Weź udział w konsultacjach publicznych w ramach rządowego procesu legislacyjnego
27.06.2019
Rządowy proces legislacyjny
Rządowy proces legislacyjny to ogół działań związanych z przygotowaniem przez administrację rządową projektów aktów prawnych (m.in. ustaw i rozporządzeń) wraz z ich uzasadnieniami oraz oceną przewidywanych skutków ich wprowadzenia (tzw. oceną skutków regulacji). Działania te obejmują m.in.:
- planowanie działań legislacyjnych - wpis projektu do wykazu prac legislacyjnych:
- uzgadnianie stanowisk między ministrami wchodzącymi w skład Rady Ministrów (uzgodnienia międzyresortowe),
- zasięganie opinii i prowadzenie dialogu społecznego (opiniowanie projektów oraz konsultacje publiczne).
Konsultacje publiczne
Konsultacje publiczne służą uwzględnieniu opinii społeczeństwa obywatelskiego w procesie stanowienia prawa. Do najważniejszych korzyści z prowadzenia konsultacji należą:
- lepsze rozpoznanie stanowisk różnych grup odbiorców proponowanego rozwiązania,
- poprawa rozwiązania będącego przedmiotem konsultacji,
- nowe propozycje rozwiązań,
- upowszechnienie informacji o prowadzonych działaniach i większa akceptacja społeczna.
Kto i w jaki sposób może wziąć udział w konsultacjach publicznych?
Wszelkie dokumenty dotyczące prac nad projektami udostępniane są w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji w zakładce Rządowy Proces Legislacyjny (RPL) Każdy obywatel może zapoznać się z projektami aktów prawnych i zgłosić do nich uwagi. Aby otrzymywać informacje o nowych dokumentach - w portalu możliwe jest ustawienie indywidulanych subskrypcji z wykorzystaniem filtrów takich, jak rodzaj dokumentów, które nas interesują, wskazanie wnioskodawców, działu administracji rządowej, w ramach której powstał projekt, czy haseł tematycznych.
Oprócz udostępnienia projektu w zakładce Rządowy Proces Legislacyjny, informacja o prowadzonych konsultacjach publicznych może być przesyłana przez ministerstwo pisemnie do organizacji społecznych lub innych zainteresowanych podmiotów albo instytucji.
Zgłaszanie uwag do projektów za pośrednictwem portalu Rządowego Procesu Legislacyjnego
Aby zgłosić uwagi do projektu poprzez portal Rządowy Proces Legislacyjny należy odnaleźć interesujący nas projekt, a następnie, na stronie prezentującej przebieg rządowego procesu legislacyjnego tego projektu, skorzystać z linku zatytułowanego "Wyślij komentarz do projektu". Link ten znajduje się bezpośrednio pod tytułem aktu normatywnego i prowadzi do formularza, dzięki któremu można przekazać informacje osobie odpowiedzialnej za dany projekt.
Alternatywnym sposobem przesłania komentarza do projektu jest skorzystanie z bezpośredniego adresu e-mail osoby odpowiedzialnej za dany projekt. Adres takiej osoby znajduje się w Ocenie Skutków Regulacji opublikowanej wraz z projektem aktu prawnego.
Wykaz podmiotów do wykorzystania w procesie konsultacji publicznych
Aby wspierać organy administracji w zakresie doboru podmiotów do konsultowania konkretnych projektów aktów prawnych, Ministerstwo prowadzi wykaz podmiotów zainteresowanych udziałem w procesie konsultacji publicznych, ze szczególnym uwzględnieniem organizacji, które reprezentują przedsiębiorców. Wykaz jest katalogiem otwartym.
Materiały
Wykaz podmiotów do wykorzystania w procesie konsultacji publicznychWykaz_podmiotów_do_konsultacji_publicznych_29112024.xlsx 0.21MB
Wpis do Wykazu
Jeżeli są Państwo zainteresowani wpisem do Wykazu, proszę przekazać informacje za pomocą dedykowanego formularza - link do webankiety.
Podmioty wpisane do Wykazu mogą zostać z niego wykreślone na swój wniosek wysłany na adres: sekretariatDPG@mrit.gov.pl
Jak wykorzystywany jest Wykaz?
Wykaz jest pomocniczym, a nie obligatoryjnym, narzędziem dla organów administracji publicznej w zakresie doboru podmiotów do konsultowania projektów aktów prawnych.
Ministerstwa i urzędy do podmiotów z wykazu mogą wysyłać zaproszenia do udziału w konsultacjach, w zależności od poruszanej w konsultowanym projekcie problematyki. Wpis w Wykazie nie daje gwarancji, że do danego podmiotu zostanie skierowane zaproszenie do udziału w konsultacjach.
Należy podkreślić, że przedstawiany wykaz jest niezależny od rejestru podmiotów wykonujących zawodową działalność lobbingową prowadzonego przez MSWiA. Decyzja o dopisaniu się do wykazu lub wykreślenie się z niego ma charakter całkowicie dobrowolny, wykaz zawiera informacje kontaktowe do przedsiębiorców i organizacji reprezentujących przedsiębiorców i przedsiębiorców i jego celem jest ułatwienie administracji rządowej identyfikowanie partnerów, których uwagi w konsultacjach publicznych mogą przyczynić się do poprawienia jakości opracowywanych w rządowym procesie legislacyjnym projektów aktów prawnych.
Klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych osobowych w Ministerstwie Rozwoju i Technologii w rządowym procesie legislacyjnym
Realizując przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych „RODO”), informujemy o zasadach przetwarzania Pani/Pana danych osobowych oraz o przysługujących Pani/Panu prawach z tym związanych.
- Administratorem Pani/Pana danych osobowych przetwarzanych w Ministerstwie jest Minister Rozwoju i Technologii. Kontakt z Administratorem:
- Ministerstwo Rozwoju i Technologii
Plac Trzech Krzyży 3/5
00-507 Warszawa - e-mail: kancelaria@mrit.gov.pl
- Adres skrytki na ePUAP: /MRPiT/SkrytkaESP
- tel.: +48 222 500 123
- Ministerstwo Rozwoju i Technologii
- Współadministratorami danych osobowych przetwarzanych w związku z udziałem w rządowym procesie legislacyjnym są: Rządowe Centrum Legislacji, które jest jednocześnie administratorem systemu teleinformatycznego gdzie publikowane są uwagi zgłaszane w ramach konsultacji publicznych oraz organy upubliczniające informacje i dokumenty w ramach tego systemu.
- Jeśli ma Pani/Pan pytania dotyczące przetwarzania Pani/Pana danych osobowych w zakresie działania Ministerstwa, a także przysługujących Pani/Panu praw, może się Pani/Pan kontaktować z Inspektorem Ochrony Danych w Ministerstwie Rozwoju i Technologii e-mail: iod@mrit.gov.pl
- Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu:
- przygotowania projektu dokumentu rządowego, przygotowania i prowadzenia uzgodnień, konsultacji publicznych, opiniowania tego projektu oraz jego rozpatrywania w ramach rządowego procesu legislacyjnego – zgodnie z art. 39b ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów oraz w związku z uchwałą nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. Regulamin Pracy Rady Ministrów.
- realizacji zasady jawności procesu legislacyjnego, tj. w celu spełnienia obowiązku publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej, zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa oraz art. 8 ust. 3 w zw. z art. 6 ust. 1 pkt 1) lit. b) ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
- archiwizacji, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.
- Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych może być każdy w związku z nieograniczonym kręgiem odbiorców w ramach realizacji zasady jawności procesu stanowienia prawa oraz z uwagi na udostępnienie dokumentów dotyczących prac nad projektami aktów prawnych w Biuletynie Informacji Publicznej.
- Pani/Pana dane osobowe nie zostaną usunięte, ale będą przechowywane wiecznie, w związku z art. 3 ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach, ponieważ są to dokumenty dotyczące prowadzenia procesu legislacyjnego.
- W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych przysługują Pani/Panu następujące prawa:
- prawo dostępu do swoich danych oraz otrzymania ich kopii zgodnie z art. 15 RODO;
- prawo do sprostowania (poprawiania) swoich danych zgodnie z art. 16 RODO;
- prawo do ograniczenia przetwarzania danych zgodnie z art. 18 ust. 1 RODO, z zastrzeżeniem, że do ograniczenia przetwarzania danych zastosowanie będzie miał art. 18 ust. 2 RODO, uwzględniający możliwość przetwarzania danych z uwagi na ważne względy interesu publicznego Unii lub państwa członkowskiego.
- W przypadku powzięcia informacji o niezgodnym z prawem przetwarzaniu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Pani/Pana danych osobowych, przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego właściwego w sprawach ochrony danych osobowych tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
- Pani/Pana dane osobowe nie będą podlegać zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.
- Pani/Pana dane nie będą przekazywane do państw trzecich, ani do organizacji międzynarodowych.
- Podanie przez Panią/Pana danych osobowych w rządowym procesie legislacyjnym jest dobrowolne.
Podstawa prawna
Ustawa z 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów Dz.U. z 1996 r. nr 106, poz. 492 z późn. zm.
Ustawa z 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa Dz. U. z 2017 r. poz. 248
Ustawa z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej Dz. U. z 2022 r. poz. 902
Ustawa z 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach Dz. U. z 2020 r. poz. 164
Uchwała Nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. Regulamin Pracy Rady Ministrów M.P. z 2022 r. poz. 348
- Ostatnia modyfikacja:
- 04.12.2024 10:21 Joanna Pohl
- Pierwsza publikacja:
- 16.07.2019 16:26 Monika Waćkowska-Kabaczyńska