Bliżej cyfrowego budownictwa – start pilotażu systemu SOPAB
15.11.2023
GUNB uruchamia pilotaż zapowiadanego Systemu do Obsługi Postępowań Administracyjnych w Budownictwie. System testować będą jego główni użytkownicy, to jest urzędnicy z organów administracji architektoniczno-budowlanej. Pilotaż rusza 16 listopada. Uruchomienie systemu dla wszystkich organów planowane jest w przyszłym roku.
Tony papieru i setki tysięcy papierowych przesyłek – taką korespondencję co roku otrzymują organy architektoniczno-budowlane, które zajmują się administracyjną obsługą postępowań w budownictwie. Przyspieszenie i usprawnienie procesu budowlanego bez cyfryzacji jest po prostu niemożliwe, a jeśli mieszkalnictwo w Polsce ma wejść na nowy, znacznie wyższy poziom – niezbędne. System SOPAB nie tylko skróci czas uzyskiwania koniecznych przy inwestycjach pozwoleń, ale także ułatwi zadanie urzędnikom, którzy uzyskają sprawne narzędzie codziennej pracy
– informuje minister rozwoju i technologii Waldemar Buda.
SOPAB pozwoli na elektroniczne tworzenie i obsługę wszystkich niezbędnych dokumentów, w zakresie procesu budowlanego. Taki zakres zakłada wersja MVP czyli podstawowa wersja systemu, który posiada wystarczającą liczbę funkcji, aby nadawał się do użytku przez pierwszych użytkowników. Uruchamiany pilotaż z jednej strony umożliwi przetestowanie systemu, z drugiej pozwoli na zebranie uwag od użytkowników do dalszego rozwoju funkcjonalności
– zapowiada Dorota Cabańska, Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego.
SOPAB to pierwszy, bezpłatny, ogólnopolski, centralny i zintegrowany system do prowadzenia postępowań administracyjnych w budownictwie. Ma skrócić czas pracy mechanicznej i powtarzalnej po stronie urzędnika.
Pierwszy pilotaż systemu
16 listopada GUNB uruchamia pilotaż systemu. Weźmie w nim udział 20 urzędów – organów administracji architektoniczno-budowlanej.
Na czym polega pilotaż
Pilotaż SOPAB polega na realizacji spraw dotyczących pozwolenia na budowę. W założeniach pilotażu, każdy urząd ma przeprowadzić do 5 takich spraw bezpośrednio w systemie. Funkcjonalności SOPAB, które będą testowane podczas pilotażu to m. in. :
- powiadomienia na pulpicie – np. o zbliżającym się i/lub przekroczonym terminie dla danej sprawy
- wbudowany moduł mapowy z możliwością przeprowadzania różnych operacji – moduł mapowy SOPAB pozwoli zestawić obszar działki z innymi warstwami mapy, np. z planem miejscowym
- szablon pisma dla sprawy pozwolenia na budowę
- dane pobierane z serwisu eBudownictwo Wnioski - SOPAB pobierze dane, które składający wniosek wprowadzi do aplikacji eBudownictwo Wnioski
- dane pobierane z systemu EZD PUW - sprawa, która trafi do EZD zostanie pobrana przez SOPAB i tam będzie w całości prowadzona
- przyjazny interfejs dopasowany do spraw z zakresu budownictwa – SOPAB to system dziedzinowy, dedykowany do prowadzenia spraw administracyjnych z dziedziny budownictwa
Co dalej
Następne etapy po pilotażu zakładają:
- analizę komentarzy i zgłoszeń, które spłyną od użytkowników
- wybór zgłoszeń do dalszych prac rozwojowych
Udostępnienie pierwszej wersji systemu planowane jest na początku 2024 r. Planowane są także dalsze prace rozwojowe po wdrożeniu systemu.
Cele SOPAB
- Usprawnienie obsługi elektronicznych wniosków i zwiększenie ich liczby
- Zmniejszenie obciążenia pracą mechaniczną i powtarzalną
- Gromadzenie i bieżące monitorowanie danych o wszystkich postępowaniach z całego kraju
Cyfrowy ekosystem
Pierwszym krokiem cyfryzacji procesu budowlanego był uruchomiony w 2020 r. serwis e-Budownictwo Wnioski. Z jego pomocą można przez Internet składać wnioski w procesie budowlanym. Dziś jest to portal, z którego dostępne są wszystkie aktualne usługi Głównego Urzędu Nadzoru Budowalnego:
- eBudownictwo Wnioski
- Elektroniczny Dziennik Budowy (EDB)
- Cyfrowa Książka Obiektu Budowlanego (c-KOB)
- Elektroniczny Centralny Rejestr Osób Posiadających Uprawnienia Budowlane (e-CRUB)
- Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB)
- eWykonania Zastępcze
Klamrą spinającą powyższe rozwiązania jest właśnie System do Obsługi Postępowań Administracyjnych w Budownictwie- SOPAB.
System do obsługi postepowań administracyjnych w budownictwie (SOPAB) – w wersji MVP realizowany jest w ramach programu Operacyjnego Polska Cyfrowa Oś priorytetowa: E-administracja i otwarty rząd, działanie nr 2.2 „Cyfryzacja procesów back–office w administracji rządowej”. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich.