Finansowanie usuwania azbestu
NFOŚiGW - program finansowania usuwania azbestu
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) uruchomił program priorytetowy pn. "Ogólnopolski program finansowania usuwania wyrobów zawierających azbest”.
Program jest realizowany w latach 2019–2023, przy czym:
- podpisywanie umów do 31.03.2023 r.,
- wydatkowanie środków przez beneficjenta do 15.11.2023 r.
Wnioski i terminy składania wniosków dla GMIN:
- we właściwym Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który zawarł z NFOŚiGW umowę udostępnienia środków,
- terminy, sposób składania wniosków i ich rozpatrywania dostepne na stronie internetowej właściwego WFOŚiGW.
Zakres wsparcia dla GMIN:
- przedsięwzięcia w zakresie demontażu, zbierania, transportu oraz unieszkodliwienia odpadów zawierających azbest, zgodne z gminnymi programami usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest;
- przedsięwzięcia w zakresie demontażu, zbierania, transportu oraz unieszkodliwiania odpadów zawierających azbest na obszarach dotkniętych klęską żywiołową lub dotkniętych zdarzeniami noszącymi znamiona klęski żywiołowej.
Kwota dofinansowania przedsięwzięcia dla GMIN:
- do 100% jego kosztów kwalifikowanych dla gmin o wartości wskaźnika G1 określonego dla roku poprzedzającego rok złożenia wniosku nie większej niż 1500;
- do 70% jego kosztów kwalifikowanych dla gmin o wartości wskaźnika G określonego dla roku poprzedzającego rok złożenia wniosku w przedziale powyżej 1500 do 2000;
- do 40% jego kosztów kwalifikowanych dla gmin o wartości wskaźnika G określonego dla roku poprzedzającego rok złożenia wniosku powyżej 2000.
Wsparcie dla MIESZKAŃCA GMINY:
- Jeśli jesteś mieszkańcem Gminy, ktory planuje usunąć wyroby zawierające azbest ze swojej nieruchomości, zgłoś się do Urzędu Gminy. Jeśli Gmina lub Powiat zawarły umowę na wsparcie finansowe w zakresie usuwania azbestu z WFOŚiGW, informacje o warunkach, terminach i formie wsparcia powinny być dostępne na stronie internetowej Gminy lub Powiatu.
- Zapoznaj się z informacjami o obowiązkach związanych z użytkowaniem i usuwaniem azbestu.
EKOKredyty dla klientów indywidualnych:
Kredyty we współpracy z WFOŚIGW (Bank Ochrony Środowiska S.A.)
Bank Ochrony Środowiska S.A. jest uniwersalnym bankiem komercyjnym specjalizującym się w finansowaniu przedsięwzięć proekologicznych. BOŚ współpracuje z polskimi i zagranicznymi instytucjami finansowymi, w tym funduszami i fundacjami działającymi na rzecz ochrony środowiska.
Poradniki dla jednostek samorządu terytorialnego
Materiały
Poradnik o finansowaniu usuwania azbestu ze środków krajowych i zagranicznych na lata 2016-2020Poradnik_Finansowanie_2017.pdf 2.83MB
Konkurs Azbest 2024 - wyniki
W odpowiedzi na ogłoszenie o Konkursie Azbest 2024 189 jednostek samorządu terytorialnego złożyło oferty, w tym:
- 8 JST złożyło oferty na zadania w bloku 2,
- 181 JST złożyło oferty na zadania w bloku 3.
W bloku 2 przyznano 2 dotacje JST, natomiast w bloku 3 przyznano 63 dotacje JST. Poniżej szczegółowe wyniki z oceny ofert wraz z punktacją.
W związku z wyborami samorządowymi uprzejmie proszę o przesyłanie zaświadczeń o wyborze wójta. burmistrza lub prezydenta miasta wraz z potwierdzeniem złożenia śłubowania (akt ślubowania, protokół z rady gminy/miasta) w możliwie najkrótszym terminie, w formie elektronicznej, za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej EPUAP: /MRPiT/SkrytkaESP.
Porozumienia z Beneficjentami, którzy dostarczą niezbędne dokumenty, będą sukcesywnie przygotowywane w Ministerstwie i wysyłane do Beneficjentów.
Po realizacji zadania Beneficjent powinien zgodnie z terminem określonym w porozumieniu złożyć sprawozdanie końcowe.
Osoba do kontaktu:
Izabela Drelich-Sikorska, tel. : 22 411 98 74, e-mail: izabela.drelich-sikorska@mrit.gov.pl
Materiały
Lista Oferentów w bloku 2 - przyznane dotacje 2024Lista_Oferentów_blok_2_-_przyznane_dotacje_2024.pdf 0.01MB Lista Oferentów w bloku 2 - ofert odrzucone 2024
Lista_Oferentów_blok_2_-_oferty_odrzucone_2024.pdf 0.02MB Lista Oferentów w bloku 3 - przyznane dotacje 2024
Lista_Oferentów_blok_3_-_przyznane_dotacje_2024.pdf 0.02MB Lista Oferentów w bloku 3 - brak środków finansowych na dotacje 2024
Lista_Oferentów_blok_3_-__brak_środków_finansowych_na_dotacje_2024.pdf 0.02MB Lista Oferentów w bloku 3 - oferty odrzucone 2024
Lista_Oferentów_blok_3_-_oferty_odrzucone_2024.pdf 0.03MB
Konkurs Azbest 2024 - ogłoszenie
Konkurs Azbest 2024 jest skierowany do jednostek samorządu terytorialnego. Oferty należy składać na wzorze oferty, zgodnie z Regulaminem Konkursu, w terminie do 3 kwietnia 2024 r. w formie elektronicznej, za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej EPUAP: /MRPiT/SkrytkaESP.
Zachęcamy do zapoznania się z Regulaminem Konkursu i wzorami dokumentów: wzorem oferty, wzorem notatki z wyboru wykonawcy, wzorami porozumień oraz wzorami sprawozdań końcowych.
Zakres Konkursu Azbest 2024 obejmuje:
Blok 2 – działania edukacyjno-informacyjne
Dotacje przeznacza się na współfinansowanie poniższych zadań na temat prawidłowego postępowania z wyrobami zawierającymi azbest:
- zorganizowanie spotkania/seminarium/konferencji,
- promocja działań w prasie lokalnej/regionalnej, w Internecie i w lokalnej/regionalnej rozgłośni radiowej,
- opracowanie i rozprowadzenie wśród dzieci i młodzieży, mieszkańców, urzędników lub przedsiębiorców z terenu gminy/ powiatu/ województwa materiałów edukacyjnych, informacyjnych.
Blok 3 – inwentaryzacja wyrobów zawierających azbest
Dotacje przeznacza się na współfinansowanie poniższych zadań:
- wykonanie inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest wraz z warstwą obrysów obiektów z przypisanymi do obiektu atrybutami: numerem działki ewidencyjnej i numerem obrębu ewidencyjnego i wprowadzeniem tych danych do Bazy Azbestowej,
- aktualizację inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest wraz z warstwą obrysów obiektów z przypisanymi do obiektu atrybutami: numerem działki ewidencyjnej i numerem obrębu ewidencyjnego i wprowadzeniem tych danych do Bazy Azbestowej.
Wyniki Konkursu zostaną zamieszczone na stronie internetowej do 30 kwietnia 2024 r.
Z Beneficjentami zostaną podpisane porozumienia, które będą sukcesywnie przygotowywane w Ministerstwie i wysyłane do Beneficjentów. Po realizacji zadania Beneficjent powinien zgodnie z terminem określonym w porozumieniu złożyć sprawozdanie końcowe.
Osoba do kontaktu:
Izabela Drelich-Sikorska, tel. : 22 411 98 74, e-mail: izabela.drelich-sikorska@mrit.gov.pl
Materiały
Regulamin Konkursu Azbest 2024Regulamin_konkurs_azbest_2024.pdf 0.15MB załącznik A do regulaminu Konkursu Azbest - wzór oferty 2024
załącznik_A_do_regulaminu_-_wzor_oferty_2024.rtf 0.10MB załącznik B do regulaminu Konkursu Azbest - wzór notatki z wyboru wykonawcy 2024
załącznik_B_do_regulaminu_-_wzor_notatki_z_wyboru_wykonawcy_2024.rtf 0.11MB załącznik C do regulaminu Konkursu Azbest - wzór porozumienia na działania edukacyjno-informacyjne 2024
załącznik_C_do_regulaminu_-_wzór_porozumienie_dzialania_edu-inf_2024.doc 0.15MB załącznik D do regulaminu Konkursu Azbest - wzór porozumienia na inwentaryzację wyrobów zawierających azbest 2024
załącznik_D_do_regulaminu_-_wzór_porozumienie_inwentaryzacja_wyrobow_2024.doc 0.14MB Załącznik nr 3 do porozumienia - wzor sprawozdania z bloku 3 2024
załącznik_nr_3_do_porozumienia_-_wzór_sprawozdania_blok_3_2024.rtf 0.08MB Załącznik nr 4 do porozumienia - wzór sprawozdania z bloku 2 2024
załącznik_nr_4_do_porozumienia_-_wzór_sprawozdania_blok_2_2024.rtf 0.08MB
- Ostatnia modyfikacja:
- 26.04.2024 13:52 Izabela Drelich - Sikorska
- Pierwsza publikacja:
- 23.07.2019 14:11 Martyna Krawczonek