Departament Spraw Socjalnych
Departament Spraw Socjalnych odpowiada za funkcjonowanie systemu zabezpieczenia socjalnego, wojskowego systemu emerytalnego i pomocy rekonwersyjnej oraz kształtowanie systemu zatrudnieniowo-płacowego pracowników. Celem Departamentu jest zabezpieczenie potrzeb resortu w zakresie kształtowania działalności kadrowej wobec pracowników, tworzenie warunków do wypełniania zobowiązań socjalnych względem osób uprawnionych oraz zobowiązań emerytalnych wobec byłych żołnierzy.
Kierownictwo
Dyrektor: Krzysztof Kosiński
Zastępca Dyrektora: Kamilla Gralik
Zastępca Dyrektora: Joanna Kulesza
Kontakt
al. Niepodległości 218, 00-911 Warszawa
tel. + 48 261 874 604
e-mail: dss@mon.gov.pl
Zadania
Do zakresu zadań Departamentu należy w szczególności:
- organizowanie i monitorowanie funkcjonowania wojskowego systemu emerytalnego i pomocy rekonwersyjnej, w tym:
a) określanie zasad funkcjonowania podporządkowanych jednostek organizacyjnych,
b) planowanie budżetowe w zakresie dochodów i wydatków wyodrębnionych dla organu planującego – Dyrektora Departamentu Spraw Socjalnych i nadzór nad ich realizacją przez właściwych dysponentów środków budżetowych,
c) prowadzenie postępowań administracyjnych i opracowywanie projektów decyzji administracyjnych Ministra w sprawach emerytalno-rentowych,
d) prowadzenie postępowań administracyjnych i opracowywanie projektów decyzji administracyjnych Ministra oraz Dyrektora Departamentu Spraw Socjalnych w sprawach z zakresu pomocy rekonwersyjnej,
e) zastępstwo Ministra w postępowaniach przed sądami w sprawach emerytalnych, pomocy rekonwersyjnej żołnierzy; - organizowanie i monitorowanie funkcjonowania systemu zabezpieczenia socjalnego w resorcie, z zastrzeżeniem § 43 ust. 3 pkt 7, w tym: a) planowanie i realizacja polityki socjalnej, w tym:
a) administrowanie pozostającymi w dyspozycji Ministra środkami na zapomogi dla żołnierzy, − ustalanie zasad i organizowanie krajowej oraz zagranicznej działalności wczasowej i wypoczynkowej, realizacja zadań wynikających z zawartej między Ministrem a Wojskową Agencją Mieszkaniową umowy o świadczenie usług w tym zakresie oraz realizacja zadań statutowych wynikających ze stałego członkostwa w Międzynarodowym Komitecie Koordynacyjnym Wojskowych Służb Socjalnych (CLIMS) i dwustronnych umów wojskowych, − ustalanie zasad i zakresu pomocy w ramach świadczeń socjalno-bytowych dla żołnierzy,
b) koordynowanie pomocy poszkodowanym podczas wykonywania zadań służbowych (pracy) oraz członkom rodzin zmarłych w tych okolicznościach, c) opracowywanie projektów decyzji administracyjnych w sprawach dodatku dla żołnierzy zawodowych za rozłąkę i zwrotu kosztów przejazdów odbywanych nie częściej niż raz w miesiącu do miejscowości zamieszkania członka rodziny i z powrotem oraz zwrotu kosztów codziennych dojazdów, o których mowa w art. 291 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny, pozostających we właściwości Ministra; - prowadzenie spraw związanych z obsługą kadrową cywilnych kierowników jednostek organizacyjnych wymienionych w decyzji Ministra Obrony Narodowej w sprawie podporządkowania jednostek organizacyjnych osobom zajmującym kierownicze stanowiska Ministerstwa albo kierownikom komórek organizacyjnych, w tym:
a) opracowywanie i prowadzenie dokumentacji związanej ze stosunkiem pracy tych osób,
b) prowadzenie wykazu kierowników (cywilnych i wojskowych) jednostek organizacyjnych,
c) prowadzenie wykazu imiennych upoważnień do czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec cywilnych kierowników jednostek organizacyjnych; - kształtowanie systemu zatrudniania i wynagradzania pracowników oraz monitorowanie wielkości zatrudnienia i limitów zatrudnienia bazowego oraz realizacji wydatków na wynagrodzenia, w tym w szczególności:
a) opracowywanie założeń polityki zatrudniania i wynagradzania pracowników oraz monitorowanie ich realizacji,
b) opracowywanie projektów decyzji w sprawie limitów zatrudnienia bazowego i funduszu wynagrodzeń,
c) uzgadnianie i opiniowanie dokumentów koncepcyjnych, planistycznych oraz dokumentów organizacyjno-etatowych, z wyłączeniem dokumentów dotyczących Ministerstwa, z uwzględnieniem limitów zatrudnienia bazowego i funduszu wynagrodzeń oraz skutków społecznych dotyczących pracowników, a także pod względem zgodności z obowiązującymi przepisami,
d) nadzorowanie i koordynowanie procesu opisywania oraz wartościowania stanowisk pracy pracowników,
e) nadzorowanie przestrzegania przepisów prawa pracy, f) zastępstwo Ministra w postępowaniu przed sądami w sprawach ze stosunku pracy wynikających z zakresu działania Departamentu; - realizacja zadań związanych z pełnieniem przez Dyrektora Departamentu funkcji Pełnomocnika Ministra Obrony Narodowej do Spraw Współpracy ze Związkami Zawodowymi;
- monitorowanie i nadzorowanie działalności służby bezpieczeństwa i higieny pracy w jednostkach organizacyjnych i komórkach organizacyjnych resortu, w tym:
a) koordynowanie działań na rzecz poprawy warunków pracy i służby,
b) nadzorowanie przestrzegania przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (służby),
c) realizacja zadań wynikających z przepisów ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny w zakresie: − prowadzenia postępowań powypadkowych i odszkodowawczych żołnierzy zawodowych, o których mowa w art. 527 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny, − opracowywania projektów decyzji administracyjnych w sprawie przyznania odszkodowania, o którym mowa w art. 520 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny; - koordynowanie realizacji uprawnień wynikających z ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o weteranach działań poza granicami państwa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2112), w tym: a) prowadzenie postępowań administracyjnych i przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych Ministra w sprawach: − przyznania (pozbawienia) statusu weterana oraz weterana poszkodowanego, − pomocy finansowej na kształcenie, − zapomogi dla weteranów-żołnierzy i weteranów poszkodowanych – żołnierzy, b) zastępstwo Ministra w postępowaniu przed sądami w sprawach wskazanych w lit. a
- Pierwsza publikacja:
- 05.12.2018 13:07 Jarosław Zeidler
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Karolina Kondrat
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Departament Spraw Socjalnych | 6.0 | 19.12.2024 08:28 Karolina Kondrat |
Departament Spraw Socjalnych | 5.0 | 03.07.2024 13:03 Karolina Kondrat |
Departament Spraw Socjalnych | 4.0 | 21.06.2024 15:11 Karolina Kondrat |
Departament Spraw Socjalnych | 3.0 | 10.04.2024 14:04 Karolina Kondrat |
Departament Spraw Socjalnych | 2.0 | 14.06.2021 12:32 Magdalena Czerwińska |
Departament Spraw Socjalnych | 1.2 | 28.02.2019 11:31 Magdalena Czerwińska |
Departament Spraw Socjalnych | 1.1 | 11.12.2018 09:47 Magdalena Czerwińska |
Departament Spraw Socjalnych | 1.0 | 05.12.2018 13:07 Jarosław Zeidler |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP