Szef MRPiT: sektor spożywczy, w tym drobny handel skorzysta na tarczy branżowej
04.11.2020
W projekcie tzw. antykryzysowej tarczy branżowej przewidujemy m.in. zwolnienie ze składek i postojowe dla przedsiębiorców handlujących na targowiskach. Proponujemy również zawieszenie na rok opłaty targowej, która stanowi obecnie poważne obciążenie dla przedsiębiorców – zapowiedział wicepremier, minister rozwoju, pracy i technologii Jarosław Gowin w środę podczas XIII edycji Forum Rynku Spożywczego i Handlu.
XIII edycja Forum Rynku Spożywczego i Handlu, z udziałem przedstawicieli branży spożywczej, ze względu na zagrożenie epidemiczne, odbyła się w formie wideokonferencji.
Szef MRPiT zapowiedział, że rząd będzie wspierał drobny handel na bazarach i targowiskach podczas drugiej fali pandemii koronawirusa.
Staramy się, aby ograniczenia epidemiczne były możliwie jak najmniej dotkliwe dla przedsiębiorców, jednocześnie oferujemy firmom rządowe wsparcie. W szczególny sposób chcielibyśmy ulżyć przedstawicielom drobnego handlu, prowadzonego na bazarach i targowiskach
– powiedział minister rozwoju, pracy i technologii. Zapewnił też o stałym kontakcie i dialogu z branżami oraz wsłuchiwaniu się w ich potrzeby oraz realizowaniu – w miarę możliwości państwa – ich postulatów.
Wicepremier Gowin podkreślił, że przed branżą spożywczą i handlem stoją nowe wyzwania. Jednym z nich jest odchodzenie od handlu stacjonarnego na rzecz zakupów internetowych.
Od wybuchu pandemii 63 proc. konsumentów kupuje artykuły spożywcze online. Dlatego też zapraszam do skorzystania z rządowego projektu „Przenieś swoją firmę do Internetu. Zarabiaj na e-handlu”, skierowanego do mikro, małych i średnich przedsiębiorców, którzy mają sklepy stacjonarne. Partnerami są najwięksi polscy operatorzy sprzedaży online
– powiedział wicepremier Gowin.
Podkreślił, że – w związku ze zmianami charakteru sprzedaży – firmy powinny inwestować w cyfrowy rozwój i technologiczną modernizację, aby zachować konkurencyjność, dostosować się do nowych warunków oraz zapewnić najwyższe standardy bezpieczeństwa sanitarnego.
Doskonale rozumiem, że ta niezbędna zmiana technologiczna musi znaleźć wsparcie ze strony rządu, nie pomijając przy tym małych i średnich przedsiębiorstw. Nasze ministerstwo, wraz z resortem finansów, pracuje nad optymalnymi rozwiązaniami. Po sukcesie ulgi na B+R, która uwolniła apetyt polskich firm na innowacje, planujemy wprowadzenie ulgi na robotyzację
– zapowiedział szef MRPiT.
Sektor spożywczy – jeden z głównych filarów gospodarki
Polski sektor spożywczy jest jednym z najważniejszych i najmocniejszych filarów naszej gospodarki. Jego atutami są produkty wysokiej jakości, konkurencyjne koszty produkcji i pracy, wykwalifikowana kadra oraz wieloletnia tradycja.
Polska to także jeden z największych producentów żywności w Europie. Udział rodzimych producentów w unijnym sektorze spożywczym wynosi aż 9 proc. Sektor ten zatrudnia niemal 400 tys. osób.
Eksport produktów spożywczych na plusie
W 2019 r. polski eksport produktów spożywczych po raz pierwszy przekroczył barierę 30 miliardów euro. Pomimo pandemii koronawirusa branża spożywcza odnotowuje bardzo dobre wyniki – w pierwszych 8 miesiącach bieżącego roku jej eksport wyniósł 21,9 miliardów euro, co jest wzrostem o 6 proc. w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.
Polscy eksporterzy mogą liczyć na wsparcie Grupy Polskiego Funduszu Rozwoju, Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu oraz Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych. Otrzymują oni także pomoc dla działań promocyjnych za granicą z programu „Promocja gospodarki w oparciu o polskie marki produktowe – Marka Polskiej Gospodarki – Brand” oraz na organizację narodowych stoisk informacyjno-promocyjnych podczas wydarzeń branżowych
Indywidualni przedsiębiorcy mogą otrzymać szerokie wsparcie na promocję ich wyrobów na rynkach zagranicznych z projektu „Go to Brand”. Jest to dofinansowanie udziału w targach, wystawach, misjach gospodarczych lub konferencjach zagranicznych oraz na pokrycie kosztów uzyskania certyfikatów wyrobów eksportowych. Istnieje także możliwość uzyskania sfinansowania kosztów konsultanta doradzającego jak wypromować firmę za granicą.