Polska – koniunktura konsumencka w styczniu 2020 r.
23.01.2020
Według danych GUS w styczniu 2020 r. odnotowano poprawę przyszłych nastrojów konsumenckich, przy jednoczesnym niewielkim pogorszeniu obecnych nastrojów konsumenckich w stosunku do poprzedniego miesiąca. Dla większości składowych indeksu nadal dominują optymistycznie nastawieni konsumenci.
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) ukształtował się na poziomie 3,7 i był o 0,6 pkt proc. niższy w stosunku do poprzedniego miesiąca. Wynik wyprzedzającego wskaźnika (WWUK) – w porównaniu z grudniem wzrósł o 0,2 pkt. proc. do poziomu -0,6.
Wśród składowych bieżącego wskaźnika ufności konsumenckiej największy wzrost odnotowano w przypadku oceny obecnej sytuacji finansowej. Największe spadki miały miejsce w przypadku oceny obecnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów.
W ocenie wyprzedzającej na podwyższenie wskaźnika miesiąc do miesiąca, najbardziej wpłynęła ocena przyszłego poziomu bezrobocia. Z kolei w kierunku spadku wskaźnika oddziaływała ocena przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego.