W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Uchwała w sprawie wsparcia na realizację zadań inwestycyjnych przez jednostki samorządu terytorialnego, jako narzędzia ograniczania skutków epidemii COVID-19

25.01.2021

W dniu 12 stycznia 2021 roku Rada Ministrów przyjęła Uchwałę nr 6 zmieniającą uchwałę nr 102 w sprawie wsparcia na realizację zadań inwestycyjnych przez jednostki samorządu terytorialnego, jako narzędzia ograniczania skutków epidemii COVID-19. Rozwiązania wprowadzone niniejszą Uchwałą są odpowiedzią na trudną sytuację gmin położonych na terenach górskich.

Grafika przedstawia białe puzzle z luką po brakującym kawałku i znakiem paragrafu.

Zapisy wprowadzone Uchwałą nr 6 określają dodatkowe instrumenty wsparcia w ramach Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych.  W uchwale tej określone zostało: 

 

  • Kto może ubiegać się o środki (§2.1. 5))
  • Podstawę i sposób wyliczenia wnioskowanej kwoty (§2.3.)
  • Cel na jaki środki, uzyskane w ramach wsparcia, mogą być przeznaczone (§3b.)
  • Sposób wnioskowania o przyznanie środków (§6.1.2)1d), §6.2.3), §6a)

Zapisy ogólne Uchwały 102,określające zasady korzystania ze wsparcia w ramach RFIL, dotyczą wszystkich programów, w tym programu dla gmin położonych na terenach górskich.  

W związku z tym, dla pełnego obrazu sposobu realizacji programu, wprowadzonego Uchwałą nr 6, należy zapoznać się z treścią Uchwały nr 102 Rady Ministrów z dnia 23 lipca 2020 roku. 

Poniżej znajdą Państwo informacje dodatkowe, dotyczące Uchwały nr 6 Rady Ministrów z dnia 12 stycznia 2021 roku.  Materiał powstał o oparciu o pytania, które wpłynę ze strony gmin.

Czy w ramach jednego wniosku można ubiegać się o wsparcie z dwóch instrumentów – na podstawie kwot przeznaczonych na inwestycje w latach  2016-2020 i z tytułu utraconych dochodów z podatków, czy należy wybrać tylko jeden instrument?

Wnioskodawcy, czyli gminy uprawnione do skorzystania ze wsparcia, mogą występować o środki z obydwu instrumentów wsparcia wymienionych odpowiednio w § 2 ust. 3 pkt. 1 i §2 ust. 3 pkt. 2 Uchwały nr 102.  Oznacza to, iż gminy mają możliwość wnioskowania o dwa instrumenty (wypełniają obie część wniosku) lub jeden wybrany (wypełniają tylko jedną odpowiednią część wniosku).  

Czy ramach 1 wniosku Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych dla gmin górskich można aplikować o wsparcie dla kilku inwestycji?

Środki, uzyskane w ramach wsparcia gminy, mogą być wykorzystane na dowolną liczbę inwestycji. Istotne jest aby:

  • przeznaczenie każdej inwestycji było zgodne z dodanym  § 3b,
  • środki nie były przeznaczone na refundację wydatków

przy czym, niezależnie od liczby planowanych inwestycji, wnioskodawca składa tylko jeden wniosek.

Czy podstawą do wyliczenia kwoty, stanowiącej 40% wysokości wydatków poniesionych przez gminę na realizację inwestycji, stanowią tylko wydatki inwestycyjne (bez remontów) czy wydatki ogółem?

W przypadku instrumentu wsparcia ujętego w dodanym § 2 ust. 3 pkt. 1 podstawę wyliczenia wysokości wnioskowanej kwoty stanowią wydatki poniesione przez gminę na inwestycje.

Na co można przeznaczyć środki uzyskane w ramach instrumentów wsparcia RFIL dla gmin górskich?

Środki, o których mowa w ww. Uchwale Rady Ministrów Nr 6, gminy uprawnione do skorzystania ze wsparcia mogą przeznaczyć na inwestycje, zakupy inwestycyjne w rozumieniu art. 236 ust. 4 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, w ogólnodostępną infrastrukturę turystyczną oraz w infrastrukturę komunalną związaną z usługami turystycznymi.

Na jakiej podstawie poszczególne gminy zostały uznane za górskie?

Wyboru gmin znajdujących się na obszarach górskich objętych wsparciem dokonano na podstawie metodologii  wyznaczania obszarów górskich Głównego Urzędu Statystycznego. (Zeszyt metodologiczny Statystyka turystycznej bazy noclegowej. Załącznik 5. Metodologia wyznaczania obszarów górskich  Wyd. GUS, US w Rzeszowie. Warszawa, Rzeszów 2020). 

W ramach tej metodologii, w oparciu o określone kryteria, GUS wyodrębnił  i wskazał listę  konkretnych 203 gmin uznanych za górskie. Lista ta jest tożsama z wykazem gmin, objętych wsparciem  i ujętych w Wykazie gmin objętych wsparciem ze środków, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 5 w/w . uchwały, stanowiącym załącznik nr 7.

Z uwagi na  powyższe:

  • nie ma możliwości poszerzenia grupy gmin, objętych dodatkowym wsparciem dla jednostek samorządu terytorialnego położonych na obszarach górskich
  • kryteria, na podstawie, których wyodrębniono i wskazano gminy górskie, nie podlegają zmianom

Kto określa  czy dana inwestycja lub zakup inwestycyjny jest zgodny z zapisami Uchwały nr 6 MR § 3b.?

Paragraf 3b. Uchwały wskazuje, iż inwestycje i zakupy inwestycyjne muszą być związane z infrastrukturą turystyczną oraz infrastrukturą komunalną niezbędną do świadczenia lub rozwoju usług turystycznych.  W punktach 1 do 5 tego paragrafu wskazane zostały przykłady takich inwestycji.

Jednak to Wnioskodawca, w oparciu o znajomość specyfiki gminy, a także plany rozwoju funkcji turystycznych na obszarze swojej gminy, musi określić we wniosku spodziewane efekty inwestycji.

Opis przedmiotu inwestycji/zakupu inwestycyjnego powinien uwzględniać tak istotne informacjejak:

  • Sposobu w jaki dana inwestycja lub/i zakup inwestycyjny będą wykorzystywane na potrzeby funkcji turystycznych
  • Spodziewane efekty planowanej inwestycji w kontekście ruchu turystycznego i/lub jakości świadczonych usług
  • Odniesienie do dokumentów, które będą wskazywały na założenia związane z rozwojem turystyki jako istotnego sektora gospodarki na danym terenie

Zwracamy uwagę, iż planowane inwestycje powinny być dostępne dla osób ze szczególnymi potrzebami w rozumieniu ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 1062).

Czy podjęcie uchwały dotyczącej utraconych przez gminę dochodów z tytułu wprowadzenia zwolnienia z podatku od nieruchomości nie wyklucza gminy ze złożenia wniosku wyłącznie w ramach jednej formy wsparcia, określonej w par. 2, pkt. 3, ppkt. 1) - wsparcie w wysokości 40% wysokości wydatków poniesionych przez gminę na realizację inwestycji, średniorocznie w latach 2016-2020?

Wnioskodawcy, czyli gminy uprawnione do skorzystania ze wsparcia, mogą występować o środki z obydwu instrumentów wsparcia wymienione odpowiednio w § 2 ust. 3 pkt. 1 i §2 ust. 3 pkt. 2 Uchwały nr 102.  Oznacza to, iż gminy mają możliwość wnioskowania o dwa instrumenty (wypełniają obie część wniosku) lub jeden wybrany (wypełniają tylko jedną część wniosku). Źródło MF

Czy wydatki majątkowe dotacyjne, np. wsparcie finansowe OSP, mogą być pokrywane z tych środków?

Środki są przeznaczone na wsparcia realizacji zadań inwestycyjnych przez jednostki samorządu terytorialnego określonych w dodanym § 3b. Zadania finansowane ze środków Rządowego Funduszu powinny być zadaniami publicznymi jednostek samorządu terytorialnego. Źródło MF

Czy finansowaniem może być objęta inwestycja realizowana na majątku spółki, której 100% udziałów należy do gminy?

Warunkiem prawidłowego wydatkowania środków z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych jest ich przeznaczenie na wydatki majątkowe (§ 3 ust. 1 uchwały Nr 102) związane z inwestycjami JST.  Z uchwały nie wynikają dalsze wyjątki. Zgodnie z dodanym § 3b wsparcie ze środków, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 5, może być przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie zakupów inwestycyjnych lub inwestycji w ogólnodostępną infrastrukturę turystyczną oraz w infrastrukturę komunalną związaną z usługami turystycznymi. Źródło MF

Czy wydatki z Budżetu Obywatelskiego mogą być finansowane z RFIL?

Tzw. „budżet obywatelski” nie jest odrębnym budżetem, jest częścią wydatków w ramach budżetu jst. Źródło MF

Czy wkład własny dla inwestycji, które uzyskały dofinansowanie ze środków zewnętrznych może być finansowany z RFIL?  Czy wkład własny dla inwestycji która uzyskała dofinansowanie z 2 RFIL może być finansowany z RFIL dla gmin górskich?

Zgodnie z § 3 ust.1 Uchwały Nr 102 Rady Ministrów, wsparcie może być przeznaczone  również na wkład własny do inwestycji finansowanych z udziałem innych środków publicznych w zakresie, w jakim zakładano finansowanie tego wkładu z dochodów jednostek, z zastrzeżeniem że środki muszą być przeznaczone na wydatki majątkowe i nie mogą być przeznaczone na refundacje poniesionych wydatków. Źródło MF

Czy we wniosku uzyskanie  środków z Funduszu Przeciwdziałania COVID – 19 dla gmin opisanych w załączniku nr 7 do uchwały w poz. 1.7 „kwoty na inwestycje” należy podać kwoty wydatków łącznie z dofinansowanymi ze źródeł zewnętrznych, czy tylko wysokość środków własnych i wkładów do projektów na które uzyskano dofinansowanie?

Powinny być wykazane kwoty wydatków budżetowych, zgodnie z danymi ujętymi w rocznych sprawozdaniach budżetowych za wymienione w załączniku lata. Źródło MF.

Czy wydatki poniesione przez Gminę na realizacje inwestycji przyjmuje się w cenie netto czy brutto tj. wraz z podatkiem VAT w przypadku gdy podatek był odliczony?

Powinny być wykazane kwoty wydatków budżetowych, zgodnie z danymi ujętymi w rocznych sprawozdaniach budżetowych za wymienione w załączniku lata. Źródło MF

Jak wyliczyć utracone dochody z tytułu zwolnienia z podatku od nieruchomości za I kw 2021 roku, nie wiadomo ile będzie wniosków o zwolnienie, czy wszyscy złożą, czy może być szacunkowo?

Kwoty powinny wynikać z uchwał JST. Źródło MF

Czy gmina może złożyć wniosek na inwestycje, które już się rozpoczęły? Czy można wprowadzić do budżetu nowe zadanie i sfinansować je w całości ze środków RFIL?

Uchwała nie określa maksymalnego udziału % środków FRIL w wartości całej inwestycji. Środki z RFIL mogą posłużyć do sfinansowania całości inwestycji i mogą zostać przeznaczone zarówno na inwestycję, która rozpoczęła się w poprzednich latach, jak również na inwestycję, która dopiero się rozpocznie. Źródło MF i KPRM

Jak określić termin końcowy realizacji inwestycji, czy zostały wyznaczone ramy czasowe realizacji inwestycji i wydatkowania środków?

Uchwała nr 102 Rady Ministrów z dnia 23 lipca 2020 r. w sprawie wsparcia na realizację zadań inwestycyjnych przez jednostki samorządu terytorialnego (M.P. poz. 662, 1011, 1046, 1144) nie wprowadza regulacji w zakresie okresu i terminu wydatkowania środków z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych przez jednostki samorządu terytorialnego. Źródło KPRM

W związku z ograniczeniem liczby znaków w punkcie 1.3 wniosku Przedmiot i krótki opis inwestycji/zakupu inwestycyjnego: (maks. 500 znaków), oraz biorąc pod uwagę objętość informacji wymaganych w tym punkcie wniosku, proszę o doprecyzowanie czy wymagane wyżej wymienione informacje (pomimo ograniczenia ilości znaków)  umieścić w punkcie1.3, czy też przenieść je do punktu 1.7a wniosku "spodziewany efekt planowanej inwestycji (w formie wskaźnikowej dotyczącej spodziewanej liczby turystów i odwiedzających)", gdzie nie ma ograniczenia liczby znaków?

Proponujemy potraktować wskazaną liczbę znaków jako sztywną granicę. Nie mamy upoważnienia do wypowiadania się w imieniu wojewodów dokonujących oceny formalno-rachunkowej wniosków, dlatego nie możemy wskazać, czy przekroczenie liczby znaków będzie stanowiło podstawę do odrzucenia wniosków. Źródło KPRM

Planowana inwestycja ma być realizowana przez kilka JST. Czy istnieje możliwość ubiegania się o środki na tą samą inwestycję przez kilka JST?

O środki na tą samą inwestycję może ubiegać się kilka JST, jeśli razem ją realizują. W takiej sytuacji każda jednostka powinna złożyć wniosek na część, w jakiej partycypuje w kosztach inwestycji. Źródło KPRM

Czy gmina może wnioskować o budowę chodnika przy drodze powiatowej wraz z oświetleniem?

Uchwała nie wyklucza takiej możliwości, zatem dopuszczalna jest realizacja inwestycji wskazanej w zapytaniu. Jednocześnie należy pamiętać, że zgodnie z treścią uchwały nr 102 Rady Ministrów z dnia 23 lipca 2020 r. w sprawie wsparcia na realizację zadań inwestycyjnych przez jednostki samorządu terytorialnego (M.P. poz. 662, 1011, 1046, 1144, z 2021 r. poz. 26, 108), wsparcie z RFIL może być przeznaczone wyłącznie na wydatki majątkowe. Z uchwały nie wynikają inne wyłączenia. Tak więc warunkiem prawidłowego wydatkowania środków z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych jest ich przeznaczenie na wydatki majątkowe. Należy pamiętać, że w kwestiach nieuregulowanych przepisami uchwały, należy stosować przepisy powszechnie obowiązujące. Zgodnie zaś z art. 13 pkt 11 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych do zadań izb należy udzielanie wyjaśnień na wystąpienia jednostek samorządu terytorialnego w sprawach dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych.  Gmina może ubiegać się o środki na realizację inwestycji na drodze powiatowej, pod warunkiem zawarcia porozumienia z powiatem. Źródło KPRM

Planujemy złożyć wniosek na inwestycję, której rozpoczęcie planowane jest na przyszłe lata około 2022-23, czy można starać się o dofinasowanie na taką odległą inwestycję?

Uprzejmie informuję, że uchwała nr 102 Rady Ministrów z dnia 23 lipca 2020 r. w sprawie wsparcia na realizację zadań inwestycyjnych przez jednostki samorządu terytorialnego (M.P. poz. 662, 1011, 1046, 1144, z 2021 r. poz. 26, 108) nie wprowadza regulacji w zakresie okresu wydatkowania środków z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych przez jednostki samorządu terytorialnego, zatem nie jest wykluczona wskazana przez Państwa możliwość realizacji inwestycji w okresie 2022-2023. Źródło KPRM

W dwóch miejscach należy podać nr rachunku bankowego. Czy można podać ten sam nr rachunku bankowego?

Gmina może podać ten sam numer konta, jak przy pozostałych naborach wniosków w ramach Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych, w tym dla programu wprowadzonego Uchwałą nr 6 Rady Ministrów z dnia 12 stycznia 2021 r.  Gmina musi posiadać wyodrębniony rachunek bankowy dla środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 – Rządowy Program Inwestycji Lokalnych, nie ma natomiast obowiązku wyszczególniania rachunków bankowych dla środków otrzymanych w różnych naborach. Źródło KPRM

Czy wykazanie określonej liczby inwestycji  zobowiązuje gminę do realizacji wszystkich wymienionych przedsięwzięć?  Czy dopuszczalne jest zrealizowanie mniejszej liczby inwestycji niż było do przewidziane we wniosku, z powodu np. wzrostu  cen?

Jednostka samorządu terytorialnego zobowiązana jest do przeznaczenia całości otrzymanych środków na wydatki majątkowe objęte wnioskiem, a w przypadku zmiany zakresu kosztu lub przedmiotu wydatku majątkowego poinformowania, o tym Prezesa Rady Ministrów za pośrednictwem wojewody w terminie 14 dni od dnia zaistnienia zmiany. Dopuszcza się zatem zmianę zakresu inwestycji, przy dotrzymaniu obowiązku poinformowania, o tym fakcie Prezesa Rady Ministrów wraz ze wskazaniem uzasadnienia do tej zmiany, w tym w szczególności uzasadnienia braku możliwości realizacji zadania w pełnym zakresie wskazanym w pierwotnym wniosku. Źródło KPRM

Czy w ramach wniosku wydatkiem kwalifikowanym może być dokumentacja (projekt budowlany) niezbędna do wykonania planowanej inwestycji?

Zgodnie z treścią uchwały nr 102 wsparcie z RFIL może być przeznaczone wyłącznie na wydatki majątkowe. Z uchwały nie wynikają inne wyłączenia. Tak więc warunkiem prawidłowego wydatkowania środków z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych jest ich przeznaczenie na wydatki majątkowe. Należy pamiętać, że w kwestiach nieuregulowanych przepisami uchwały, należy stosować przepisy powszechnie obowiązujące. Zgodnie zaś z art. 13 pkt 11 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych do zadań izb należy udzielanie wyjaśnień na wystąpienia jednostek samorządu terytorialnego w sprawach dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych. Źródło KPRM

Czy można finansować inwestycje, które w przyszłości będą generowały dochody?

Uchwała nie wyklucza takiej możliwości, zatem dopuszczalna jest realizacja inwestycji, mającej w przyszłości generować dochody.  Źródło KPRM i MF

Czy ze środków można finansować zakup urządzeń lub środków transportu (np. ratrak do przygotowania tras/szlaków, skuter śnieżny do bieżącego utrzymania szlaków zimą)?Czy ze środków można finansować zakup używanych urządzeń lub środków transportu?

Tak. Warunkiem prawidłowego wydatkowania środków z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych jest ich przeznaczenie na wydatki majątkowe (§ 3 ust. 1 uchwały Nr 102) związane z inwestycjami JST.  Z uchwały nie wynikają dalsze wyjątki. Zgodnie z dodanym § 3b wsparcie ze środków, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 5, może być przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie zakupów inwestycyjnych lub inwestycji w ogólnodostępną infrastrukturę turystyczną oraz w infrastrukturę komunalną związaną z usługami turystycznymi.  Źródło MF


W przypadku wyciągów narciarskich poza prowadzeniem takiej działalności przedsiębiorcy prowadzą także restauracje, wypożyczalnie sprzętu, a nawet wieżę widokową, czy takiego przedsiębiorcę zwalniamy z całości deklarowanego podatku za pierwszy kwartał 2021 r., czy też musi on wyliczyć wartość podatku od wyciągu, gondoli itp., a za pozostałe przedmioty działalności nie jest zwolniony z podatku? Jak będzie Ministerstwo refundować będzie 80% zwolnień z podatku, czy od całej kwoty danego przedsiębiorcy, czy też od kwoty zwolnienia z podatku należnego od samego wyciągu z infrastrukturą towarzyszącą (stacje dolne, górne, trasy itp.).

Biorąc pod uwagę dodany uchwałą nr 6 RM z dnia 12 stycznia 2021 r. przepis § 2 ust. 3 pkt 2 wsparcie w wysokości 80% utraconych przez gminę dochodów odnosi się wyłącznie do działalności wymienionych w pkt a i b tego przepisu. Źródło MF

Czy podstawą do wyliczenia kwoty stanowiącej 40% wysokości wydatków poniesionych przez gminę na realizację inwestycji, można zaliczyć wydatki poniesione przez Gminę będące dofinansowaniem zadań powiatu (usuwanie osuwiska, dopłata dla mieszkańców do projektu realizowanego przez powiat polegającego na montażu instalacji solarnych i fotowoltaicznych) które ponoszone są z paragrafu 662?

Jeśli to był wydatek majątkowy na realizację inwestycji, to tak. Przepisy uchwały RM nie zawierają wyłączeń w odniesieniu do wydatków, o których mowa w pytaniu. Źródło MF

W jaki sposób należy ustalić kwotę dochodów utraconych?

Wysokość utraconych dochodów JST powinno określić na podstawie posiadanych informacji o przedmiotach i podmiotach opodatkowania, w szczególności na podstawie deklaracji podatkowych, wyjaśnień podatników oraz  ewidencji podatkowej nieruchomości. Źródło MF

Czy zadania mogą być realizowane prze jednostki organizacyjne gminy (np. Zakład Gospodarki Komunalnej który wykona sieć kanalizacyjną)?

Warunkiem prawidłowego wydatkowania środków z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych jest ich przeznaczenie na wydatki majątkowe (§ 3 ust. 1 uchwały nr 102) bez przesądzania czy realizowane one będą przez samą jednostkę samorządu terytorialnego, czy przez jej jednostkę organizacyjną. Źródło MF

Proszę o informację czy do wydatków inwestycyjnych zaliczamy wydatki na inwestycje i na zakupy inwestycyjne?

Tak. Należy mieć na uwadze, że zgodnie z art. 236 ust. 4 ustawy o finansach publicznych wydatki na inwestycje i zakupy inwestycyjne są wydatkami majątkowymi. Źródło MF

Kiedy najpóźniej powinna zostać podjęta uchwała Rady Miejskiej na podst. art. 15p ustawy z dnia 2 marca 2020r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 1842, z późn. zm.), aby możliwe było ubieganie się o wsparcie w ramach instrumentu II tj. § 2 ust.3 pkt 2 , przy założeniu, że zwolnienie obejmowało będzie cały pierwszy kwartał 2021r.?

Uchwała powinna zostać podjęta w terminie umożliwiającym złożenie wniosku o uzyskanie środków z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 i określenie wysokości utraconych dochodów.  Źródło MF

Zadanie jest podzielone na 3 części: poprzez budowę parkingów w miejscowościach X, Y oraz Z. Zatem zwracamy się z prośbą o stwierdzenie, czy takie jedno zadanie podzielone na częścii złożone jednym wnioskiem i o nazwie "Budowa parkingów na ternie Gminy" zostanie potraktowane jako jeden złożony przez gminę wniosek o przyznanie wsparcia/ jedno zadanie?

Informujemy, że zgodnie z przyjętą interpretacją, inwestycja realizowana w różnych lokalizacjach lub na którą składają się działania ujęte pod tą samą klasyfikacją wydatków i możliwe jest zastosowanie tych samych wskaźników do ich uzasadnienia, będzie traktowana jako pojedyncze zadanie inwestycyjne. Źródło KPRM

Uprzejmie prosimy o wyrażenie stanowiska w sprawie zakresu stosowania zwolnień z podatku od nieruchomości i „refundacji” utraconych przez gminę dochodów z tytułu wprowadzenia na podstawie art. 15p ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 1842, z późn. zm. 2 ) zwolnienia z podatku od nieruchomości -  w sytuacji gdy 
działalność gospodarcza podlegająca podmiotowo zwolnieniu zgodnie z uchwała podjętą na podstawie art. 15 p w/w ustawy prowadzona jest na gruntach nie będących własnością przedsiębiorcy, których nie jest on samoistnym posiadaczem, ani użytkownikiem wieczystym, ani też nie jest dzierżawcą grantów Skarbu Państwa czy jednostki samorządu terytorialnego – czyli nie jest on formalnie podatnikiem podatku od nieruchomości od tych gruntów, choć ewidentnie związane są one z prowadzeniem działalności gospodarczej objętej zwolnieniem podatkowym. 

Przykład: mąż prowadzi działalność gospodarczą objętą zwolnieniem podatkowym stosownie do art. 15p w/w ustawy na nieruchomości stanowiącej majątek odrębny żony, tzn. żona jest właścicielem nieruchomości. 

  1. Czy zwolnienie podatkowe przysługuje żonie jako właścicielowi nieruchomości (art. 3 prawo ustawy o podatkach i opłatach lokalnych) nie prowadzącej działalności gospodarczej? 

  2. Czy zwolnienie podatkowe przysługuje mężowi jako przedsiębiorcy prowadzącemu działalność na majątku żony? 

  3. Czy w tym przykładzie w ogóle nie przysługuje zwolnienie z art. 15p w/w ustawy podlegające refundacji ? 

W ocenie gminy, art. 15 p w/w ustawy oraz uchwała rady ministrów nr 6  o rekompensacie utraconych dochodów, mówi o „zwolnieniu gruntów związanych z działalnością gospodarczą”, bez względu na to czy stanowią one własność przedsiębiorcy, którego dotyczy pomoc związana z COVID-19.

Wyjaśnienie Ministerstwa Finansów:

Na podstawie art. 15p ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (zwaną dalej ustawą o COVID-19) rada gminy może wprowadzić, w drodze uchwały, za część roku 2020 oraz za wybrane miesiące pierwszego półrocza 2021 r., zwolnienia z podatku od nieruchomości: gruntów, budynków i budowli związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, wskazanym grupom przedsiębiorców, których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19.

Istotą wprowadzanej przez gminę preferencji w podatku od nieruchomości na podstawie ww. przepisu kompetencyjnego jest zwolnienie z podatku od nieruchomości: gruntów, budynków i budowli związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, wskazanych grup przedsiębiorców, których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19. Stosownie do art. 15p ustawy o COVID-19 zwolnieniem z podatku od nieruchomości można zatem objąć określone podmioty. 

Uchwałą nr 6 Rady Ministrów z dnia 12 stycznia 2021 r. zmieniającą uchwałę w sprawie wsparcia na realizację zadań inwestycyjnych przez jednostki samorządu terytorialnego wprowadzono wsparcie dla gmin górskich w związku z utraconymi przez nie dochodami z tytułu wprowadzenia na podstawie art. 15p ustawy o COVID-19 zwolnień z podatku od nieruchomości. Wsparcie to dotyczy utraconych przez gminę dochodów z tytułu zwolnień z podatku od nieruchomości: gruntów, budynków i budowli związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej w zakresie usług hotelarskich i usług ujętych w Polskiej Klasyfikacji Działalności w podklasie 49.39.Z (działalność kolejek linowych naziemnych, kolejek linowych, wyciągów orczykowych i wyciągów narciarskich, pod warunkiem że nie są częścią miejskiego lub podmiejskiego systemu komunikacji).

Odnosząc się do problemu poruszonego w zapytaniu należy zauważyć, że zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych, podatnikami podatku od nieruchomości są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, które posiadają określony w ust. 1 - 5 ww. artykułu tytuł prawny do korzystania z nieruchomości albo obiektów budowlanych lub nawet nie posiadają tytułu prawnego. Tytułem, z którym ww. ustawa wiąże obowiązek podatkowy w podatku od nieruchomości jest, co do zasady, prawo własności.

Posiadacze nieruchomości, niebędących własnością Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, nie są podatnikami podatku od nieruchomości. W rezultacie nie można ich objąć zwolnieniem uchwalonym na podstawie art. 15 p ustawy o COVID-19. W konsekwencji opisana w zapytaniu sytuacja nie może mieć również wpływu na wsparcie gmin, o którym mowa powyżej.

Uwaga: W związku z wejściem w życie z dniem 28 stycznia 2021 roku, Uchwały nr 13 Rady Ministrów z dnia 25 stycznia 2021 r. zmieniającej uchwałę w sprawie wsparcia na realizację zadań inwestycyjnych przez jednostki samorządu terytorialnego, pragniemy poinformować, iż zmianie uległ wzór Wniosku nr 8.  

Uwaga: Wnioski należy składać do 12 lutego 2021 roku.

Należy jednocześnie mieć na uwadze, że w przypadkach nieobjętych wprost Uchwałą mają zastosowanie przepisy ogólne, w tym przypadku przepisy ustawy o finansach publicznych i jej akty wykonawcze, które określają  zasady funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych w zakresie gospodarki finansowej, w tym jednostek samorządu terytorialnego . 
 „Reguła równoważenia ubytków”, dotyczy poluzowania w 2021 r. reguł określonych w ustawie o finansach publicznych w zakresie równoważenia budżetów JST w części bieżącej (art. 242) oraz w zakresie spłaty zadłużenia (art. 243). Przepisy w tym zakresie zostały ujęte w  tzw. ustawie okołobudżetowej na 2021 r.  tj.  ustawie z dnia 19 listopada 2020 r.  o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2021 (Dz. U. z dnia  29 grudnia 2020 r. Poz. 2400).  

Zgodnie zaś  z art. 13 pkt 11 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych  do zadań izb należy udzielanie wyjaśnień na wystąpienia jednostek samorządu terytorialnego w sprawach dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych.

Przedstawiając powyższe odpowiedzi jednocześnie informujemy, że nie można rozpatrywać ich w kategorii wiążącej interpretacji przepisów prawa, a jedynie jako informacji o obowiązujących regulacjach.

 

Materiały

Załącznik nr 8 - Wniosek gmin turystycznych górskich ujednolicony
Załącznik​_nr​_8​_-​_​_Wniosek​_gmin​_turystycznych​_górskich​_ujednolicony.docx 0.02MB
{"register":{"columns":[]}}