W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

IGNIS - pierwsza polska misja na Międzynarodową Stację Kosmiczną

IGNIS (łac. ogień) to oficjalna nazwa polskiej misji technologiczno-naukowej na Międzynarodową Stację Kosmiczną (ISS). Celem misji jest przetestowanie najnowocześniejszych technologii kosmicznych oraz stymulowanie innowacji, co pozwoli zwiększyć potencjał polskiego przemysłu kosmicznego.

Widok Ziemi z kosmosu. Na środku satelita nad Ziemią, po lewej stronie znak IGNIS Centralnym motywem patch’a misji jest biało-czerwony orzeł, rozpostarte skrzydła orła tworzą kontury Tatr, kształt orlego ogona przypomina płomień. W nazwie misji – Ignis – druga litera „i” przyjmuje formę Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Podczas misji dr Sławosz Uznański-Wiśniewski, polski astronauta projektowy Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA), przeprowadzi eksperymenty zaproponowane przez polski przemysł kosmiczny, które zostały dopracowane we współpracy z ESA. Eksperymenty koncentrują się na dziedzinach takich jak inżynieria, biotechnologia, sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe, neuropsychologia, czy neurofizjologia. Wyniki będą miały wpływ na rozwój m.in. medycyny, biologii, inżynierii oraz szeroko pojętych technologii kosmicznych. 

Misja IGNIS otworzy polskim firmom i jednostkom naukowym dostęp do unikatowej infrastruktury Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, umożliwiając przeprowadzenie badań naukowych, które są niemożliwe do zrealizowania na Ziemi w warunkach mikrograwitacji. Misja przyniesie korzyści nie tylko Polsce, ale także międzynarodowej społeczności, przyczyniając się do rozwoju globalnej technologii i nauki.

Więcej informacji o misji znajduje się w naszych mediach społecznościowych:

Wideo

Misja IGNIS a Polska Strategia Kosmiczna

Realizacja misji jest zgodna z Polską Strategią Kosmiczną, przyjętą przez Radę Ministrów 26 stycznia 2017 r.. Polska Strategia Kosmiczna ma na celu uczynienie rodzimego sektora kosmicznego konkurencyjnym na rynku europejskim. Zakładamy, że cel ten zostanie osiągnięty poprzez m.in. identyfikację najbardziej obiecujących obszarów technologicznych, uwzględniając istniejące kompetencje, nisze technologiczne oraz potencjał rozwojowy polskiego sektora kosmicznego. Ważnym elementem poprawienia pozycji sektora jest stworzenie sprzyjających warunków dla jego rozwoju, w tym poprzez tworzenie wykwalifikowanych kadr, oraz prowadzenie działań informacyjno-promocyjnych.

Jednym z kluczowych narzędzi realizujących cele Polskiej Strategii Kosmicznej jest przeprowadzenie polskiej misji technologiczno-naukowej, która umożliwi polskim podmiotom testowanie nowych technologii i koncepcji w warunkach mikrograwitacji. Dla polskich firm i instytucji będzie to wyjątkowa okazja do zdobycia tzw. „flight heritage”, co stawia polskie rozwiązania w uprzywilejowanej pozycji w kontekście przyszłych programów, projektów i misji kosmicznych. Międzynarodowa Stacja Kosmiczna jako unikalne laboratorium orbitalne, umożliwia prowadzenie badań, które są niemożliwe do przeprowadzenia na Ziemi.

Polska nie tylko aspiruje do uczestniczenia w najważniejszych projektach badawczych w sektorze kosmicznym, ale realnie przyczynia się do rozwoju globalnych kompetencji w zakresie eksploracji kosmosu.

Realizacja misji oraz przeprowadzone w jej ramach eksperymenty technologiczno-naukowe przyniosą szereg korzyści, takich jak:

  • przyspieszenie komercjalizacji polskich technologii kosmicznych,
  • włączenie polskich produktów w globalne łańcuchy wartości,
  • zbudowanie unikalnych kompetencji w polskim sektorze kosmicznym,
  • korzystne spozycjonowanie polskiego przemysłu względem wschodzących trendów związanych z lotami załogowymi, budową infrastruktury kosmicznej oraz górnictwem kosmicznym.

Udział polskiego astronauty w misji kosmicznej – pierwszy raz od 1978 r. – umożliwi Polsce dołączenie do elitarnego grona państw, które regularnie realizują misje załogowe oraz programy badawcze. 

Realizacja misji technologiczno-naukowej będzie także symbolicznym ukoronowaniem rozwoju i postępu cywilizacyjnego, osiągniętego w ostatnich dziesięcioleciach przez polskich naukowców i inżynierów. 

Polskie eksperymenty na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej

 

Podczas misji zostanie przeprowadzonych 13 eksperymentów naukowych, które obejmują m.in.:

  • działanie zaawansowanych jednostek sztucznej inteligencji (AI) w warunkach niskiej grawitacji,
  • ocenę możliwości komunikacji bez użycia mięśni,
  • badania wpływu długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne człowieka,
  • monitorowanie poziomu hałasu na ISS, 
  • wykorzystanie mikroglonów w przyszłych misjach kosmicznych i medycynie kosmicznej.

Projekty te będą realizowane w ramach polskiej misji na ISS, która otwiera nowe możliwości dla rozwoju polskiej nauki i polskich technologii kosmicznych.

Proces przygotowań, poprzedzający podpisanie kontraktów przez firmy i instytucje naukowe, trwał kilka miesięcy. W tym czasie ESA, we współpracy z MRiT i POLSA, oceniła wykonalność oraz bezpieczeństwo zgłoszonych eksperymentów. Po wstępnej kwalifikacji, wybrane zespoły pracowały nad przygotowaniem pełnej dokumentacji eksperymentów, aby zapewnić ich realizację podczas misji. Podpisanie kontraktów to zwieńczenie żmudnego procesu definiowania wszystkich kroków operacyjnych. Zespoły nieustannie pracują nad przygotowaniem eksperymentów zgodnie z procedurami obowiązującymi na ISS.

Eksperymenty zostaną przeprowadzone w laboratorium Columbus, które funkcjonując w warunkach mikrograwitacji, stanowi unikalne środowisko umożliwiające astronautom prowadzenie badań, testowanie nowych technologii, a tym samym przesuwanie granic wiedzy. Polski astronauta projektowy ESA poświęci znaczną część misji na działalność naukową, a więc realizację eksperymentów, których wyniki będą miały wpływ na rozwój m.in. medycyny, biologii, inżynierii oraz szeroko pojętych technologii kosmicznych .

Więcej o misji IGNIS i eksperymentach w naszych mediach społecznościowych:

satelita w kolorach czarno-białych Immune Multiomics

Eksperyment Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie

 

 

Eksperyment ma na celu zrozumienie, w jaki sposób mikrograwitacja wpływa na układ odpornościowy człowieka. Analizując zmiany w ekspresji genów oraz badając procesy regulujące ekspresję genów w komórkach krwi, naukowcy spodziewają się odkryć, jak adaptacja do warunków kosmicznych wpływa na zdolność organizmu do obrony przed infekcjami. 

Więcej o eksperymencie w naszych mediach społecznościowych:

 

Yeast TardigradeGene

Eksperyment Uniwersytetu Szczecińskiego w Szczecinie, Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu i Uniwersytetu   Śląskiego w Katowicach

 

W ramach eksperymentu przetestowana zostanie przeżywalność genetycznie zmodyfikowanych drożdży, wzbogaconych białkiem niesporczaków, w warunkach promieniowania i mikrograwitacji. Celem jest określenie możliwości ich użycia jako biofabryk, które mogłyby być wykorzystywane zarówno podczas podróży kosmicznych, jak i na Marsie czy na Księżycu.

Więcej o eksperymencie w naszych mediach społecznościowych:

okrągła grafika z napisem na środku HumnGut Microbiota w tle czarnobiałe różne mikroorganizmy.Human Gut Microbiota

Eksperyment Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie

 

 

Eksperyment koncentruje się na zmianach w mikrobiomie jelitowym astronauty podczas krótkotrwałej (dwutygodniowej) misji kosmicznej. Wyniki tych badań mogą wpłynąć na opracowanie przyszłych strategii żywieniowych dla astronautów przebywających na niskiej orbicie okołoziemskiej w warunkach zredukowanej grawitacji, a także pomóc w utrzymaniu ich zdrowia i wydajności zarówno podczas misji, jak i po jej zakończeniu.

Więcej o eksperymencie w naszych mediach społecznościowych:

po lewej stronie prostokątne urządzenie z przyciskami, poniżej zielona fala na niebieskim tle, a nad nią po prawej stronie półkole pomarańczoweRadMon-on-ISS

Eksperyment SigmaLabs sp. z o.o.

 

 

Projekt technologiczny skupiający się na rozwijaniu skalowalnych detektorów promieniowania przeznaczonych do użytku w zarówno załogowych, jak i bezzałogowych misjach kosmicznych. Głównym celem jest umożliwienie dokładniejszego monitorowania parametrów środowiska radiacyjnego w czasie rzeczywistym. Jest to kolejny krok do tworzenia precyzyjnych modeli środowiska radiacyjnego w kosmosie oraz rozwoju bardziej niezawodnych systemów elektronicznych na potrzeby eksploracji przestrzeni kosmicznej.

Więcej o eksperymencie na naszych mediach społecznościowych:

na ciemnym tle leopard w ruchu, za nim granatowy zarys statku kosmicznegoLeopardISS 

Eksperyment KP Labs sp. z o.o.

 

 

Projekt technologiczny, który ma na celu pokazanie działania zaawansowanej jednostki przetwarzania danych, która umożliwi zastosowanie rozwiązań sztucznej inteligencji (AI) w kosmosie. Eksperyment pomoże w rozwoju inteligentnych i autonomicznych systemów do przyszłych misji, wspierając między innymi aplikacje takie jak nawigacja łazików, mapowanie 3D i eksploracja trudnego terenu ciał niebieskich. Dzięki temu, że testowanie AI staje się bardziej dostępne, projekt przyczyni się do zwiększenia dostępności technologii kosmicznych dla większej liczby osób i organizacji. Jest to kluczowe dla przyszłości eksploracji kosmicznych, gdzie autonomiczne systemy będą odgrywać coraz większą rolę w realizacji misji kosmicznych.

Więcej o eksperymencie w naszych mediach społecznościowych:

Astronauta, który siedzi na skale, w tle woda i góry. Na dole napis Astro Mental HealthAstroMentalHealth

Eksperyment Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach

 

 

 

Eksperyment bada wpływ izolacji kosmicznej na zdrowie psychiczne człowieka. Badania będą analizować interakcję astronauty ze środowiskiem, zmiany w stanie emocjonalnym oraz efektywność pracy w warunkach długotrwałej izolacji. Wyniki tego eksperymentu przyczynią się do opracowania lepszych systemów wsparcia psychologicznego dla załóg kosmicznych.

Więcej o eksperymencie w naszych mediach społecznościowych:

wulkan w kolorach zielono-biało-czerwonym, wydobywa się para z niego oraz smok zielony. W tle widać planetę oraz statek kosmiczny.Space Volcanic Algae

Eksperyment Extremo Technologies sp z o.o.

 

 

Eksperyment naukowy bada zdolność ekstremofilnych mikroglonów wulkanicznych do przetrwania i adaptacji w warunkach kosmicznych. Wyniki tych badań będą miały istotne znaczenie dla przyszłych misji kosmicznych, a także dla zastosowań w systemie obiegu zamkniętego i medycynie kosmicznej.

Więcej o eksperymencie w naszych mediach społecznościowych:

na niebieskim tle astronauta w białym kombinezonie, w tle planety i gwiazdy.Stability of Drugs

Eksperyment Centrum Materiałów Polimerowych i Węglowych Polskiej Akademii Nauk (CMPW PAN)

 

 

 

Projekt ma na celu badanie stabilności polimerowych systemów przechowywania leków w warunkach kosmicznych. Wyniki tego badania będą miały wpływ na opracowanie bardziej efektywnych strategii przechowywania i stosowania leków podczas długotrwałych misji kosmicznych.

Więcej o eksperymencie w naszych mediach społecznościowych:

Na czarnym tle rakieta, wokół niej na górze zarys korony drzewa.na dole napis AX-4.EEG Neurofeedback

Eksperyment Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku

 

 

Projekt badawczy zakłada zastosowanie neurofeedbacku EEG w celu obniżenia poziomu stresu u astronautów podczas długotrwałej izolacji. Badania obejmują pomiary przed i po locie, sesje treningowe neurofedbacku EEG oraz diagnozę samopoczucia astronauty w trakcie misji na ISS. Celem eksperymentu jest poprawa efektywności psychomotorycznej astronautów, co może przyczynić się do lepszej wydajności i dobrostanu załogi podczas misji kosmicznych. Wyniki badania mogą mieć zastosowanie w każdych warunkach stresogennych na Ziemi.

Więcej o eksperymencie w naszych mediach społecznościowych:

PhotonGrav

Eksperyment Cortivision sp. z o.o.

 

 

Eksperyment testuje interfejs mózg-komputer oparty na funkcjonalnej spektroskopii bliskiej podczerwieni (fNIRS) w warunkach mikrograwitacji. Zbadana zostanie możliwość sterowania komputerami w kosmosie wyłącznie za pomocą aktywności mózgu bez zaangażowania mięśni. Celem badania jest ocena możliwości komunikacji bez użycia mięśni, co może znaleźć zastosowanie zarówno w przestrzeni kosmicznej, jak i w ekstremalnych warunkach na Ziemi.

Więcej o eksperymencie w naszych mediach społecznościowych:

na czarnym tle flaga Polski, po prawej i lewej stronie flagi wykres elektrokardiogramu, nad nim diagram cząstkiMXene in LEO

Eksperyment Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie

 

 

Eksperyment bada stabilność nanomateriałów typu MXene w warunkach kosmicznych oraz testuje ich zastosowanie w urządzeniu ubieralnym do pomiaru pulsu. Wyniki tego badania mogą przyczynić się do rozwoju zaawansowanych czujników medycznych i telemedycyny.

Więcej o eksperymencie w naszych mediach społecznościowych:

na ciemnym tle człowiek z widocznym szkieletem. Po bokach monitory wyświetlające funkcje życia.Mollis Textus (Astro Performance – innowacyjna diagnostyka układu ruchu)

Eksperyment Smarter Diagnostics sp. z o.o.

 

 

 

Eksperyment wykorzystuje zaawansowaną sztuczną inteligencję (AI) do analizy zmian w tkankach miękkich układu ruchu astronautów wynikających z pobytu w warunkach mikrograwitacji jak i przygotowań do misji. Celem eksperymentu jest lepsze zrozumienie wpływu misji kosmicznych na organizm ludzki oraz rozwój nowych metod diagnostycznych wykorzystujących AI. Wyniki tego badania mogą znacząco przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa i kondycji astronautów podczas długotrwałych misji kosmicznych.

Więcej o eksperymencie w naszych mediach społecznościowych:

postać człowieka, pod nim zarys planety a powyżej rozgwieżdżone niebo wszystko w kolorach czarnym i białym.Wireless Acoustics

Eksperyment Svantek Sp. z o.o.

 

Eksperyment koncentruje się na rozwoju systemów monitorowania hałasu na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). Celem jest opracowanie bezprzewodowych rozwiązań, które będą zdolne do ciągłego monitorowania warunków akustycznych. Dzięki temu możliwe będzie zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu załóg kosmicznych, minimalizując skutki hałasu na zdrowie astronautów.

Więcej o eksperymencie w naszych mediach społecznościowych:

Działania edukacyjne i eksperymenty

Głównym celem komponentu edukacyjnego misji IGNIS jest wsparcie edukacji oraz wzrost świadomości kosmicznej w Polsce, szczególnie w kontekście pierwszej polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną (ISS). Misja IGNIS wykorzystuje dostępne zasoby ludzkie, merytoryczne oraz sprzętowe, takie jak programy edukacyjne (np. Laboratoria Przyszłości) czy wyposażanie szkół w materiały edukacyjne. Podejmowane działania służą przybliżeniu  tematyki związanej z kosmosem szerokiemu gronu odbiorców. Dodatkowym celem jest również zainteresowanie dzieci, młodzieży, studentów, nauczycieli oraz innych osób tematyką kosmiczną, w tym technologiami kosmicznymi, eksploracją kosmosu, lotami kosmicznymi czy życiem człowieka poza Ziemią.  

Ponadto, do celów komponentu edukacyjnego misji IGNIS należą: 

  • wsparcie procesu kształcenia kompetencji inżynieryjnych wśród młodzieży;
  • nagłośnienie lotu polskiego astronauty dr Sławosza Uznańskiego-Wiśniewskiego oraz przybliżenie jego sylwetki szerokiemu gronu odbiorców, pokazując go jako wzór do naśladowania dla młodego pokolenia;
  • uświadomienie dzieciom i młodzieży, że kosmos jest dostępny dla Polaków, a Polska potrzebuje wykwalifikowanej kadry z różnych profesji, aby rozwijać sektor kosmiczny: inżynierów, naukowców, humanistów, artystów;
  • inspirowanie dzieci i uczniów poprzez wskazywanie karier niezwykłych Polaków zaangażowanych w działalność kosmiczną w Polsce i za granicą;
  • inspirowanie najmłodszych do zainteresowania się tematyką kosmiczną poprzez organizację konkursów i wyzwań z atrakcyjnymi nagrodami.

Celem tych działań jest szerzenie wiedzy o kosmosie oraz inspirowanie kolejnych pokoleń do zaangażowania się w nauki STEAM i badania kosmiczne. Efektywna edukacja w obszarach STEAM – Nauki (Science), Technologii (Technology), Inżynierii (Engineering), Sztuki (Arts) i Matematyki (Mathematics) powinna rozpoczynać się w wieku wczesnoszkolnym, być dostępna oraz wychodzić poza ramy tradycyjnej edukacji szkolnej, angażując także edukację formalną i nieformalną.

Kierując się powyższymi założeniami działania edukacyjne obejmować będą: 

  • dzieci młodsze: przedszkole – klasa IV szkoły podstawowej;
  • dzieci szkolne: klasa V – klasa VIII szkoły podstawowej;
  • młodzież: szkoły ponadpodstawowe;
  • studentów;
  • nauczycieli i edukatorów.

Działania edukacyjne, które będą towarzyszyć misji IGNIS 

  • konkursy
  • projekt edukacyjny „Zostań kosmicznym inżynierem”
  • działania krótkofalarskie
  • szkolenia dla nauczycieli
  • cykl „Lekcje z orbity”
  • platforma edukacyjna

•    działania dodatkowe

Konkursy 

  • konkurs na proste doświadczenie „Prosty eksperyment – kosmiczne odkrycie”
  • konkurs „Kosmiczni detektywi. Znajdź kosmiczne technologie w swoim życiu”
  • konkursy dotyczące obserwacji Ziemi „Z góry widać więcej” oraz „Barwy Ziemi” 

Dodatkowo planowane są kolejne konkursy, które będą angażować uczestników do odkrywania tajemnic kosmosu. Za przeprowadzenie konkursów w ramach misji IGNIS odpowiada Polska Agencja Kosmiczna. 

Więcej informacji znajduje sie na stronie internetowej POLSA.

Projekt edukacyjny „Zostań kosmicznym inżynierem”

Projekt „Zostań kosmicznym inżynierem” wspiera polskich uczniów w rozwijaniu kompetencji inżynieryjnych oraz zainteresowań STEAM – Nauki (Science), Technologii (Technology), Inżynierii (Engineering), Sztuki (Arts) i Matematyki (Mathematics), w szczególności w zakresie technologii kosmicznych, ich znaczenia i zastosowań. W skład projektu wchodzą m.in.: projekt „Klucz do Kosmosu”, cykl warsztatów inżynieryjnych oraz aktywności łączące krótkofalarstwo z edukacją.

W ramach działania Key to Space (Klucz do Kosmosu), kilka tysięcy polskich szkół otrzyma zestawy edukacyjne do samodzielnego montażu, które będą zawierały płytkę PCB oraz części elektroniczne. Gotowe urządzenie stanowi klucz telegraficzny z modułem akustycznego rejestratora LED. Dodatkowo szkoły otrzymają wsparcie merytoryczne w postaci filmu instruktażowego (poradnik z dr Sławoszem Uznańskim-Wiśniewskim), a także szczegółowe instrukcje, materiały edukacyjne oraz dostęp do warsztatów dla szkół oraz szkoleń dla nauczycieli. 

Bardziej zaawansowani uczniowie będą mieli możliwość rozbudowania projektu, opierając się na przygotowanych propozycjach lub realizując własne pomysły. Specjalny egzemplarz urządzenia, opracowany według wytycznych kwalifikujących do załogowego lotu kosmicznego, poleci na Międzynarodową Stację Kosmiczną wraz z polskim astronautą. Klucze telegraficzne, zarówno ten na ISS, jak i zmontowany przez polskich uczniów, będą wykorzystywane podczas połączeń na żywo w trakcie misji. Projekt ma na celu wdrożenie podstaw elektroniki, nauki lutowania oraz znajomości alfabetu Morse’a, dając uczniom praktyczną wiedzę, którą będą mogli wykorzystać w przyszłości. 

Ponadto, w wybranych miastach zostaną przeprowadzone warsztaty inżynieryjne dla uczniów. Korzystając z wyposażenia zakupionego przez szkoły w ramach programu „Laboratoria Przyszłości” lub sprzętu warsztatowców, uczniowie będą mieli okazję szkolić się w zakresie różnych umiejętności technicznych. Program obejmuje m.in.: naukę budowy dowolnych układów elektronicznych; tworzenia układów do odbierania satelitarnych map pogodowych, tworzenia systemów do nadawania i odbioru danych metodą SSTV, projektowanie i drukowania w 3D, a także naukę zagadnień związanych z bioinżynierią.

Planowane jest także działanie 3D action. Do klucza telegraficznego Key to Space została zaprojektowana podstawka z nakładką – dźwignia klucza. Projekt będzie dostępny do pobrania ze strony misji w wersji gotowej do wydrukowania 3D. Dodatkowo, udostępnione zostaną projekty pojazdów kosmicznych. Będzie można je wydrukować i modyfikować według własnych potrzeb. W ramach tego działania zaplanowano także trening online dla nauczycieli, który pozwoli na efektywne wykorzystanie tego narzędzia edukacyjnego w szkołach.

Podejmowane jest też działanie w zakresie nauki bioinżynierii. Przez około rok, na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) przebywać będzie ok. 800 tysięcy sztuk nasion Arabidopsis thaliana (rzodkiewnik pospolity). Po ich powrocie na Ziemię Fundacja Nauka. To lubię! zrealizuje program edukacyjny w szkołach podstawowych, oparty na hodowli nasion pochodzących z kilku źródeł – tych, które przebywały na ISS oraz tych, które pozostały na Ziemi. Uczniowie będą mieli możliwość zaobserwowania różnic we wzroście oraz stanie rośliny, co stanowi doskonałą okazję do nauki o wpływie kosmicznych warunków na życie biologiczne. 

Działania krótkofalarskie

W ramach programu ARISS planowane są dwa bezpośrednie połączenia ogólnopolskie z polskimi uczniami i studentami, które będą realizowane poprzez fale krótkie z Międzynarodową Stacją Kosmiczną (ISS). W celu przygotowania młodzieży do tego wydarzenia, przeprowadzone zostaną warsztaty oraz udostępnione materiały edukacyjne i instrukcje, które umożliwią uczestnikom lepsze zrozumienie technologii łączności radiowej i jej zastosowania w kosmosie. 

Dodatkowo, zaplanowane są dwie narodowe akcje SSTV (Slow Scan Television), podczas których uczniowie będą mogli odbierać obrazy wysyłane metodą SSTV z nadajnika zawieszonego pod balonem stratosferycznym. Odbiór tych transmisji będzie możliwy za pomocą systemów antenowych i radia, lub przy użyciu web SDR. 

Szkolenia dla nauczycieli

Zaplanowano cztery edycje szkoleń dla nauczycieli, które będą miały charakter hybrydowy. Uczestnicy szkoleń będą mieli okazję nauczyć się, jak wprowadzać tematy związane z kosmosem do programu nauczania, a także samodzielnie wykonać szereg kosmicznych projektów, które potem wdrożą w swoich szkołach. We współpracy z Europejskim Biurem Edukacji Kosmicznej (ESERO) zorganizowana zostanie również konferencja dla nauczycieli „Kosmos w szkole”, a także przeprowadzone zostaną szkolenia online z zakresu projektowania 3D.

Cykl „Lekcje z orbity”

Lekcje będą podzielone na tematy: 

  • płyny w stanie nieważkości – szereg krótkich filmów uzupełnionych dodatkowymi materiałami edukacyjnymi, poświęconych tematowi wody i płynów; 
  • kołyska Newtona – szereg pokazów z wykorzystaniem zaprojektowanej specjalnie do działania w stanie nieważkości Kołyski Newtona. Kołyska została zaprojektowana przez polskich nauczycieli i wykonana przez polskich uczniów;
  • słynne efekty – eksperymenty z efektami: Magnusa, Dżanibekowa i Moulda-fontanny łańcuchowej (po raz pierwszy przeprowadzony na ISS);
  • życie na ISS - lekcje poświęcone zamkniętym systemom podtrzymania życia, ruchowi w stanie nieważkości, komunikacji Ziemia-ISS oraz zmianom w organizmie astronautów w mikrograwitacji; 
  • eksperymenty naukowe w ramach polskiej misji na ISS – lekcje oparte na wynikach eksperymentów realizowanych w trakcie polskiej misji; 
  • transfer technologii kosmicznych do życia codziennego – lekcje przedstawiające technologie kosmiczne wpływające na nasze życie.

Platforma edukacyjna

Tworzona jest platforma internetowa dedykowana misji, która będzie zawierała część edukacyjną, m.in.: bazę zasobów edukacyjnych oraz szczegółowe informacje o misji. Platforma ta będzie dostępna dla nauczycieli, uczniów oraz wszystkich zainteresowanych tematyką kosmiczną, oferując materiały wspierające naukę. 

Działania dodatkowe

Przygotowano szereg dodatkowych działań edukacyjnych podczas trwania i po misji, jak inflight calle, czyli łączenia na żywo z Międzynarodową Stacją Kosmiczną, akcje związane z przelotami ISS nad Polską, czy akcja propagująca sportowy tryb życia.
 

Kopernik, Chopin, Szymborska…. i nie tylko na ISS

Podkreślamy narodowy wymiar misji IGNIS. Dr Sławosz Uznański-Wiśniewski polski astronauta projektowy ESA zabiera ze sobą na ISS wyjątkowy zestaw przedmiotów - polskich symboli, które nawiązują do kluczowych osiągnięć Polski w nauce, kulturze i historii. 

Symbole narodowej tożsamości dowodzą, że misja to nie tylko innowacje technologiczno-naukowe, ale także dziedzictwo, które łączy pokolenia. Misja to okazja do podkreślenia polskiej tożsamości na arenie międzynarodowej. Każdy z tych przedmiotów niesie za sobą wyjątkową historię, a ich obecność na ISS symbolizuje wkład Polski w światową eksplorację kosmosu.

na niebieskim okrągłe ikonki z napisami patch misji, Polska flaga, patch z misji gen. Hermaszewskiego, sól z Wieliczki, bursztyn, Polskie litery, wiersze Wisławy Szymborskiej, plakat IGNIS, faksymile utworu Fryderyka Chopina, obiekty z Muzeum Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie, Faksymile diagramu z dzieła Mikołaja Kopernika "De revolutionibus", krajka

Flaga Polski jako symbol narodowej tożsamości 

Po 47 latach polska flaga po raz drugi leci w kosmos.

Flaga to jeden z najważniejszych symboli tożsamości narodowej. Nie tylko identyfikuje kraj, ale także wyraża jego historię, kulturę i wartości. Jest integralną częścią życia narodowego, pełniąc funkcję łączącą ludzi i przypominającą o ich wspólnym dziedzictwie. Reprezentuje Polskę na arenie międzynarodowej, towarzyszy nam w czasie świąt państwowych oraz podczas wydarzeń, które budują dumę narodową i patriotyzm. Dlatego na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) nie mogło zabraknąć tego symbolu. Pierwszy raz polska flaga poleciała na orbitę okołoziemską w ramach misji Sojuz 30 w 1978 r.

Patch misji IGNIS jako hołd dla polskości 

Patch to naszywka, element reprezentacyjny, który jest związany z misją. Patche są powszechnie używane w programach kosmicznych do oznaczania misji, załóg czy wydarzeń związanych z eksploracją przestrzeni kosmicznej.

Polska misja kosmiczna IGNIS ma też swój patch. Centralnym motywem jest biało-czerwony orzeł będący jednoznacznym nawiązaniem do polskiego godła i barw narodowych. Rozpostarte skrzydła orła tworzą kontury Tatr, a bardziej precyzyjnie – Orlej Perci. Kształt orlego ogona przypomina płomień. W nazwie misji – IGNIS – druga litera „i” przyjmuje formę Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). Powyżej, gwiazdy układają się w Gwiazdozbiór Tarczy (Scutum). Jest to hołd zarówno dla polskiej tradycji, jak i dla wielkiego gdańskiego astronoma Jana Heweliusza (1611-1687). Srebrna linia w górnej części patch’a symbolizuje horyzont – świt nowej ery w eksploracji kosmosu.

Dowiedz się więcej o symbolice patch.   

Patch z misji gen. Mirosława Hermaszewskiego jako symbol łączący dwie misje

Naszywka z misji gen. Mirosława Hermaszewskiego to jeden z symboli historycznych związanych z pierwszym Polakiem, który odbył lot kosmiczny. Gen. Mirosław Hermaszewski poleciał w kosmos w 1978 roku w ramach radzieckiej misji Sojuz 30. Misja miała duże znaczenie w kontekście zarówno naukowym, jak i politycznym. Dziś jest traktowana jako cenny element polskiego dziedzictwa kosmicznego. Dzięki uprzejmości Centrum Badań Kosmicznych PAN ten historyczny artefakt znajdzie się na pokładzie ISS, symbolicznie łącząc dwie misje – pierwszą i najnowszą polską obecność na orbicie.

„De revolutionibus” Mikołaja Kopernika jako symbol polskiego wkładu w naukę

Mikołaj Kopernik to symbol polskiej nauki, jedna z najważniejszych postaci w historii Polski i świata, którego osiągnięcia na zawsze wpisały się w dzieje nauki i kultury. Jego odkrycia zrewolucjonizowały nasze rozumienie wszechświata. Jako astronom, matematyk i lekarz, Kopernik opracował teorię heliocentryczną, która zakładała, że Ziemia oraz inne planety krążą wokół Słońca. 
Jego historia jest inspiracją dla przyszłych pokoleń, pokazując, jak pasja, wytrwałość i praca naukowa mogą zmienić świat. Jego prace, szczególnie opublikowane w dziele De revolutionibus orbium coelestium (O obrotach ciał niebieskich), zmieniły kierunek rozwoju astronomii i stanowiły kluczowy krok w kierunku nowoczesnej nauki. Odkrycia Kopernika miały ogromne znaczenie nie tylko w astronomii, ale także w innych dziedzinach nauki, takich jak matematyka i fizyka.

Znaczenie polskiej myśli naukowej zostanie podkreślone poprzez udostępniony przez Muzeum Mikołaja Kopernika we Fromborku diagram zaczerpnięty z jego dzieła, prezentujący heliocentryczny model świata, który zmienił postrzeganie miejsca Ziemi w kosmosie. To piękne nawiązanie do dziedzictwa polskiego astronoma i jego rewolucyjnych odkryć, które zapoczątkowały nową erę w astronomii.

Pamiątki po Marii Skłodowskiej-Curie jako drugi symbol polskiej nauki

Maria Skłodowska-Curie to po Koperniku drugi najbardziej rozpoznawalny polski naukowiec, której osiągnięcia zmieniły oblicze nauki. Jako pierwsza kobieta laureatka Nagrody Nobla, a także jedyna osoba, która zdobyła tę prestiżową nagrodę w dwóch różnych dziedzinach (fizyka i chemia), Skłodowska-Curie stała się symbolem wytrwałości, pasji i naukowej rewolucji. Jej prace miały ogromne znaczenie dla rozwoju nauki, w tym medycyny, gdzie wykorzystanie radioaktywności w diagnostyce i leczeniu chorób nowotworowych. Jest również symbolem przełamywania barier, które w jej czasach utrudniały kobietom dostęp do kariery naukowej. Jej życie i odkrycia uczyniły ją jednym z najwybitniejszych naukowców w historii.

W przestrzeń kosmiczną lecą pamiątki z Muzeum Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie. Pierwsza strona rozprawy doktorskiej dwukrotnej zdobywczyni nagrody Nobla oraz pocztówka „cegiełka”. Dochód z jej sprzedaży miał zasilić budowę Instytutu Radowego w Warszawie. Warto dodać, że stworzenie takiej instytucji było marzeniem wybitnej polskiej uczonej, czemu dała wyraz adnotacją na pocztówce: Mojem największem życzeniem jest powstanie Instytutu Radowego w Warszawie. Maria Skłodowska Curie. 

Sól z Wieliczki jako kawałek polskiej historii

Kolejny punkt na liście to bryłka soli kamiennej o wymiarach ok. 5x5 cm z kopalni soli w Wieliczce - jednego z najstarszych wciąż czynnych obiektów górniczych na świecie i pierwszego polskiego miejsca wpisanego na listę światowego dziedzictwa UNESCO. 

W XIII wieku górnicy w Wieliczce rozpoczęli wydobycie soli, tworząc pierwsze tunele. To, co miało być zwykłą kopalnią, z czasem stało się podziemnym miastem z jeziorami, rzeźbami i kaplicami wykutymi w soli. Miejsce to odwiedza 1,5 miliona turystów rocznie. Kopalnia, która teraz jest turystyczną atrakcją była jednym z najdłużej działających przedsiębiorstw w dziejach Europy, nazywanym Żupy Krakowskie. Przez wieki stanowiły one fundament gospodarki państwa polskiego, sól dostarczała nawet 1/3 dochodów królewskiego skarbca. Wielicka kopalnia nie tylko przetrwała wieki, ale też stała się symbolem polskiego dziedzictwa. W 1978 r. wpisano ją na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, w 2013 r. wpis ten rozszerzono o kopalnię soli w Bochni i Zamek Żupny, podkreślając tym samym znaczenie królewskiego przedsiębiorstwa - Żupy Krakowskie. 

Bryłka soli to ważny kawałek polskiej historii, pokazujący, że to co najstarsze i najprostsze, może być częścią czegoś nowego – naszej podróży w kosmos. Po zakończeniu misji bryłka trafi z powrotem do kopalni i będzie można zobaczyć ją na ekspozycji Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka.

Bursztyn zwany „złotem Bałtyku” jako symbol polskiego dziedzictwa naturalnego

W kosmos poleci również bryłka bursztynu z sobieszewskiej plaży. Ten cenny dar natury pochodzi ze zbiorów Muzeum Bursztynu w Gdańsku. 

Bursztyn nazywany „złotem Bałtyku” to jedno z najbardziej charakterystycznych skarbów naturalnych Polski, który od wieków jest związany z regionem Bałtyku. Jego unikalność, piękno i historia sprawiają, że jest on niezwykle ceniony na całym świecie. W Polsce znajduje się jedno z największych na świecie złóż bursztynu, szczególnie wzdłuż wybrzeża Morza Bałtyckiego, zwłaszcza w okolicach Gdańska. Dlaczego bursztyn jest nazywany „złotem Bałtyku”? Przede wszystkim ze względu na swoją wartość – zarówno historyczną, jak i materialną. W średniowieczu był on uznawany za cenny towar handlowy, a przez wieki zyskał miano symbolu regionu. Bursztyn był wykorzystywany do produkcji biżuterii, ozdób, ale również jako talizman czy element medycyny ludowej. Dodatkowo, bursztyn jest jednym z najstarszych materiałów używanych przez człowieka, co czyni go nie tylko cennym przedmiotem, ale także symbolem polskiego dziedzictwa naturalnego. 

Faksymile „Mazurka As-dur” Fryderyka Chopina - ducha polskiej kultury

Tego kompozytora nikomu nie musimy przedstawiać. Fryderyk Chopin jest niekwestionowanym symbolem polskiej dumy narodowej. Choć spędził większą część swojego życia poza Polską, jego muzyka zawsze była głęboko zakorzeniona w polskiej tradycji, kulturze i historii. Stworzył wyjątkowy język muzyczny, który oddaje ducha polskiego romantyzmu, w tym folklor i melodię ludową. Utwory takie jak „Polonez A-dur”, „Mazurki” czy „Waltz” nawiązują do polskich tańców narodowych, stając się istotnym elementem naszego narodowego dziedzictwa.

Dzięki Narodowemu Instytutowi Fryderyka Chopina w Warszawie, na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej znajdzie się rękopis „Mazurka As-dur”. Obecność tego dzieła na orbicie będzie symbolicznym przypomnieniem o duchu polskiej kultury, który nie zna granic i epok.

Wiersze Wisławy Szymborskiej namiastka polskiej poezji

W kosmosie nie może zabraknąć polskiej poezji i to tej z noblowskiej półki. Wisława Szymborska, laureatka Nagrody Nobla w dziedzinie literatury, znana z niezapomnianych, mądrych i pełnych głębi wypowiedzi. „Nic dwa razy się nie zdarza”.

Dzięki uprzejmości Fundacji Wisławy Szymborskiej w kosmos polecą dwa wiersze: „Radość pisania” i „Sto pociech”: wiersze uniwersalne i ponadczasowe, tłumaczone na kilkadziesiąt języków i znane czytelnikom poezji w wielu zakątkach naszego globu. 

Krajka symbol przynależności do określonego regionu

Na orbicie nie zabraknie także elementu ludowego. Za sprawą Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie na ISS poleci krajka - fragment tkaniny w formie bransoletki, o tradycyjnych wzorach ludowych. Wzór pochodzi z centralnej Polski i jest charakterystyczny dla jednego z czterech regionów łódzkich – opoczyńskiego. Wzór jest typowy dla wzornictwa ludowego o ponadregionalnym zasięgu.

W Polsce krajka jest szczególnie znana w kontekście ludowych strojów regionalnych, takich jak stroje krakowskie, łowickie czy góralskie symbolizujących przynależność do określonego regionu czy grupy etnicznej.

Polskie litery ą, ć, ę, ł, ń, ó, ś, ź, ż ich unikalność oraz tożsamość

Jednym z najbardziej oryginalnych elementów zestawu są polskie litery zawierające znaki diakrytyczne – ą, ć, ę, ł, ń, ó, ś, ź, ż. To hołd dla języka polskiego, jednego z najważniejszych elementów narodowej tożsamości, który mimo historycznych zawirowań przetrwał i rozwija się do dziś. Używanie tych znaków to także wyraz szacunku do języka polskiego oraz dbałości o jego zachowanie. Ich obecność w piśmie może kojarzyć się z walką o zachowanie języka i kultury narodowej, zwłaszcza w kontekście zaborów, okupacji czy migracji, kiedy to Polska starała się zachować swoją tożsamość mimo trudnych warunków.

Plakat IGNIS autorstwa Andrzeja Pągowskiego 

Równie ważnym przedmiotem jest plakat misji IGNIS autorstwa Andrzeja Pągowskiego – artysty, który w 1978 r. stworzył plakat upamiętniający lot gen. Hermaszewskiego. Po 47 latach jego nowa praca trafi w kosmos, tworząc most między przeszłością a przyszłością polskiej eksploracji kosmosu.

Po zakończeniu misji przedmioty – symbole polskości- wrócą do Polski, gdzie trafią do muzeów i instytucji, które je udostępniły, stając się świadectwem tej historycznej chwili. Wysłanie przedmiotów w kosmos tonie tylko symboliczne przypomnienie o bogatej historii i kulturze Polski, ale także forma przesłania dla przyszłych pokoleń, by sięgać gwiazd – dosłownie i w przenośni. 
 

Dr Sławosz Uznański-Wiśniewski

Wysoki mężczyzna z zarostem, ubrany w niebieską kurtkę i szare jeansy. W tle niebieska ściana.

Źródło: Europejska Agencja Kosmiczna 

Dr Sławosz Uznański-Wiśniewski, polski astronauta projektowy Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA), jest polskim naukowcem i doktorem elektroniki. Przed rozpoczęciem szkolenia w ESA (4 września 2023 r.), pracował w Europejskiej Organizacji Badań Jądrowych (CERN), gdzie jego badania koncentrowały się na projektowaniu systemów elektronicznych o wysokiej niezawodności. Aktywnie uczestniczył w utrzymaniu i operowaniu dużą infrastrukturą naukową w CERN, w tym w obsłudze Wielkiego Zderzacza Hadronów (LHC). Jednym z jego największych projektów w tej dziedzinie jest realizacja systemu kontroli mocy, który od 2017 r. jest podstawową częścią LHC.

Dr Sławosz Uznański-Wiśniewski pochodzi z Łodzi, gdzie w 2008 r. ukończył z wyróżnieniem Politechnikę Łódzką, zdobywając tytuł mgr inż. W tym samym roku uzyskał również tytuł mgr inż. na Uniwersytecie Nantes (Francja) oraz tytuł inż. na Politechnice w Nantes (Francja). W 2011 r. obronił z wyróżnieniem doktorat na Uniwersytecie Aix-Marseille (Francja).

Zainteresowania dr Sławosza Uznańskiego-Wiśniewskiego zawsze były ściśle związane z przemysłem kosmicznym. Prowadził wykłady na temat projektowania systemów kosmicznych w międzynarodowych szkołach inżynierskich (SERESSA 2014 r. i 2021 r.), organizował warsztaty między CERN a NASA oraz dla sektora prywatnego. Recenzował wiele projektów satelitów komercyjnych, takich jak np. satelity ICEYE, oraz projektów związanych z polskim sektorem kosmicznym takich jak PW-SAT2, HyperSat i EagleEye.

23 listopada 2022 r. w wyniku naboru na astronautki i astronautów ESA, dr Sławosz Uznański-Wiśniewski został wybranym spośród ponad 22,5 tys. kandydatów i dołączył do korpusu rezerwowego ESA, jako pierwszy polski naukowiec.

Załoga Ax-4

Załoga IGNIS. Trzech mężczyzn i jedna kobieta ubrani w czarne koszulki z napisem AXIOM space

Źródło: Axiom Space 

Misja kosmiczna Ax-4 będzie realizowana przez astronautów z czterech krajów: Stanów Zjednoczonych, Polski, Indii i Węgier. Tego rodzaju przedsięwzięcie wymaga ścisłej współpracy międzynarodowej oraz wielostronnych uzgodnień, jak również dużego zaangażowania załogi i współpracy na najwyższym poziomie. Załoga Ax-4 przeszła intensywne i wymagające szkolenie w ośrodkach na całym świecie. Szkolenia te miały miejsce w Centrum Szkolenia Astronautów European Astronaut Centre ESA w Niemczech, a także w ośrodkach obsługiwanych przez Axiom Space, NASA i SpaceX w Stanach Zjednoczonych oraz JAXA w Japonii. 

Peggy Whitson (USA) – dowódczyni misji, najbardziej doświadczona amerykańska astronautka, która spędziła w kosmosie łącznie ponad 675 dni.

Sławosz Uznański-Wiśniewski (Polska) – specjalista misji, polski naukowiec i inżynier, wybrany do klasy rezerwowej astronautów ESA w 2022 r. spośród ponad 22,5 tys. kandydatów.

Shubhanshu Shukla (Indie) – pilot misji, kapitan, pilot indyjskich sił powietrznych (IAF) i pilot doświadczalny, z ponad 2 tys. godzin lotów na różnych samolotach; od 2019 r. współpracuje z Indyjską Organizacją Badań Kosmicznych (ISRO).

Tibor Kapu (Węgry) – specjalista misji, inżynier mechanik, który został wybrany w ramach węgierskiego programu HUNOR. Zawodowo zajmuje się zagadnieniami ochrony przed promieniowaniem kosmicznym oraz rozwojem technologii w przemyśle motoryzacyjnym, farmaceutycznym i logistycznym.

Na Międzynarodową Stację Kosmiczną załogę wyniesie rakieta Falcon 9 wraz z załogową kapsułą Dragon od SpaceX. W zaledwie dziewięć minut po starcie astronauci osiągną orbitę i rozpoczną podróż do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Podróż do ich nowego domu i miejsca pracy w kosmosie potrwa około 24 godzin. Statek kosmiczny będzie leciał autonomicznie, ale jego działanie będzie monitorowane na bieżąco, a w razie potrzeby załoga będzie miała możliwość przejęcia nad nim kontroli. 

Dragon pozostanie zadokowany do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej przez cały czas trwania misji, pełniąc także rolę łodzi ratunkowej dla załogi w sytuacji awaryjnej.

Misja IGNIS rozpocznie się w momencie, gdy dr Sławosz Uznański-Wiśniewski wejdzie na pokład Stacji Kosmicznej.

Informacje dodatkowe o locie na ISS:

Miejsce startu: Centrum Kosmiczne im. Kennedy’ego, Floryda, USA
Data startu: 25 czerwca 2025 r. godz. 8:31
Statek kosmiczny: Dragon
Rakieta nośna: Falcon 9 

Międzynarodowa Stacja Kosmiczna (ISS)

widok na stację kosmiczną na tle nieba

Źródło: ESA NASA – T. Pesquet

Międzynarodowa Stacja Kosmiczna, owoc współpracy pięciu agencji kosmicznych, od ponad dwóch dekad jest symbolem pokojowej międzynarodowej kooperacji. Stacja reprezentuje szczyt naszych możliwości inżynieryjnych w dziedzinie technologii oraz wspólnego dążenia ludzkości do zdobywania wiedzy i eksploracji kosmosu. ISS to niezwykłe osiągnięcie inżynierii kosmicznej. Statek wielkości boiska piłkarskiego znajduje się około 400 km nad Ziemią i porusza się z prędkością 28 000 km na godzinę, okrążając naszą planetę około 16 razy dziennie.

ISS to przykład ludzkiej współpracy i pomysłowości, który pozwala nam wspólnie żyć i pracować w kosmosie. Stacja będąca największą konstrukcją, jaką kiedykolwiek zbudowano na orbicie, stanowi pierwszy krok w dalszej podróży poza naszą planetę.

Laboratorium Columbus

Laboratorium kosmiczne Columbus – europejskie laboratorium naukowe przeznaczone dla Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) pod nim widok na Ziemię

Źródło: ESA – D. Ducros

Columbus to pierwsze stałe, europejskie laboratorium na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). To wyjątkowa placówka naukowa i inżynieryjna, która okrąża Ziemię z prędkością 28 800 km/h, na wysokości 400 km nad powierzchnią naszej planety. 

Laboratorium umożliwia prowadzenie szerokiego zakresu badań naukowych w warunkach kosmicznych. Badania obejmują różne dziedziny, takie jak astrobiologia, nauk o Słońcu, metalurgia, fizjologia a także psychologia. Dzięki mikrograwitacji oraz specjalistycznym urządzeniom - zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz- naukowcy mogą testować technologie oraz badać zjawiska, które są niemożliwe do zaobserwowania na Ziemi. 

Columbus posiada 16 niezależnych stanowisk eksperymentalnych, co umożliwia równoczesne prowadzenie wielu badań i realizację różnych projektów badawczych. Wewnątrz laboratorium znajduje się 10 szaf roboczych, z których każda ma rozmiary przypominające budkę telefoniczną. Każda z nich może pomieścić autonomiczne laboratoria, które posiadają własne systemy zasilania i chłodzenia. Dzięki temu naukowcy na Ziemi mogą kontrolować eksperymenty na pokładzie Columbus, przesyłając dane oraz polecenia bezpośrednio ze swoich stanowisk badawczych.

Badania przeprowadzane w Columbus mają podwójny cel: zwiększenie możliwości lotów kosmicznych oraz poprawę jakości życia na Ziemi. Na przykład badanie dotyczące utraty masy kostnej u astronautów może przyczynić się do opracowania nowych terapii leczenia osteoporozy na Ziemi. 

W laboratorium Columbus będzie pracował dr Sławosz Uznański-Wiśniewski, który przeprowadzi eksperymenty podczas misji technologiczno- naukowej IGNIS. 

Po ponad dekadzie obecności na orbicie, Columbus wciąż jest wszechstronnym laboratorium, które dostarcza przełomowych odkryć naukowych. Centrum Kontroli Columbus, zlokalizowane w Oberpfaffenhofen koło Monachium (Niemcy), pełni rolę łącznika pomiędzy europejskimi eksperymentami a astronautami na orbicie. 

Źródło: Europejska Agencja Kosmiczna

Wirtualny spacer po Columbusie: 360-degree tour of the module

Więcej o laboratorium: Columbus laboratory

Więcej o Centrum Kontroli Columbus w Oberpfaffenhofen: Columbus Control Centre 

Patch misji IGNIS

Na środku patch misji Ignis. Elementy naszywki misji Kostelacja Scutum zdefiniowana przez Jana Heweliusza, Orzeł nawiązanie do godła Polski, Płomień po łacinie ogień, Horyzont symbolizujący nowy początek, Międzynarodowa Stacja Kosmiczna, Góry Orla Perć w Tatrach, Biało-czerwone skrzydła nawiązanie do polskiej flagi.

Patche (naszywki) są integralną częścią każdej misji. Zgodnie z zapoczątkowaną sześć dekad temu tradycją astronauci noszą je podczas lotu, a ich emblematy zazwyczaj odzwierciedlają osobowość astronauty, cele misji oraz często symbolicznie nawiązują do kraju pochodzenia astronauty. 

Centralnym motywem patcha misji IGNIS jest biało-czerwony orzeł, który stanowi bezpośrednie odniesienie do polskiego godła oraz barw narodowych. Rozpostarte skrzydła orła tworzą kontury Tatr, a bardziej precyzyjnie Orlej Perci, co symbolizuje zarówno siłę, jak i determinację. Kształt orlego ogona przypomina płomień, który nawiązuje do nazwy misji IGNIS. W nazwie misji – IGNIS – druga litera „i” przyjmuje formę Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, symbolizując międzynarodowy charakter misji i współpracę w badaniach kosmicznych.

Ponad orłem widoczne są gwiazdy, które układają się w Gwiazdozbiór Tarczy (Scutum). Jest to hołd zarówno dla polskiej tradycji, jak i dla wielkiego gdańskiego astronoma Jana Heweliusza (1611-1687). Srebrna linia w górnej części patcha symbolizuje horyzont – świt nowej ery w eksploracji kosmosu, zwiastujący początek nowego etapu w badaniach kosmicznych i polskiej obecności na arenie międzynarodowej.

Więcej o patchu misji IGNIS w naszych mediach społecznościowych: 

dr Sławosz Uznański-Wiśniewski, polski astronauta projektowy ESA o misji 

Plakat misji IGNIS

Plakat misji IGNIS jest kolejnym elementem identyfikacji polskiej misji kosmicznej. Został zaprojektowany przez Andrzeja Pągowskiego – światowej sławy polskiego artystę grafika, który jest autorem plakatów do największych polskich sztuk teatralnych, filmów, festiwali sztuki oraz konkursów.

Warte przypomnienia jest, że w 1978 r. Andrzej Pągowski zaprojektował plakat upamiętniający pierwszy lot Polaka Mirosława Hermaszewskiego w kosmos. Projekt plakatu misji IGNIS ma zatem wymiar symbolicznego nawiązania do historii polskiego udziału w eksploracji kosmosu i stanowi ogniwo łączące obie misje.

plakat Polska Agencja Kosmiczna

Wideo

Patch misji „Ignis” - materiały

Materiały

IGNIS patch misji
1​_IGNIS​_patch​_misji.pdf 1.18MB
IGNIS logo elementy patcha misji
2​_IGNIS​_logo​_elementy​_patcha​_misji.pdf 0.55MB
IGNIS infografika opis elementów
3​_IGNIS​_infografika​_opis​_elementow.pdf 3.25MB
plakat Polska Agencja Kosmiczna
plakat​_POLSKA​_AGENCJA​_KOSMICZNA​_prev.pdf 0.40MB

Sławosz Uznański-Wiśniewski, fot. ESA

Materiały

POLSA Sławosz Uznanski-Wiśniewski fot. ESA
1​_POLSA​_Slawosz​_Uznanski​_Wisniewski​_fot​_1​_src​_ESA.jpg 0.69MB
POLSA Sławosz Uznański-Wiśniewski fot. 2 ESA
2​_POLSA​_Slawosz​_Uznanski​_fot​_2​_src​_ESA​_s.jpg 0.69MB
POLSA Sławosz Uznański-Wiśniewski fot.3 ESA
3​_POLSA​_Slawosz​_Uznanski​_fot​_3​_src​_ESA​_s.jpg 0.74MB

Sławosz Uznański-Wiśniewski, Szkolenie w Europejskiej Agencji Kosmicznej, fot. ESA

Materiały

POLSA ESA Project Astronaut - Sławosz Uznański-Wiśniewski
13BGX1~8.JPG 0.37MB
POLSA ESA Sławosz Uznański - Wiśniewski fot. 2
2428W7~P.JPG 0.62MB
POLSA ESA Sławosz Uznański - Wiśniewski fot. 3
3RDIQQ~B.JPG 19.86MB
POLSA ESA Sławosz Uznański - Wiśniewski fot. 4
4C9F8B~M.JPG 0.38MB

Załoga Ax-4, fot. Axiom Space

Materiały

Axiom Announcement Portraits
1​_Ax4​_Axiom​_AnnouncementPortraits​_PRIME​_20240904​_0002.jpg 1.66MB
Axiom Announcement Portraits fot. 2
2​_Ax4​_Axiom​_AnnouncementPortraits​_SU​_20240904​_1102.png 5.00MB
Axiom Announcement Portraits fot. 3
3​_Ax4​_Axiom​_ESA​_SS-SU-TK​_20241113​_C0370-scaled.jpg 0.52MB
Axiom Announcement Portraits fot. 4
4​_Ax4​_Axiom​_AxOnBoardingDay02​_ALL​_20240806​_1104​_AxEdit-scaled.jpg 0.50MB
Axiom Announcement Portraits fot. 5
5​_Ax4​_Axiom​_AxOnBoardingDay02​_ALL​_20240806​_0617-scaled.jpg 0.63MB
Axiom Announcement Portraits fot. 6
6​_Ax4​_Axiom​_AxOnboardingDay01​_ALL​_20240805​_1792-scaled.jpg 0.66MB
Axiom Announcement Portraits fot. 7
7​_Ax4​_Axiom​_EmerFireOverview​_SS-SU-TK-PBN-GC​_20240912​_0157.jpg 0.46MB
Axiom Announcement Portraits fot. 8
8​_Ax4​_Axiom​_AxOnboardingDay01​_ALL​_20240805​_0108-scaled.jpg 0.38MB
Axiom Announcement Portraits fot. 9
9​_Ax4​_Axiom​_FoodPrep1​_SS-SU-TK​_20240913​_0438-scaled.jpg 0.42MB

Załoga Ax-4, fot. SpaceX

Materiały

Załoga fot. 1
1​_Ax-4-Crew.png 2.91MB
Załoga fot. 2
2​_Ax4​_SpaceX​_Hawthorne​_Prime​_2024​_Fot​_SPACEX-scaled.jpg 0.55MB

Fotorelacja z konferencja z ogłoszenia nazwy i patcha polskiej misji technologiczno-naukowej na Międzynarodową Stację Kosmiczną

Materiały

Minister z ASUW przypięcie patcha
1​_Minister​_z​_ASUW​_przypiecie​_patcha.jpg 0.51MB
Minister z ASUW uścisk dłoni
2​_Minister​_z​_ASUW​_uścisk​_dłoni.jpg 0.91MB
Minister z ASUW
3​_Minister​_z​_ASUW.jpg 0.01MB
Minister, ASUW, Wrochna, Pagowski
4​_Minister,​_ASUW,​_Wrochna,​_Pagowski.jpg 0.53MB
Wrochna eksperymenty
5​_Wrochna​_eksperymenty.jpg 1.13MB
ASUW Ignis
6​_ASUW​_Ignis.jpg 1.01MB

Fotorelacja z konferencji Serduszko WOŚP w kosmosie

Materiały

Serduszko
1​_Serduszko.jpg 0.14MB
Minister Owsiak ASUW
2​_Minister​_Owsiak​_ASUW.jpg 0.23MB
Minister Owsiak ASUW fot. 2
3​_Minister​_Owsiak​_ASUW.jpg 0.23MB
Minister Owsiak ASUW fot. 3
4​_Minister​_Owsiak​_ASUW.jpg 0.22MB
Minister Owsiak
5​_Minister​_Owsiak.jpg 0.22MB

Fotorelacja z konferencji Załoga Ax-4

Materiały

Premier Minister Załoga
1​_Premier​_Minister​_Załoga.jpg 0.99MB
Premier Minister Peggy
2​_Premier​_Minister​_Peggy.jpg 0.51MB