W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Światowy Dzień AIDS

01.12.2022

World AIDS Day. Man and woman holding hands with Red ribbon. Aids Awareness.

Światowy Dzień AIDS, Dzień walki z AIDS, obchodzony jest 1 grudnia z inicjatywy Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) od 1988 roku. Zgromadzenie Ogólne ONZ wyraziło swoją troskę w związku ze skalą pandemii, podkreślając znaczenie obchodów tego dnia w swojej rezolucji 43/15 z 1988 roku.

1 grudnia to tradycyjnie Światowy Dzień AIDS, w tym dniu przypominamy o AIDS, myślimy o bliskich i przyjaciołach dotkniętych tym problemem. Staramy się przełamywać bariery strachu wynikające z braku wiedzy o AIDS i HIV.

Dane UNAIDS dotyczące globalnej odpowiedzi na HIV pokazują, że w ciągu ostatnich dwóch lat pandemii COVID-19 i innych światowych kryzysów, postęp w walce z AIDS spowolnił, a zasoby się skurczyły, w rezultacie zagrożone są miliony istnień ludzkich.

Pozostało tylko osiem lat do osiągnięcia wyznaczonego na 2030 rok celu, jakim jest wyeliminowanie AIDS jako globalnego zagrożenia dla zdrowia. Należy pilnie zająć się nierównościami ekonomicznymi, społecznymi, kulturowymi i prawnymi, które dodatkowo pogłębiła pandemia. Koniec AIDS można osiągnąć tylko wtedy, gdy te problemy zostaną rozwiązane. Przywódcy krajów muszą działać odważnie i odpowiedzialnie,  a my wszyscy, musimy włączyć się w działania, aby również pomóc w tej walce.

 

Popieramy przesłanie Winnie Byanyimy, dyrektora wykonawczego UNAIDS, na 1 grudnia: „Możemy zakończyć AIDS – jeśli zlikwidujemy nierówności, które je utrwalają. W Światowy Dzień AIDS podzielmy się przesłaniem, że wyeliminowanie nierówności będzie miało korzystny wpływ na każdego z nas”. Aby wszyscy byli bezpieczni, aby chronić zdrowie wszystkich, wyrównujmy. Equelize”.

 

HIV od lat dotyka miliony osób na całym świecie. W 2021 roku:

  • 38 400 000 osób żyło z HIV;
  • 650 000 osób zmarło z przyczyn związanych z HIV;
  • wykryto 1 500 000 nowych zakażeń HIV;
  • 28 700 000 osób dorosłych żyjących z HIV otrzymywało terapię antyretrowirusową.

 

W naszym kraju, według danych Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego, od wdrożenia badań w 1985 r. do 31 grudnia 2021 r. zakażenie HIV stwierdzono u 27 552 osób. Ogółem odnotowano 3 868 zachorowań na AIDS. 1 448 chorych zmarło.

W połowie listopada 2022 r. leczeniem ARV w Polsce objętych było ok. 18 tys. pacjentów, w tym 181 dzieci. Leczenie jest prowadzone i finansowane w ramach Rządowego Programu Polityki Zdrowotnej pn. „Leczenie antyretrowirusowe osób żyjących z wirusem HIV w Polsce na lata 2022–2026”.


W tym dniu na całym świecie, w tym i  w Polsce, odbywają się m.in. konferencje, happeningi oraz akcje edukacyjne dotyczące profilaktyki HIV/AIDS. Krajowe Centrum ds. AIDS (Polska) w ramach Światowego Dnia Walki z AIDS od 2001 roku prowadzi kampanie multimedialne. 
 

Multimedialne kampanie społeczne mają najszerszy zasięg i najsilniejszy wpływ na ludzi. Dlatego też Krajowe Centrum ds. AIDS od początku istnienia wykorzystuje tę formę do realizacji celów związanych z profilaktyką HIV/AIDS. Ogrom i różnorodność problemów, dotyczących AIDS utrudnia stworzenie jednorodnego, silnego przekazu, który pozytywnie wpłynąłby na zachowanie całego społeczeństwa. Rozpoznaniem najpilniejszych potrzeb profilaktyki HIV/AIDS i określeniem grupy docelowej zajmują się w Centrum specjaliści z wielu dziedzin nauki: medycyny, epidemiologii, socjologii. W procesie definiowania głównych założeń kampanii profilaktycznych korzystają oni także z porad instytucji zawodowo zajmujących się marketingiem społecznym, a także agencji reklamowych, które są wykonawcami określonych celów kampanii. To one również zajmują się pozyskiwaniem mediów oraz dodatkowych środków finansowych z sektora prywatnego. Weryfikowanie efektywności kampanii odbywa się przy pomocy badań społecznych, mierzących zasięg oraz wpływ działań kampanijnych na grupę docelową. Ustalenie zasad organizacji i realizacji multimedialnych kampanii społecznych poprzedzone było wieloletnim kumulowaniem doświadczeń z zakresu profilaktyki, promocji, marketingu społecznego. 
Od początku istnienia Centrum założenia akcji profilaktycznych związane były przede wszystkim z promocją hasła – przesłania, towarzyszącego Światowemu Dniu AIDS. Jednak środki finansowe przeznaczane na ten cel były niewielkie. Wykorzystywano je więc przede wszystkim na druk wysokonakładowych ulotek informacyjnych o HIV/AIDS, druk kalendarzy reklamowych oraz plakatów i nalepek. Od 1998 roku zwiększone zasoby finansowe przekazywane były również na wydawanie materiałów reklamowych związanych z aktualnym na dany rok hasłem UNAIDS: koszulek, plakatów, ulotek, długopisów, toreb reklamowych, kubków, czerwonych kokardek itp. Poprzez taką formę promocji Krajowe Centrum ds. AIDS docierało z informacjami o HIV/AIDS do różnych środowisk polskiego społeczeństwa. Należy jednak pamiętać, że w latach 1994 – 1999 nie były to kampanie multimedialne. Wykorzystywane były jedynie niektóre możliwości szerszego propagowania haseł związanych z profilaktyką HIV/AIDS. Dopiero od roku 2000 podejmowano działania planowe i kompleksowe. Zaczęto wykorzystywać różne techniki medialne.

{"register":{"columns":[]}}