W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Mandaty, punkty karne i informacje praktyczne dla kierowców

Z dniem 1 czerwca 2020 r. weszły w życie zasady w zakresie wydalania obcokrajowców, które dotyczą także poważnych naruszeń ustawy o ruchu drogowym.

Możliwe jest wydalenie cudzoziemców, także ze stałym/czasowym zezwoleniem na pobyt, którzy m.in. dopuszczą się poważnych naruszeń ustawy o ruchu drogowym. Warunkiem jest popełnienie czynu zabronionego, zagrożonego karą pozbawienia wolności bez warunkowego jej zawieszenia, czynu stanowiącego poważne zagrożenie dla innych uczestników ruchu drogowego lub społeczeństwa, albo - gdy obcokrajowiec dopuścił się kilku wykroczeń, mogących prowadzić do utraty prawa jazdy. 
W praktyce może to dotyczyć np.:

  • cudzoziemców ukaranych za prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu (wykrycie wysokiego stężenia alkoholu we krwi), 
  • dopuszczających się poważnych naruszeń prędkości, czy też poruszania się pojazdem ciężkim w rażąco złym stanie technicznym itp. 

Obostrzenia skutkować mogą możliwością wydalania obywateli państw EOG i kierowców zawodowych z UE/EOG, którzy dopuszczą się powtarzających poważnych naruszeń przepisów o ruchu drogowym.

Poniższe informacje zawarte na tej stronie mają jedynie charakter poglądowy i należy je traktować informacyjnie (jako wyciąg z niektórych przepisów), a nie jako kompletne zestawienie przewinień i wykroczeń, za które wystawiane są mandaty i naliczane są punkty karne. Informacje te nie mogą stanowić podstawy roszczeń cywilno-prawnych.

W Norwegii bardzo rygorystycznie traktowane jest łamanie przepisów drogowych. Mandaty są bardzo wysokie i skutecznie egzekwowane (także za granicą).

WAŻNE! - W Norwegii mandaty i ich kwoty, a także punkty karne kumulują się.

Mandaty

Mandaty za przekroczenie prędkości można podzielić na trzy kategorie, w zależności od maksymalnie dozwolonej prędkości (brana jest pod uwagę prędkość, z jaką faktycznie porusza się pojazd, niezależnie od wskazań prędkościomierza w samochodzie):

- dozwolona prędkość 60 km/h lub mniej, a jej przekroczenie wynosi:

  • do 5 km/h – 1 100 NOK
  • od 6 do 10 km/h – 3 000 NOK
  • od 11 do 15 km/h – 5 400 NOK
  • od 16 do 20 km/h – 7 800 NOK
  • od 21 do 25 km/h – 12 100 NOK

Przekroczenie prędkości o 26 km/h lub więcej - grozi utratą prawa jazdy.  

- dozwolona prędkość 70 km/h lub więcej, a jej przekroczenie wynosi:

  • do 5 km/h – 1 100 NOK
  • od 6 do 10 km/h – 3 000 NOK
  • od 11 do 15 km/h – 4 800 NOK
  • od 16 do 20 km/h – 6 700 NOK
  • od 21 do 25 km/h – 9 100 NOK
  • od 26 do 30 km/h – 12 100 NOK
  • od 31 do 35 km/h – 14 500 NOK

Przekroczenie prędkości o 36 km/h lub więcej grozi utratą prawa jazdy.

 - dozwolona prędkość 90 km/h lub więcej, a jej przekroczenie wynosi:

 od 36 km/h do 40 km/h – 15 100 NOK.

Przekroczenie prędkości o 41 km/h lub więcej grozi utratą prawa jazdy.

W przypadku zatrzymania prawa jazdy czas, na jaki prawo jazdy zostanie zabrane, zależy od konkretnego przypadku złamania przepisów.

Prawo jazdy może także zostać zatrzymane tymczasowo, jeżeli zachodzi podejrzenie, że stan zdrowia kierowcy nie pozwala na bezpieczne prowadzenie samochodu. Najczęściej dokument jest zatrzymany na czas zrobienia koniecznych badań i przejścia egzaminu dla kierowcy, który wykaże, czy dana osoba faktycznie może prowadzić pojazd.

Rozmowa przez trzymany w ręku telefon komórkowy, pisanie i surfowanie podczas jazdy – 9 700 NOK

Przejazd na czerwonym świetle – 9 700 NOK.

Wyprzedzanie w miejscu niedozwolonym (np. po prawej stronie, na skrzyżowaniu, przy ograniczonej widoczności np. przed zakrętem, wzgórzem, itp., przed przejściem dla pieszych, gdy obowiązuje zakaz wyprzedzania) – 9 700 NOK.

Niezastosowanie się do znaków: ustąp pierwszeństwa, Stop, a także do obowiązku ustąpienia pierwszeństwa z prawej strony, przy wyjeździe z parking, stacji benzynowej, posesji, itp. lub drogi podporządkowanej, nie ustąpienie pierwszeństwa pieszym (obowiązek zatrzymania się przed przejściem) – 9 700 NOK.

Jazda w zbyt małej odległości za samochodem jadącym z przodu (tzw. jazda „na zderzaku”) – 9 700 NOK.

Niezastosowanie się do znaków: 302 Zakaz wjazdu, 306.[0,1,3-5] Zakaz ruchu, 330 Zakaz skrętu, 332 Zakaz zawracania, 402 Wymagany kierunek jazdy, 404 Wymagany pas ruchu, 406 Rondo, 508 i 509 Pas dla autobusów i taksówek oraz pojazdów wymienionych w rozporządzeniu o zasadach ruchu drogowego sekcja 5, 526 Droga  jednokierunkowa, 548 Deptak – 5 500 NOK.

Kierowanie pojazdem poniżej 3,5 tony dopuszczalnej masy całkowitej w przypadku, gdy hamulec postojowy nie działa - 3 700 NOK.

Kierowanie pojazdem powyżej 3,5 tony dopuszczalnej masy całkowitej w przypadku, gdy hamulec postojowy nie działa - 7 500 NOK

Kierowanie pojazdem w miejscach niedozwolonych (np. na chodniku, drodze dla rowerów, deptaku, itp.), skręcanie z niedozwolonego pasa, jazda po strefach wyłączonych z ruchu (ograniczonych białymi lub żółtymi liniami) – 4 200 NOK.

Nie tylko zmotoryzowani

W norweskim prawie uczestnikami ruchu są również rowerzyści.

Rowerzystom grożą mandaty za przewinienia na drodze, m.in. za:

  • brak działającego światła rowerowego – 1 200 NOK,
  • przejechanie na czerwonym świetle – 1 200 NOK,
  • zignorowanie znaku zakazującego ruchu rowerowego na danym obszarze – 1 200 NOK.

Punkty karne

Punkty otrzymuje się jako „uzupełnienie” nałożonego mandatu za złamanie przepisów drogowych.

Maksymalna liczba dozwolonych punktów karnych w Norwegii jest dużo niższa niż w Polsce i wynosi 8 punktów. Punkty karne zerują się po 3-ch latach.

Jeśli uzbiera się osiem punktów karnych w ciągu 3-ch lat, prawo jazdy zostaje zatrzymywane na okres sześciu miesięcy. Po tym okresie punkty się zerują.

Punkty karne grożą również kierowcom, którzy legitymują się zagranicznym prawem jazdy, na przykład polskim. Prawo jazdy wydane w Unii Europejskiej poświadcza, że kierowca ma wszelkie prawo do swobodnej jazdy po terenie Norwegii, a Norwegia ma wszelkie prawo do ukarania kierowcy, jeśli ten naruszy przepisy.

Punkty karne się kumulują. Jeśli podczas kontroli policja wykaże, że kierowca za jednym razem złamał kilka przepisów, dostanie on punkty karne za wszystkie pogwałcone przez siebie zasady ruchu drogowego.

Gdy kierowca zgromadzi na swoim koncie cztery punkty, czyli połowę dozwolonej puli, Policja informuje kierowcę listownie.

Punkty karne są przyznawane za:

- przekroczenie prędkości o:

  • 11-15 km/h jeśli dozwolona prędkość to 60 km/h lub niższa – 2 punkty,
  • 16 km/h albo więcej jeśli dozwolona prędkość to 60 km/h lub niższa – 3 punkty,
  • 16-20 km/h albo więcej jeśli dozwolona prędkość to 70 km/h lub wyższa – 2 punkty,
  • 21 km/h albo więcej jeśli dozwolona prędkość to 70 km/h lub wyższa – 3 punkty,

- przejazd na czerwonym świetle – 3 punkty,

- bezprawne wyprzedzanie – 3 punkty,

- nieustąpienie pierwszeństwa, kiedy to konieczne – 3 punkty,

- jazda po obszarze zamkniętym dla ruchu – 3 punkty,

- jazda zbyt blisko pojazdu jadącego z przodu/zbyt mały odstęp między pojazdami – 3 punkty,

- jazda zmodyfikowanym motocyklem/motorowerem – 3 punkty,

- brak zabezpieczenia pasażera poniżej 15. roku życia – 2 punkty.

O czym należy pamiętać

W przypadku kierowców bez doświadczenia, posiadających prawo jazdy kategorii B, którzy przechodzą jeszcze 2-letni okres próbny, każde wykroczenie karane jest podwójną liczbą punktów karnych.

Przy przekroczeniu prędkości brana jest pod uwagę prędkość, z jaką faktycznie porusza się pojazd, niezależnie od wskazań prędkościomierza w samochodzie.

Wykroczenia niepociągające za sobą punktów karnych:

  1. Jazda bez zapiętego pasa bezpieczeństwa: 1500 NOK (Dotyczy również autobusów wyposażonych w pasy).
  2. Jazda wbrew znakom drogowym, w tym w pasie dla pojazdów komunikacji zbiorowej/pasie współużytkowanym, wjazd w strefę zakazaną, jazda pod prąd, naruszenie nakazu kierunku jazdy, zakazu skrętu, w strefie pieszej: 7800 NOK.
  3. Jazda bez sygnalizacji skrętu (kierunkowskazów), bez włączonych wymaganych świateł, ze źle używanymi światłami, z uszkodzonymi światłami mijania/drogowymi lub światłami do jazdy dziennej, bez wystarczającej widoczności, zbyt wielu osobami w pojeździe, jazda w terenie i na drogach nieotwartych dla ruchu publicznego: 3700 NOK.
  4. Brak tablic rejestracyjnych: 3700 NOK.
  5. Jazda pojazdem lub zespołem pojazdów, które nie mogą legalnie poruszać się z prędkością co najmniej 40 km/h, lub jazda skuterem na autostradzie lub drodze szybkiego ruchu: 2400 NOK.
  6. Jazda na oponach z kolcami poza sezonem: 1000 NOK.
  7. Jazda na oponach z kolcami bez specjalnej nalepki w czterech największych miastach (Oslo, Bergen, Trondheim i Stavanger): 750 NOK (Kara nie może być nałożona na prywatnej własności).

PRZEWODNIK DLA UŻYTKOWNIKÓW DRÓG PUBLICZNYCH W KRÓLESTWIE NORWEGII

„Przewodnik dla użytkowników dróg publicznych w Królestwie Norwegii”, wydany przez norweską Statens vegvesen (norweską Państwową Dyrekcję Dróg Publicznych) w języku polskim.
Przewodnik dostępny jest  również na stronie internetowej Statens vegvesen:
 
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/yrkestransport/truckers-guide.

Na w/wym.  stronie (www.vegvesen.no)  można zapoznać się też z innymi informacjami, istotnymi dla użytkowników dróg w Norwegii (strona dostępna jest w języku norweskim i angielskim). Na przedmiotowej stronie (oraz w Przewodniku j/w) zamieszczone są też numery telefonów informacyjnych i alarmowych, istotnych dla kierowców.

Informacja dla kierowców w języku polskim: http://www.motherpresents.org/pl/

{"register":{"columns":[]}}