W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Laos

09.09.2022

Informacje ogólne

Położenie geograficzne, ludność, obszar, stolica, język urzędowy

Położenie geograficzne: Laotańska Republika Ludowo-Demokratyczna (Sathalanalat Paxathipatai Paxaxôn Lao), państwo w Azji Południowo-Wschodniej, położone w centrum Półwyspu Indochińskiego, pomiędzy 14º i 23º SGP oraz 100º i 108º DGW. Graniczy z Mjanmą (235 km) i Chinami (423 km), Wietnamem (2130 km), Kambodżą (541 km)

i Tajlandią (1754 km). Jako jedyne państwo Azji Płd.-Wsch. nie posiada dostępu do morza.

Ludność: ok. 6,7 mln mieszkańców.

Obszar: 236,8 tys. km²

Stolica: Vientiane

Język urzędowy: laotański

Warunki klimatyczne

Laos to kraj o klimacie tropikalnym monsunowym, z porą deszczową – od maja do października, porą chłodną suchą - od listopada do lutego, oraz gorącą suchą – od marca do kwietnia.

Główne bogactwa naturalne

Ziemia uprawna, zasoby leśne, bogactwa mineralne, ukształtowanie terenu i rzeki umożliwiające budowę elektrowni wodnych. Główne uprawy to: maniok, kukurydza, ziemniaki i kawa. Eksploatowane są zasoby leśne (drewno). Z zasobów mineralnych występują: cyna, miedź, gips, złoto, kamienie szlachetne.

System walutowy, kurs i wymiana

Walutą Laosu jest kip (LAK). W obiegu są banknoty o nominałach: 50000, 20000, 10000, 2000, 1000, 500 kip, 100, 50, 20, 10, 5, 1 kip. Wymiany walut zagranicznych można dokonać oficjalnie na lotniskach międzynarodowych, w bankach oraz w hotelach. Średni kurs sprzedaży na 10 marca 2020 r. wynosił: 1 USD = 8893 Kip (LAK); 1 EUR = 10126 Kip (LAK).

Religia

Przeważającą religią w Laosie jest buddyzm (ok.67%), następnie religie etniczne (31,5%) i chrześcijaństwo (1,5%).

Wykaz dni świątecznych i wolnych od pracy

  • 1 stycznia – Nowy Rok
  • 20 stycznia – Dzień Wojska
  • 8 marca –  Międzynarodowy Dzień Kobiet
  • 14-16 kwietnia – Laotański Nowy Rok (Pi Mai)
  • 1 maja – Święto Pracy
  • 5 lipca - Boun Khao Phansa, (początek postu buddyjskiego)
  • 20 lipca – Dzień Związku Kobiet Laotańskich
  • 1 października – Bouk Ok Pansa (koniec postu buddyjskiego)
  • 3 października – festiwal wyścigów łodzi na Mekongu
  • 31 października – That Luang Festival (festiwal pełni księżyca)
  • 2 Grudnia – Święto Narodowe, dzień proklamacji Laotańskiej Republiki Ludowo-Demokratycznej

Infrastruktura transportowa

Podstawowymi formami transportu w Laosie są transport drogowy i wodny. Łączna długość dróg wynosi ok. 43,6 tys. km, z czego ok. 6,5 tys. km stanowią drogi z nawierzchnią utwardzoną. Łączna długość dróg wodnych (głównie Mekong i jego dopływy) wynosi ok. 4,6 tys. km.

Obowiązek wizowy

Obywatele polscy objęci są obowiązkiem wizowym. Aktualne, szczegółowe informacje dot. wjazdu i pobytu znajdują się na stronie MSZ oraz Ambasady RP w Bangkoku:  https://www.gov.pl/web/tajlandia/laos-idp

System administracyjny

Ustrój polityczny

Konstytucja Laosu określa ustrój tego kraju jako demokrację ludową, przy czym system jest monopartyjny, z Laotańską Partią Ludowo-Rewolucyjną (Lao PRP) jako partią rządzącą. Laotańska Republika Ludowo-Demokratyczna (Lao PDR) proklamowana została 02.12.1975 r.

Władza ustawodawcza

Władza ustawodawcza w Laosie należy, zgodnie z Konstytucją z 1991 r. do jednoizbowego parlamentu – Zgromadzenia Narodowego (National Assembly), w którym zasiada 149 posłów. Wybierani są oni na 5 lat w drodze wyborów powszechnych, z listy kandydatów przedstawionych przez Laotańską Partię Ludowo-Rewolucyjną. Ostatnie wybory odbyły się 20 marca 2016 r. W ich wyniku 144 miejsca w Zgromadzeniu zostały obsadzone przez posłów z LPRP, a 5 mandatów przypadło posłom niezależnym.

Władza wykonawcza

Głową państwa jest prezydent wybierany przez Zgromadzenie Narodowe na 5 lat. Od 20.04.2016 r. urząd ten sprawuje Bounnhang Vorachith. Pracą rządu kieruje premier nominowany przez prezydenta i zatwierdzany przez Zgromadzenie Narodowe (kadencja także 5-letnia); od kwietnia 2016 r. pełni tę funkcję Thongloun Sisoulith.

Struktura administracji gospodarczej

W skład administracji gospodarczej Laosu wchodzi kilka resortów i instytucji centralnych kierujących i nadzorujących poszczególne obszary życia gospodarczego kraju. Jednymi z najważniejszych są: Ministerstwo Finansów (MF), Ministerstwo Przemysłu i Handlu (Ministry of Industry and Commerce – MCI), Ministerstwo Planowania i Inwestycji (Ministry of Planning and Investment - MPI), Ministerstwo Energetyki i Górnictwa (Ministry of Energy and Mines – MEM), które opracowują i koordynują strategię rozwoju gospodarczego i działań gospodarczych państwa. Ministerstwo Przemysłu i Handlu odpowiedzialne jest, m.in. za działalność legislacyjną i promocyjną w zakresie produkcji przemysłowej i organizacji sektora handlowego. Zadaniem Departamentu Promocji Importu i Eksportu MCI jest wspieranie przedsiębiorców laotańskich i zagranicznych w ich działaniach eksportowo-importowych. Departament Promocji Inwestycji (Investment Promotion Department) w Ministerstwie Planowania i Inwestycji nadzoruje administracyjnie proces inwestowania (od aplikowania po uzyskanie zatwierdzenia inwestycji). W MPI obowiązuje tzw. system „jednego okienka”. Departament Promocji Inwestycji służy także jako centrum informacyjne dla potencjalnych inwestorów. Rolę banku centralnego pełni Bank of Lao PDR. Od stycznia 2011 roku rozpoczęła działalność giełda w Vientiane (Lao Securities Exchange – LSX), pierwsza tego typu instytucja finansowa w Laosie. Obecnie (marzec 2020 r.) notowane jest na niej 5 firm.

Sądownictwo gospodarcze

Zgodnie z praktyką laotańską, trzy instytucje powołane są do tego, aby rozstrzygać spory w ramach kontraktów biznesowych. Są to: wiejskie jednostki mediacyjne (village mediation units), sądy oraz Biuro ds. rozstrzygania sporów natury gospodarczej (Office of Economic Dispute Resolution – OEDR).

Sądy laotańskie składają się de facto z pięciu szczebli: sądy regionalne (powstały w wyniku łączenia sądów powiatowych – district courts), sądy prowincjonalne, sąd odwoławczy, sąd najwyższy, oraz sąd wojskowy. Zgromadzenie Narodowe ma uprawnienia, aby oddalić orzeczenie sądu najwyższego.

Kwestiami mediacji i arbitrażu zajmuje się często OEDR. OEDR składa się z centrali, która podlega Ministerstwu Sprawiedliwości, a poziomem odpowiada departamentowi ministerstwa. Na szczeblu lokalnym (prowincji) działają jednostki prowincjonalne nazywane biurami – „Offices of Economic Dispute Resolution”. Nadzór nad nimi sprawują Ministerstwo Sprawiedliwości oraz delegatury Ministerstwa Sprawiedliwości (Justice Offices) – w prowincjach, miastach i strefach specjalnych. Aby OEDR podjął się mediacji i arbitrażu, strony muszą wyrazić na to zgodę. Szczegóły proceduralne określone są w Law on The Resolution of Economic Disputes.

Laos jest stroną konwencji o uznawaniu i wykonywaniu zagranicznych orzeczeń arbitrażowych z 1958 r. (od 1998 r.). Decyzje międzynarodowego arbitrażu muszą zostać zatwierdzone/certyfikowane przez sąd w Laosie, aby mogły być wykonane. Następuje to  pod pewnymi warunkami, określonymi w ustawie o rozstrzyganiu sporów gospodarczych. Podobnie mają się decyzje zagranicznych sądów. Ich wykonanie w Laosie reguluje Law on Civil Procedure.

Egzekucję prawa reguluje Law on Judgement Enforcement, a wykonaniem wyroków sądowych zajmuje się specjalna struktura – z szerokimi uprawnieniami – podległa Ministerstwu Sprawiedliwości. W procesie uczestniczy prokurator i policja. 

Gospodarka

Ogólna charakterystyka sytuacji gospodarczej

Laos jest przykładem wschodnioazjatyckiego modelu rozwoju, co oznacza funkcjonowanie gospodarki rynkowej z silnym – często nieformalnym – interwencjonizmem państwowym. Model gospodarki centralnie planowanej (wprowadzany od 1975 r.) został zarzucony już w drugiej połowie lat 80-tych XX w. – wraz z rozpoczęciem wprowadzania Nowego Mechanizmu Ekonomicznego (New Economic Mechanism – 1986 r.). Od tego czasu Laos przechodzi gospodarczą transformację systemową oraz notuje wysoką dynamikę rozwojową, średnio ponad 6,5% rocznie. W 2018 r. wzrost PKB wyniósł 6,3%, zaś według szacunków za rok 2019 - 6,4%. Laos zawdzięcza rozwój społeczno-gospodarczy w dużym stopniu inwestycjom w sektor górniczy oraz energetyczny (energetyka wodna). W ostatnich latach zdecydowanie wzrósł napływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych (BIZ), który wyniósł (mln USD): 2015 r. - 1,119;  2016 r. – 997; 2017 r. - 1,599; 2018 r. - 1,320. Głównymi partnerami w handlu pozostają: ChRL, Tajlandia, Wietnam, Japonia, Indie,i Unia Europejska.

W wyniku transformacji i dynamicznego rozwoju sukcesywnie wzrasta PKB na głowę mieszkańca. W 1995 r. wynosiło mniej niż 200 USD. Według prognoz Banku Światowego w 2019 r. było to już 2670 USD. Niemniej jednak, gospodarka pozostaje mało konkurencyjna, z uwagi na wciąż niski poziom rozwoju, ograniczone zasoby kapitału ludzkiego i niską dywersyfikację produkcji i handlu. W 2019 r. w raporcie Global Competitiveness Report Laos zajął 113. miejsce (na 141 państw). Oznacza to najniższą pozycję spośród członków Stowarzyszenia Narodów Azji Południowo-Wschodniej (ASEAN). W okresie transformacji gospodarczej, Laos miał chroniczne problemy z inflacją. W okresie 1995-2013, jedynie dwukrotnie zeszła ona poniżej 4,5%, w 2009 r. i 2012 r. Od 2015 r. utrzymuje się ona na poziomie poniżej 2%. Dług publiczny w relacji do PKB nieustannie rośnie, w 2018 r. osiągnął poziom 57,2% PKB.

Laos należy do krajów najsłabiej rozwiniętych (LDC), w rankingu UNDP Human Development Index znalazł się na 139 miejscu (wśród 188 państw) ze wskaźnikiem rozwoju społecznego na poziomie 0,601 (2018 r.). Z punktu widzenia rozwoju gospodarki istotną kwestią pozostaje przyciąganie inwestycji zagranicznych. W tym celu powstało 11 specjalnych stref ekonomicznych. Pięcioletnie cele rozwojowe są zawierane w kolejnych Narodowych Planach Rozwoju Społeczno-Gospodarczego (NSEDP). Jednym z głównych założeń ósmego NSEDP (2016-2020) jest utrzymanie dynamicznego wzrostu i radykalne ograniczenie zjawiska ubóstwa. Ósmy NSEDP kładzie akcent na zrównoważony rozwój poprzez odpowiednie gospodarowanie zasobami naturalnymi, ochronę środowiska naturalnego i rozwój edukacji.

W lutym 2013 r. Laos stał się 158. członkiem Światowej Organizacji Handlu (WTO), jako ostatnie państwo ASEAN. W kontekście gospodarczym, Laos zyskał łatwiejszy dostęp dla swoich produktów do rynków państw członkowskich WTO, a należąc do grupy LDC, wciąż może stosować pewne ograniczenia w dostępie do własnego rynku. Członkostwo w WTO uwiarygodniło Laos jako miejsce inwestycji zagranicznych i stworzyło mechanizm polityczny dla rządu, aby bronić interesów gospodarczych na dodatkowym forum międzynarodowym. 

W 2020 r. nie należy oczekiwać znaczących zmian w trendach gospodarczych charakteryzujących Laos. Bank Światowy prognozuje, iż wzrost w 2020 r. wyniesie ok. 6,5%.  

Główne sektory gospodarki

Rozwój społeczno-gospodarczy doprowadził na przestrzeni ostatnich 25 lat do znaczących zmian w strukturze PKB Laosu. O ile jeszcze w 1995 r. ponad 55% PKB generowało rolnictwo, o tyle w 2018 r. ten udział spadł ponad dwukrotnie, do 23,1%. W międzyczasie rósł udział przemysłu i usług. W 1995 r. usługi wytwarzały 26% PKB, podczas gdy w 2018 r.  43,5%. W 2018 r. udział przemysłu w PKB wyniósł 33,4%. W ostatniej dekadzie sektor górniczy i energetyczny (hydroenergetyczny) był odpowiedzialny za ponad 70% wartości zagranicznych inwestycji kapitałowych. Sam sektor energetyczny przyciągnął ponad 50% inwestycji zagranicznych.

Obecnie największy udział w PKB odnotowują usługi. Rząd w swojej strategii stawia przede wszystkim na rozwój turystyki i handlu. Szacuje się, iż w 2018 r. liczba turystów odwiedzających Laos osiągnęła 4,2 mln osób, które zostawiły w kraju 810 mln USD. W handlu międzynarodowym dominują towary sektora górniczego i energetycznego oraz produkty spożywcze.

Rolnictwo zatrudnia ponad 61% siły roboczej i zdecydowaną większość mieszkańców terenów niezurbanizowanych. Obecna polityka rządu – próba przyspieszenia rozwoju terenów wiejskich częściowo poprzez inwestycje w sektor przetwórstwa rolno-spożywczego – może wesprzeć stopniową, międzysektorową migrację pracowników.

Tabela najważniejszych wskaźników makroekonomicznych

Wyszczególnienie

2019

2018

PKB

19,1

18,1

PKB na jednego mieszkańca

2670

2566

Tempo wzrostu PKB w procentach

6,4

6,3

Relacja deficytu/nadwyżki finansów publicznych do PKB w procentach

b/d

4,4

Relacja całkowitego długu publicznego do PKB w procentach

58,0

57,2

Stopa inflacji (indeks cen konsumpcyjnych CPI) w procentach

3,1

2,0

Stopa bezrobocia w procentach

0,7

1,5

Wartość obrotów handlu zagranicznego (w Euro lub USD)

b/d

b/d

Wartość eksportu (w Euro lub USD)

b/d

b/d

Wartość importu (w Euro lub USD)

b/d

b/d

Relacja deficytu/nadwyżki na rachunku obrotów bieżących bilansu płatniczego do PKB w procentach

‐12,1

‐12,0

Wartość zagranicznych inwestycji bezpośrednich w kraju urzędowania (w Euro lub USD)

b/d

1320

Wartość zagranicznych inwestycji bezpośrednich kraju urzędowania za granicą (w Euro lub USD)

b/d

b/d

Handel zagraniczny

Władze laotańskie nie opublikowały dotychczas aktualnych danych dotyczących wymiany handlowej za ostatnie lata, co utrudnia analizę aktualnej wymiany handlowej państwa. W 2016 r. eksport osiągnął wartość 3,1 mld USD, zaś import 4,1 mld USD. 80% laotańskiego eksportu trafiło na rynki Tajlandii, Chin i Wietnamu. Najważniejszym towarem eksportowym była miedź i jej koncentraty. Wśród towarów importowanych najwyższą pozycję zajmowały paliwa oraz pojazdy mechaniczne.

Inwestycje zagraniczne

Uwagę zagranicznych inwestorów w Laosie przykuwa przede wszystkim sektor wydobywczy (m.in. cyna, miedź, złoto) i hydroenergetyki.

Uczestnictwo w wielostronnych organizacjach i porozumieniach o charakterze gospodarczym

Stowarzyszenie Narodów Azji Południowo-Wschodniej (ASEAN),

Wspólnota Gospodarcza ASEAN (AEC),

Międzynarodowy Bank Odbudowy i Rozwoju (IBRD) - Bank Światowy,

Międzynarodowy Fundusz Walutowy (IMF),

Azjatycki Banku Rozwoju (ADB),

Światowa Organizacja Handlu (WTO)

Światowa Organizacja Własności Intelektualnej (WIPO),

Międzyregionalny Dialog Azja-Europa (ASEM),

Międzynarodowa Korporacja Finansowa (IFC),

Porozumienie o Współpracy Subregionu Wielkiego Mekongu (Greater Mekong Subregion - GMS)

The Ayeyawada – Chao Phraya – Mekong Economic Cooperation Strategy (ACMECS)

 

Stosunki gospodarcze z Unią Europejską

Unia Europejska jest jednym z głównych partnerów gospodarczych Laosu. W handlu plasuje się na czwartej pozycji za Chinami, Tajlandią i Wietnamem. Według danych Komisji Europejskiej, w 2018 r. wymiana handlowa UE-Laos wyniosła 408 mln EUR.  UE zaimportowała towary o wartości 237 mln EUR, głównie tekstylia i żywność, wyeksportowała natomiast towary o wartości 171 mln EUR, przede wszystkim maszyny. UE zanotowała deficyt w handlu dwustronnym w wysokości 66 mln EUR. Z uwagi na niewielki wolumen handlu dane dot. wymiany z konkretnymi państwami UE ulegają dużym wahaniom. Wśród państw UE głównymi importerami są Wielka Brytania, Niemcy i Holandia, a głównymi eksporterami – Niemcy i Francja.

W 2018 r. struktura asortymentowa eksportu Laosu do UE wg klasyfikacji SITC była następująca: różne wyroby przemysłowe (72,8%), maszyny i sprzęt transportowy (11,4%), żywność i zwierzęta żywe (10,6%). Głównymi towarami eksportowanymi przez UE były: maszyny i sprzęt transportowy (53,3%) oraz wyroby przemysłowe klasyfikowane wg materiału (21,9%). Dwie grupy towarów odpowiadają za prawie 85% unijnego importu, i dwie grupy za ponad 75% unijnego eksportu.

W Wientian działa Europejska Izba Handlowa i Przemysłowa (ECCIL), zrzeszająca unijne podmioty gospodarcze działające w Laosie i wspierające te, które chcą wejść na rynek. Obecnie obserwuje się trend zwiększania zainteresowania Laosem przez małe i średnie przedsiębiorstwa unijne.  Więcej tutaj.

Unia Europejska oraz poszczególne kraje członkowskie realizują szereg projektów pomocowych z udziałem funduszy UE i krajowych. Unijne programy pomocowe koncentrują się na redukcji obszaru ubóstwa, wspierają rozwój szkolnictwa, rozwój sektora biznesowego ze szczególnym uwzględnieniem małych i średnich przedsiębiorstw, reformy instytucji gospodarczych i zarządzania państwem (governance), rozwój terenów wiejskich i sektora rolno-spożywczego, gospodarkę wodną i rozwój energetyki, tworzenie polityki spójności i zatrudnienia. Więcej informacji na stronie.

Dwustronna współpraca gospodarcza

Gospodarcze umowy dwustronne

  • Umowa między Rządem PRL a Rządem Laotańskiej Republiki Ludowo-Demokratycznej o współpracy w zakresie nauki i techniki z dn. 04.10.1976 r. (data wejścia w życie: 28.03.1977)
  • Umowa między Rządem PRL a Rządem Laotańskiej Republiki Ludowo-Demokratycznej o cywilnej komunikacji lotniczej z dn. 04.10.1976 r. (data wejścia w życie: 1977-03-28).

Dwustronna wymiana handlowa

 

2018

2019

2020

2021*

Eksport [mln USD]

2,89

2,79

6,7

2,58

Import [mln USD]

2,21

16,28

18,8

10

Ogółem [mln USD]

5,1

19,07

25,5

12,58

*Wstępne dane za okres styczeń-październik 2021 r. Dane z Bazy handlu Zagranicznego GUS.

Na przestrzeni ostatnich lat poziom dwustronnej wymiany handlowej podlegał istotnym fluktuacjom, a jego wolumen pozostaje niewielki. Wartość obrotów w 2020 r. wyniosła 25,5 mln USD, zaś w pierwszych dziesięciu miesiącach 2021 r. ok. 12,6 mln USD. W okresie styczeń-październik 2021 r. polski eksport do LS zdominowały tworzywa sztuczne i artykuły z nich (gł. artykuły z kauczuku). W imporcie do głównych kategorii należą obuwie, nakrycia głowy (4 mln USD), ciągniki (3,4 mln USD), materiały i artykuły włókiennicze (2,6 mln USD). W pierwszych dziesięciu miesiącach 2021 r. Polska odnotowała w wymianie z LS ujemny bilans handlowy w wysokości -7,42 mln USD.

Z uwagi na niską wartość obrotów dwustronnych, zauważalny jest duży wpływ na ich wielkość pojedynczych kontraktów czy też transakcji, powodujący wahania w wielkości wolumenu. Niemniej jednak handel dwustronny wykazuje dość stabilne trendy sektorowe, szczególnie w zakresie importu artykułów włókienniczych i obuwniczych. Przyczynami niskiego poziomu handlu z LS są znaczna odległość, duże koszty związane z nawiązaniem kontaktów i prowadzeniem działalności marketingowej, a także niski poziom siły nabywczej laotańskiego społeczeństwa, eliminujący całe grupy towarów konsumpcyjnych z polskiej oferty eksportowej. Towary laotańskie mają praktycznie bezcłowy dostęp do rynku polskiego jako pochodzące z kraju zaliczanego do grupy krajów najsłabiej rozwiniętych (LDC), w ramach unijnego systemu preferencji handlowych „Everything But Arms” (EBA). 

W 2010 r. Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych podjęła decyzję o rozszerzeniu listy krajów objętych ochroną ubezpieczeniową KUKE S.A. o Laos.

Wzajemne inwestycje

Według dostępnych danych NBP, nie odnotowano w ostatnich latach polskich inwestycji bezpośrednich (BIZ) w Laosie, ani laotańskich w Polsce.

 

Dostęp do rynku

Dostęp do rynku dla polskich towarów i usług

Brak polskich inwestycji w Laosie oraz niski poziom wymiany towarowej powodują, że szereg kwestii, istotnych dla innych krajów o większym zaangażowaniu na tym rynku, związanych z dostępem do rynku – nie jest sygnalizowana placówce przez polskie podmioty gospodarcze.

Jednym z najistotniejszych od strony praktycznej, z punktu widzenia polskiego przedsiębiorcy, elementów oceny dostępu do rynku – są taryfy celne i prawo celne.

W celu usprawnienia handlu międzynarodowego i łatwiejszego dostępu do informacji w zakresie procedur i regulacji dla pomiotów zagranicznych, Departament Importu i Eksportu Ministerstwa Przemysłu i Handlu Laosu stworzył specjalny portal internetowy Lao PDR Trade Portal. Znajdują się na nim m.in. informacje dot. procedur importowych oraz informacje dot. rejestracji firmy importującej, listy towarów zakazanych, listy towarów, na które jest wymagana odpowiednia licencja importowa, wymogów sanitarnych i fitosanitarnych, wymogów technicznych, etc.    

Laos zajmuje niskie pozycje w poszczególnych kategoriach rankingu Banku Światowego dot. warunków prowadzenia działalności gospodarczej – „Doing Business”. W klasyfikacji generalnej „Doing Business 2020” Laos znalazł się na 154. miejscu na 190 uwzględnionych gospodarek świata.

Dostęp do rynku pracy

Zatrudnienie obcokrajowca w Laosie może mieć miejsce jedynie na podstawie uzyskanego pozwolenia. Pozwolenie takie może być wydane w przypadku, gdy nie ma możliwości zatrudnienia na danym stanowisku pracownika miejscowego. Firmy z kapitałem zagranicznym są zobligowane do tego, aby obcokrajowcy nie stanowili więcej niż 10% personelu niewykwalifikowanego oraz 20% personelu wykwalifikowanego. Pozwolenie dla przedsiębiorstwa na zatrudnienie obcokrajowców limituje ilość takich pracowników i czas trwania zatrudnienia. Pracodawca ma obowiązek szkolić i podnosić kwalifikacje personelu miejscowego.

Pozwolenie na pracę dla obcokrajowca musi być uzyskane przed jego przyjazdem do Laosu. Z powyższych zasad zwolnieni są pracownicy zatrudniani w ramach realizacji projektów pomocy zagranicznej i międzynarodowej. Obcokrajowcy przyjeżdzający do Laosu w celu podjęcia pracy muszą posiadać wizę biznesową (są jej trzy rodzaje). Wiza wydawana jest na podstawie gwarancji przedstawianych przez pracodawcę. Po przyjeździe obcokrajowiec z reguły jest zobowiązany do uzyskania miejscowego dokumentu tożsamości i prawa jazdy, jeżeli planuje pobyt dłuższy niż 12 miesięcy. Obcokrajowcy nie mogą wykonywać zawodów zastrzeżonych dla obywateli Laosu.

Nabywanie i wynajem nieruchomości

Podstawową formą prawną używania ziemi przez obywatela innego kraju w Laosie, firmy zagraniczne, firmy z kapitałem zagranicznym oraz joint venture jest dzierżawa. Dzierżawić grunty można od obywateli Laosu jak i od państwa (w ramach koncesji). Wyjątkiem jest inwestycja przekraczająca 500 tys. USD. W takim przypadku inwestor ma prawo zakupić ziemię od rządu. Zgodę na to muszą także udzielić władze lokalne.

Prawo Laosu przewiduje następujące przypadki dzierżawy przez obcokrajowca:

  • dzierżawa od obywatela Laosu (okres trwania maksymalnie 30 lat) (obywatel Laosu musi wcześniej przejść procedurę uzyskania tytułu własności, który gwarantuje prawo permanentnego dysponowania ziemią);
  • dzierżawa od państwa (okres trwania maksymalnie 50 lat);
  • dzierżawa w specjalnej strefie ekonomicznej (maksymalnie 75 lat);
  • dzierżawa dla ambasad i organizacji międzynarodowych (maksymalnie 99 lat).

Wydzierżawiony grunt może być – po uzyskaniu odpowiednich zgód od państwa –  używany jako aktyw w transakcjach biznesowych do momentu wygaśnięcia dzierżawy. Instalacje wybudowane przez inwestora są własnością inwestora i są prawnie chronione przed nacjonalizacją (w ramach prawa inwestycyjnego). Inwestorzy otrzymujący koncesję od państwa mają obowiązek ściśle przestrzegać zapisów dot. celów dzierżawy oraz często wypełniać dodatkowe zobowiązania, np. w zakresie ochrony środowiska. Wszelkie transakcje dot. ziemi są rejestrowane w Land Management Authority – LMA.

Wynajem nieruchomości przez obcokrajowca jest dozwolony i odbywa się na zasadach komercyjnych.

System zamówień publicznych

Podstawą udzielania zamówień publicznych w Laosie jest dekret premiera „Decree of the Prime Minister on Government Procurement of Goods, Construction, Maintenance and Services” z 9 stycznia 2004 r. (the “Procurement Decree”) wraz z rozporządzeniem wykonawczym (Implementing Rules and Regulations, Ministry of Finance No. 0063/MOF z 12 marca 2004 r. - IRR). Ustanowione zostało także Biuro Zamówień Publicznych, którego zadaniem jest nadzór nad procedurami zamówień publicznych realizowanych przez administrację państwową. W przypadku zamówień realizowanych z funduszy pomocowych, stosowane są regulacje i procedury udzielenia zamówienia publicznego, określone przez donora, szczególnie w przypadku organizacji międzynarodowych takich, jak: Bank Światowy i Azjatycki Bank Rozwoju (ADB). Organizacje te monitorują ściśle przebieg przetargów dot. zamówień publicznych realizowanych z użyciem ich finansowania, aby zapobiec zdarzającym się przypadkom nieprawidłowości, przejawiających się m.in. faworyzowaniem przedsiębiorstw państwowych.

Różnice kulturowe w kontaktach biznesowych

Rynek Laosu posiada cechy typowe dla rynków wschodnioazjatyckich, gdzie duże znaczenie dla powodzenia w biznesie ma utrzymywanie dobrych relacji z administracją, partnerami i kontrahentami.

Przydatne kontakty i linki

Polskie instytucje

Ambasada RP w Bangkoku
Attaché ds. ekonomicznych - Paweł Mokrzycki
Athenee Tower, 6th floor, Unit 605-607,
63 Wireless Road, Lumpini, Pathumwan,
Bangkok 10330
pawel.mokrzycki@msz.gov.pl
+66 (2) 079 7310

Administracja gospodarcza
Ministry of Finance
Rue 23, Singha, P.O. Box 46,
Vientiane, Lao PDR
Tel: +856-21-900 943
Fax: +856-21-900 943
Website: http://www.mof.gov.la

Ministry of Industry and Commerce
Phon Xay Rd., P.O. Box 4107,
Vientiane, Lao PDR
Tel : +856-21-453 493
Fax : +856-21-416 140
Website: http://www.moic.gov.la

Bank of the Lao PDR
Yonnet Road , P.O. Box 19 , Vientiane , Lao PDR
Tel : +856-21-213 109
Fax : +856-21-218 326
Website: http://www.bol.gov.la/english/index1.php

Department of Trade and Product Promotion
Ministry of Industry and Commerce
Phonexay Rd., Saysettha District,
P.O. Box: 4107, Vientiane, Lao P.D.R
Tel: +856-21-454 091
Fax: +856-21-454 090
Email: tppd@laomoic.org
Website: http://www.laotrade.org.la

Department of Import and Export
Ministry of Industry and Commerce
 Phonexay Road, Saysettha District,
PO Box 4107, Vientiane, Lao PDR
Tel: +856 21 454 224
Fax: +856 21 454 224
Email: enquiries@laotradeportal.gov.la
Website: http://www.laotradeportal.gov.la/

Investment Promotion Department
Ministry of Planning and Investment
Souphanouvong Avenue,
Vientiane 01001, Lao P.D.R
Tel: +856-21-222 690
Fax: +856-21-215 491
Website: http://www.investlaos.gov.la/

National Statistics Centre, Department of Statistic
Ministry of Planning and Investment
Luang Prabang Road,
Vientiane, Lao PDR
Tel:   +856-21-214 740, 264 322
Fax:  +856-21-242 022, 216 659
Website: http://www.lsb.gov.la

The Lao Securities Exchange
Lao Securities Exchange (LSX) Building, 4th Fl., Phonthan Neua Village,
T4 Rd., Saysettha District, Vientiane, Lao PDR
Tel:  + 856-21-454 361 to 4
Fax: + 856-21-454 360
Website: http://www.lsx.com.la

Samorządy gospodarcze
Laos National Chamber of Commerce and Industry
Phonphanao Village, Kaysone Phomvihane Ave., Saysettha District,
P.O.Box 4596 Vientiane, Lao P.D.R
Tel: +856-21- 452 579
Fax: +856-21- 452 580
Website: http://www.laocci.com/

The European Chamber of Commerce and Industry in Lao PRD
ECCIL/ Banque Franco-Lao Building, 5th Floor, Lane Xang Avenue,
Hatsady Neua Village, Chanthabouly District, P.O. Box 11781,
Vientiane 1000, Lao PDR
Tel: +856-21- 285 111 ext. 507
Website: http://eccil.org/index.php?option=com_content&view=featured&Itemid=101

Oficjalna prasa ekonomiczna

Dodatki ekonomiczne ponizszych dziennikow centralnych:

Khaosan Pathet Lao (KPL)
80 Setthathirath Rd., Vientiane, Lao PDR
Tel +856-21-215 402, 251 090
Fax +856-21-212 446
Email: kplnews@yahoo.com
Website: http://kpl.gov.la/EN/Default.aspx

Vientiane Times
Pangkham Rd, P.O.Box 5723 Vientiane, Lao PDR
Tel: +856-21-216 364, 251 619
Fax: +856-21-216 365
Email: tai.vttwebmaster@gmail.com
Website: http://www.vientianetimes.org.la


Data aktualizacji: 03.04.2020

{"register":{"columns":[]}}