„Moda Polska” – wspieramy ekspansję polskiej branży modowej na zagraniczne rynki
28.03.2019
Powstał nowy program wsparcia branży modowej, Akcelerator Branżowy „Moda Polska”. Stworzyły go wspólnie Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii oraz Polski Fundusz Rozwoju przy współpracy ze spółkami z Grupy PFR. Polscy producenci odzieży, obuwia, galanterii i biżuterii mogą zgłaszać chęć udziału w programie do 10 kwietnia 2019 roku. Ma on im pomóc w skutecznej ekspansji na rynki zagraniczne.
Akceleratory branżowe to inicjatywy, które służą zdynamizowaniu eksportu obszarów, w których polskie przedsiębiorstwa mają szansę zasłynąć za granicą.
Największą część tego sektora stanowi oczywiście przemysł odzieżowy. Jednak branża ta obejmuje także produkcję m.in. obuwia, bielizny, biżuterii (także sztucznej), nakryć głowy, toreb, wyrobów kaletniczych i rymarskich, odzieży skórzanej czy okularów.
Pomimo sygnałów spowolnienia gospodarczego w Europie i związanej z tym większej skłonności do oszczędzania, wartość sektora modowego systematycznie rośnie - aktualnie wynosi ona 29,1 mld zł, a do 2022 r. ma wzrosnąć nawet do 43 mld zł. W tej chwili polski rynek modowy zajmuje 8. miejsce w Europie pod względem obrotów i 6. miejsce w nakładach inwestycyjnych. Akcelerator może dać polskim producentom szansę na jeszcze lepsze wyniki.
Sektor modowy odpowiada za 3,8 % eksportu Polski. Największymi odbiorcami wyrobów „Mody Polskiej” są Niemcy, Czechy, Rumunia, Rosja i Węgry.
Jednym z największych eksporterów polskich ubrań jest firma LPP, właściciel marek Reserved, Cropp, House i Mohito. Poza salonami w Berlinie czy Londynie, produkty LPP można kupić również w Egipcie, Arabii Saudyjskiej czy Katarze. Europę Wschodnią za cel obrali z kolei właściciele marek Top Secret i 4F. Polskie marki premium reprezentuje natomiast La Mania Joanny Przetakiewicz czy Emanuel Berg, natomiast branżę obuwniczą firmy CCC, Wojas i Gino Rossi.
Program wsparcia obejmuje trzy etapy działań:
- Strefa Rozwiązań (24 – 25.04.2019 r.) – dwudniowe spotkanie warsztatowe, które pokaże dostępne narzędziach dla rozwoju eksportu oferowane przez Grupę PFR oraz podmioty współpracujące z Akceleratorem.
- Strefa Dialogu (15.04 – 31.05.2019 r.) – dialog firm z administracją publiczną i ekspertami po to, aby wspólnie znaleźć rozwiązania dynamicznego rozwoju całego sektora. Etap ten nastawiony jest na kreowanie nowych rozwiązań dla eksportu.
- Strefa B2B (26.04. – 31.05.2019 r.) – spotkanie B2B z instytucjami z Grupy PFR, mające na celu indywidualny dobór narzędzi wsparcia eksportu do potrzeb firmy.
Zgłoszenia można przesyłać do 10.04.2019 r. za pośrednictwem strony: www.startup.pfr.pl
- Ostatnia modyfikacja:
- 03.04.2019 08:42 Monika Waćkowska-Kabaczyńska
- Pierwsza publikacja:
- 03.04.2019 08:42 Monika Waćkowska-Kabaczyńska