Transkrypcja (rejestracja) zagranicznego aktu zgonu w polskim rejestrze stanu cywilnego
Gdzie załatwisz sprawę?
Wniosek możesz złożyć we właściwym terytorialnie urzędzie konsularnym RP, który prześle go do urzędu stanu cywilnego.
Wniosek możesz również złożyć bezpośrednio w urzędzie stanu cywilnego w Polsce lub w urzędzie stanu cywilnego w Polsce za pośrednictwem pełnomocnika (np. rodzica czy rodzeństwa).
Czy musisz składać dokumenty osobiście?
Nie, dokumenty można złożyć osobiście albo listownie.
Pamiętaj! Jeśli chcesz załatwić sprawę drogą korespondencyjną, w pierwszej kolejności wyślij skany dokumentów mailem w celu przeprowadzenia ich wstępnej weryfikacji przez konsula. Wypełniając wniosek, zwróć szczególną uwagę na sekcje dotyczące uzupełnienia i sprostowania aktu. Dopiero po otrzymaniu informacji zwrotnej o poprawności dokumentów należy wysłać ich oryginały do urzędu. Po wpływie opłaty konsularnej na rachunek bankowy konsul przystąpi do realizacji czynności.
W celu dokonania płatności przelewem prosimy o bezpośredni kontakt mailowy z urzędem.
Jak umówisz się na spotkanie?
Na wizytę umów się za pomocą systemu e-konsulat / telefonicznie pod numerem XXX.
Jakie dokumenty musisz złożyć?
- wniosek o transkrypcję (dostępny w urzędzie konsularnym lub do pobrania),
- oryginał zagranicznego aktu zgonu – pamiętaj, że w przypadku dokonywania transkrypcji aktów zgonu państw trzecich należy zalegalizować akt, o ile nic innego nie wynika z odrębnych przepisów;
- tłumaczenie zagranicznego aktu zgonu dokonane przez tłumacza przysięgłego lub konsula.
Pamiętaj! Dokumenty sporządzone w języku obcym musisz złożyć wraz z urzędowym tłumaczeniem na język polski dokonywanym przez:
- tłumacza przysięgłego wpisanego na listę prowadzoną przez Ministra Sprawiedliwości
- tłumacz przysięgłego uprawnionego do dokonywania takich tłumaczeń w państwach członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG)
- konsula.
Ile zapłacisz?
Aktualna tabela opłat konsularnych dostępna jest pod linkiem.
Jaki jest termin realizacji?
Konsul niezwłocznie przekaże Twój wniosek do wskazanego przez Ciebie kierownika urzędu stanu cywilnego.
Jak odbierzesz dokumenty?
Polski odpis aktu odbierzesz osobiście w konsulacie albo może zostać wysłany pocztą.
Jak możesz się odwołać?
Kierownik urzędu stanu cywilnego odmawia dokonania przeniesienia zagranicznego aktu stanu cywilnego (transkrypcji), jeżeli:
- dokument w państwie wystawienia nie jest uznawany za dokument stanu cywilnego lub nie ma mocy dokumentu urzędowego lub nie został wydany przez właściwy organ, lub budzi wątpliwości co do jego autentyczności, lub potwierdza zdarzenie inne niż urodzenie, małżeństwo lub zgon,
- zagraniczny dokument powstał w wyniku transkrypcji w państwie innym niż państwo zdarzenia,
- byłoby to sprzeczne z podstawowymi zasadami porządku prawnego Rzeczypospolitej Polskiej.
Odmowa dokonania przeniesienia zagranicznego aktu stanu cywilnego nastąpi w formie decyzji administracyjnej, od której przysługuje odwołanie do właściwego miejscowo wojewody.
Najczęściej zadawane pytania
Czy muszę złożyć wniosek o transkrypcję aktu zgonu, aby otrzymać zaświadczenie na przewóz zwłok lub prochów?
Nie, dokonanie transkrypcji aktu zgonu nie jest warunkiem koniecznym do wydania zaświadczenia na przewóz zwłok lub prochów.
Materiały
Wniosek o transkrypcję aktu zgonuwniosek_transkrypcja_aktu_zgonu.docx 0.02MB
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 28 listopada 2014 roku Prawo o aktach stanu cywilnego