Kontrakt na Wisłę sukcesem - prostujemy przekłamania opozycji
28.03.2018
Wbrew temu co politycy opozycji próbują wmówić opinii publicznej, dzisiejsze podpisanie umowy na przeciwlotnicze i przeciwrakietowe zestawy rakietowe średniego zasięgu systemu „WISŁA – 1 Faza” niesie ze sobą olbrzymie korzyści – zarówno dla Wojska Polskiego, jak i polskiej gospodarki. Bezpieczeństwo to dobro wspólne wszystkich Polaków, dlatego tym większe jest nasze zdziwienie, że opozycja, nawet niewątpliwy sukces, jakim jest pozyskanie Patriotów wykorzystuje do ataków politycznych.
Ostateczny koszt I fazy Programu „Wisła” wyniósł 4,75 mld USD czyli o ponad połowę mniej niż zaproponowano nam na początku negocjacji (10,5 mld USD), zatem zarzuty opozycji dotyczące rzekomego „przepłacenia” za Patrioty nie mają odniesienia w rzeczywistości. Zaznaczamy, że pozyskiwane obecnie dwie baterie są w pełni funkcjonalnym systemem uzbrojeni.
Podkreślamy, że dzięki kontraktowi Polska będzie drugim krajem na świecie, po USA, z najnowocześniejszymi zestawami Patriot z systemem IBCS. System IBCS/PATRIOT, dostarczony do Polski w ramach programu WISŁA sprawi, że nasz kraj uzyska bardzo wysoką odporność na ataki z powietrza.
Negocjacje dotyczące II fazy systemu Wisła rozpoczną się jeszcze w kwietniu tego roku. Konfiguracja baterii w II fazie będzie praktycznie taka sama, jak tych pozyskiwanych w I fazie – z wyjątkiem radaru dookólnego i rakiety SkyCeptor, wobec czego nie ma ryzyka nieuzasadnionego wzrostu cen elementów składowych. Ponadto wyniki negocjacyjne I fazy pokazały, że istnieje możliwość takiego uzgodnienia zapisów umowy, aby osiągnąć akceptowalny poziom relacji koszt/efekt. Zatem nie widzimy podstaw, aby politycy PO formułowali zarzuty o znacząco wyższej cenie drugiego etapu.
Nieprawdziwe są również zarzuty opozycji dotyczące tego, że Rumunia zakupiła system Patriot taniej. Z uwagi na konfigurację pozyskiwanych systemów – polskiego i rumuńskiego – nie można dokonywać ich porównania wprost.
Różnica kosztów pomiędzy Polską a Rumunią wynika z kilku czynników:
- Rumunia pozyskuje inną konfigurację sprzętu – bez IBCS oraz z mniejszą liczbą rakiet PAC-3 MSE (rakiety PAC-3 MSE, ze względu na koszt stanowią znaczący udział w całej wartości kontraktu),
- Rumunia pozyskuje produkt „z półki” bez integracji z narodowymi elementami, np. rumuńskimi pojazdami,
- w kontrakcie rumuńskim nie wymagano ani offsetu ani „polonizacji”.
Zaznaczamy również, że warunki offsetu znacząco wpłyną na rozwój polskiego przemysłu zbrojeniowego. Wartość umowy offsetowej to 948 mln zł i 46 zobowiązań.
Beneficjentami offsetu są:
- Polska Grupa Zbrojeniowa S.A.
- Wojskowe Zakłady Uzbrojenia w Grudziądzu,
- Wojskowe Zakłady Elektroniczne w Zielonce,
- Wojskowe Zakłady Łączności w Zegrzu,
- PIT-Radwar w Warszawie,
- Huta Stalowa Wola,
- Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 w Łodzi,
- Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 w Bydgoszczy,
- MESKO
- Centrum Techniki Morskiej
Realizacja umowy na I fazę programu Wisła – oprócz transferu technologii – zakłada wykorzystanie blisko 700 milionów złotych w polskich firmach. Zawarliśmy 5 umów krajowych m.in. na dostawę pojazdów JELCZ czy mobilnych węzłów łączności. W Polsce będą także budowane elementy systemu IBCS/Patriot np. wyrzutnie w Hucie Stalowa Wola.
Zarzut, że podpisanie umowy nie ma podstawy prawnej jest absurdalny. Były szef MON z Platformy Obywatelskiej powinien pamiętać, że zakup elementów I fazy systemu WISŁA realizowany jest w oparciu o Plan Modernizacji Technicznej na lata 2018-2022. Zaznaczamy, że pozycja w Planie dotycząca pozyskania zestawów rakietowych OP WISŁA znajduje się w tym dokumencie od co najmniej 5 lat.
Centrum Operacyjne MON