W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Finansowanie usuwania azbestu

Konkurs Azbest 2025 - wyniki

W ramach Konkurs Azbest 2025 oferty złożyło 171 gmin. Dotacje przyznano 63 gminom na łączną kwotę 1 029 000,00 zł. Poniżej szczegółowe wyniki z oceny ofert wraz z punktacją.

Z Beneficjentami zostaną podpisane porozumienia, które będą sukcesywnie przygotowywane w Ministerstwie i wysyłane do Beneficjentów. Po realizacji zadania Beneficjent powinien zgodnie z terminem określonym w porozumieniu złożyć sprawozdanie końcowe.

Osoba do kontaktu:
Izabela Drelich-Sikorska, tel. : 22 411 98 74, e-mail: izabela.drelich-sikorska@mrit.gov.pl
Elżbieta Mackiewicz, tel.: 22 411 97 50, e-mail: elzbieta.mackiewicz@mrit.gov.pl

Materiały

Lista oferentów, którym przyznano dotację w 2025
lista​_oferentów​_blok​_3​_-​_dotacje​_przyznane​_2025.pdf 0.18MB
Lista oferentów, którzy nie uzyskali dofinansowania ze względu na brak środków finansowych w 2025
lista​_oferentów​_blok​_3​_-​_brak​_środków​_na​_dotacje​_2025.pdf 0.10MB
Lista oferentów, których oferty odrzucono w 2025
lista​_oferentów​_blok​_3​_-​_oferty​_odrzucone​_2025.pdf 0.22MB
Regulamin Konkursu Azbest 2025
Regulamin​_konkurs​_azbest​_2025.pdf 0.15MB
Załącznik A do regulaminu - formularz oferty 2025
załącznik​_A​_do​_regulaminu​_-​_Formularz​_oferty​_2025.rtf 0.12MB
Załącznik B do regulaminu - wzór notatki z wybory wykonawcy 2025
załącznik​_B​_do​_regulaminu​_-​_wzór​_notatki​_z​_wyboru​_wykonawcy​_2025.rtf 0.11MB
Załącznik C do regulaminu - wzór porozumienia dotyczącego inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest 2025
załącznik​_C​_do​_regulaminu​_-​_Wzór​_porozumienia​_inwentaryzacja​_(blok​_3)​_2025.doc 0.14MB
Załącznik nr 3 do porozumienia - wzór sprawozdania blok 3 2025
załącznik​_nr​_3​_do​_porozumienia​_-​_wzór​_sprawozdania​_blok​_3​_2025.rtf 0.08MB

NFOŚiGW - program finansowania usuwania azbestu z gospodarstw rolnych

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW)  realizuje program priorytetowy pn. "Ogólnopolski program finansowania usuwania wyrobów zawierających azbest. Część 2) Przedsięwzięcia w zakresie zbierania, transportu oraz unieszkodliwiania odpadów zawierających azbest realizowane w gospodarstwach rolnych”.

  • Beneficjenci: Wojewódzkie Fundusze Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
  • Beneficjenci końcowi: jednostki samorządu terytorialnego i ich związki.

Program jest realizowany w latach 2023–2027, przy czym:

  • podpisywanie umów z Beneficjentami końcowymi do 30.09.2026 r.
  • wydatkowanie środków na rzecz Beneficjentów do 31.03.2027 r.

Wnioski i terminy składania wniosków dla GMIN:

  • we właściwym Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który zawarł z NFOŚiGW umowę udostępnienia środków,
  • terminy, sposób składania wniosków i ich rozpatrywania dostępne na stronie internetowej właściwego WFOŚiGW.

Zakres wsparcia dla GMIN:

  • przedsięwzięcia w zakresie zbierania, transportu oraz unieszkodliwiania odpadów zawierających azbest z gospodarstw rolnych, którym Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) wypłaciła i rozliczyła środki w ramach inwestycji A1.4.1 objętej Krajowym Planem Odbudowy i Zwiększania Odporności.

Koszty kwalifikowane:

  • Koszty kwalifikowane są zgodne z „Wytycznymi w zakresie kosztów kwalifikowanych”, z zastrzeżeniem, że są to koszty niezbędne do osiągnięcia efektu ekologicznego i obejmują wyłącznie koszty zbierania, transportu i unieszkodliwiania materiałów zawierających azbest.
  • Okres kwalifikowalności kosztów rozumiany jako data wystawienia faktury od 17.10.2022 r. do 15.11.2026 r.

Kwota dofinansowania przedsięwzięcia dla GMIN:

  • do 100% kosztów kwalifikowanych.

Wsparcie dla MIESZKAŃCA GMINY:

  • jeśli jesteś mieszkańcem, który planuje usunąć wyroby zawierające azbest ze swojej nieruchomości, lub
  • beneficjentem Działania A1.4.1 w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, któremu ARiMR wypłaciła i rozliczyła środki,

zgłoś się do Urzędu Gminy.

  • Jeśli Gmina dysponuje własnymi środkami budżetowymi lub zawarła umowę na wsparcie finansowe w zakresie usuwania azbestu z WFOŚiGW, informacje o warunkach, terminach i formie wsparcia powinny być dostępne na jej stronie internetowej.

Zapoznaj się również z informacjami o obowiązkach związanych z użytkowaniem i usuwaniem azbestu.

EKOKredyty dla klientów indywidualnych

Kredyty we współpracy z WFOŚIGW (Bank Ochrony Środowiska S.A.)

Bank Ochrony Środowiska S.A. jest uniwersalnym bankiem komercyjnym specjalizującym się w finansowaniu przedsięwzięć proekologicznych. BOŚ współpracuje z polskimi i zagranicznymi instytucjami finansowymi, w tym funduszami i fundacjami działającymi na rzecz ochrony środowiska.

Poradnik dla jednostek samorządu terytorialnego

Poradnik został przygotowany dla JST - gmin, powiatów i województw, które są zainteresowane usuwaniem wyrobów zawierających azbest ze swojego terenu. Praktyczne porady, wskazówki, wyjaśnienia oraz wzory dokumentów pomogą rozpocząć postępowanie przetargowe, wybrać wykonawcę i odebrać prawidłowo wykonane prace budowlane lub usługi związane z usuwaniem wyrobów zawierających azbest.

Poradnik dla Zamawiających usuwanie azbestu

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
29.04.2025 15:34 Izabela Drelich - Sikorska
Pierwsza publikacja:
23.07.2019 14:11 Martyna Krawczonek