W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Polityka eksportowa

Polityka eksportowa Polski ma polegać na:

  • zdefiniowaniu wyzwań stojących przed polskim eksportem w świecie postcovidowym oraz
  • wyznaczeniu spójnych działań po stronie całej polskiej administracji, które odpowiedzą na te wyzwania.

Dlaczego pracujemy nad Polityką eksportową Polski?

Chcemy wzmocnić konkurencyjność polskiej gospodarki na rynkach światowych i wysiłki polskich eksporterów. Chcemy odpowiedzieć na wyzwania stojące przez polskim eksportem w świecie postcovidowym.

Okres pandemii pokazał, jak istotny dla polskiej gospodarki jest handel międzynarodowy. W tym czasie jest on jednym z silników, które napędzają wzrost PKB.

W 2020 r. nastąpił dziesięciokrotny wzrost dodatniego salda wymiany towarowej w handlu zagranicznym Polski do poziomu 53,7 mld PLN. W ubiegłym roku, pomimo pandemii, eksport Polski wzrósł o 2,8% r./r. i osiągnął wartość 1 051,9 mld PLN.

Nie zapominamy także o eksporcie usług. Choć wartość eksportu usług jest 4 krotnie mniejsza niż wartość eksportu towarów, to w 2020  nadwyżka (dodatni bilans handlu), w przypadku usług, była prawie dwukrotnie większa od nadwyżki handlu towarowego.

Polski eksport - wyzwania

Część z nich jest dobrze znana już od lat, w okresie pandemii pojawiły się też całkiem nowe, np. zakłócenia łańcuchów dostaw w skali globalnej.

Jesteśmy na etapie ich analizy – będziemy także chcieli zaprogramować działania, które na nie odpowiedzą. Dokonamy przeglądu wszystkich instrumentów wsparcia umiędzynarodowienia polskich firm, zarówno tych w kraju, jak i zagranicą, pod kątem ich dostosowania do nowych wyzwań.

Polityka eksportowa Polski – korzyści

Polityka eksportowa przyczyni się do:

  • zwiększenia stopnia umiędzynarodowienia polskich firm, zwłaszcza MŚP, dzięki czemu nastąpi rozszerzenie ich działalności i przejście od rynku krajowego na rynki zagraniczne. Będzie to skutkowało rozwojem przedsiębiorstw, powiazaniem z rynkiem światowym i zwiększeniem  poziomu obrotów,
  • dalszego umacniania relacji gospodarczych z krajami UE, w tym działań na rzecz obrony czterech niepodzielnych swobód: wolnego przepływu towarów, usług, kapitału i ludzi, a także wolnej i uczciwej konkurencji w Unii Europejskiej, dzięki czemu zapewniony zostanie pogłębiony dostęp do rynków UE, które już obecnie stanowią ponad ¾ polskiego eksportu. Konkurowanie na tych rynkach o wymagającego europejskiego konsumenta to też bodziec rozwojowy i innowacyjny dla firm,   
  • zwiększenia udziału krajów pozaunijnych w polskim eksporcie, dzięki czemu możliwe będzie wykorzystanie szansy na pobudzenie eksportu, jaką stwarza szybki wzrost popytu na wielu rynkach krajów pozaunijnych,
  • przesuwania się na wyższe poziomy w globalnych łańcuchach wartości dodanej, w tym w szczególnie innowacyjnych branżach oraz
  • zwiększenia udziału wyrobów wysokiej techniki w polskim eksporcie, dzięki czemu polscy przedsiębiorcy będą mogli oferować na rynkach zagranicznych towary bardziej zaawansowane technologicznie o wyższej marży, co będzie decydować o także o pozycji konkurencyjnej Polski w świecie.

W tym zakresie zostaną zdefiniowane i zaadresowane działania dla całej administracji, które mają być odpowiedzią na kluczowe wyzwania w zakresie ekspansji zagranicznej.

Całość działań będzie skorelowana z powstająca właśnie Politykę Przemysłową Polski, której istotnym elementem będzie koncentracja wsparcia na kluczowych branżach, stanowiących ważną pozycję eksportową kraju, oraz tych, które mogą w przyszłości decydować o pozycji konkurencyjnej Polski w świecie. Zamierzamy tu osiągnąć efekt wzajemnego uzupełniania.

Harmonogram prac

Jesteśmy w trakcie opracowywania projektu Polityki eksportowej Polski. Projekt ma być opracowany do końca sierpnia 2021 r.

Z kim współpracujemy przy tworzeniu Polityki eksportowej?

Współpracujemy z Ministerstwem Spraw Zagranicznych, Polską Agencją Inwestycji I Handlu, Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa, Polską Organizacją Turystyczną, Polską Agencją Kosmiczną, Centrum Łukasiewicz, Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych, KUKE Finance, Bankiem Gospodarstwa Krajowego, Agencją Rozwoju Przemysłu, PFR TFI.

Finansowanie

Źródła finansowania poszczególnych działań w ramach Polityki eksportowej Polski zostaną określone po ostatecznym ich zdefiniowaniu. Część z tych działań będzie finansowana z funduszy europejskich.

Kontakt

Departament Handlu i Inwestycji MRPiT
tel. +48 22 411 92 70, 22 411 92 74
e-mail: sekretariatDHM@mrpit.gov.pl

{"register":{"columns":[]}}