W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Departament Spraw Socjalnych

Departament Spraw Socjalnych odpowiada za funkcjonowanie systemu zabezpieczenia socjalnego, wojskowego systemu emerytalnego i pomocy rekonwersyjnej oraz kształtowanie systemu zatrudnieniowo-płacowego pracowników.Celem Departamentu jest zabezpieczenie potrzeb resortu w zakresie kształtowania działalności kadrowej wobec pracowników, tworzenie warunków do wypełniania zobowiązań socjalnych względem osób uprawnionych oraz zobowiązań emerytalnych wobec byłych żołnierzy.

Kierownictwo

Dyrektor: Krzysztof Kosiński 
Zastępca Dyrektora: Kamilla Gralik
Zastępca Dyrektora: Joanna Kulesza

Kontakt

al. Niepodległości 218, 00-911 Warszawa
tel. + 48 261 874 604
e-mail: dss@mon.gov.pl

Zadania

Do zakresu zadań Departamentu należy w szczególności:

Organizowanie i monitorowanie funkcjonowania wojskowego systemu emerytalnego i pomocy rekonwersyjnej, w tym:

  • określanie zasad funkcjonowania podporządkowanych jednostek organizacyjnych,
  •  planowanie budżetowe w zakresie dochodów i wydatków wyodrębnionych dla organu planującego - Dyrektora Departamentu Spraw Socjalnych i nadzór nad ich realizacją przez właściwych dysponentów środków budżetowych,
  •  opracowywanie projektów decyzji administracyjnych w sprawach emerytalno-rentowych, praktyk zawodowych żołnierzy i jako organ drugiej instancji w zakresie pomocy rekonwersyjnej,
  • zastępstwo Ministra w postępowaniach przed sądami w sprawach emerytalnych, pomocy rekonwersyjnej żołnierzy;

Organizowanie i monitorowanie funkcjonowania systemu zabezpieczenia socjalnego w resorcie, z zastrzeżeniem § 30 ust. 3 pkt 8, w tym:

  • a) planowanie i realizacja polityki socjalnej, w tym:

– administrowanie pozostającymi w dyspozycji Ministra środkami na zapomogi dla żołnierzy,

– ustalanie zasad i organizowanie krajowej oraz zagranicznej działalności wczasowej i wypoczynkowej, realizacja zadań wynikających z zawartej między Ministrem a Wojskową Agencją Mieszkaniową umowy o świadczenie usług w tym zakresie oraz realizacja zadań statutowych wynikających ze stałego członkostwa w Międzynarodowym Komitecie Koordynacyjnym Wojskowych Służb Socjalnych (CLIMS) i dwustronnych umów wojskowych,

– ustalanie zasad i zakresu pomocy w ramach świadczeń socjalno-bytowych dla żołnierzy,

  • b) koordynowanie pomocy poszkodowanym podczas wykonywania zadań służbowych (pracy) oraz członkom rodzin zmarłych w tych okolicznościach;
  • c)opracowywanie projektów decyzji administracyjnych w sprawach dodatku dla żołnierzy zawodowych za rozłąkę i zwrotu kosztów przejazdów odbywanych nie częściej niż raz w miesiącu do miejscowości zamieszkania członka rodziny i z powrotem oraz zwrotu kosztów codziennych dojazdów, o których mowa w art. 291 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny, pozostających we właściwości Ministra Obrony Narodowej.

Prowadzenie spraw związanych z obsługą kadrową cywilnych kierowników jednostek organizacyjnych wymienionych w decyzji Ministra Obrony Narodowej w sprawie podporządkowania jednostek organizacyjnych osobom zajmującym kierownicze stanowiska Ministerstwa albo kierownikom komórek organizacyjnych, w tym opracowywanie i prowadzenie dokumentacji związanej ze stosunkiem pracy tych osób;

Prowadzenie wykazu obsady stanowisk kierowników (cywilnych i wojskowych) jednostek organizacyjnych;

Prowadzenie wykazu imiennych upoważnień do czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec osób, o których mowa w pkt 2a;

 Kształtowanie systemu zatrudniania i wynagradzania pracowników oraz monitorowanie wielkości zatrudnienia i limitów zatrudnienia bazowego oraz realizacji wydatków na wynagrodzenia, w tym w szczególności:

  • opracowywanie założeń polityki zatrudniania i wynagradzania pracowników oraz monitorowanie ich realizacji,
    - opracowywanie projektów decyzji w sprawie limitów zatrudnienia bazowego i funduszu wynagrodzeń,
    -uzgadnianie i opiniowanie dokumentów koncepcyjnych, planistycznych oraz dokumentów organizacyjno-etatowych, z wyłączeniem dokumentów dotyczących Ministerstwa, z uwzględnieniem limitów zatrudnienia bazowego i funduszu wynagrodzeń oraz skutków społecznych dotyczących pracowników, a także pod względem zgodności z obowiązującymi przepisami
  •  nadzorowanie i koordynowanie procesu opisywania oraz wartościowania stanowisk pracy pracowników,
  •  nadzorowanie przestrzegania przepisów prawa pracy,
  • zastępstwo Ministra w postępowaniu przed sądami w sprawach ze stosunku pracy wynikających z zakresu działania Departamentu;

Realizacja zadań związanych z pełnieniem przez Dyrektora Departamentu funkcji Pełnomocnika Ministra Obrony Narodowej do Spraw Współpracy ze Związkami Zawodowymi;

 Monitorowanie i nadzorowanie działalności służby bezpieczeństwa i higieny pracy w jednostkach i komórkach organizacyjnych resortu, w tym:

  •  koordynowanie działań na rzecz poprawy warunków pracy i służby,
  • nadzorowanie przestrzegania przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (służby),
  • realizacja zadań wynikających z przepisów ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny w zakresie:
    - prowadzenia postępowań powypadkowych i odszkodowawczych żołnierzy zawodowych, o których mowa w art. 527 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny,
    - opracowywania projektów decyzji administracyjnych w sprawie przyznania odszkodowania, o którym mowa w art. 520 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny;

Koordynowanie realizacji uprawnień wynikających z ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o weteranach działań poza granicami państwa (Dz. U. Nr 205, poz. 1203), w tym:

  •  prowadzenie postępowań administracyjnych i przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych Ministra w sprawach przyznania (pozbawienia) statusu weterana oraz weterana poszkodowanego,
  • zastępstwo Ministra w postępowaniu przed sądami w sprawach weteranów i weteranów poszkodowanych.

 

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
05.12.2018 13:07 Jarosław Zeidler
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Karolina Kondrat
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Departament Spraw Socjalnych 5.0 03.07.2024 13:03 Karolina Kondrat
Departament Spraw Socjalnych 4.0 21.06.2024 15:11 Karolina Kondrat
Departament Spraw Socjalnych 3.0 10.04.2024 14:04 Karolina Kondrat
Departament Spraw Socjalnych 2.0 14.06.2021 12:32 Magdalena Czerwińska
Departament Spraw Socjalnych 1.2 28.02.2019 11:31 Magdalena Czerwińska
Departament Spraw Socjalnych 1.1 11.12.2018 09:47 Magdalena Czerwińska
Departament Spraw Socjalnych 1.0 05.12.2018 13:07 Jarosław Zeidler

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}