Biznes wzmocniony designem
23.06.2021
W 2020 roku, mimo pandemii, do Urzędu Patentowego RP wpłynęło tyle samo zgłoszeń wzorów przemysłowych co w 2019 r., a z danych Urzędu Unii Europejskiej do spraw Własności Intelektualnej wynika, że Polska nieprzerwanie od 2019 r. plasuje się na 4. pozycji pod względem liczby zgłoszeń wzorów przemysłowych, zaraz za Niemcami, Włochami i Francją. Spośród tych państw tylko Polska i Niemcy odnotowały wzrost liczby zgłoszeń w tym okresie, przy czym w przypadku Polski był on największy i wyniósł 2%. O tym jak design i wzornictwo odwołujące się do kategorii estetycznych, użytkowych i funkcjonalnych może poprawiać wyniki firm, także tych małych, rozmawiano dzisiaj z udziałem Roberta Tomanka wiceministra rozwoju, pracy i technologii na Konferencji Urzędu Patentowego RP pt. Biznes wzmocniony designem.
Pandemia COVID-19 nie wpłynęła na zmniejszenie zainteresowania uzyskiwaniem ochrony własności przemysłowej u polskich zgłaszających. Nastąpiła jedynie zmiana w odniesieniu do rodzaju chronionych projektów obejmowanych ochroną – obecnie zauważalny wzrost występuje w tekstyliach, opakowaniach i dozownikach. Zmiany w designie są spowodowane pojawieniem się nowych potrzeb, w ślad za tym – pojawiają się propozycje nowych rozwiązań. Takim doskonałym przykładem rozwiązywania nowych problemów przy zastosowaniu nowych technologii jest maseczka ochronna wykonana z biodegradowalnego poliaktydu, opracowana przez zespół prof. Izabelli Krucińskiej z Wydziału Technologii Materiałowych i Wzornictwa Tekstyliów Politechniki Łódzkiej. Specjalny filtr zatrzymuje nawet do 95 procent zanieczyszczeń i patogenów, a innowacyjne i przyjazne środowisku maseczki ulegają rozkładowi już po 6 tygodniach. Design to także język komunikacji. Z jego pomocą promujemy np. postawy proekologiczne, a więc dzięki dobremu designowi możemy zmieniać zachowania. Polski dobry design to zasługa bardzo wysokiego potencjału kadry wzornictwa przemysłowego – zauważa wiceminister Robert Tomanek.
I dodaje: Wiemy jak ważną rolę dla wzmocnienia przewagi konkurencyjnej odgrywa design, dlatego design został wskazany jako jedna z Krajowych Inteligentnych Specjalizacji. Na działania związane
z jego rozwojem zostały przeznaczone znaczne środki finansowe, m. in. w programach takich jak „Design dla przedsiębiorców – Dostępność Plus” czy „Ochrona własności przemysłowej” i wiele innych, w tym obejmujące prace badawczo-rozwojowe. Aktualnie trwa jeszcze program realizowany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości „Wzór na konkurencję”. Bardzo zachęcam wszystkich przedsiębiorców z sektora MŚP do wzięcia udziału.
Lepszy system ochrony własności przemysłowej
Design ma silny związek z zieloną gospodarką. Eksperci wskazują, że przy tworzeniu nowych produktów, projektanci powinni kierować się zasadami zrównoważonego rozwoju i ekoprojektowania, oferować produkty ekologiczne i nowoczesne, a jednocześnie uwzględniające nasze potrzeby społeczne. W tym kontekście, jeszcze w 2020 r. Komisja Europejska zauważyła potrzebę unowocześnienia systemu ochrony wzornictwa przemysłowego (dizajnu), zwłaszcza w kontekście jednoznacznego objęcia taką ochroną nowych wzorów przemysłowych, w tym wzorów animowanych i graficznego interfejsu użytkownika. Brak jasności co do zakresu ochrony tych rozwiązań powoduje trudności nie tylko w uzyskiwaniu tych praw, ale także ich egzekwowaniu. Podobne wyzwanie zidentyfikował Urząd Patentowy RP i wraz z Ministerstwem Rozwoju, Pracy i Technologii podjął równolegle do Komisji działania na rzecz rozwiązania tych trudności. W MRPiT opracowywany jest projekt nowej ustawy – Prawo własności przemysłowej, której celem jest wprowadzenie przejrzystego i przyjaznego użytkownikom systemu ochrony własności przemysłowej, w tym designu. Wśród proponowanych rozwiązań znajdują się kwestia uregulowania sytuacji prawnej nowych wzorów przemysłowych, a także kwestie proceduralne, jak np. uzupełnienie możliwości przedstawienia ilustracji wzoru o formę wizualizacji komputerowej.