W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Ruszyły konsultacje projektu certyfikacji wykonawców zamówień publicznych

16.04.2024

Łatwiejsze ubieganie się o zamówienia publiczne, większa otwartość i dostępność oraz dalsze uproszczenie i przyspieszenie procedur zamówieniowych – takie ułatwienia dla przedsiębiorców zaproponowaliśmy w projekcie przepisów dotyczących certyfikacji wykonawców zamówień publicznych. Dziś rozpoczęły się konsultacje publiczne projektu.

Na grafice widać pieczątkę, którą ktoś przybija na dokumentach i laptopa.

Wprowadzenie certyfikacji to element Polityki Zakupowej Państwa. Projekt jest skierowany do uczestników rynku zamówień publicznych, czyli zamawiających i wykonawców, ze szczególnym uwzględnieniem sektora MŚP.

Chcemy ułatwić przedsiębiorcom prowadzenie działalności. Dzięki certyfikatom procedura zamówieniowa będzie prostsza i szybsza. To oszczędność czasu na przygotowanie oferty i pieniędzy. Jestem przekonany, że nasze rozwiązanie będzie szczególnie korzystne dla małych i średnich przedsiębiorstw. Dzięki niemu więcej firm z sektora MŚP będzie mogło brać udział w przetargach 

- informuje minister rozwoju i technologii Krzysztof Hetman.

Certyfikacja to również duże korzyści dla zamawiających. Zyskają oni szybszą weryfikację wykonawców i więcej czasu na merytoryczną analizę oferty

- dodaje wiceminister rozwoju i technologii Jacek Tomczak.

Certyfikacja nie będzie obowiązkowa, a będzie dodatkową możliwością. Wykonawcy, którzy nie posiadają certyfikatu, będą brali udział w postępowaniach zamówieniowych na dotychczasowych zasadach.

Certyfikacja

Wprowadzenie certyfikacji zapewni wykonawcom możliwość potwierdzenia, że nie zachodzą wobec nich podstawy wykluczenia z postępowania lub że posiadają oni określone zdolności i zasoby do wykonania zamówienia (np. określone uprawnienia).

Wykonawca będzie przedstawiał zamawiającemu jeden dokument – certyfikat, a nie jak do tej pory, szereg dokumentów. Certyfikaty będą ważne od roku do trzech lat – w zależności od wyboru wykonawcy. Zamawiający nie będzie mógł odmówić zaakceptowania certyfikatu.

Projekt przewiduje dwa rodzaje certyfikacji:

  • potwierdzającą brak podstaw wykluczenia,
  • potwierdzającą zdolność do wykonania zamówienia (posiadanie uprawnień, doświadczenia, zasobów, itp.).

Certyfikacji będą udzielały profesjonalne podmioty certyfikujące, akredytowane przez Polskie Centrum Akredytacji. Nad aktualnością certyfikatu będzie czuwał podmiot, który go wydał. Podmiot certyfikujący będzie zamieszczał certyfikat w ogólnodostępnej i bezpłatnej bazie certyfikatów, na platformie internetowej obsługiwanej przez MRiT. Opłata za uzyskanie certyfikatu będzie uzależniona od rodzaju i zakresu certyfikacji (np. czy certyfikacja dotyczy wyłącznie obligatoryjnych podstaw wykluczenia czy również fakultatywnych).

Część rozwiązań jakie proponujemy, opiera się na doświadczeniach innych państw m.in. Czech, Niemiec czy Węgier.

Korzyści

Certyfikacja to korzyści zarówno dla wykonawców, jak i zamawiających. Jeden certyfikat to szybsza i łatwiejsza procedura zamówieniowa, a tym samym mniejsze koszty udziału w procedurze. To także wyższy poziom profesjonalizacji i przejrzystości procesu weryfikacji.

Zamawiający zyskają szybszą i skuteczniejszą weryfikację wykonawców i więcej czasu na analizę merytoryczną oferty.

Konsultacje

Projekt przepisów został udostępniony na stronie Rządowego Procesu Legislacyjnego. W celu przekazania stanowiska do projektu, należy wejść w ikonę koperty i wysłać swój komentarz.

Więcej informacji o Certyfikacji zamówień publicznych znajduje się na stronie.

{"register":{"columns":[]}}