W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Usługi doradcze, usługi z zakresu zarządzania gospodarstwem i usługi z zakresu zastępstw. Wsparcie korzystania z usług doradczych

Świadczenie kompleksowej porady dla rolnika

Zakres wsparcia

Wsparcie udzielane jest na świadczenie usług doradczych (porad) dla rolników lub grupy rolników. Zakres porady musi obejmować co najmniej jeden z następujących elementów:

  • zobowiązania wynikające z obowiązkowych wymogów dotyczących zarządzania lub norm dotyczących dobrej kultury rolnej zgodnej z ochroną środowiska;
  • praktyki rolnicze korzystne dla klimatu i środowiska;
  • działania służące modernizacji gospodarstwa rolnego, budowaniu konkurencyjności, integracji sektorowej, innowacji, zorientowaniu na rynek oraz promowaniu przedsiębiorczości;
  • wymogi do celów wdrożenia art. 11 ust. 3 dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady;
  • wymogi do celów wdrożenia art. 55 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009, w szczególności zgodności z ogólnymi zasadami zintegrowanej ochrony przed szkodnikami, o której mowa w art. 14 dyrektywy 2009/128/WE ustanawiającej ramy wspólnotowego działania na rzecz zrównoważonego stosowania pestycydów;
  • normy higieny pracy lub normy bezpieczeństwa związane z gospodarstwem rolnym;
  • szczególne doradztwo dla rolników rozpoczynających działalność po raz pierwszy.

Porada dla rolników i grup rolników może obejmować także inne kwestie, w szczególności dotyczące:

  • łagodzenia zmiany klimatu i przystosowania się do niej, różnorodności biologicznej i ochrony wody;
  • wyników ekonomicznych gospodarstwa rolnego w zakresie oddziaływania na środowisko, w tym aspektów dotyczących konkurencyjności (np. krótkie łańcuchy dostaw, rolnictwo ekologiczne, aspekty zdrowotne chowu zwierząt);
  • innych zagadnień, wynikających z potrzeb gospodarstwa rolnego ostatecznego odbiorcy.

Beneficjent

  • publiczne podmioty doradcze, tj. wojewódzkie ośrodki doradztwa rolniczego i izby rolnicze;
  • prywatne podmioty doradcze;
  • konsorcja tworzone przez wyżej wymienione podmioty.

Forma wsparcia

Beneficjenci (podmioty zapewniające usługi doradcze lub konsorcja takich podmiotów) - otrzymują wsparcie finansowe w postaci wynagrodzenia zgodnego z zawartą umową, przy czym stawka za opracowanie i realizację programu doradczego dla rolnika/grupy rolników nie może być większa niż równowartość 1 500 euro.

Odbiorcy ostateczni (rolnicy ) - dzięki temu poddziałaniu rolnicy uzyskują dostęp do bezpłatnych usług doradczych, w tym wielu informacji związanych z poprawą wyników gospodarczych gospodarstwa rolnego oraz jego restrukturyzacji i modernizacji. W trakcie realizacji usług doradczych, doradcy udzielają rolnikom informacji także na temat możliwości pozyskania wsparcia ze środków unijnych w celu poprawy rentowności gospodarstwa czy też zmiany kierunków produkcji.

Rolnik może dwukrotnie skorzystać z usługi doradczej w okresie realizacji PROW 2014-2020.

Dodatkowe informacje dla beneficjenta

Pomoc może być przyznana jeśli :

  • usługa doradcza będzie powiązana z co najmniej jednym unijnym priorytetem i z co najmniej jednym zagadnieniem, o których mowa w opisie rodzaju operacji.

Pomoc może być przyznana wnioskodawcy, który:

  • prowadzi działalność doradczą;
  • dysponuje odpowiednią liczbą doradców, umożliwiającą realizację usług doradczych objętych operacją, przy czym doradcy ci są wpisani na listę doradców prowadzoną przez dyrektora Centrum Doradztwa Rolniczego;
  • posiada odpowiednie warunki techniczne, pozwalające na wykonywanie zadań związanych ze świadczeniem usług doradczych objętych operacją;
  • posiada odpowiednie doświadczenie w świadczeniu usług doradczych,
  • przedłoży wraz z wnioskiem o przyznanie pomocy ramowy program doradczy, zawierający pakiet usług doradczych oferowanych przez beneficjenta i stanowiący podstawę do opracowania kompleksowych programów doradczych dla ostatecznych odbiorców;
  • zapewni, że w tym samym czasie gospodarstwo nie będzie objęte więcej niż jednym programem doradczym.

Beneficjenci poddziałania „Wsparcie korzystania z usług doradczych” są wyłaniani w trybie przetargów nieograniczonych, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 oraz z 2020 r. poz. 1086). Przetargi te są ogłaszane na poziomie grup powiatów bądź województw.

Departament Strategii i Rozwoju

tel. +48 22 623 21 20

Najczęściej zadawane pytania

 

Materiały

Harmonogram naboru wniosków PROW 2014-2020
Harmonogram naboru wniosków PROW 2014-2020
Do pobrania
21​_Wsparcie​_korzystania​_z​_usług​_doradczych.pdf 0.13MB
Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
14.10.2022 16:11 Sławomir Mucha
Pierwsza publikacja:
05.04.2018 07:14 Sławomir Mucha
{"register":{"columns":[]}}