Zgłoszenia zewnętrzne
Informacja ogólna
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Słupsku rozpatruje wyłącznie zgłoszenia w dziedzinie należącej do zakresu działania tj. zdrowia publicznego.
Pamiętaj, że zawsze możesz złożyć zgłoszenie wewnętrzne w organizacji, której dotyczy naruszenie. W myśl obowiązujących przepisów, takie zgłoszenie również zapewnia poufność oraz ochronę przed stosowaniem działań odwetowych.
W jaki sposób mogę dokonać zgłoszenia?
Dane kontaktowe umożliwiające dokonanie zgłoszenia zewnętrznego:
1) za pomocą poczty elektronicznej na adres: sygnalista.psse.slupsk@sanepid.gov.pl
2) osobiście po wcześniejszym umówieniu spotkanie.
Informację o propozycji spotkania można przesłać na adres e-mail:
sygnalista.psse.slupsk@sanepid.gov.pl bądź ustalić telefonicznie
3) listownie w podwójnie zapakowanej kopercie, oznaczonej wyraźnym napisem „zgłoszenie sygnalizacyjne”.
skierowanie zgłoszenia na adres:
Powiatowa Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Słupsku,
ul. Piotra Skargi 8,
76-200 Słupsk,
4) telefonicznie dzwoniąc pod numer (+48) 59-727-19-29
Aby ułatwić dokonanie zgłoszenia, przygotowany został formularz, którego druk dostępny jest tutaj: [pobierz plik „formularz zgłoszenia naruszenia prawa”]. Wypełniony formularz można np. załączyć do wiadomości e-mail lub przesłać listownie.
Kto może zgłosić naruszenie prawa?
Zgłoszenia zewnętrznego może dokonać osoba fizyczna, która uzyskała informację o naruszeniu prawa w kontekście związanym z pracą.
Warunki objęcia ochroną sygnalisty
Jeśli chcesz skorzystać z ochrony przysługującej sygnaliście musisz spełnić poniższe przesłanki:
1) jesteś osobą fizyczną,
2) zgłoszenie dotyczy naruszenia prawa, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o ochronie sygnalistów,
3) informację o naruszeniu prawa uzyskano w kontekście działania związanego z pracą lub usługami lub pełnienia funkcji w podmiocie prawnym lub na rzecz tego podmiotu, lub pełnienia służby w podmiocie prawnym, w ramach, których uzyskano informację o naruszeniu prawa oraz istnieje możliwość doświadczenia działań odwetowych.
Sygnalista podlega ochronie od chwili dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego, pod warunkiem, że miał uzasadnione podstawy sądzić, że informacja będąca przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego i że stanowi informację o naruszeniu prawa (art. 6 ustawy o ochronie sygnalistów).
Jeżeli osoba dokonująca zgłoszenia nie zostanie zakwalifikowana jako „Sygnalista” (nie zostanie spełniona choćby jedna z przesłanek) wówczas nie będzie możliwości objęcia ochroną osób i podmiotów z nią powiązanych.
Kto przyjmie moje zgłoszenie?
Zgłoszenia przyjmuje upoważniony pracownik Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Słupsku, który zobowiązany jest do zachowania w tajemnicy informacji uzyskanych w toku obsługi zgłoszeń. W szczególności zobowiązany jest do nieujawniania informacji, które mogą skutkować ustaleniem Twojej tożsamości, osób pomagających Ci w zgłoszeniu lub osoby, której dotyczy zgłoszenie. Ujawnienie tych danych jest możliwe tylko w przypadkach określonych przepisami prawa.
Czy mogę dokonać zgłoszenia anonimowego?
Tak, zgłoszenia można dokonać anonimowo, jednak w takich przypadkach nie będziemy w stanie udzielić informacji zwrotnej o wynikach naszego postępowania.
Osoby, które dokonały anonimowego zgłoszenia, a następnie zostały zidentyfikowane i doświadczyły działań odwetowych, kwalifikują się do objęcia ochroną, jeżeli spełniają przesłanki objęcia ich ochroną.
Tryb postępowania mającym zastosowanie w przypadku zgłoszenia zewnętrznego oraz wymagany sposób wyjaśnienia informacji będących przedmiotem zgłoszenia lub przedstawienia dodatkowych informacji
1. Jeżeli zgłoszenie spełnia wymogi ustawy i dotyczy naruszeń prawa w dziedzinie należącej do zakresu działania Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego, osoba upoważniona dokonuje wstępnej oceny prawdziwości informacji zawartych w zgłoszeniu.
2. W ciągu 7 dni od dokonania zgłoszenia otrzymasz potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia przekazanego na dedykowany adres e-mail lub listownie.
3. Jeżeli zgłoszenie będzie niekompletne, będziemy kontaktować się z Tobą w celu jego uzupełnienia.
4. Po wstępnej ocenie zgłoszenia osoba upoważniona do przyjmowania zgłoszeń rozpoczyna postępowanie wyjaśniające, które polega na:
a) zapoznaniu się z wszelkimi dokumentami dotyczącymi zgłoszenia,
b) odebraniu wyjaśnień od osób odpowiedzialnych za czynności, które zostały wskazane w zgłoszeniu naruszenia prawa, lub od przełożonych tych osób; wyjaśnienia na żądanie osoby upoważnionej do przyjmowania zgłoszeń, mogą być składane bez obecności przełożonych, jeżeli wymaga tego dobro sprawy,
c) zabezpieczenia materiałów dowodowych, w miarę potrzeb przez przechowanie w oddzielnym, zamkniętym pomieszczeniu i zamkniętej szafie;
d) zaangażowaniu, przedstawicieli komórek organizacyjnych lub pracowników na samodzielnych stanowiskach pracy do udziału w postępowaniu wyjaśniającym,
e) dokonywaniu wszelkich innych czynności niezbędnych do wyjaśnienia sprawy z należytą starannością, właściwą dla danej sprawy.
5. W uzasadnionych przypadkach, na pisemny wniosek osoby upoważnionej do przyjmowania zgłoszeń, Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Słupsku może powołać zespół do przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego.
Termin przekazania informacji zwrotnej oraz rodzaj i zawartość takiej informacji:
O wynikach planowanych lub podjętych działań zostaniesz poinformowany w terminie 3 miesięcy od daty potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia.
W przypadku konieczności dalszego działania ze strony Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Słupsku, pełna informacja zostanie przekazana sygnaliście w terminie 6 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia, o czym poinformujemy wcześniej w terminie do 3 miesięcy.
Zasady poufności mające zastosowanie do zgłoszeń zewnętrznych:
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Słupsku zapewnia, że:
1) dostęp do pełnej treści zgłoszenia sygnalisty mają tylko pracownicy upoważnieni,
2) dostęp do informacji zawartych w zgłoszeniu jest ograniczony, a dane dotyczące sygnalisty są przechowywane w zabezpieczonym miejscu, do którego dostęp mają wyłącznie osoby upoważnione,
3) możliwość kontaktu z sygnalistą ma jedynie pracownik upoważniony do przyjmowania zgłoszeń naruszenia prawa.
Pomoc prawna dla sygnalistów
Każdej osobie, która chce dokonać zgłoszenia naruszenia prawa (sygnaliście) przysługuje nieodpłatna pomoc prawna i nieodpłatne poradnictwo obywatelskie, świadczone na podstawie ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej. Nieodpłatna pomoc prawna jest organizowana przez powiat/miasto na prawach powiatu, który jest właściwy dla Twojego miejsca zamieszkania.
Sygnalistom przysługuje również ochrona prawna przed stosowaniem wobec nich działań odwetowych. Środkami ochrony prawnej są m.in.: złożenie zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa-zastosowania wobec sygnalisty działań odwetowych, do organów ścigania tj. Policji i jednostek prokuratury lub wystąpienie z roszczeniem o odszkodowanie lub zadośćuczynienie za dopuszczenie się zastosowania działań odwetowych.
Warunki, na jakich sygnalista jest chroniony przed ponoszeniem odpowiedzialności za naruszenie poufności:
Dokonanie zgłoszenia lub ujawnienia publicznego nie może stanowić podstawy odpowiedzialności, w tym odpowiedzialności dyscyplinarnej lub odpowiedzialności za szkodę z tytułu naruszenia praw innych osób lub obowiązków określonych w przepisach prawa, w szczególności w przedmiocie zniesławienia, naruszenia dóbr osobistych, praw autorskich, ochrony danych osobowych oraz obowiązku zachowania tajemnicy, w tym tajemnicy przedsiębiorstwa, z uwzględnieniem art. 5 ustawy, pod warunkiem że sygnalista miał uzasadnione podstawy sądzić, że zgłoszenie lub ujawnienie publiczne jest niezbędne do ujawnienia naruszenia prawa zgodnie z ustawą.
W przypadku wszczęcia postępowania prawnego dotyczącego odpowiedzialności, o której mowa powyżej, sygnalista może wystąpić o umorzenie takiego postępowania.
Uzyskanie informacji będących przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego lub dostęp do takich informacji nie mogą stanowić podstawy odpowiedzialności, pod warunkiem, że takie uzyskanie lub taki dostęp nie stanowią czynu zabronionego.
Zasady przetwarzania danych osobowych
Dane osobowe sygnalistów przetwarzane są w oparciu o wymagania ustawowe zawarte w Klauzuli informacyjnej, która jest zamieszczona poniżej.
Zgłoszenie do Rzecznika Praw Obywatelskich
Pamiętaj, że możesz złożyć zgłoszenie zewnętrzne do innych organów publicznych lub do Rzecznika Praw Obywatelskich zgodnie z informacjami zamieszczonymi w BIP RPO https://bip.brpo.gov.pl/pl
Odpowiedzialność za fałszywe zgłoszenie
Aby zapobiec fałszywym zgłoszeniom ustawodawca wprowadził kary dla osób, które dokonują zgłoszenia, chociaż wiedzą, że do naruszenia nie doszło, a tym samym świadomie przekazują nieprawdziwe informacje o naruszeniach prawa. Za takie działania grozi grzywna, kara ograniczenia wolności albo kara więzienia do lat 2 (art. 57 ustawy).
Materiały
Informacja o przetwarzaniu danych - sygnaliściKlauzula_informacyjna_Sygnaliści_10_01_2025.pdf 0.12MB Formularz zgłoszenia naruszenia prawa edyt
Formularz_zgłoszenia_naruszenia_prawa.docx 0.02MB Formularz zgłoszenia naruszenia prawa
Formularz_zgłoszenia_naruszenia_prawa.pdf 0.25MB Zarządzenie PPIS 1/2025
Zarządzenie_PPIS_1_2025_01_10.pdf 5.54MB