Bon Turystyczny - po roku funkcjonowania
16.07.2021
Program Polski Bon Turystyczny wszedł w życie 1 sierpnia 2020 roku i do dziś skorzystało z niego już ponad 3,5 miliona dzieci. Na konta przedsiębiorców zarejestrowanych w programie wpłynęło dotychczas blisko 880 mln zł.
W jakiej kondycji jest polska branża turystyczna, czy bon jej pomógł, co dalej z turystyką? Podsumowanie programu, szanse, perspektywy i wyzwania dla sektora turystyki to tematy spotkania, w którym wzięli udział wicepremier Jarosław Gowin, wiceminister Andrzej Gut-Mostowy, prezes Polskiej Organizacji Turystycznej Rafał Szlachta, członkowie Rady Polskiej Organizacji Turystycznej i Rady Ekspertów do spraw Turystyki, oraz reprezentanci władz gminnych i przedsiębiorców biorących udział w programie. Konferencja odbyła się w dniach 15-16 lipca 2021 roku w Gródku nad Dunajcem.
Pandemia COVID-19 wywołała bezprecedensowy kryzys w światowej gospodarce. Jej skutki i środki wprowadzone w celu ograniczenia rozprzestrzeniania się wirusa dotknęły także sektor turystyczny. Również dla polskiej turystyki rok 2020, który miał być kolejnym okresem wzrostu, okazał się czasem niepewności i niespotykanych wcześniej wyzwań. Polski rząd skoncentrował swoje wysiłki na ogólnogospodarczych rozwiązaniach, w tym społecznych pakietach stymulacyjnych i środkach ukierunkowanych na turystykę, oferując wsparcie finansowe przedsiębiorstwom. Uruchomił program Polski Bon Turystyczny, który jako jedno z narzędzi odbudowy branży, jest wsparciem dla rodzin z dziećmi i działa stymulująco na krajową turystykę. Na realizację programu Polski Bon Turystyczny przewidziano 4 mld zł z Funduszu Przeciwdziałania Covid-19 przeznaczonych dla 7 mln dzieci objętych świadczeniem, które dzięki tym środkom mogą wypoczywać na terenie całej Polski.
Jak podkreślił na wstępie wicepremier i minister rozwoju, pracy i technologii Jarosław Gowin:
Branża turystyczna była przez wiele lat jedną z dźwigni rozwoju polskiej gospodarki. Naszym głównym wyzwaniem rok temu było wypracowanie rozwiązań, które pozwoliłyby podmiotom z branż, które znajdują się w najtrudniejszej sytuacji, zminimalizować straty i odnaleźć się w nowej rzeczywistości gospodarczej. Polski Bon Turystyczny jest jednym z takich rozwiązań. Ma wymiar przede wszystkim społeczny i wspiera rodziny, ale działa również na rzecz przedsiębiorców i ich pracowników oraz stymuluje popyt na krajową turystykę. Stał się tym samym elementem długofalowych celów rozwojowych odbudowy rodzimej turystyki, m.in. poprzez wsparcie legalnie działających przedsiębiorców turystycznych i dalsze budowanie świadomości konsumentów. Chcemy, aby korzystający z krajowej oferty turystycznej mieli dostęp do pełnych informacji, gdzie mogą odpocząć spokojnie i bezpiecznie. Temu służy m.in. portal turystyka.gov.pl, na którym można już zweryfikować leganie działające w Polsce obiekty turystyczne.
Od uruchomienia programu w sierpniu 2020 roku do 12 lipca br. beneficjenci aktywowali ponad 2,3 miliony bonów o wartości 2 mld zł. Z tytułu płatności Polskim Bonem Turystycznym do przedsiębiorców z sektora turystycznego trafiło dotychczas ok. 880 mln zł.
Aby wsparciem z tytułu programu objąć jeszcze większą liczbę podmiotów bezpośrednio i pośrednio związanych z branżą turystyczną, w styczniu 2021 roku Sejm przyjął nowelizację ustawy o Polskim Bonie Turystycznym, poszerzającą zakres usług turystycznych opłacanych bonem o imprezy turystyczne jednodniowe związane nie tylko z zakwaterowaniem , ale również z rejsem lub przejazdem połączonym , m.in. ze zwiedzaniem z przewodnikiem, wyżywieniem, animacjami i warsztatami artystycznymi, zajęciami sportowymi i innymi. W połowie lipca liczba zarejestrowanych właścicieli obiektów noclegowych i organizatorów turystyki przyjmujących płatności w formie bonów wyniosła blisko 27 tysięcy.
Przez ostatnie kilkanaście miesięcy wykonaliśmy mnóstwo pracy. Wszystkie wypracowane oraz wprowadzone regulacje i rozwiązania to efekt ogromnego zaangażowania rządu, ówczesnego Ministerstwa Rozwoju, Ministerstwa Rodziny Pracy i Polityki Społecznej, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który jest operatorem systemu teleinformatycznego PUE ZUS, Polskiej Organizacji Turystycznej, wspierającej projekt w zakresie obsługi i weryfikacji przedsiębiorców, i wielu przedstawicieli branży, którzy towarzyszyli nam z pełnym zaangażowaniem na każdym etapie wdrażania nowych instrumentów. Wszystkie te działania, zarówno ogólnogospodarcze, społeczne, jak i skierowane do branży turystycznej, zadziałały stabilizująco na rynek i dały wielu przedsiębiorcom szansę przetrwania
– powiedział Andrzej Gut-Mostowy, wiceminister rozwoju, pracy i technologii odpowiedzialny za turystykę.
Prezes Polskiej Organizacji Rafał Szlachta, zaznaczył, że program Polski Bon Turystyczny stanowi także odpowiedź na potrzeby związane z większym dofinansowaniem wypoczynku, zachęceniem organizatorów turystyki do tworzenia ofert dostosowanych do turystyki rodzinnej, dzieci i młodzieży z wcześniej wykluczonych grup m.in. pochodzących z obszarów wiejskich, czy dzieci z niepełnosprawnościami. Dzięki temu znacznie poprawiła się jakość i bezpieczeństwo polskiej oferty turystycznej, a wyjazdy w celach wypoczynkowych mogą stać się elementem stylu życia znacznie większej grupy Polaków.
Polski Bon Turystyczny, poza tym, że dał mocny impuls do wzmocnienia popytu, na czym skorzystała polska gospodarka, znacząco wpłynął też na podniesienie jakości krajowej turystyki. Przedsiębiorcy bardzo poważnie podeszli do kwestii higieny i poziomu bezpieczeństwa podróżnych, wielu z nich stworzyło też nowe oferty i produkty, przygotowane specjalnie pod kątem potrzeb rodzin, dzieci i młodzieży. Bon spopularyzował także ideę poznawania własnego kraju, jego przyrody, zabytków, tradycji i w efekcie, jestem przekonany, wytworzy nawyk podróżowania po Polsce i obcowania z rodzimymi krajobrazami i bogatą kulturą
– dodał Rafał Szlachta, prezes Polskiej Organizacji Turystycznej.
Podczas paneli dyskusyjnych towarzyszących wydarzeniu w Gródku nad Dunajcem i spotkań z przedstawicielami rządu, ekspertów, samorządowców i przedsiębiorców dużo miejsca poświęcono dalszym perspektywom i wyzwaniom dla polskiej turystyki. Za kluczowe uznano dalszą odbudowę i restrukturyzację turystyki opartą na zrównoważonym rozwoju, podnoszenie konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw, które stanowią podstawę funkcjonowania sektora oraz transfer wiedzy, rozbudowę i usprawnienie nowoczesnych narzędzi cyfrowych w turystyce oraz wykorzystanie turystyki jako narzędzia aktywizacji społecznej i zawodowej, ograniczającej marginalizację.