Kogo szukamy?
Misją systemu powiadamiania ratunkowego i operatorów numerów alarmowych jest w efektywny i profesjonalny sposób służyć pomocą tym, których życie, zdrowie, bezpieczeństwo i mienie jest zagrożone. Praca na stanowisku operatora numerów alarmowych jest wymagająca, stresująca, ale też, ze względu na swoją specyfikę, bardzo satysfakcjonująca.
Celem systemu powiadamiania ratunkowego jest pomoc osobom w stanie nagłego zagrożenia życia i zdrowia, mienia, środowiska, bezpieczeństwa publicznego, a przede wszystkim ratowanie życia. Priorytetem pracy operatorów numerów alarmowych jest efektywność i jakość, dlatego są wiarygodni, profesjonalni i godni zaufania.
Wymagania formalne dotyczące operatorów numerów alarmowych:
Operatorem numerów alarmowych może być osoba, która:
- posiada co najmniej wykształcenie średnie lub średnie branżowe,
- posługuje się co najmniej jednym językiem obcym w stopniu komunikatywnym
- ukończyła szkolenie operatorów numerów alarmowych, zdała egzamin z części teoretycznej i z części praktycznej.
Wymagania pożądane dotyczące operatorów numerów alarmowych:
- komunikatywność,
- kreatywność,
- decyzyjność,
- asertywność,
- cierpliwość,
- umiejętność słuchania,
- opanowanie,
- odpowiedzialność,
- dyscyplina,
- umiejętność pracy z wykorzystaniem komputera,
Szkolenie operatorów numerów alarmowych:
Przed przystąpieniem do pracy na stanowisku operatora numerów alarmowych, kandydat musi odbyć teoretyczne i praktyczne szkolenie podstawowe m. in. z zakresu:
- organizacji i działania systemu powiadamiania ratunkowego,
- procedur odbioru zgłoszeń alarmowych,
- organizacji i działania krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego,
- organizacji i działania systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne,
- bezpieczeństwa i porządku publicznego,
- psychologii działań ratowniczych,
- zasad udzielania pierwszej pomocy,
- obsługi systemów teleinformatycznych służących do wspomagania działań ratowniczych.
Szkolenie trwa co najmniej 70 godzin, w tym 30 godzin zajęć teoretycznych oraz co najmniej 40 godzin zajęć praktycznych i jest zakończone egzaminem. Osoba, która ukończyła szkolenie operatorów numerów alarmowych i zdała egzamin z wynikiem pozytywnym, otrzymuje certyfikat operatora numerów alarmowych, ważny przez 3 lata.
W celu potwierdzenia posiadania kwalifikacji do wykonywania pracy na stanowisku operatora numerów alarmowych niezbędne jest odbycie szkolenia w ramach doskonalenia zawodowego. Szkolenie trwa co najmniej 35 godzin, w tym 15 godzin zajęć teoretycznych oraz co najmniej 20 godzin zajęć praktycznych i również zakończone jest egzaminem.
Obsługa zgłoszeń alarmowych:
Każdy operator numerów alarmowych obsługuje zgłoszenia według takiej samej procedury. Stanowisko do obsługi zgłoszeń alarmowych, przy którym swoją prace wykonują operatorzy numerów alarmowych składa się z:
- konsoli operatorskiej, służącej do odbierania i wykonywania połączeń telefonicznych, do której podłączony jest zestaw słuchawkowy,
- stanowiska z system teleinformatycznym, służącym do wypełnienia elektronicznego formularza zgłoszenia przekazywanego drogą elektroniczną do służb ratunkowych, współpracującego z Uniwersalnym Modułem Mapowym (przekazującym do CPR przybliżoną lokalizację, z której wykonywane jest połączenie telefoniczne) oraz Platformą Lokalizacyjno-Informacyjną z Centralną Bazą Danych (przekazującą do CPR dane abonenta).
Obsługa zgłoszeń alarmowych w centrach powiadamiania ratunkowego odbywa się według ogólnej procedury:
- odbiór zgłoszenia alarmowego od osoby zgłaszającej,
- zarejestrowanie zgłoszenia alarmowego w systemie teleinformatycznym
- uzyskanie informacji o:
- rodzaju zdarzenia lub zagrożenia,
- miejscu zdarzenia lub zagrożenia,
- liczbie osób poszkodowanych lub będących w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego,
- danych osoby zgłaszającej obejmujących imię, nazwisko oraz numer telefonu, na wypadek konieczności uzyskania dodatkowych informacji o zdarzeniu lub zagrożeniu,
- innych istotnych okolicznościach zdarzenia lub zagrożenia, umożliwiających podjęcie czynności przez podmioty ratownicze,
- potwierdzenie osobie zgłaszającej przyjęcia zgłoszenia alarmowego,
- przekazanie zgłoszenia alarmowego za pośrednictwem systemu teleinformatycznego właściwemu dyspozytorowi lub dyspozytorom podmiotów ratowniczych,
- przekierowanie połączenia telefonicznego do dyspozytora medycznego w przypadku wymagającym zapewnienia pomocy osobie znajdującej się w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego,
- poinformowanie osoby zgłaszającej o przekazaniu zgłoszenia alarmowego do odpowiedniego podmiotu ratowniczego lub podmiotów ratowniczych zgodnie z kwalifikacją rodzaju zdarzenia lub zagrożenia,
- odbiór potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia alarmowego przez właściwego dyspozytora.
Wideo
- Ostatnia modyfikacja:
- 11.05.2019 13:59 Ilona Skwierzyńska
- Pierwsza publikacja:
- 11.05.2019 13:59 Ilona Skwierzyńska