Najczęściej zadawane pytania
Od 1 lipca 2024 r. zagadnieniami dot. inwestycji B2.2.2 społeczności energetyczne zajmuje się Ministerstwo Klimatu i Środowiska.
1. Uwaga: W jaki sposób nie mogą być wydatkowane przyznane środki?
Przyznane środki nie mogą być wydatkowane w sposób, który prowadzi do konfliktu interesów. Istnieje on, jeżeli bezstronne i obiektywne wydatkowanie środków jest zagrożone, m.in. przez interes gospodarczy lub osobisty. Dlatego poniżej wymienieni, nie mogą występować jako podwykonawcy lub dostawcy w ramach Przedsięwzięcia, ani wzajemnie zatrudniać u siebie swoich pracowników:
- podmiot wnioskujący,
- Partnerzy podmiotów wnioskujących,
- członkowie spółdzielni energetycznych,
- członkowie obywatelskich społeczności energetycznych OZE.
Zakaz obejmuje również podmioty, powiązane z wyżej wymienionymi co najmniej jednym z następujących stosunków:
- jeden podmiot posiada w drugim podmiocie większość praw głosu akcjonariuszy, wspólników lub członków;
- jeden podmiot ma prawo wyznaczyć lub odwołać większość członków organu administracyjnego, zarządzającego lub nadzorczego innego podmiotu;
- jeden podmiot ma prawo wywierać dominujący wpływ na inny podmiot zgodnie z umową zawartą z tym podmiotem lub postanowieniami w jego akcie założycielskim lub umowie spółki;
- jeden podmiot samodzielnie kontroluje większość praw głosu w drugim podmiocie dzięki zawartemu porozumieniu. Porozumienie to pozwala kontrolować również prawa głosu innych akcjonariuszy, wspólników lub członków w tym podmiocie.
Dotyczy to również podmiotów pozostających w jakimkolwiek ze stosunków, o których mowa w pkt. 1-4, za pośrednictwem innego podmiotu lub kilku innych podmiotów. Wydatki poniesione sprzecznie z zasadami, o których mowa powyżej, nie mogą zostać sfinansowane z przyznanych środków. Finansowane również nie są wydatki poniesione przy obejściu postanowień Regulaminu lub przepisów, co będzie na bieżąco kontrolowane przez właściwe organy.
2. Kiedy zostanie udostępniony wniosek w systemie teleinformatycznym (bądź jego wzór)?
Wzór wniosku zostanie udostępniony w wersji pdf najpóźniej 4 września. Wniosek w systemie teleinformatycznym zostanie udostępniony zgodnie z terminem wskazanym w Regulaminie, tj. 12 września o godz. 14.
3. Czy w przypadku, gdy spółka miejska jest uczestnikiem i współzałożycielem klastra energii, miasto na prawach powiatu może złożyć wniosek o wsparcie w ramach działania A.3?
W takim przypadku mogą być złożone dwa wnioski tzn. wskazana spółka składa wniosek do działania A.1 (spółka reprezentuje w tym przypadku klaster), a gmina składa wniosek do A.3. Natomiast spółka nie może złożyć wniosku do A.3, gdyż tu uprawnionymi podmiotami do złożenia wniosku są tylko JST – zdefiniowane w Regulaminie.
4. Czy katalog podmiotów umieszczony w załączniku nr 2 do Regulaminu A.1a.5 Udział JST będzie zmieniony?
Intencją zapisu katalogu podmiotów było premiowanie klastra energii za udział przynajmniej jednej gminy czterema punktami. Planowana jest korekta zapisów w tym zakresie.
5. Jaka jest podstawa prawna udzielania pomocy publicznej w Inwestycji B2.2.2?
Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 16 grudnia 2022 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis lub pomocy publicznej na przedsięwzięcia realizowane w ramach inwestycji B2.2.2 „Instalacje OZE realizowane przez społeczności energetyczne” objętej wsparciem ze środków Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Dz. U. z 2022 r. poz. 2863 oraz Dz. U z 2023 r. poz. 1627).
6. W jakich sytuacjach można się ubiegać o dofinansowanie w formule bez pomocy publicznej?
Wszelkie prace odnoszące się bezpośrednio do konkretnej inwestycji należy rozpatrywać w świetle uwarunkowań funkcjonowania tej inwestycji już po jej zrealizowaniu. Warto również skorzystać z opracowań i wytycznych będących na stronach innych instytucji organizujących nabory, w szczególności w perspektywie 2014-2020. Natomiast potencjalne tryby pomocy publicznej dla poszczególnych działań/poddziałań i przedmiotów wsparcia zostały określone w Regulaminie (§ 5).
7. Czy limit pomocy de minimis dla projektu dotyczy oddzielnie podmiotu wnioskującego i partnerów?
Tak, dla każdego podmiotu w partnerstwie bierze się pod uwagę indywidualny limit. Przykładowo w przypadku partnerstwa (Działanie A.1.b) zadania realizowane przez OOW muszą mieścić się w dopuszczalnym limicie de minimis OOW, a zadania realizowane przez Partnera w dopuszczalnym limicie de minimis dla Partnera.
8. Czy na etapie składania wniosku o dofinansowanie wymagane jest dołączenie podpisanej umowy partnerskiej?
Nie, na etapie składania wniosku o dofinasowanie nie jest wymagane dołączanie podpisanej umowy partnerskiej (w Regulaminie zdefiniowanej jako „porozumienie z Partnerami”). Zgodnie z par. 4 ust. 16 Regulaminu Podmiot wnioskujący musi zawrzeć takie porozumienie przed zawarciem umowy z MRiT.
9. Czy w przypadku gdy jest np. 30 członków Klastra, a inwestycje zamierza prowadzić np. 5 - to zgody/pełnomocnictwa dla koordynatora Klastra potrzebne są od wszystkich?
Zgodnie z załącznikiem 3 do Regulaminu w przypadku realizacji Przedsięwzięcia w formule partnerskiej wymagane jest pełnomocnictwo do reprezentowania Partnerów w procesie wyboru Przedsięwzięć. W związku z tym nie jest potrzebne pełnomocnictwo od wszystkich członków klastra.
10. Czy wymogi formalne z załącznika 3 dot. spółdzielni energetycznych, nie pozostaje w sprzeczności z tym, że wnioskodawca składając wniosek o dofinansowanie może być w trakcie procedowania wpisu w KOWR?
Intencją zapisu było sformułowanie obowiązku, który w przypadku okresu trwania działalności uniemożliwiającego posiadanie wskazanych dokumentów, dostarczenie innych dokumentów potwierdzonych przez uprawnionego księgowego. Planowana jest korekta zapisów w tym zakresie.
11. Czy warunek posiadania KR eliminuje klastry nie posiadające Koncepcji z ubiegania się o finansowanie w ramach etapu II Poddziałanie A.1a?
Klastry energii nieposiadające KR startują w Poddziałaniu A.1a etap I. Następnie po opracowaniu i jej zweryfikowaniu (kryterium A.1a.7) mogą ubiegać się o środki etapu II. Celem będzie opracowanie m.in. dokumentacji inwestycyjnej np. dla niezbędnych źródeł wytwórczych określonych w opracowanej koncepcji. Jednocześnie konstrukcja Inwestycji powoduje, że dla OOW realizujących działania w A.1a etap I są zarezerwowane środki w etapie II.
12. W czasie uzupełniania załącznika nr 15 zabrakło wolnych wierszy. Po wstawieniu nowych brakuje formuły w kolumnach I oraz J. Nie ma również możliwości jej skopiowania ani przepisania. Prośba o wyjaśnienie działania arkusza.
Nie ma możliwości wprowadzenia formuł w kolumnach I i J do nowoutworzonych wierszy. W związku z tym prawdopodobnie w tych kolumnach zostanie wyłączona ochrona komórek. Planujemy udostępnić nowe, zaktualizowane skoroszyty przy najbliższej korekcie dokumentacji.
13. Czy w naborze można wnioskować o wydatek np. na opracowanie koncepcji rozwoju społeczności energetycznej zlecony przed złożeniem Wniosku, ale wydatek poniesiony zostałby już po złożeniu Wniosku?
W §3 ust. 8-10 zostały określone okresy ponoszenia wydatków. Decydującym w tym zakresie jest termin poniesienia wydatku. Czyli umowa z wykonawcą może zostać zawarta wcześniej, ale wydatek musi zostać poniesiony po dniu złożenia Wniosku. W przypadku zatrudniania osób na umowę o pracę liczy się data podpisania umowy, która musi być późniejsza niż data złożenia Wniosku.
Natomiast zgodnie z §3 ust. 11 w przypadku Przedsięwzięć objętych pomocą publiczną konieczne jest spełnienie wymogu efektu zachęty w rozumieniu art. 6 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014z dnia 17 czerwca 2014 r. Uznaje on niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm.) - warunek ten nie dotyczy pomocy de minimis.
Uznaje się, że pomoc wywołuje efekt zachęty, jeżeli Podmiot wnioskujący złożył Wniosek przed rozpoczęciem realizacji Przedsięwzięcia. Czyli w podanym w pytaniu przypadku i w sytuacji występowania pomocy publicznej, podpisanie umowy powinno nastąpić po złożeniu Wniosku.
14. Czy w sytuacji, gdy część podmiotów porozumienia klastrowego będzie podpiętych do sieci o napięciu 110 kV, a część o napięciu niższym niż 110 kV taki klaster może ubiegać się o dofinansowanie?
Wymogi dotyczące napięcia i obszaru działalności należy odnosić do cech konkretnych punktów poboru energii.
Oznacza to, że porozumienie klastrowe może obejmować:
- punkty poboru energii w sieci dystrybucyjnej do 110 kV,
- punkty poboru energii, które znajdują się na obszarze jednego powiatu lub maksymalnie 5 gmin.
Jednocześnie członkami klastra mogą być podmioty, które nie posiadają w ogóle punktów poboru energii na obszarze działania klastra, np. uczelnie wyższe.
Podmiot, który posiada punkty poboru energii o napięciu od 110 kV, może być członkiem klastra energii, jednak nie w zakresie tych punktów. Może złożyć wniosek i otrzymać dofinansowanie, jednak nie może ono dotyczyć działalności bezpośrednio związanej z punktami poboru energii o napięciu od 110 kV. Może się starać o dofinansowanie punktów poboru energii poniżej 110kV (jeżeli takie posiada), ewentualnie innych działań, które mieszczą się w kosztach kwalifikowalnych.
15. Czy gmina miejska na prawach powiatu, która tworzy klaster energii z 4 sąsiadującymi gminami spełnia wymogi art. 2 pkt 15 a ustawy OZE?
Zgodnie z art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie. Utworzenie klastra przez miasto na prawach powiatu wraz z 4 innymi gminami spełnia więc wymóg dotyczący obszaru działalności klastra energii.