29. Forum Ekonomiczne w Krynicy: wiceszef MPiT Marek Niedużak zapowiedział Zieloną Księgę nt. fundacji rodzinnej
05.09.2019
Sukcesja firm rodzinnych i zapowiedź publikacji Zielonej Księgi nt. fundacji rodzinnej, dwie dekady rynku e-commerce w Polsce, innowacyjność przedsiębiorstw, sukces na globalnych rynkach - to najważniejsze tematy debat z udziałem wiceministra przedsiębiorczości i technologii Marka Niedużaka na Forum Ekonomicznym w Krynicy. To już 29. edycja wydarzenia, które gromadzi osobistości świata polityki i biznesu z Europy Środkowo-Wschodniej.
Rozwiązanie dotyczące fundacji rodzinnej funkcjonuje w wielu krajach europejskich. Na fundację przenosi się majątek firmy. Należy to zrobić jeszcze za życia, a najpóźniej w testamencie. Generalnym celem jest nie tylko sukcesja, ale też akumulacja i ochrona kapitału, niedopuszczenie do rozdrobnienia firmy.
Debaty o sukcesji i sukcesach firm rodzinnych
W pierwszym dniu swojego pobytu (3 września), wiceminister wystąpił w dwóch debatach: „Firmy rodzinne” oraz „Czy rodzinę można uznać za siłę napędową systemu gospodarczego?”.
Znaczenie firm rodzinnych w polskiej gospodarce na przestrzeni ostatnich lat wyraźnie wzrosło. Z badania PARP z 2009 r. wynika, że takie przedsiębiorstwa wytwarzały ponad 10% polskiego PKB (ponad 121 mld zł). W 2017 r. odpowiadały już za 18% polskiego PKB, co przełożyło się na ok. 322 mld zł. To, że firmy rodzinne są ważnym filarem przedsiębiorczości w Polsce potwierdzają również przeprowadzone w 2019 r. analizy Fundacji Firmy Rodzinne. Wynika z nich, że blisko 60% firm prywatnych założonych w 1989 r. funkcjonuje z powodzeniem do dziś. Obecnie jest ich dokładnie 15 376.
Rozwiązuje ona dotychczasowy problem braku możliwości korzystania z decyzji administracyjnych związanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa, gdy przedsiębiorca sprzedaje przedsiębiorstwo albo przekazuje je nieodpłatnie swojemu następcy.
Rozmowy drugiego dnia
W drugim dniu Forum Ekonomicznego w Krynicy (4 września) wiceminister Marek Niedużak wziął udział w panelu poświęconym innowacjom, a następnie w debacie pt. „20 lat Allegro: technologiczna ewolucja w handlu - co zmieniła w życiu Polaków?” oraz w debacie o tym, jak osiągnąć sukces na rynkach globalnych.
W unijnych statystykach dostrzec można wyraźny postęp w tworzeniu środowiska przyjaznego innowacjom w Polsce (wzrost o 60,3%), co daje naszemu krajowi 8. lokatę w całej UE. Polska znalazła się na siódmym miejscu na świecie w rankingu państw najbardziej przyjaznych startupom, sporządzonym przez amerykański CEOworld Magazine. W porównaniu z ubiegłym rokiem, to awans o sześć pozycji.
Niedługo zacznie działać Prosta Spółka Akcyjna. Dla wzrostu innowacyjności w naszym kraju, istotne znacznie będzie mieć też nowe Prawo Zamówień Publicznych.
Również dzięki Polskiej Strefie Inwestycji, premiujemy przedsięwzięcia innowacyjne, oparte na nowoczesnych technologiach, czy współpracy biznesu i nauki.
W tym roku mijają dwie dekady od powstania pierwszych sklepów internetowych w Polsce.. W 2006 r. na naszym rynku funkcjonowało ok. 2,8 tys. tego typu sklepów, a w 2010 było ich już ok. 10 tys. Obecnie szacuje się, że liczba sklepów internetowych może wahać się w okolicach 30 tys. Od 2013 r. odnotowuje się regularny wzrost liczby takich sklepów (ok. 3 tys. rocznie). Wraz ze wzrostem usług e-commerce wzrasta liczba kupujących. Według danych z kwietnia 2019 r., blisko 60% internautów kupuje w polskich e-sklepach (na łączną liczbę 27,5 mln internautów), co stanowi wzrost o 6 p.p. w stosunku do roku poprzedniego. To oznacza, że zbliżyliśmy się do średniej europejskiej.
Polacy kupują najczęściej odzież, dodatki, akcesoria, ale także obuwie, książki, płyty, filmy oraz kosmetyki/perfumy.
Z kolei na panelu o osiąganiu globalnego sukcesu wspominał, że Polska coraz lepiej radzi sobie na rynkach zagranicznych.