W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Transkrypcja (rejestracja) zagranicznego aktu zgonu w polskim rejestrze stanu cywilnego

Gdzie załatwisz sprawę?

Zagraniczny akt stanu cywilnego można zarejestrować w wybranym urzędzie stanu cywilnego w Polsce. Rejestracji można dokonać na trzy sposoby: a) osobiście w USC w Polsce; b) przez pełnomocnika (np. członka rodziny mieszkającego w Polsce); c) za pośrednictwem konsula.

Rejestracja osobista jest najszybszą metodą rejestracji aktu stanu cywilnego.

W sprawie rejestracji zagranicznego aktu stanu cywilnego za pośrednictwem pełnomocnika lub najbliższej rodziny: wstępni (dziadkowie, rodzice), zstępni (dzieci, wnuki), małżonek, rodzeństwo,  prosimy o uprzedni kontakt z właściwym USC w celu ustalenia wymaganych dokumentów.

Wniosek o rejestrację możesz też złożyć we właściwym terytorialnie urzędzie konsularnym RP.

Czy musisz składać dokumenty osobiście?

Nie, dokumenty można złożyć osobiście albo listownie, jednakże należy równiez wnieść opłatę konsularną.

Jak umówisz się na spotkanie?

Na wizytę umów się w systemie  e-konsulat , z menu po lewej stronie wybierając opcję „Sprawy prawne”. System wskazuje dostępne terminy spotkań. Inne terminy nie są dostępne. W przypadku braku wolnych terminów spróbuj zarejestrować wizytę później - terminy udostępniane są w każdy wtorek w godz. 10.00-10.30 czasu lokalnego

Jakie dokumenty musisz złożyć?

Pamiętaj! Tajskie urzędy wydają już anglojęzyczne akty stanu cywilnego (akty urodzenia, akty zgonu, akty małżeństwa itd.). Posiadanie anglojęzycznego aktu ułatwia procedurę rejestracji dokumentu w Polsce.

  1. wniosek o transkrypcję (dostępny w urzędzie konsularnym lub do pobrania),
  2. oryginał zagranicznego aktu zgonu, zalegalizowany przez miejscowe Ministerstwo Spraw Zagranicznych.
  3. tłumaczenie zagranicznego aktu zgonu dokonane przez tłumacza przysięgłego lub konsula.

Pamiętaj! Dokumenty sporządzone w języku obcym musisz złożyć wraz z urzędowym tłumaczeniem na język polski dokonywanym przez:

  1. tłumacza przysięgłego wpisanego na listę prowadzoną przez Ministra Sprawiedliwości
  2. konsula.
Ile zapłacisz?
  1. Opłata konsularna wynosi 1806 THB.
  2. Ostateczna wysokość opłaty zostanie ustalona w trakcie wizyty po analizie przedłożonych dokumentów.
  3. Opłaty przyjmowane są w kasie urzędu, przy składaniu wniosku.
  4. Akceptowane formy płatności: gotówka.
  5. Więcej o opłatach konsularnych znajdziesz w Tabeli Opłat Konsularnych.
Jaki jest termin realizacji?

Konsul niezwłocznie przekaże Twój wniosek do wskazanego przez Ciebie kierownika urzędu stanu cywilnego. 

Jak odbierzesz dokumenty?

Polski odpis aktu odbierzesz osobiście w konsulacie albo może zostać wysłany pocztą.

Jak możesz się odwołać?

Kierownik urzędu stanu cywilnego odmawia dokonania przeniesienia zagranicznego aktu stanu cywilnego (transkrypcji), jeżeli:

  • dokument w państwie wystawienia nie jest uznawany za dokument stanu cywilnego lub nie ma mocy dokumentu urzędowego lub nie został wydany przez właściwy organ, lub budzi wątpliwości co do jego autentyczności, lub potwierdza zdarzenie inne niż urodzenie, małżeństwo lub zgon,
  • zagraniczny dokument powstał w wyniku transkrypcji w państwie innym niż państwo zdarzenia,
  • byłoby to sprzeczne z podstawowymi zasadami porządku prawnego Rzeczypospolitej Polskiej.

Odmowa dokonania przeniesienia zagranicznego aktu stanu cywilnego nastąpi w formie decyzji administracyjnej, od której przysługuje odwołanie do właściwego miejscowo wojewody. 

Najczęściej zadawane pytania

Czy muszę złożyć wniosek o transkrypcję aktu zgonu, aby otrzymać zaświadczenie na przewóz zwłok lub prochów?

Nie, dokonanie transkrypcji aktu zgonu nie jest warunkiem koniecznym do wydania zaświadczenia na przewóz zwłok lub prochów.

{"register":{"columns":[]}}