałaby być indywidualnie rozpatrzona po udzieleniu bardziej szczegółowych informacji. Co do zasady projekt musi być realizowany przez podmiot zarejestrowany i prowadzący działalność na terytorium Polski, a wnioskodawca w złożonym wniosku o doifnansowanie wskazuje miejsce realizacji projektu.
- Dzień dobry, nie działają niektóre listy rozwijalne w LSI, prośba o poprawkę.
ODP: W przypadku stwierdzenia błędu systemu należy kontatkować się z adresem generator@ncbr.gov.pl
- Fizycznie nie da się zamontować kamer i czujników na ciągnikach, ponieważ belka opryskowa ma 18-21 m długości, a zasięg pojedynczych kamer i czujników wynosi 2-3 m. Proponuję wykreślić "... zainstalowanych na ciągniku ..." i będzie poprawnie.
ODP: Sformułowanie o "instalowaniu czujników na ciągniku" zostało wskazane w opisie Programu INFOSTRATEG, stąd też dokumentacja konkursowa odwołuje się do takiego stwierdzenia i nie jest to błędem. Natomiast pełny opis tematu wskazuje, że chodzi o maszyny rolnicze (nie tylko ciągniki), więc kwestia ta nie wymaga zmiany w dokumentacji.
- Jak pogodzić prowadzenie przez jednego z konsorcjantów w I fazie badania przemysłowe (9 m-cy) i bazę danych(6m-cy)
ODP: Zadania w ramach fazy mogą być realizowane równolegle, więc nie ma przeszkód, by wnioskodawca w taki sposób zaplanował realizację zadań w harmonogramie projektu.
- Czy w przypadku tematu badawczego nr 4 wszystkie cele projektu wymienione w załączniku nr 3 oraz wszystkie produkty projektu muszą być zrealizowane? Czy można wybrać kilka lub jeden konkretny?
ODP: W przypadku konkursów na projekty tematyczne, jakim jest konkurs INFOSTRATEG VI, tzw. lejek w ramach przejść do kolejnych faz projektów nie ma twardego charakteru i o, ile alokacja w konkursie pozwala, możliwe jest wyłonienie w konkursie kilka projektów, które będą realizowały do końca ten sam temat. Dlatego też projekty co do zasady mogą obejmować tylko jakiś wycinek zakresu tematycznego dla danego obszaru. Natomiast należy mieć na uwadze, że projekty konkurują między sobą zarówno na etapie naboru, jak również na etapie realizacji projektów, w związku z czym im więcej funkcjonalności będzie obejmowało proponowane rozwiązanie, im bardziej uniwersalne będzie to rozwiązanie, tym bardziej rezultat projektu będzie wpisywał się w założenia konkursu oraz całego programu INFOSTRATEG (co może mieć wpływ na ocenę merytoryczną wniosku o dofinansowanie czy realizacji projektu w trakcie jego trwania).
- W przypadku gdy jest realizowany samodzielnie przez jednostkę naukową to czy skład personelu B+R w generatorze LSI jest również ograniczony do podania tylko 3 osób? Czy możliwy jest udział w realizacji projektu większej liczby osób B+R?
ODP: W celu dodania dodatkowych osób z personelu B+R należy uzupełnić rubrykę Pozostały personel B+R oraz Kadra B+R planowana do zaangażowania (jeśli dotyczy)
- Czy temat badawczy T10 dotyczy tylko takich obszarów zastosowań, które zostały wymienione w sekcji "Korzyści" w dokumencie "Zakres_tematyczny_konkursu.pdf" (czyli analiza obrazów pochodzących z systemów monotoringu oraz rozpoznawanie zachowań ludzkich w środowisku z pojazdami autonomicznymi)? Czy dopuszczalne są inne scenariusze i zastosowania?
ODP: Opis w części "Korzyści" nie stanowi stricte wymogów dotyczacych efektów niezbędnych do wypracowania w ramach tematu, lecz wskazują przykładowe scenariusze użycia projektowanych rozwiązań. Warto zapoznać się z opisem tematu oraz diagnozy w Opisie Programu INFOSTRATEG, gdzie wskazano szerszy kontekst - np. "istniejące systemy słabo radzą sobie z analizą video, a w szczególności (mimo że świetnie radzą sobie z rozpoznaniem ludzi na zdjęciach) z powiedzeniem co dana osoba robi na zdjęciu".
- Czy wskazywanie z imienia i nazwiska personel B+R do wniosku, zwalnia się z przeprowadzenia rozeznania rynku także w przypadku umów o dzieło/zlecenia?
ODP: Zgodnie z zapisami umowy zamówienia, których przedmiotem są usługi świadczone w zakresie B+R prowadzone w projekcie przez osoby fizyczne wskazane we wniosku o dofinansowanie posiadające wymagane kwalifikacje pozwalające na przeprowadzenie prac B+R zgodnie z tym wnioskiem są zwolnione ze stosowania procedur określonych w umowie.
- Czy w budżecie projektu powinniśmy uwzględniać podział kosztów na kolejne fazy (I, II i III) w zgrubnym przybliżeniu jak 15:10:5 ?
ODP: Dokumentacja konkursowa nie zawiera szczegółowych wymogów dotyczących podziału kosztów konkretnego projektu na kolejne fazy - Wnioskodawca co do zasady ma swobodę w ukształtowaniu kosztorysu swojego projektu, pod warunkiem spełnienia warunków dotyczących maksymalnej kwoty dofinansowania na projekt oraz dostępności alokacji w konkursie. W pkt. 20 RK wskazaliśmy, jaką alokację środków planujemy na realizację wszystkich projektów w poszczególnych tematach i fazach.
- Czy osoby zatrudnione na B2B mogą stanowić koszty wynagrodzeń, jeśli tak jak opisać to poprawnie we wniosku? Jeśli nie do jakich kosztów je zaliczyć?
ODP: Tak, do Państwa należy wybór formy umowy zawartej w wykonawcami. W przypadku umowy B2B koszt należy zaplanować w kat E - jako usługa merytoryczna.
- Czy Dodatkowe Wynagrodzenie Roczne (tzw.trzynastki) są kosztem kwalifikowalnym ramach W?
ODP: Tak, zgodnie z zapisami przewodnika kwalifikowalności kosztów. Proszę jedynie uwzględnić możliwość rozliczenia dodatkowego wynagrodzenia i przypisać do właściwej fazy zgodnie z terminem ponoszenia kosztu.
- Czy warunek wypłaty zaliczki (70% otrzymanych uprzednio środków) dotyczy całego konsorcjum, czy poszczególnych wykonawców (członków konsorcjum)? Czyli, czy wykonawca (członek konsorcjum) może dostać zaliczkę, pomimo że drugi członek jeszcze nie wykorzystał 70% otrzymanych środków?
ODP: Warunek dotyczy całego konsorcjum, nie pojedynczego konsorcjanta.
- W ramach tematu badawczego T10, wynikiem fazy I jest zebrana baza danych poddana anonimizacji. Czy zastosowana technika służąca anonimizacji jest także poddawana ocenie eksperckiej? Czy poddanie danych anonimizacji, zapewnia spełenienie tego warunku konkursu?
ODP: Zgodnie z Załącznikiem nr 5 do RK pn. Kryteria oceny merytorycznej VI konkursu w programie INFOSTRATEG, w ramach oceny merytorycznej wniosku ocenie podlega m.in. zakres, adekwatność i wykonalność prac zaplanowanych w projekcie w stosunku do oczekiwanych wyników, w związku z czym techniki anonimizacji danych mogą być istotne w ocenie danego kryterium. Natomiast w trakcie realizacji projektów, zgodnie z Załącznikiem nr 14 do RK pn. Kryteria przejścia do kolejnych faz realizacji projektu, w ocenie realizacji faz projektu ocenie podlega m.in. posiadanie/pozyskanie/zebranie adekwatnych danych, w tym również jakość anonimizacji danych.
- W czasie faz przejściowych pomiędzy fazą I i II oraz II i III można wykonywać prace dotyczące uzupełniania bazy danych. Wtedy koszty wlicza się do zadań fazy II oraz III, odpowiednio ?
ODP: Okresy przejściowe stanowią elementy fazy I oraz fazy II - przykładowo faza I składa się z okresu wykonania oraz okres przejściowego i budżet na okres przejściowy w fazie I stanowi część budżetu fazy I.
- Czy wdrożenie w szpitalu klinicznym spełnia warunki projektu, gdy konsorcjantem jest uniwersytet medyczny?
ODP: Niestety na tym etapie nie jesteśmy w stanie udzielić odpowiedzi na tak zadane pytanie - sprawa musiałaby być indywidualnie rozpatrzona po udzieleniu bardziej szczegółowych informacji. Zachęcamy do zapoznania się z zapisami umowy o dofinansowanie w części dotyczącej wdrożenia rezultatów projektu, w tym dotyczącej form wdrożenia wyników prac B+R.
- Czy analiza ruchów i mimiki twarzy zarejestrowanych na filmach do celów medycznych spełni warunki konkursu?
ODP: Celem Programu jest stworzenie uniwersalnych technik pozwalających na stworzenie systemu będącego w stanie rozpoznawać co jedna osoba, bądź grupa osób, robi na filmie. Opis w części "Korzyści" w Załączniku nr 3 do RK pn. Zakres tematyczny konkursu, nie stanowi stricte wymogów dotyczących efektów niezbędnych do wypracowania w ramach tematu, lecz wskazuje na przykładowe scenariusze użycia projektowanych rozwiązań. Warto zapoznać się z opisem tematu oraz diagnozy w Opisie Programu INFOSTRATEG, gdzie wskazano szerszy kontekst - np. "istniejące systemy słabo radzą sobie z analizą video, a w szczególności (mimo że świetnie radzą sobie z rozpoznaniem ludzi na zdjęciach) z powiedzeniem co dana osoba robi na zdjęciu". Nie ma zatem przeciwwskazań, aby rezultat projektu był wykorzystywany do analizy ruchów i mimiki twarzy do celów medycznych (jako jednego z przykładowych scenariuszy użycia rozwiązania), natomiast sam rezultat, tj. system analizy materiałów wideo i detekcji zachowań, powinien być uniwersalny i potrafić obsłużyć również inne scenariusze użycia.
- Czy w temacie 6, fazie II i fazie III, w okresie wykonania, można w dalszym ciągu prowadzić prace nad rozwijaniem/udoskonalaniem sieci neuronowych (oprócz rozwijania bazy danych w ramach okresu przejściowego) czy wyłącznie prace nad uruchomieniem prototypu z fazy I poza laboratorium?
ODP: Niestety na tym etapie nie jesteśmy w stanie udzielić odpowiedzi na tak zadane pytanie - zgodnie z Załącznikiem nr 5 do RK pn. Kryteria oceny merytorycznej VI konkursu w programie INFOSTRATEG, w ramach oceny merytorycznej wniosku ocenie podlega m.in. zakres, adekwatność i wykonalność prac zaplanowanych w projekcie w stosunku do oczekiwanych wyników, w związku z czym to, czy w fazie II oraz fazie III zasadne będzie prowadzenie dalszych prac nad rozwijaniem/udoskonalaniem sieci neuronowych będzie elementem oceny eksperckiej.
- Czy zaproponowany we wniosku cel projektu musi dotyczyć zarówno zdjęć satelitarnych oraz zdjęć lotniczych czy wystarczy pierwsze LUB drugie zastosowanie?
ODP: Celem Programu jest stworzenie uniwersalnych technik pozwalających na rozpoznawanie wielorakich obiektów na zdjęciach satelitarnych i lotniczych. W związku z tym, że w ramach programu INFOSTRATEG powstać mają uniwersalne rozwiązania - projekty w ramach tematu T4) powinny prowadzić do opracowania technik detekcji z wykorzystaniem zarówno zdjęć satelitarnych, jak i zdjęć lotniczych, z dronów.
- Czy stworzone w projekcie techniki AI muszą dotyczyć jakiegokolwiek z podpunktów T4 (jest ich w sumie 7 w zał. nr 3)? Jeśli zaproponowane techniki tylko "powinny" dotyczyć, to czy zaproponowanie swojego pomysłu i swoich różnych scenariuszy użycia na temat T4, które (a) są inne od każdego z tych 7 podpunktów lub (b) dotyczą tylko wybranych kilku podpunktów (np 3 podpunktów) lub (c) dotyczą tylko wybranych kilku punktów oraz zawiera własne / inne niż wymienione podpunkty, będzie gorzej postrzegane przez recenzentów / panel i tym samym wniosek uzyska niższą punktację?
ODP: Niestety na tym etapie nie jesteśmy w stanie udzielić odpowiedzi na tak zadane pytanie - projekt podlega ocenie wstępnej Komitetu Sterującego w odniesieniu do zgodności projektu z zakresem tematycznym konkursu oraz celów programu INFOSTRATEG, jak również ocenie merytorycznej przez Panel Ekspertów zgodnie z kryteriami oceny zdefiniowanymi w Załączniku nr 5 do Regulaminu konkursu. Zgodnie z opisem tematu - opracowane w ramach techniki powinny "w szczególności" dotyczyć określonych przykładowo 7 podpunktów, w związku z czym, jeśli przedstawione we wniosku rozwiązanie nie będzie odnosiło się do żadnego z określonych "w szczególności" podpunktów istnieje ryzyko niespełnienia Kryterium 1. Zgodność projektu z zakresem tematycznym konkursu oraz celami Programu w ramach oceny wstępnej lub ryzyko uzyskania obniżonej punktacji wniosku w wyniku przeprowadzonej oceny merytorycznej.
- Co oznacza termin "zdjęcie" satelitarne? Czy są to zdjęcia (a) wykonane w paśmie widzialnym, czy (b) również możemy pozyskać bazę zdjęć wykonanych w paśmie podczerwieni oraz typu multi-spectral i hyperspectral? Jeśli odp. (b), to czy zaproponowane w projekcie opracowanie bazy zdjęć w jednym paśmie / modalności może być niżej ocenione przez panel niż opracowanie bazy zdjęć w różnych pasmach?
ODP: Zapisy dokumentacji konkursowej nie zawierają ograniczeń czy wykluczeń w powyższym zakresie, o ile opracowane techniki będą realizowały cele Programu, będą pozwalały na rozpoznawanie wielorakich obiektów na zdjęciach satelitarnych i lotniczych oraz będą wpisywały się w określone w Załączniku nr 13. Wytyczne dot. efektów realizacji kolejnych faz w poszczególnych tematach z zakresu tematycznego konkursu.
- W zał. 3, będę wdzięczny za wyjaśnienie znaczenia zdania "Przetestowane uniwersalne algorytmy adnotacji zdjęć satelitarnych". Co tutaj Państwo rozumieją pod terminem "uniwersalne"? Ponadto, czy to są algorytmy, adnotujące zdjęcia automatycznie? Albo, czy to są algorytmy w postaci oprogramowania jedynie ułatwiającego manualne (tzn. przez człowieka) adnotowanie zdjęć?
ODP: W ramach programu INFOSTRATEG powstać mają uniwersalne rozwiązania, które w łatwy sposób pozwalałby na rozpoznawanie nowych typów obiektów, czy obiektów o różnym charakterze. W związku z czym rozwiązanie, które będzie adnotowało zdjęcia automatycznie i w różnych obszarach działalności w większym stopniu będzie wpisywało się w cele Programu INFOSTRATEG.
- W zał. nr 2 jest napisane: “Zakup oprogramowania albo serwerów jest możliwy jedynie w przypadkach uzasadnionych np. względami ekonomicznymi, bezpieczeństwa, wydajności, itp. System pierwotnie tworzony na serwerze, finalnie powinien być przenośny i dostępny w technologii chmurowej”. (a) Czy dopuszcza się zabudżetowanie w konkursie zakupu serwerów o łącznej wartości np 1 mln zł? Aktualnie, aby móc pracować w branży AI i tworzyć najnowocześniejsze rozwiązania, zespoły AI powinny mieć dostęp do najnowszych serwerów obliczeniowych, takich jak NVIDIA DGX A100 i NVIDIA DGX H100, które są bardzo drogie. (b) Czy finalne efekt projektu w postaci algorytmów i oprogramowania AI musi być udostępniony w chmurze? Czy rozwiązanie AI, wypracowane w projekcie, może być mieszane, tzn wykorzystujące najpierw obliczanie brzegowe (ang. edge computing) celem wstępnego przetwarzania danych i wstępnej analizy danych zebranych z danego punktu (jednostki) pomiarowego oraz obliczanie chmurowe (ang. cloud computing) celem analizy danych z wielu punktów / jednostek pomiarowych?
ODP: Zgodnie z zacytowanym fragmentem zakup serwerów jest możliwy, o ile jest to uzasadnione charakterem prac projektowych oraz np. względami ekonomicznymi, bezpieczeństwa, wydajności itd. Należy jednak jeszcze zwrócić uwagę, że zgodnie z Przewodnikiem kwalifikowalności kosztów:
„W przypadku aparatury naukowo-badawczej kwalifikowalne są:
• Koszt zakupu – koszt zakupu lub wytworzenia aparatury/urządzeń służących celom badawczym będzie kosztem kwalifikowalnym projektu jeżeli koszt ten dotyczy środka, który jest niezbędny do prawidłowej realizacji projektu i jest bezpośrednio wykorzystywany do jego realizacji oraz będą spełnione łącznie następujące warunki:
o wartość aparatury, infrastruktury informatycznej lub innego urządzenia (sprzętu) nie przekracza 500 000 zł,
o zakup został zaplanowany we wniosku o dofinansowanie,
o jednostka nie dysponuje aparaturą/środkiem trwałym który mógłby zostać użyty zamiennie.
Jeżeli spełnione są wszystkie powyższe przesłanki, Beneficjent wykazuje jednorazowo we wniosku o płatność wartości zakupu lub wytworzenia aparatury/urządzeń służących celom badawczym”.
oraz „Koszt wykorzystania aparatury, infrastruktury informatycznej lub innych urządzeń (sprzętu), których wartość przekracza 500 000 zł rozliczany może być w projekcie tylko za pomocą odpisów amortyzacyjnych”.
Należy również zaznaczyć, że kwalifikowalność i adekwatność zaplanowanych kosztów podlega ocenie merytorycznej Panelu Ekspertów na podstawie treści całego wniosku o dofinansowanie, w oparciu o zapisy Przewodnika kwalifikowalności kosztów. W przypadku, gdy Panel Ekspertów stwierdzi w toku oceny, że zaplanowane przez wnioskodawcę koszty są niekwalifikowalne czy nieadekwatne, może przedstawić rekomendację w zakresie poprawy wniosku.
Zgodnie z założeniami Programu strategicznego INFOSTRATEG, postawienie na rozwój kompetencji i aktywację potencjału badawczego AI, np. poprzez pierwszeństwo w wykorzystaniu rozwiązań chmurowych, ma stanowić odpowiedź na problem określony jako „dość istotny polski potencjał badawczy w dziedzinie SI nie przekłada się na działalność B&R, długi cykl badań nieprzystający do oczekiwań rynku”. Dostępność mocy obliczeniowych w chmurze oraz wykorzystanie rozwiązań chmurowych ma przyczynić się również osiągnięcia celu głównego Programu, tj. rozwój polskiego potencjału SI poprzez opracowanie rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencję i blockchain, mających bezpośrednie zastosowanie w praktyce, oraz celu szczegółowego, określonego jako rozwijanie polskiego potencjału badawczego w sztucznej inteligencji. To, czy opisane „mieszane” rozwiązanie AI będzie realizowało powyższe założenia Programu oraz jego cele, będzie przedmiotem m.in. oceny wstępnej w zakresie Kryterium 1. Zgodność projektu z zakresem tematycznym konkursu oraz celami Programu.
- Czy i w jaki sposób (w jakiej kategorii) są punktowane wskaźniki projektu?
ODP: Wskaźniki projektu w trakcie oceny wniosku o dofinansowanie mogą być brane pod uwagę m.in. w ocenie wstępnej w ramach Kryterium 1. Zgodność projektu z zakresem tematycznym konkursu oraz celami Programu - zadeklarowane wartości wskaźników będą bowiem poddawane analizie Komitetu Sterującego pod kątem oceny, na ile realizacja projektu przyczyni się do osiągnięcia celów całego Programu INFOSTRATEG. Następnie wskaźniki te będą służyły do oceny postępów projektu w trakcie jego trwania po podpisaniu Umowy o dofinansowanie.
- Co znaczy wskaźnik “Liczba jednostek administracji państwowej/ firm, które określą minimalną jakość benchmarków/ środowisk testowych” ? Jaka jest jego intencja?
ODP: Opis wskaźnika dostępny jest w opisie Programu INFOSTRATEG. Jego intencją jest m.in. odpowiedź na zidentyfikowany problem braku generycznych rozwiązań, standardów, narzędzi, miar odniesienia (benchmarks), które mogłyby przyspieszyć rozpowszechnienie stosowania sztucznej inteligencji. Stworzenie w ramach realizacji projektów podstawowej bazy, oprogramowania, know-how i metodologii, powiązanych z uczeniem maszynowym jako bazy do budowy dalszych/ bardziej zaawansowanych produktów, pozwolić ma na osiągnięcie celu głównego Programu, określonego jako "rozwój polskiego potencjału SI poprzez opracowanie rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencję i blockchain, mających bezpośrednie zastosowanie w praktyce", a także osiągnięcie celu szczegółowego, jakim jest znaczące zwiększenie aktywności rynkowej polskich, zespołów informatycznych (korzyść - zwiększenie aktywności rynkowej polskich zespołów informatycznych oraz firm). Wskaźnik "Liczba jednostek administracji państwowej/ firm, które określą minimalną jakość benchmarków/ środowisk testowych" będzie zatem służył do monitorowania postępów w realizacji Programu i stopnia osiągnięcia powyższych celów.
- Co znaczy wskaźnik “Liczba przetestowanych pilotażowo maszyn/ robotów opartych na uczeniu maszynowym”? Jak jest jego intencja? Czy mogą to być te same maszyny/roboty, umieszczone w kilku placówkach pomiarowych, czy muszą to być maszyny/roboty, które różnią się pod względem konstrukcji, działania i przeznaczenia?
ODP: Zgodnie z opisem Programu INFOSTRATEG - wskaźnik ten odnosi się do tematu badawczego T5) Inteligentna maszyna do zbierania jabłek, który nie jest przedmiotem konkursu INFOSTRATEG VI. W związku z powyższym zadeklarowanie tego wskaźnika nie jest obowiązkowe w realizacji projektów w zakresie tematycznym konkursu INFOSTRATEG VI.
- Co znaczy wskaźnik “Liczba zastosowanych w praktyce rozwiązań opracowanych w ramach Programu”? Jaka jest jego intencja?
ODP: Opis wskaźnika dostępny jest w opisie Programu INFOSTRATEG. Jego intencją jest m.in. odpowiedź na zidentyfikowane problemy:
- Problem 1: niedostateczny poziom organizacji (np. w zakresie kategoryzacji, opisania czy oczyszczenia), integracji i analizy danych, uniemożliwiający ich pełne i optymalne wykorzystanie w procesie wytrenowania sztucznej inteligencji, brak danych testowych.
- Problem 2: dość istotny polski potencjał badawczy w dziedzinie SI nie przekłada się na działalność B&R, długi cykl badań nieprzystający do oczekiwań rynku.
- Problem 3: Brak generycznych rozwiązań, standardów, narzędzi, miar odniesienia (benchmarks), które mogłyby przyspieszyć rozpowszechnienie stosowania sztucznej inteligencji.
Realizacja projektów w ramach zakresu tematycznego będącego przedmiotem konkursu INFOSTRATEG VI ma przyczynić się do zminimalizowania powyższych problemów poprzez:
- Odpowiedź 1: Otwarcie i udostępnienie zbiorów danych, które nazwane są paliwem dla SI.
- Odpowiedź 2: Postawienie na rozwój kompetencji i aktywację potencjału badawczego SI, np. poprzez wspieranie realizacji doktoratów wdrożeniowych w dziedzinie SI, maksymalne skracanie cyklu prac badawczych od idei do proof of concept; pierwszeństwo w wykorzystaniu rozwiązań chmurowych.
- Odpowiedź 3: Stworzenie podstawowej bazy, oprogramowania, know-how i metodologii, powiązanych z uczeniem maszynowym jako bazy do budowy dalszych/ bardziej zaawansowanych produktów.
Powyższe pozwolić ma na na osiągnięcie celu głównego Programu, określonego jako "rozwój polskiego potencjału SI poprzez opracowanie rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencję i blockchain, mających bezpośrednie zastosowanie w praktyce", a także osiągnięcie celów szczegółowych, jakimi są:
- Cel szczegółowy I: Utworzenie zbiorów danych testowych i stworzenie na ich bazie standardów wyboru najlepszych rozwiązań (korzyść - utworzenie danych testowych, utworzenie standardów / uniwersalnych narzędzi - ułatwi i zmniejszy koszt tworzenia nowych rozwiązań dla powiązanych problemów).
- Cel szczegółowy II: Rozwijanie polskiego potencjału badawczego w sztucznej inteligencji (korzyść - więcej innowacyjnych rozwiązań SI w krótszym czasie dzięki wzrostowi intensywności współpracy nauki z biznesem; wzrost dostępności wiedzy eksperckiej (doktorantówpraktyków) w zakresie SI).
- Cel szczegółowy III: Znaczące zwiększenie aktywności rynkowej polskich, zespołów informatycznych (korzyść - zwiększenie aktywności rynkowej polskich zespołów informatycznych oraz firm).
Wskaźnik "Liczba zastosowanych w praktyce rozwiązań opracowanych w ramach Programu" będzie zatem służył do monitorowania postępów w realizacji Programu i stopnia osiągnięcia powyższych celów.
- Czy zakres tematyczny T6) Scenariusze selektywnej ochrony roślin obejmuje tylko projekty, które pozyskują dane z kamer i czujników zainstalowanych na ciągnikach? Innymi słowy, czy możliwe jest wykorzystanie w projekcie danych z kamer i czujników przenoszonych przez drony lub danych z kamer smartfonów, czy muszą to być kamery i czujniki zainstalowane tylko na ciągnikach lub maszynach rolniczych?
ODP: Zgodnie z opisem tematu T6) Scenariusze selektywnej ochrony roślin w opisie Programu INFOSTRATEG, celem projektów realizowanych w ramach tematu jest opracowanie algorytmów rozpoznających niepożądane zjawiska na plantacjach na podstawie obrazu z kamer i czujników zainstalowanych na ciągnikach i maszynach rolniczych. W związku z powyższym projekt wykorzystujący dodatkowe urządzenia takie jak drony, może nie do końca wpisywać się ideę tematu i założenia Programu. Należy jednak podkreslić, że projekt podlega ocenie wstępnej Komitetu Sterującego w odniesieniu do zgodności projektu z zakresem tematycznym konkursu oraz celów programu INFOSTRATEG, jak również ocenie merytorycznej przez Panel Ekspertów zgodnie z kryteriami oceny zdefiniowanymi w Załączniku nr 5 do Regulaminu konkursu.
- Czy dostępny jest zapis ze spotkania informacyjnego poświęconego naborowi wniosków, który można udostępnić do obejrzenia/wysłuchania?
ODP: Nie dysponujemy zapisem przebiegu spotkania.
- Nasz pomysł opiera się na konsorcjum dwóch jednostek naukowo-badawczych.
I tu pojawia się pytanie – jak taka jednostka ma wdrożyć wyniki w ramach działalności gospodarczej?
ODP: Zasady wdrożenia wyników prac B+R przez beneficjenta będącego jednostką naukową i realizującego projekt samodzielnie lub w konsorcjum zostały określone w Załączniku nr 16 do RK pn. Wzór umowy o dofinansowanie dla pojedynczego podmiotu (w szczególności nalezy zwrócić uwagę na §4 ust. 8-10) oraz Załączniku nr 17 do RK pn. Wzór umowy o dofinansowanie dla konsorcjum (w szczególności §4 ust. 9-11).
Dokumenty
-
Rozwiń tekst
ZASADY KONKURSU
-
Rozwiń tekst
WNIOSEK O DOFINANSOWANIE PROJEKTU WRAZ Z ZAŁĄCZNIKAMI
-
Rozwiń tekst
UMOWA O WYKONANIE I FINANSOWANIE PROJEKTU- UMOWA O DOFINANSOWANIE
-
Rozwiń tekst
Listy rankingowe
-
Rozwiń tekst
Realizacja projektu
-
Kontakt
Punkt informacyjny
Tel. 48 22 39 07 170
Tel. 48 22 39 07 191
E-mail: info@ncbr.gov.pl
Strona www: http://www.gov.pl/web/ncbr/punkt-informacyjny
- Pierwsza publikacja:
- 03.03.2023 17:08 Szymon Iwańczuk
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- info@ncbr.gov.pl
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
VI konkurs INFOSTRATEG na projekty tematyczne | 23.0 | 17.10.2024 14:50 Maciej Buźniak |
VI konkurs INFOSTRATEG na projekty tematyczne | 22.0 | 25.09.2024 10:54 Maciej Buźniak |
VI konkurs INFOSTRATEG na projekty tematyczne | 21.0 | 21.06.2024 13:06 Szymon Iwańczuk |
VI konkurs INFOSTRATEG na projekty tematyczne | 20.0 | 21.06.2024 12:13 Szymon Iwańczuk |
VI konkurs INFOSTRATEG na projekty tematyczne | 19.0 | 28.03.2024 14:02 Szymon Iwańczuk |
VI konkurs INFOSTRATEG na projekty tematyczne | 18.0 | 22.03.2024 17:26 Szymon Iwańczuk |
VI konkurs INFOSTRATEG na projekty tematyczne | 17.0 | 19.03.2024 10:30 Maciej Buźniak |
VI konkurs INFOSTRATEG na projekty tematyczne | 16.0 | 18.03.2024 10:22 Maciej Buźniak |
VI konkurs INFOSTRATEG na projekty tematyczne | 15.0 | 15.03.2024 16:59 Maciej Buźniak |
VI konkurs INFOSTRATEG na projekty tematyczne | 14.0 | 04.09.2023 10:24 Szymon Iwańczuk |
VI konkurs INFOSTRATEG na projekty tematyczne | 13.0 | 16.06.2023 16:00 Szymon Iwańczuk |
VI konkurs INFOSTRATEG na projekty tematyczne | 12.0 | 09.06.2023 15:54 Szymon Iwańczuk |
VI konkurs INFOSTRATEG na projekty tematyczne | 11.0 | 09.06.2023 15:49 Szymon Iwańczuk |
VI konkurs INFOSTRATEG na projekty tematyczne | 10.0 | 07.06.2023 08:51 Szymon Iwańczuk |
VI konkurs INFOSTRATEG na projekty tematyczne | 9.0 | 11.05.2023 13:29 Maciej Buźniak |
VI konkurs INFOSTRATEG na projekty tematyczne | 8.0 | 25.04.2023 11:53 Maciej Buźniak |
VI konkurs INFOSTRATEG na projekty tematyczne | 7.0 | 07.04.2023 00:00 Maciej Buźniak |
VI konkurs INFOSTRATEG na projekty tematyczne | 6.0 | 06.04.2023 11:10 Maciej Buźniak |
VI konkurs INFOSTRATEG na projekty tematyczne | 5.0 | 03.04.2023 12:54 Szymon Iwańczuk |
VI konkurs INFOSTRATEG na projekty tematyczne | 4.0 | 08.03.2023 15:21 Maciej Buźniak |
VI konkurs INFOSTRATEG na projekty tematyczne | 3.0 | 06.03.2023 11:36 Szymon Iwańczuk |
VI konkurs INFOSTRATEG na projekty tematyczne | 2.0 | 03.03.2023 17:22 Szymon Iwańczuk |
VI konkurs INFOSTRATEG na projekty tematyczne | 1.0 | 03.03.2023 17:08 Szymon Iwańczuk |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP