W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Tarcza prawna – pierwsze spotkanie Zespołu ds. likwidowania barier administracyjnych i prawnych

05.01.2021

Pierwsze spotkanie Międzyresortowego Zespołu ds. likwidowania barier administracyjnych i prawnych, który zajmuje się tzw. Tarcza prawną, odbyło się 5 stycznia br. pod przewodnictwem wiceminister rozwoju, pracy i technologii Anny Korneckiej. Spotkanie miało charakter organizacyjny i odbyło się w formule online.

Zdjęcie przedstawia osobę wypełniające dokumenty

W spotkaniu wzięli udział reprezentanci resortów wchodzących w skład Zespołu: rozwoju, pracy i technologii, sprawiedliwości, kultury i dziedzictwa narodowego, rolnictwa i rozwoju wsi, finansów, funduszy i polityki regionalnej, infrastruktury, spraw wewnętrznych i administracji oraz środowiska i klimatu.

Celem prac naszego zespołu jest przede wszystkim stworzenie otoczenia prawnego, które będzie przyjazne dla obywateli i przedsiębiorców. Chcemy, aby nasi obywatele mogli złożyć wniosek online na prostych formularzach i dzięki temu szybciej załatwić sprawy w urzędach. Obecnie trwają prace nad cyfryzacją niemal wszystkich postepowań z zakresu prawa budowlanego, a także prace nad cyfrową wersją dziennika budowy. Pracujemy systematycznie nad publiczną dostępnością rejestrów i ewidencji tak, aby zarówno obywatele, jak i organy administracji publicznej, mieli do nich powszechny dostęp. Przyczyni się to znacznie do wyeliminowania obowiązku przedkładania oryginałów dokumentów w procedurach administracyjnych. Chcemy, aby podobne zmiany dotknęły także pozostałe dziedziny życia społecznego i gospodarczego

- podkreśla wiceminister rozwoju, pracy i technologii Anna Kornecka.

Wiemy, że aby ułatwić firmom inwestowanie i wspierać rozwój gospodarczy po pandemii, musimy likwidować bariery krępujące przedsiębiorczość, w tym nadmierną biurokrację. Działania te pomogą nam w minimalizowaniu negatywnych skutków kryzysu spowodowanego przez Covid-19, co jest naszym priorytetem i głównym wyzwaniem. Zależy nam także, aby przepisy zmieniały się w bardziej przewidywalny sposób. Przedsiębiorcy obawiają się nagłych zmian, co jest z resztą w pełni zrozumiałe. Uważamy, że nie powinni być oni zaskakiwani. Zbyt krótkie vacatio legis, czyli czas na dostosowanie się do zmian w prawie, to bariera w prowadzeniu biznesu i dodatkowe koszty. Właśnie dlatego chcemy wprowadzać zmiany regularnie, konsultując je z przedsiębiorcami i zapewnić im czas na przygotowanie się do wejścia w życie nowych przepisów prawa

– dodaje wiceminister Anna Kornecka.

Tryb pracy Zespołu ds. likwidowania barier administracyjnych i prawnych

Tryb pracy Zespołu został określony w zarządzeniu Prezesa Rady Ministrów – zgodnie z nim zespół raz na 3 miesiące przedstawi Radzie Ministrów konkretne propozycje legislacyjne. Do 31 marca zespół ma czas na zaproponowanie pierwszych gotowych rozwiązań legislacyjnych.

Tarcza prawna to pomoc kompleksowa

Główne założenia Tarczy prawnej to cyfryzacja, uproszczenie procedur i likwidacja barier administracyjnych oraz prawnych. Międzyresortowy zespół ma doprowadzić do:

  • szybszego i uproszczonego wydawania decyzji,
  • załatwiania spraw poprzez umożliwienie składania wniosków drogą elektroniczną,
  • upowszechnienie milczącego załatwienia sprawy,
  • ułatwienie ponownego rozpatrywania niektórych spraw,
  • stosowanie prostych urzędowych formularzy,
  • mniejszej liczby załączników i formalności,
  • minimalizacji kosztów,
  • wprowadzanie bardziej przewidywalnych dla przedsiębiorców zmian w przepisach.

 

 

 

 

 

 

{"register":{"columns":[]}}