W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zielone światło dla Pierwszego Pakietu Deregulacyjnego

11.03.2025

Szybsze i uproszczone procedury, mniej obciążeń kontrolno-administracyjnych, więcej elektronizacji – to rozwiązania, które mają ułatwić prowadzenie biznesu w Polsce. Pierwszy Pakiet Deregulacyjny, opracowany przez MRiT, został dziś przyjęty przez Radę Ministrów.

Pierwszy Pakiet Deregulacyjny

Pierwszy pakiet to istotny krok w wieloaspektowym procesie deregulacyjnym, nad którym pracujemy w gronie ekspertów, administracji i przedsiębiorców. Wspólnie zdefiniowaliśmy bariery, które ograniczają działalność firm i opracowaliśmy rozwiązania, które ułatwią prowadzenie działalności gospodarczej. Nowe rozwiązania to odpowiedź na potrzeby nowoczesnego biznesu, uwzględniające niezbędne standardy i kształtujące adekwatne do potrzeb prawo gospodarcze. Przepisy muszą być proste, jednoznaczne i skuteczne. Nowe rozwiązania usprawnią procesy gospodarcze, umocnią pozycję polskich firm i wpłyną na ich konkurencyjność

 – podkreśla minister Krzysztof Paszyk.

Pierwszy Pakiet Deregulacyjny to ponad 40 zmian dotyczących różnych obszarów działalności gospodarczej, na różnych etapach jej prowadzenia. Projektowane przepisy obejmują m.in. nowe zasady kontroli firm, usprawnienia w dialogu administracji z przedsiębiorcami, przejrzyste zasady tworzenia prawa gospodarczego.

Nowe reguły kontroli w przedsiębiorstwach

Kontrole w przedsiębiorstwach będą prowadzone, ale na nowych zasadach, tak aby nie paraliżować działalności gospodarczej firm. Proponowane zmiany obejmą:

  • skrócenie maksymalnego czasu kontroli u mikroprzedsiębiorców z 12 do 6 dni
  • wprowadzenie obowiązku doręczenia przedsiębiorcy, przed wszczęciem kontroli, wstępnej listy informacji i dokumentów
  • dostosowanie częstotliwości planowych kontroli do zidentyfikowanego stopnia ryzyka związanego z wykonywaną przez przedsiębiorcę działalnością (w przypadku niskiego ryzyka kontrola będzie przeprowadzana nie częściej niż raz na 5 lat, średniego – raz na 3 lata, a wysokiego – tak często, jak jest to wymagane dla zapewnienia przestrzegania przepisów)
  • dopuszczenie możliwości wniesienia sprzeciwu wobec czynności kontrolnych

Prostsze postępowania administracyjne

Chcemy przyśpieszyć i uprościć postępowania administracyjne. Wprowadzimy rozwiązania usprawniające ich przebieg:

  • wprowadzenie decyzji hybrydowej (decyzja zostaje wydana w formie papierowej, a załączniki w formie elektronicznej)
  • zwiększenie wykorzystania tzw. „wezwań miękkich”, czyli możliwość wystąpienia do przedsiębiorcy bez wszczynania postępowania
  • odejście od zasady dwuinstancyjności na rzecz jednoinstancyjności w kilku kolejnych postępowaniach administracyjnych
  • wprowadzenie dodatkowych zachęt inicjujących prowadzenie mediacji w sprawach administracyjnych
  • możliwość umarzania należności z tytułu kar administracyjnych i zaległych kar administracyjnych z urzędu
  • elektronizacja postępowań przed Krajową Izbą Odwoławczą
  • doprecyzowanie zasad liczenia karencji odnoszącej się do możliwości ponownego skorzystania z tzw. Małego ZUS Plus
  • brak konieczności przedkładania w urzędzie dokumentu prokury lub pełnomocnictwa, jeżeli umocowanie można wykazać w oparciu o dostępne publicznie rejestry (KRS, CEIDG)

Przyjazne prawo gospodarcze

Przepisy deregulacyjne odnoszą się również do reguł kształtowania prawa gospodarczego. Ma być ono skuteczne, adekwatne i przyszłościowe. Proponujemy:

  • odpowiednie vacatio legis projektów ustaw nakładających obowiązki na przedsiębiorców (6 miesięcy)
  • zasadę równoważenia obowiązków administracyjnych (tzw. „one in, one out”), każdy nowy obowiązek dla firm będzie wiązał się z koniecznością likwidacji innego obciążenia w tym samym lub zbliżonym obszarze
  • obowiązkową ocenę skutków regulacji ex post po 2 latach od wejścia w życie aktu prawnego, w przypadku braku możliwości przeprowadzenia konsultacji publicznych
  • obowiązek cyklicznego opracowywania rządowego Programu regulacyjnego

Usprawnienia dotyczą również innych aspektów prowadzenia działalności gospodarczej, jak chociażby możliwości zawierania umowy leasingu w formie dokumentowej. Dziś zawarcie takiej umowy jest możliwe tylko w formy pisemnej, pod rygorem jej nieważności. 

Planowana jest również zmiana definicji rzemiosła i rzemieślnika. Do rzemiosła zostaną włączone usługi świadczone przez protetyka słuchu i optyka okularowego. Rzemieślnicy dostaną szeroki wybór prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności – nowa definicja rzemieślnika obejmie m.in. wszystkie spółki kapitałowe.

Pierwszy Pakiet Deregulacyjny nie kończy prac MRiT i funkcjonującego przy nim Zespołu ds. Deregulacji i Dialogu Gospodarczego. Trwają prace nad kolejnymi rozwiązaniami z myślą o właściwie stanowionym prawie gospodarczym i ograniczaniu barier dla środowiska przedsiębiorców w Polsce.