OGŁOSZENIE O OTWARTYM KONKURSIE OFERT – PROGRAM WIELOLETNI „SENIOR+” na lata 2021–2025, edycja w 2023 r.
22.11.2022
Zgodnie z art. 115 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 2268, z późn. zm.) w związku z art. 136 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1634, z późn. zm.) oraz zgodnie z ustanowionym programem wieloletnim „Senior+” na lata 2021–2025, stanowiącym załącznik do uchwały nr 191 Rady Ministrów z dnia 21 grudnia 2020 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Senior+” na lata 2021–2025 (M.P. z 2021 r. poz. 10), zwanym dalej „programem”, Minister Rodziny i Polityki Społecznej, zwany dalej „Ministrem”, zaprasza:
– jednostki samorządu terytorialnego szczebla gminnego, powiatowego oraz wojewódzkiego, których strategie rozwoju pomocy społecznej uwzględniają rozwój infrastruktury dla osób starszych lub w których brak jest innej infrastruktury pomocy społecznej tego typu, do udziału w otwartym konkursie ofert w ramach programu, edycja w 2023 r., na najlepsze projekty polegające na wsparciu tworzenia ośrodków wsparcia „Senior+”, w tym Dziennych Domów „Senior+” i Klubów „Senior+”, oraz wsparciu funkcjonowania już istniejących ośrodków wsparcia utworzonych w ramach programu wieloletniego „Senior+” na lata 2015–2020 oraz programu.
I. Opis rodzaju zadań
Jednostki samorządu terytorialnego, mogą ubiegać się o uzyskanie dotacji na:
- Moduł 1 – jednorazowe wsparcie finansowe na utworzenie (przebudowę lub remont obiektów albo ich części, będących własnością jednostki samorządu terytorialnego)
i/lub wyposażenie ośrodka wsparcia.
Dofinansowaniu w ramach tego modułu podlega do 80% całkowitego kosztu realizacji zadania, który nie może być wyższy niż 400 tys. zł – w przypadku Dziennego Domu „Senior+” oraz
200 tys. zł – w przypadku Klubu „Senior+”.
Wydatki inwestycyjne poniesione w ramach modułu 1 mogą dotyczyć tylko przebudowy pomieszczeń lub budynku. W ramach dotacji nie można finansować remontu/ budowy architektury ogrodowej.
W przypadku gdy budynek nie jest własnością jednostki samorządu terytorialnego, dofinansowanie w ramach modułu 1 programu przysługuje jedynie na wyposażenie ośrodka wsparcia.
- Moduł 2 - zapewnienie funkcjonowania już istniejących ośrodków wsparcia.
Dofinansowaniu w ramach tego modułu podlegają działania związane z bieżącym utrzymaniem ośrodka wsparcia. Kwota dofinansowania na działalność bieżącą ośrodków wsparcia wynosić będzie miesięcznie na utrzymanie jednego miejsca nie więcej niż 400 zł w Dziennym Domu „Senior+” oraz nie więcej niż 200 zł w Klubie „Senior+”, przy czym dotacja nie może stanowić więcej niż 50% całkowitego kosztu realizacji zadania.
II. Wysokość środków publicznych przeznaczonych na realizację programu w 2023 r. wynosi 60 mln zł
Wysokość środków planowana na:
- utworzenie Dziennych Domów „Senior+” wynosi 10 mln zł;
- utworzenie Klubów „Senior+” wynosi 10 mln zł;
- zapewnienie funkcjonowania już istniejących ośrodków wynosi 37 mln zł;
- obsługę techniczną programu wynosi 3 mln zł.
W przypadku mniejszego zainteresowania lub przyznania dotacji w wysokości mniejszej niż wskazana powyżej na utworzenie Dziennych Domów „Senior+” lub zapewnienie funkcjonowania ośrodków środki zostaną w pierwszej kolejności przeznaczone na dofinansowanie utworzenia Klubów „Senior+”.
W przypadku gdy w ramach konkursu nie zostaną rozdysponowane wszystkie środki zaplanowane na realizację zadań w 2023 r., Minister może ogłosić dodatkowy nabór ofert w ramach konkursu.
1. Zasady przyznawania dotacji
- O przyznanie dotacji w ramach konkursu mogą się ubiegać jednostki samorządu terytorialnego szczebla gminnego, powiatowego oraz wojewódzkiego.
- W ramach modułu 1 jednostka samorządu terytorialnego może złożyć (jeden raz w roku) 2 oferty, w tym nie więcej niż 1 ofertę dotyczącą utworzenia Dziennego Domu „Senior+” oraz nie więcej niż 1 ofertę dotyczącą utworzenia Klubu „Senior+”.
- W ramach jednej oferty w ramach modułu 1 jednostka samorządu terytorialnego nie może wnioskować:
1) o więcej niż 400 tys. zł na utworzenie lub wyposażenie Dziennego Domu „Senior+”;
2) o więcej niż 200 tys. zł na utworzenie lub wyposażenie Klubu „Senior+”. - W ramach modułu 2 nie można występować o zapewnienie funkcjonowania ośrodków wsparcia, które mają zostać dopiero utworzone lub wyposażone w ramach konkursu w edycji 2023.
- Uprawnionymi podmiotami, które mogą ubiegać się o uzyskanie środków finansowych przeznaczonych na zapewnienie funkcjonowania już istniejących ośrodków wsparcia (moduł 2), są jednostki samorządu terytorialnego, które utworzyły:
- Dzienne Domy „Senior-WIGOR” i Dzienne Domy „Senior+” – na podstawie umów dotacyjnych zawartych w latach 2015–2016 oraz Dzienne Domy „Senior+” i Kluby „Senior+” – na podstawie umów dotacyjnych zawartych w latach 2017–2020, w ramach modułu 1 programu wieloletniego „Senior+” na lata 2015–2020,
- Dzienne Domy „Senior+” i Kluby „Senior+” – na podstawie umów dotacyjnych zawartych w latach 2021-2022, w ramach modułu 1 programu.
- Jednostki samorządu terytorialnego są zobowiązane do zapewnienia wymaganego finansowego wkładu własnego (minimum 20% wartości dla zadań realizowanych w ramach modułu 1 oraz minimum 50% wartości dla zadań realizowanych w ramach modułu 2).
- Jednostki samorządu terytorialnego są zobowiązane do zapewnienia funkcjonowania utworzonego w ramach programu Dziennego Domu „Senior+” lub Klubu „Senior+” przez okres co najmniej 3 lat od dnia następującego po dniu zakończenia realizacji zadania w ramach programu (otrzymywania środków z programu).
- Ze środków programu pokrywane będą tylko koszty związane bezpośrednio z realizacją zadania.
- Dotacją na realizację zadań nie są objęte w szczególności:
1) wydatki związane z budową nowych obiektów przeznaczonych na ośrodki wsparcia oraz zakupem nieruchomości;
2) podatek od towarów i usług (VAT), jeżeli może zostać odliczony w oparciu o ustawę z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931, z późn. zm.) (zgodnie z oświadczeniem o kwalifikowalności VAT);
3) leasing;
4) rezerwy na pokrycie przyszłych strat lub zobowiązań;
5) odsetki z tytułu niezapłaconych w terminie zobowiązań;
6) koszty kar i grzywien;
7) koszty procesów sądowych;
8) koszty transportu, o których mowa w rozdziale IV.1 pkt 9 programu;
9) nagrody, premie (które nie są stałym składnikiem wynagrodzenia) i inne formy bonifikaty rzeczowej lub finansowej dla osób zajmujących się realizacją zadania;
10) koszty obsługi konta bankowego (nie dotyczy kosztów przelewów);
11) zakup napojów alkoholowych;
12) abonament radiowo-telewizyjny, podatki i opłaty z wyłączeniem podatku dochodowego od osób fizycznych, składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, składek na Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, opłat za zaświadczenie o niekaralności oraz opłaty za zajęcie pasa drogowego;
13) koszty wyjazdów służbowych osób zaangażowanych w realizację projektu na podstawie umowy cywilnoprawnej, chyba że umowa ta określa zasady i sposób podróży służbowych;
14) amortyzacja. - Koszty ponoszone w związku z zadaniem realizowanym w ramach programu są kwalifikowalne, jeżeli są:
1) niezbędne dla realizacji zadania;
2) racjonalne i efektywne;
3) faktycznie poniesione w okresie kwalifikowania wydatków wskazanym w części VII ogłoszenia (nie później niż do dnia 31 grudnia 2023 r.);
4) prawidłowo udokumentowane;
5) przewidziane w kosztorysie oferty;
6) zgodne z przepisami prawa powszechnie obowiązującego. - Ze środków programu pokrywane będą koszty związane bezpośrednio z realizacją zadania.
W ramach programu niedozwolone jest podwójne finansowanie wydatku, czyli zrefundowanie całkowite lub częściowe danego wydatku dwa razy ze środków publicznych, zarówno krajowych, jak i wspólnotowych. Za kwalifikowalność kosztów na każdym etapie odpowiada oferent (jednostka samorządu terytorialnego). - W przypadku rezygnacji lub zwrotu środków przez podmioty, które otrzymały dofinansowanie, Minister może przyznać lub zwiększyć przyznane w ramach modułu 1 środki innym podmiotom, które złożyły formalnie pozytywnie ocenione oferty, nie więcej niż do poziomu wnioskowanego dofinansowania. Wojewoda jest zobowiązany do niezwłocznego pisemnego poinformowania Ministra o rezygnacji lub zwrocie środków przez podmioty, które otrzymały dofinansowanie.
- Szczegółowy sposób realizacji programu, sposób wyboru ofert, warunki otrzymania
i wykorzystania dotacji oraz minimalne standardy kadrowe i lokalowe ośrodków określa program, który stanowi integralną cześć ogłoszenia (załącznik nr 1 do ogłoszenia).
2. Zasady i terminy dotyczące składania ofert
- Termin składania ofert – od dnia 21 listopada 2022 r. do dnia 5 stycznia 2023 r.
- Składanie ofert w generatorze ofert:
W konkursie ogłoszonym w ramach programu należy złożyć ofertę w wersji elektronicznej wypełnioną w Generatorze Obsługi Dotacji. Generator Obsługi Dotacji jest dostępny na stronie internetowej das.mrips.gov.pl.
Ofertę należy wypełnić, zapisać i złożyć (za pomocą przycisku „złóż ofertę”), w Generatorze Obsługi Dotacji (GOD) do dnia 5 stycznia 2023 r. do godz. 16.00.
Oferent zakłada swoje konto – jedno konto dla jednej jednostki samorządu terytorialnego, zgodnie z Instrukcją złożenia wniosku w Generatorze Obsługi Dotacji – dostępną na wyżej wskazanej stronie internetowej. Oferent ma możliwość w dowolnym momencie zapisania wprowadzonych danych i powrotu do edycji w innym czasie.
Oferent ma możliwość wydruku oferty zapisanej w wersji roboczej.
Po uzupełnieniu formularza oferty oraz dodaniu wszystkich wymaganych załączników, jej weryfikacji oraz wysłaniu przez oferenta (za pomocą przycisku „złóż ofertę”) system zapisuje ofertę w bazie danych, a użytkownik otrzymuje możliwość jej zapisania w formacie PDF i wydrukowania. Złożona oferta automatycznie otrzymuje unikalny numer, którym należy się posługiwać w kontaktach z urzędem wojewódzkim.
Proces składania oferty składa się z następujących kroków:
- wypełnienia wszystkich pól oferty oraz dodania wymaganych załączników;
- złożenia oferty w Generatorze Obsługi Dotacji – za pomocą przycisku „złóż ofertę”;
- zapisania złożonej oferty w formacie PDF wraz z załącznikami;
- podpisania oferty kwalifikowalnym podpisem elektronicznym przez osoby upoważnione do reprezentowania jednostki samorządu terytorialnego i – kontrasygnowania przez skarbnika, wraz z wymaganymi załącznikami;
- złożenia oferty w wersji elektronicznej do właściwego urzędu wojewódzkiego.
Oferta musi być opatrzona podpisem zaufanym i wysłana za pośrednictwem platformy ePUAP, do właściwego urzędu wojewódzkiego w terminie od dnia 21 listopada 2022 r. do dnia 5 stycznia 2023 r. do godz. 16.00.
Wykaz adresów urzędów wojewódzkich stanowi załącznik nr 13 do ogłoszenia.
- Jednostki samorządu terytorialnego mogą złożyć ofertę wspólną. Oferta wspólna będzie zawierać dodatkowe informacje o podziale zadań w ramach złożonej oferty wraz z kosztorysem, które wykonywać będą poszczególne jednostki samorządu terytorialnego, oraz o solidarnej odpowiedzialności za wykonanie zadania.
- Jednostki samorządu terytorialnego mogą złożyć ofertę w partnerstwie z organizacjami wymienionymi w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2022 r. poz. 1327,z późn. zm.).
- Oferta będzie zawierać dodatkowe informacje o podziale zadań w ramach złożonej oferty wraz z kosztorysem, które będą wykonywać jednostki samorządu terytorialnego oraz poszczególni partnerzy. Za realizację i rozliczenie zadania odpowiada jednostka samorządu terytorialnego, jako strona umowy o realizację zadania publicznego.
- Złożenie oferty nie jest równoznaczne z przyznaniem dotacji we wnioskowanej wysokości.
- Wymagana dokumentacja (do złożenia oferty w wersji elektronicznej wymagane jest załączenie skanów dokumentów):
- prawidłowo i kompletnie wypełniony formularz oferty, podpisany przez osoby uprawnione do reprezentowania podmiotu składającego ofertę;
- uchwała odpowiednio rady gminy/rady powiatu/sejmiku województwa o utworzeniu Dziennego Domu „Senior+” albo uchwała rady gminy/ rady powiatu/ sejmiku województwa o utworzeniu „Klubu Senior+” (obowiązuje w przypadku ofert składanych w module 2); w przypadku zlecenia prowadzenia Dziennego Domu „Senior+” lub Klubu „Senior+” organizacji pozarządowej do wniosku należy dołączyć umowę zawartą z organizacją pozarządową;
- w przypadku oferty, w ramach której przewidywana jest inwestycja budowlana (moduł 1), należy dołączyć do oferty program inwestycji w zakresie określonym w § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa (Dz. U. poz. 1579);
- w przypadku oferty, w ramach której przewidywana jest inwestycja budowlana (w module 1), należy dołączyć do oferty rzut budynku z oznaczeniem pomieszczeń i metrażu oraz dokument potwierdzający prawo do dysponowania nieruchomością;
- wojewoda może ogłosić na stronach internetowych urzędu wojewódzkiego, w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia konkursu, wzór formularza programu inwestycji (obowiązujący w przypadku ofert składanych w danym województwie w module 1) oraz konieczność załączenia do oferty kalkulacji kosztów w układzie paragrafowym;
- oświadczenie o kwalifikowalności VAT (załącznik nr 5 do ogłoszenia);
- umowa o partnerstwie, w przypadku składania oferty w partnerstwie z podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (załącznik nr 7 do ogłoszenia).
- W przypadku stwierdzenia w ofercie błędów formalnych wojewoda informuje oferenta o błędach i wzywa do poprawienia oferty w terminie nie dłuższym niż 7 dni kalendarzowych od dnia otrzymania wezwania, pod rygorem odrzucenia oferty, przy czym:
- określenie jednakowego dla wszystkich oferentów trybu dokonywania poprawek i wyjaśnień, jak również rodzaju i zakresu uchybień podlegających poprawkom i wyjaśnieniom, leży we właściwości wojewody;
- w przypadku stwierdzenia przez wojewodę błędów w poprawionej ofercie, wojewoda nie wzywa ponownie oferenta do poprawienia oferty. Wojewoda informuje oferenta o błędach w ofercie oraz przekazuje oferentowi informację o przyczynie odrzucenia oferty, przed zamieszczeniem wykazu ofert odrzuconych na stronie internetowej urzędu wojewódzkiego;
- wykaz ofert odrzuconych ze względów formalnych wojewoda zamieszcza na stronie internetowej urzędu wojewódzkiego z informacją o przyczynie odrzucenia oferty, w dniu przekazania – do urzędu obsługującego Ministra – listy ofert zakwalifikowanych do dalszego postępowania konkursowego.
3. Kryteria wyboru ofert
- Rozpatrywane pod względem merytorycznym będą jedynie oferty spełniające wymagane kryteria formalne.
- Szczegółowe informacje dotyczące kryteriów oceny formalnej i kryteriów oceny merytorycznej są dostępne w treści programu oraz ogłoszenia.
- Wojewodowie, po dokonaniu oceny ofert, przekażą do Departamentu Polityki Senioralnej Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej:
- w przypadku modułu 1 – zestawienia ofert zakwalifikowanych do programu wg wzoru ustalonego w Generatorze Obsługi Dotacji,
- w przypadku modułu 2 – listy ofert zakwalifikowanych do programu wg wzoru ustalonego w Generatorze Obsługi Dotacji
– nie później niż do dnia 17 lutego 2023 r.
- Ramowe wzory kart oceny formalnej i merytorycznej stanowią załączniki nr 8 i 9 do ogłoszenia.
4. Tryb stosowany przy wyborze oferty i termin wyboru oferty
- Departament Polityki Senioralnej przedkłada Ministrowi rekomendacje co do wyboru ofert i wysokości dotacji.
- Minister dokonuje wyboru ofert na podstawie ocen ofert przeprowadzonych przez wojewodów, wskazując wysokość przyznanej dotacji. W przypadku gdy kwota zapotrzebowania na dotację w ofertach zakwalifikowanych przez wojewodów przekroczy kwotę dostępnego limitu dotacji lub dostępnych środków, Minister może dokonać rozstrzygnięcia:
- o przyznaniu dotacji w ramach dostępnych środków najwyżej ocenionym merytorycznie ofertom lub
- o przyznaniu dotacji w ramach dostępnych środków najwyżej ocenionym merytorycznie ofertom przy jednoczesnym proporcjonalnym zmniejszeniu kwoty przyznanej dotacji
– uwzględniając racjonalne rozłożenie środków na województwa.
- W celu racjonalnego rozłożenia regionalnego środków indywidualnie dla każdego województwa analizie zostaną poddane oferty w szczególności pod względem wybranych, następujących zmiennych:
- funkcjonowanie ośrodka utworzonego w ramach programu „Senior+” w ubiegłych latach w tej samej gminie/ mieście/ powiecie;
- planowane utworzenie ośrodka „Senior+” w gminie/ powiecie;
- liczba funkcjonujących ośrodków dziennego pobytu dla osób starszych w tej samej gminie/ mieście/ powiecie;
- realizacja projektów aktywizujących osoby starsze w ramach Programu wieloletniego na rzecz Osób Starszych „Aktywni+” na lata 2021–2025, edycja 2022 w tej samej gminie/ mieście/ powiecie;
- sytuacja demograficzna jednostki samorządu terytorialnego (odsetek osób starszych w wieku 60+ w populacji).
- W przypadku równej liczby punktów dla ofert znajdujących się na pozycji granicznej o przyznaniu dotacji decyduje Minister, uwzględniając liczbę ośrodków „Senior+” funkcjonujących w danym województwie.
- Wyniki konkursu zostaną podane do publicznej wiadomości:
- na stronie internetowej Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej poświęconej seniorom: http://www.senior.gov.pl/;
- na stronie internetowej Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej
– nie później niż do dnia 17 marca 2023 r.
- Odrzucenie oferty w wyniku oceny formalnej, a także nieprzyznanie dotacji jest ostateczne i nie podlega procedurom odwoławczym.
- Szczegółowe warunki realizacji, finansowania i rozliczania zadania publicznego reguluje umowa zawarta pomiędzy wojewodą a oferentem.
5. Termin oraz warunki realizacji zadania
- W otwartym konkursie ofert w ramach programu w edycji 2023 dofinansowane będą jedynie projekty „jednoroczne”, tj. projekty realizowane wyłącznie w 2023 r. Zatem nieprzekraczalny termin zakończenia zadania to dzień 31 grudnia 2023 r.
- W przypadku otrzymania dotacji w ramach modułu 1 konkursu okres realizacji zadania może mieścić się w terminie od dnia 1 stycznia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2023 r., przy czym wydatki poniesione na realizację zadania uznaje się za kwalifikowalne w ramach udzielonej dotacji od dnia ogłoszenia wyników konkursu (data poniesienia wydatku), tj. od dnia opublikowania na stronie Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej listy ofert, które zostały zakwalifikowane do dofinasowania przez Ministra.
- W przypadku otrzymania dotacji w ramach modułu 2 konkursu okres realizacji zadania może mieścić się w terminie od dnia 1 stycznia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2023 r., a wydatki poniesione w ramach otrzymanej dotacji uznaje się za kwalifikowalne od dnia 1 stycznia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2023 r. (data poniesienia wydatku).
- We wskazanych terminach oferent jest zobowiązany do zrealizowania zadania publicznego oraz poniesienia wszystkich wydatków, w tym także ze środków dotacji (dokonać zapłaty).
- Niezachowanie minimalnego standardu lokalowego i kadrowego ośrodka, określonego w programie, może skutkować niekwalifikowalnością części dotacji, przeznaczonej na zapewnienie funkcjonowania danego ośrodka, za okres niezachowania wskazanego standardu. Dotacja podlega w takiej sytuacji zwrotowi jako pobrana w nadmiernej wysokości.
- W przypadku otrzymania dotacji w ramach modułu 2 konkursu oferent zobowiązany jest do prowadzenia dziennych list obecności, na podstawie których ustalana będzie miesięczna frekwencja. W przypadku gdy faktyczna frekwencja w danym miesiącu jest o 30% mniejsza od dofinansowanej liczby utrzymywanych miejsc w danym ośrodku, każde dofinansowane miejsce (po zaokrągleniu w dół) poniżej wskazanego limitu stanowi koszt niekwalifikowany, który podlega zwrotowi jako część dotacji pobranej w nadmiernej wysokości.
- Jednostki samorządu terytorialnego są zobowiązane do utrzymania trwałości zadania poprzez zapewnienie funkcjonowania ośrodka wsparcia przez okres co najmniej 3 lat od dnia następującego po dniu zakończenia realizacji zadania w ramach programu. Środki przyznanej dotacji mogą zostać uznane za niekwalifikowalne i podlegać zwrotowi, jako pobrane w nadmiernej wysokości, proporcjonalnie do okresu niezapewnienia funkcjonowania ośrodka wsparcia we wskazanym zakresie, przy zachowaniu minimalnych standardów kadrowych i lokalowych określonych w programie.
- Jednostki samorządu terytorialnego są również zobowiązane do wypełniania obowiązków informacyjnych, które zostały określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 7 maja 2021 r. w sprawie określenia działań informacyjnych podejmowanych przez podmioty realizujące zadania finansowane lub dofinansowane z budżetu państwa lub z państwowych funduszy celowych
(Dz. U. z 2021 r., poz. 953).
6. Dokonywanie przesunięć w zakresie ponoszonych wydatków
- Oferent realizując zadanie publiczne powinien dokonywać wydatków zgodnie z umową o realizację zadania publicznego (załącznik nr 6 do ogłoszenia) i ofertą stanowiącą załącznik do umowy.
- Dopuszcza się dokonywanie przesunięć pomiędzy poszczególnymi pozycjami kosztów określonymi w kosztorysie, w wielkościach i na zasadach określonych w ogłoszeniu
o konkursie. - W programie funkcjonują następujące kategorie kosztów:
- koszty utworzenia (w module 1);
- koszty wyposażenia (w module 1);
- koszty realizacji działań (w module 2)
- koszty administracyjne (w module 2).
- Dopuszczalne są przesunięcia pomiędzy poszczególnymi przewidywanymi kategoriami kosztów, pokrywanymi z dotacji i ujętymi w ofercie, do 10% wartości przewidywanych kosztów całkowitych danej kategorii kosztów.
- Oferent ma obowiązek uprzedniego informowania wojewody o przesunięciach pomiędzy kategoriami kosztów, a także ich pisemnego uzasadnienia.
- Przesunięcia pomiędzy poszczególnymi zapreliminowanymi pozycjami kosztów, skutkujące zmniejszeniem kosztów poszczególnych pozycji, oraz w zakresie kosztów całkowitych zadania są dopuszczalne, o ile nie naruszają innych postanowień umowy o realizację zadania publicznego.
- Zmiany w ofercie, polegające na wprowadzeniu nowej pozycji kosztów, czy też przesunięcia kosztów pomiędzy pozycjami w danej kategorii kosztów powyżej limitu wskazanego w pkt 4, wymagają sporządzenia aneksu do umowy o realizację zadania publicznego.
- Przekroczenie limitów, o których mowa w pkt 4, uważa się za pobranie dotacji w nadmiernej wysokości.
7. Postanowienia końcowe
- Załączniki do ogłoszenia stanowiące ramowe wzory: oświadczenie o kwalifikowalności VAT (załącznik nr 5 do ogłoszenia), umowy o realizację zadania publicznego (załącznik nr 6 do ogłoszenia), umowy o partnerstwo (załącznik nr 7 do ogłoszenia), sprawozdania z wykonania zadania publicznego (załączniki nr 10 i 11 do ogłoszenia) oraz formularz programu inwestycji dla modułu 1 (załącznik nr 4 do ogłoszenia) mają charakter pomocniczy i mogą podlegać modyfikacji przez wojewodów, którzy zobowiązani są do zamieszczenia ostatecznych wzorów na stronach internetowych Biuletynu Informacji Publicznej urzędów wojewódzkich, nie później niż do dnia 5 stycznia 2023 r. Modyfikacje nie mogą naruszać obowiązujących przepisów prawa, postanowień programu i ogłoszenia.
- Oferent, składając ofertę w konkursie, oświadcza, że zapoznał się z warunkami programu, stanowiącego załącznik do uchwały nr 191 Rady Ministrów z dnia 21 grudnia 2020 r.
w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Senior+” na lata 2021–2025, który stanowi integralną część ogłoszenia (załącznik nr 1 do ogłoszenia). - Przetwarzanie danych osobowych w projektach realizowanych w ramach programu powinno odbywać się zgodnie rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1,
z późn. zm.). - Administratorem danych osobowych beneficjentów oraz osób zaangażowanych w realizację projektu jest oferent. Oferent obowiązany jest w szczególności do:
- przekazania beneficjentom informacji wskazanych w art. 14 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), a w szczególności w zakresie udostępniania ich danych Ministerstwu Rodziny i Polityki Społecznej w celu przeprowadzania czynności sprawozdawczych czy kontrolnych;
- zawierania umów powierzenia przetwarzania danych – o ile ma to zastosowanie
w danym projekcie.
Szczegółowe informacje o zasadach programu i warunkach konkursu, z uwzględnieniem kwalifikowalności kosztów, można uzyskać od właściwych urzędów wojewódzkich wskazanych w wykazie stanowiącym załącznik nr 13 do ogłoszenia.
Przed upływem terminu składania ofert Departament Polityki Senioralnej Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej udziela stosownych wyjaśnień dotyczących programu w każdy pn., śr., pt.,
w godz. 9:00 – 12:00, pod nr tel.: 538 117 269.
Materiały
1_Uchwała_RM_nr_191.pdf senior + Edcyja 20231_Uchwała_RM_nr_191pdf_senior_+_Edcyja_2023.pdf 1.31MB 2_Wzór_oferty_moduł_1_2021_2025
2_Wzór_oferty_moduł_1_2021_2025.DOC 0.12MB 3_Wzór_oferty_moduł_2
3_Wzór_oferty_moduł_2.DOC 0.10MB 4_Program_inwestycyjny
4_Program_inwestycyjny.DOCX 0.02MB 5_oświadczenie_o_kwalifikowalności_VAT
5_oświadczenie_o_kwalifikowalności_VAT.DOC 0.04MB 7_Ramowy_wzór_umowy_o_partnerstwo
7_Ramowy_wzór_umowy_o_partnerstwo.DOCX 0.02MB 8_Karta_oceny_moduł_1
8_Karta_oceny_moduł_1.DOC 0.09MB 9_Karta_oceny_moduł_2
9_Karta_oceny_moduł_2.DOC 0.09MB 10_Sprawozdanie_z_wykonania_zadania_publicznego_moduł_1
10_Sprawozdanie_z_wykonania_zadania_publicznego_moduł_1.DOC 0.10MB 11_Sprawozdanie_z_wykonania_zadania_publicznego_moduł_2
11_Sprawozdanie_z_wykonania_zadania_publicznego_moduł_2.DOC 0.10MB 12_Sprawozdanie_z_trwałości_realizacji_wykonania_zadania_publicznego
12_Sprawozdanie_z_trwałości_realizacji_wykonania_zadania_publicznego.DOC 0.04MB