W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Pomoc przedsiębiorcom poszkodowanym w powodzi

14.11.2024

Ponad 85,3 mln zł wypłacił do tej pory ZUS przedsiębiorcom dotkniętym skutkami powodzi. Przedsiębiorcy cały czas mogą ubiegać się o pomoc finansową na odbudowę swoich firm.

grafika_pomoc przedsiębiorcom

Świadczenie pomocowe przygotowane przez MRiT ma zapewnić przedsiębiorcom jak najszybsze otrzymanie wsparcia finansowego. Procedura została maksymalnie uproszczona.

Obsługą świadczenia zajmuje się ZUS, który cały czas przyjmuje wnioski. ZUS wypłacił do tej pory ponad 85,3 mln zł wsparcia finansowego przedsiębiorcom z województw: dolnośląskiego, lubuskiego, opolskiego i śląskiego. Najwięcej wniosków złożyli przedsiębiorcy z Dolnego Śląska. Z tego regionu wpłynęły wnioski na kwotę ponad 57,2 mln zł.

Rząd przeznaczył na tę formę pomocy poszkodowanym przedsiębiorcom 1 mld zł.

Możliwości wsparcia finansowego

Z pomocy mogą skorzystać przedsiębiorcy dotknięci skutkami powodzi, bez względu na formę prowadzonej działalności gospodarczej.

Do wyboru mają dwie możliwości wyliczenia wsparcia finansowego:

  • 16 tys. zł na każdego zgłoszonego do ZUS-u pracownika

lub

  • 75 proc. średniomiesięcznego przychodu za 2023 r.

Przedsiębiorca sam zdecyduje, z którego wyliczenia skorzysta. Maksymalna kwota wsparcia wynosi 1 mln zł. Wsparcie finansowe będzie wypłacane do wysokości materialnej szkody poniesionej w wyniku powodzi. Zweryfikuje to ZUS.

Jak otrzymać pomoc?

Przedsiębiorca musi złożyć wniosek do ZUS:

  • elektronicznie na profilu na PUE/eZUS w formie pisma ogólnego POG, do którego należy dołączyć wniosek o świadczenie interwencyjne

lub

  • w formie papierowej w każdej placówce ZUS.

Do wniosku należy dołączyć informacje lub oświadczenia dotyczące m.in.:

  • wskazanego sposobu wyliczenia wysokości świadczenia interwencyjnego,
  • wysokości średniomiesięcznego przychodu uzyskanego z prowadzenia działalności gospodarczej w 2023 r.,
  • ubezpieczenia przedsiębiorstwa od następstw klęsk żywiołowych (umowa zawarta przed wystąpieniem powodzi),
  • wysokości wnioskowanej kwoty,
  • faktycznego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej,
  • numeru rachunku bankowego.

Przedsiębiorca, który w momencie składania wniosku nie dysponuje jeszcze oceną rzeczoznawcy zawierającą oszacowanie szkód, może zamiast tego zobowiązać się do jej przekazania do ZUS w ciągu 5 miesięcy.

Po uzyskaniu pomoc finansowej, przedsiębiorca będzie zobowiązany do prowadzenia działalności gospodarczej, przez 6 miesięcy od dnia otrzymania pomocy finansowej.

Wnioski o świadczenie można składać do 16 marca 2025 r.

{"register":{"columns":[]}}