W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Instrument Wsparcia Technicznego

Instrument Wsparcia Technicznego (Technical Support Instrument - TSI) stanowi kontynuację Programu Wspierania Reform Strukturalnych (PWRS). Jest on zarządzany centralnie przez Komisję Europejską (DG REFORM – Dyrekcję Generalną ds. Wspierania Reform Strukturalnych). Instrument Wsparcia Technicznego skoncentrowany jest na możliwości otrzymania wsparcia technicznego dla przeprowadzanych przez państwa członkowskie reform. Budżet Instrumentu Wsparcia Technicznego na okres od 1 stycznia 2021 r. do 31 grudnia 2027 r. określono na 864 mln EUR. TSI, tak jak PWRS, jest dostępny dla wszystkich państw członkowskich, bez podziału na koperty narodowe.

Cel wsparcia

Głównym celem TSI jest wspieranie wysiłków państw członkowskich służących wzmocnieniu ich zdolności instytucjonalnych i administracyjnych, skutecznemu wdrażaniu reform i prawa Unii oraz wsparcie transformacji ekologicznej i cyfrowej. 

Dla jakich podmiotów przeznaczony jest Instrument Wsparcia Technicznego?

  • TSI skierowany jest przede wszystkim do władz krajowych szczebla rządowego, centralnego oraz samorządowego.
  • O wsparcie mogą ubiegać się także organizacje w rozumieniu art. 2 ust. 42 rozporządzenia finansowego. Chodzi tu o podmioty prawa publicznego lub prawa prywatnego, którym powierzono realizację misji publicznej i którym dane państwo członkowskie zapewniło odpowiednie gwarancje finansowe.

Na czym polega istota Instrumentu?

  • Instrument Wsparcia Technicznego ma za zadanie zwiększyć zdolności administracji do przygotowywania, planowania, opracowywania i wdrażania reform. Polega ono na wymianie dobrych praktyk, odpowiednich procesów i metod oraz skuteczne i bardziej efektywne zarządzanie zasobami ludzkimi.
  • Otrzymanie wsparcia w ramach TSI nie wymaga współfinansowania ze strony beneficjenta.
  • W ramach TSI, nie ma podziału na koperty narodowe. Oznacza to, że wszystkie wnioski o wsparcie z państw europejskich konkurują ze sobą na równych zasadach. Decyzję o przyznaniu wsparciu po analizie wniosków podejmuje Komisja Europejska.
  • Potencjalny beneficjent Instrumentu, nie otrzymuje żadnych środków finansowych. Uzyskane wsparcie jest formą „usługi”, której udzieli wykonawca projektu po wyłonieniu go przez Komisję Europejską. Przykładowym wykonawcą projektu mogą być renomowane organizacje jak np. Bank Światowy, OECD. Może to być również think tank czy instytut lub podmiot, który wykaże się odpowiednimi kompetencjami w danej dziedzinie.

Na jakie reformy można uzyskać wsparcie?

  • Reformy podjęte z własnej inicjatywy, zwłaszcza te, które mają na celu odbudowę gospodarki w związku z kryzysem, a także wzmocnienie odporności gospodarczej.
  • Wdrażanie programów dostosowań gospodarczych dla państw członkowskich, które otrzymują pomoc finansową UE na podstawie obowiązujących instrumentów. Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 472/2013, w przypadku państw członkowskich, których walutą jest euro oraz Rozporządzeniem Rady (WE) nr 332/2002 w przypadku państw członkowskich, których walutą nie jest euro.
  • Wdrażanie reform na rzecz pobudzenia wzrostu gospodarczego i zwiększania odporności w kontekście procesów zarządzania gospodarczego. W szczególności dotyczy to Zaleceń Rady UE (country-specific recommendations, CSR) publikowanych w ramach Semestru Europejskiego lub działań związanych z wdrażaniem prawa unijnego.
  • Przygotowywane, poprawianie, wdrażanie i przegląd planów odbudowy i zwiększania odporności tworzonych w ramach Instrumentu na rzecz Odbudowy i Wspierania Odporności (ang. Recovery and Resilience Facility).

Jaki zakres reform obejmuje Instrument Wsparcia Technicznego?

  • Zarządzanie finansami i aktywami publicznymi, proces budżetowy, zarządzanie zadłużeniem i administracja skarbowa.
  • Reformy instytucjonalne oraz skuteczne i ukierunkowane na usługi funkcjonowanie administracji publicznej, w tym obszar e-administracji.
  • Otoczenie biznesu, reindustrializacja, rozwój sektora prywatnego, inwestycje, zrównoważony rozwój, innowacje i cyfryzacja, w tym działania na rzecz transformacji cyfrowej i ekologicznej.
  • Kształcenie i szkolenie, podnoszenia kwalifikacji oraz przekwalifikowania w szczególności w zakresie umiejętności cyfrowych.
  • Polityki dotyczącej rynku pracy.
  • Spójność i polityki w zakresie azylu, migracji i ochrony granic.
  • Publiczna opieka zdrowotna, systemy zabezpieczenia społecznego, opieki społecznej oraz opieki nad dziećmi.
  • Polityki dotyczące łagodzenia zmiany klimatu, propagowania gospodarki o obiegu zamkniętym, efektywności energetycznej i zasobooszczędności, odnawialnych źródeł energii, osiągnięcia dywersyfikacji źródeł energii, zwalczania ubóstwa energetycznego i zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego.
  • Sektor rolnictwa, rybołówstwa i zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich.
  • Transformacja cyfrowa, rozwiązania w obszarze administracji elektronicznej, e-zamówień, e-umiejętności oraz sztucznej inteligencji.
  • Dostęp do danych i zarządzania danymi, rozwiązań w zakresie ochrony danych.
  • Polityki dotyczące sektora finansowego, stabilności finansowej, dostępu do finansowania, opracowywanie i przekazywanie danych, zwalczanie uchylania się od opodatkowania.
  • Opracowywanie, przekazywanie i monitorowanie jakości danych i statystyk.
  • Przygotowanie do członkostwa w strefie euro.
  • Wczesne wykrywanie poważnych zagrożeń dla zdrowia publicznego lub bezpieczeństwa publicznego oraz skoordynowane reagowanie na takie zagrożenia.

Co może zostać sfinansowane w ramach TSI?

  • Pozyskiwanie wiedzy specjalistycznej, przygotowywanie strategii, analiz, raportów.
  • Zorganizowanie wizyty studyjnej w celu wykorzystania dobrych praktyk w danej dziedzinie, czerpiąc z doświadczeń innych państw członkowskich..
  • Zapewnienie usług ekspertów polegających na wykonaniu zadań w określonych dziedzinach, w stosownych przypadkach obejmujących tłumaczenie ustne, pisemne i inne wsparcie na potrzeby współpracy.
  • Budowanie zdolności na szczeblu instytucjonalnym, administracyjnym i sektorowym.
  • Seminaria, konferencje, szkolenia, warsztaty.
  • Studia, badania, analizy i ankiety, ewaluacje i oceny skutków, a także sporządzanie i publikowanie przewodników, sprawozdań i materiałów edukacyjnych.
  • Działania szkoleniowe i rozwijanie modułów szkoleniowych online lub innych modułów szkoleniowych na potrzeby wspierania niezbędnych umiejętności zawodowych i wiedzy związanych z odpowiednimi reformami.
  • Budowanie potencjału informatycznego, w tym aplikacji niezbędnych do wdrożenia odpowiednich reform, cyberbezpieczeństwo, a także pozyskiwanie wiedzy specjalistycznej w zakresie cyfryzacji usług publicznych.
  • Projekty w zakresie komunikacji dotyczącej nauki, w tym e-umiejętności, współpracy, podnoszenia świadomości, rozpowszechniania informacji oraz wymiany dobrych praktyk.
  • Organizowanie kampanii informacyjnych i podnoszących świadomość, kampanii medialnych i wydarzeń, w tym komunikacji instytucjonalnej i w stosownych przypadkach, komunikacji za pośrednictwem sieci społecznościowych.

Uwaga! W ramach Instrumentu nie są finansowane:

  • Wszelkie koszty osobowe.
  • Zakup sprzętu, wyposażenia i innych środków trwałych.
  • Zakupy środków niematerialnych np. licencji do oprogramowania.

TSI nie jest tym samym co pomoc techniczna w polityce spójności.

Inicjatywy flagowe wsparcia technicznego

Od 2021 r. corocznie określane są tzw. inicjatywy flagowe wsparcia technicznego. Są one związane z priorytetami określonymi na poziomie europejskim lub z wyzwaniami które są wspólne dla kilku państw członkowskich.

Wnioski przygotowane przez Komisję Europejską są częściowo wypełnione. Zawierają propozycje wsparcia, o jakie można się ubiegać. W naborze TSI 2025 można ubiegać się o wsparcie w ramach poniższych inicjatyw flagowych:

  1. ComPAct - Pillar I - Skills for public administration systems – wsparcie w rozwoju zdolności systemowych i nowoczesnego zarządzania zasobami ludzkimi, zgodnie z Agendą umiejętności administracji publicznej ComPact.
  2. ComPAct - Pillar II - Capacity for Europe's Digital Decade – wspieranie budowania zdolności administracji na rzecz realizacji Europejskiej Dekady Cyfrowej poprzez wzmocnienie ich interoperacyjności oraz przygotowanie ich do bezpiecznego i godnego zaufania zastosowania technologii AI.
  3. ComPAct - Pillar III - Greening Public Administration – pomoc w zmniejszeniu śladu środowiskowego państwa poprzez organizację pracy i zarządzanie zasobami, dostosowanie finansów publicznych i operacji do wymogów zielonej transformacji.
  4. Economic Security in Technologies and Resources (ESTER) – wspieranie państw członkowskich w zwiększaniu odporności łańcuchów dostaw zasobów krytycznych i poprawie bezpieczeństwa technologii krytycznych. 
  5. Innovative public financial management – wsparcie w poprawie jakości finansów publicznych dostosowanych do nowych ram zarządzania gospodarczego.
  6. EU Health Hub – Investing in Resilient Health System – wsparcie w zwiększaniu odporności i ogólnej stabilności budżetowej systemów opieki zdrowotnej poprzez poprawę jakości wydatków na zdrowie i strategiczne inwestycje w zdrowie.
  7. EU Supervisory Digital Finance Academy – kontynuacja inicjatywy wsparcia technicznego EU-SDFA, dalsze wsparcie dla organów nadzoru finansowego w ich wysiłkach na rzecz wzmocnienia ich zdolności w dziedzinie finansów cyfrowych.
  8. Improving Sustainability Reporting for Businesses – wspieranie państw członkowskich w zwiększaniu zdolności przedsiębiorstw do wdrażania istniejących i przyszłych unijnych ram sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju, wynikających z CSRD i taksonomii UE.
  9. Making Energy Systems Fit for the Green and Digital Transition – wspieranie wzmacnianie i cyfryzacji systemów energetycznych oraz dostosowywaniu rynków energii elektrycznej w celu uwzględnienia niezbędnych zmian w podaży i popycie na energię.
  10. PACE - Public Administration Cooperation Exchange – budowanie potencjału administracyjnego poprzez promowanie współpracy i wymiany transgranicznej między państwami członkowskimi.
  11. Simplifying Revenue Administration for Businesses – wsparcie tworzenie przyjaznego dla biznesu środowiska w zakresie administracji podatkowej i celnej, przy jednoczesnym wzmocnieniu dobrowolnego przestrzegania przepisów.
  12. Single Market and Competitiveness – wspieranie wzmacniania jednolitego rynku i konkurencyjności UE poprzez środki na poprawę otoczenia biznesu i zmniejszenie niepotrzebnych obciążeń administracyjnych, w szczególności dla MŚP, przedsiębiorstw typu start-up oraz scale up.
  13. Support implementation of the Migration and Asylum Pact – zapewnienie dostosowanej do potrzeb wiedzy specjalistycznej, aby pomóc we wdrażaniu konkretnych reform wynikających z paktu o migracji i azylu.
  14. Supporting the Resilience of Natural Resources  wspieranie zarządzania zasobami naturalnymi, zgodnie z uzgodnionymi globalnymi i europejskimi celami w zakresie różnorodności biologicznej, przystosowania się do zmiany klimatu i łagodzenia jej skutków.
  15. Addressing Demographic Change Through Reforms wsparcie w sprostaniu pilnym wyzwaniom związanym ze zmianami demograficznymi poprzez reformy, które obejmują wspieranie młodzieży, ludności w wieku produkcyjnym i osób starszych, a także zwiększenie zdolności fiskalnej i gromadzenia danych przez państwa członkowskie w celu sprostania wyzwaniom demograficznym.

Podczas konferencji otwierającej przybliżono zasady naboru wniosków oraz przedstawiono szczegóły tegorocznych inicjatyw flagowych.
Materiały zaprezentowane na konferencji są dostępne są na stronie Komisji Europejskiej.

Ważne!

Nadal można ubiegać się o każde wsparcie zgodne z Rozporządzeniem ustanawiającym TSI. Jeśli wnioskowane wsparcie nie wpisuje się w inicjatywę flagową należy wypełnić wniosek ogólny.

Co trzeba zrobić by uzyskać wsparcie?

Wypełnij wniosek w języku angielskim, uzyskaj akceptację kierownictwa resortu lub władzy lokalnej.
W przypadku jednostek podległych lub nadzorowanych przez ministerstwo, zgodę na złożenie wniosku powinien wyrazić członek kierownictwa resortu nadzorującego daną jednostkę. Tak przygotowany wniosek (w wersji edytowalnej) prześlij na adres pwrs@mrit.gov.pl.

Terminy

Wniosek o wsparcie złóż do 14 października 2024 r. do Ministerstwa Rozwoju i Technologii. Za pośrednictwem MRiT (koordynatora krajowego TSI) wnioski o wsparcie są przekazywane do Komisji Europejskiej.

Kontakt

Jeśli jesteś zainteresowany w wnioskowaniem o uzyskanie wsparcia w ramach TSI skontaktuj się z krajowym koordynatorem. Jest nim Departamentem Analiz Gospodarczych w Ministerstwie Rozwoju i Technologii. Jeśli chcesz uzyskać dodatkowe informacje w zakresie funkcjonowania Instrumentu również możesz napisać na adres pwrs@mrit.gov.pl.

 

Dokumenty

Rozporządzenie z 10 lutego 2021 r ustanawiające Instrument Wsparcia Technicznego

Dodatkowe informacje na temat twającego naboru oraz formularze wniosków znajdują się na stronie Komisji Europejskiej.

 

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
28.05.2024 11:49 Filip Sadowski
Pierwsza publikacja:
10.04.2019 12:50 Monika Waćkowska-Kabaczyńska
{"register":{"columns":[]}}