W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Kontrola w trybie zwykłym działalności Starosty Opoczyńskiego z 2022 r.

30.03.2023

Data:  10 maja 2022 r.

Podmiot kontrolowany: Powiat Opoczyński

Temat: 

  1. Jakość danych ewidencji gruntów i budynków, jako podstawa do udostępniania

danych (art. 21 i 24 ust. 3 pkt 4 i 5 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne).

  1. Proces cyfryzacji zbiorów powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego

i automatyzacja jego funkcjonowania:

  1. stan usług danych przestrzennych (art. 24 ust. 3 pkt 5 ustawy Pgik),
  2. stan cyfryzacji materiałów kartograficznych (map ewidencyjnych i map zasadniczych - art. 53b ust. 1 i 2 ustawy Pgik),
  3. stan cyfryzacji operatów (§ 19 rozporządzenia w sprawie zasobu),
  4. stan bieżącej cyfryzacji operatów (§ 7 rozporządzenia w sprawie zasobu),
  5. stan systemu do prowadzenia zasobu (§ 8 rozporządzenia w sprawie zasobu),
  6. stan e-usług dla wykonawców prac geodezyjnych (§ 12 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zasobu),
  7. stan e-usług udostępniania materiałów zasobu dla obywateli (§ 12 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zasobu),
  8. stan e-usług obsługi narad koordynacyjnych (art. 28b ust. 5a i 10 ustawy Pgik).
  1. Stan wdrożenia układu wysokościowego PL-EVRF2007-NH (§ 24 ust. 1

rozporządzenia w sprawie państwowego systemu odniesień przestrzennych).

  1. Sprawdzenie realizacji zaleceń pokontrolnych wystosowanych po przeprowadzonej

kontroli w 2019 r.

Okres objęty kontrolą:  31.07.2021 r. - 10.05.2022 r.

Podmiot kontrolujący: Łódzki Wojewódzki Inspektor Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego w Łodzi

Dokumentacja: Wystąpienie pokontrolne

Miejsce przechowywania dokumentacji: Dokumentacja z przebiegu kontroli znajduje się w siedzibie Łódzkiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego.

Wystąpienie pokontrolne-powiat opoczyński 2022 rok

WOJEWODA ŁÓDZKI

Łódź, 30 marca 2023 r.

GIK-I.431.5.2022

 

Wystąpienie pokontrolne

 

Na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2021 r., poz. 1990 ze zm.) oraz art. 11 ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej (Dz. U. z 2020 r. poz. 224) w terminie 10.05.2022 r. – 31.08.2022 r. przeprowadzona została kontrola w trybie zwykłym działalności Starosty Opoczyńskiego w dziedzinie geodezji i kartografii, zarządzona przez Wojewodę Łódzkiego w następujących zakresach:

  1. Jakość danych ewidencji gruntów i budynków, jako podstawa do udostępniania danych (art. 21 i 24 ust. 3 pkt 4 i 5 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne).
  2. Proces cyfryzacji zbiorów powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego i automatyzacja jego funkcjonowania:

          a) stan usług danych przestrzennych (art. 24 ust. 3 pkt 5 ustawy Pgik),

b) stan cyfryzacji materiałów kartograficznych (map ewidencyjnych i map zasadniczych - art. 53b ust. 1 i 2 ustawy Pgik),

c) stan cyfryzacji operatów (§ 19 rozporządzenia w sprawie zasobu),

d) stan bieżącej cyfryzacji operatów (§ 7 rozporządzenia w sprawie zasobu),

e) stan systemu do prowadzenia zasobu (§ 8 rozporządzenia w sprawie zasobu),

f) stan e-usług dla wykonawców prac geodezyjnych (§ 12 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zasobu),

g) stan e-usług udostępniania materiałów zasobu dla obywateli (§ 12 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zasobu),

h) stan e-usług obsługi narad koordynacyjnych (art. 28b ust. 5a i 10 ustawy Pgik).

  1. Stan wdrożenia układu wysokościowego PL-EVRF2007-NH (§ 24 ust. 1 rozporządzenia w sprawie państwowego systemu odniesień przestrzennych).
  2. Sprawdzenie realizacji zaleceń pokontrolnych wystosowanych po przeprowadzonej kontroli w 2019 r.

Kontrolę przeprowadzili:

- Dariusz Szczepański – starszy specjalista w Wojewódzkiej Inspekcji Geodezyjnej i Kartograficznej, pełniący funkcję kierującego Zespołem kontrolerów, na podstawie upoważnienia Wojewody Łódzkiego nr GIK‑I.431.5.2022 z dnia 21.04.2022 r.

- Łukasz Tomes – inspektor wojewódzki w Wojewódzkiej Inspekcji Geodezyjnej i Kartograficznej, na podstawie upoważnienia Wojewody Łódzkiego nr GIK‑I.431.5.2022 z dnia 21.04.2022 r.

- Grażyna Ibsz – starszy inspektor wojewódzki w Wojewódzkiej Inspekcji Geodezyjnej i Kartograficznej, na podstawie upoważnienia Wojewody Łódzkiego nr GIK‑I.431.5.2022 z dnia 21.04.2022 r.

 

Kontrolujący w dniu 21.04.2022 r. złożyli oświadczenia o braku okoliczności uzasadniających wyłączenie z udziału w kontroli.

 

Z uwagi na fakt przedłużającego się stanu epidemii wirusa SARS-CoV-2 Wojewoda Łódzki polecił wykonywanie kontroli w formie e-kontroli (kontroli zdalnych).

Kontrola została przeprowadzona za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Zasady tego typu kontroli zostały przedstawione organom kontroli w piśmie znak COA.ZKK.5800.7.2020.MG, z dnia 14.05.2020 r., przekazanym przez Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, celem stosowania w obszarze całego kraju.

Zawiadomienie o kontroli oraz upoważnienia pracowników do przeprowadzenia kontroli zawierają wszystkie elementy do wpisu informacji o rozpoczęciu czynności kontrolnych w książce kontroli prowadzonej przez jednostkę kontrolowaną.

Kontrolę rozpoczęto w dniu 10 maja 2022 r. spotkaniem przeprowadzonym za pomocą wideo komunikatora, po telefonicznym potwierdzeniu gotowości przeprowadzenia rozmowy. Na spotkaniu tym kontrolerzy osobiście przedstawili się Geodecie Powiatowemu.

 

Okres kontrolowany: 31.07.2021 r. – 10.05.2022 r.

Mając na uwadze oceny cząstkowe oparte na przedstawionych dalej ustaleniach, w następującym zakresie działalności Starosty.

  1. Jakość danych ewidencji gruntów i budynków, jako podstawa do udostępniania danych, Zespół kontrolny przyznał następujące oceny:
  • Ocena pozytywna – brak takich ocen,
  • Ocena pozytywna z uchybieniami – brak takich ocen,
  • Ocena pozytywna z nieprawidłowościami – 1 kontrolowane zagadnienie,
  • Ocena negatywna – brak takich ocen.
  1. Proces cyfryzacji zbiorów powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego i automatyzacja jego funkcjonowania, Zespół kontrolny przyznał następujące oceny:
  • Ocena pozytywna – 6 kontrolowanych zagadnień,
  • Ocena pozytywna z uchybieniami – 1 kontrolowane zagadnienie,
  • Ocena pozytywna z nieprawidłowościami – brak takich ocen,
  • Ocena negatywna – brak takich ocen,
  • Zespół kontrolny odstąpił od oceny zagadnienia – 1 kontrolowane zagadnienie.
  1. Stan wdrożenia układu wysokościowego PL-EVRF2007-NH,
  • Zespół kontrolny przyznał ocenę pozytywną.
  1. Sprawdzenie realizacji zaleceń pokontrolnych wystosowanych po przeprowadzonej kontroli w 2019 r., Zespół kontrolny przyznał następujące oceny:
  • Ocena pozytywna – 3 kontrolowane zagadnienia,
  • Ocena pozytywna z uchybieniami – brak takich ocen,
  • Ocena pozytywna z nieprawidłowościami – brak takich ocen,
  • Ocena negatywna – brak takich ocen,
  • Zespół kontrolny odstąpił od oceny - 1 kontrolowane zagadnienie.

 

Na podstawie obowiązującej Metodyki kontroli, wydanej przez Głównego Geodetę Kraju, obok ww. zakresów kontroli, Zespół kontrolny dokonał też ustaleń formalno-organizacyjnych w następujących obszarach:

1. Kierownik jednostki kontrolowanej.

2. Struktura organizacyjna jednostki kontrolowanej i usytuowanie Geodety Powiatowego.

3. Zasoby pracownicze realizujące zadania rządowe z zakresu geodezji i kartografii.

4. Upoważnienia wydane przez organ administracji geodezyjnej i kartograficznej do działania w jego imieniu.

5. Regulacje wewnętrzne i sposób prowadzenia obiegu dokumentów w zakresie prowadzenia PZGiK.

6. Wykorzystywanie danych referencyjnych PZGiK dla potrzeb realizacji zadań innych, niż zadania administracji geodezyjnej i kartograficznej.

 

W kontrolowanym zakresie formalno-organizacyjnym, Zespół kontrolny przyznał następujące oceny:

  •  Ocena pozytywna – 1 kontrolowane zagadnienie,
  •  Ocena pozytywna z uchybieniami – brak takich ocen,
  •  Ocena pozytywna z nieprawidłowościami – brak takich ocen,
  •  Ocena negatywna – brak takich ocen.

 

Łącznie w postępowaniu kontrolnym Zespół kontrolny przyznał 13 ocen cząstkowych:

        •  11 ocen pozytywnych – 84,6% wszystkich ocen,
        •  1 ocenę pozytywna z uchybieniami – 7,7% wszystkich ocen,
        •  1 ocenę pozytywna z nieprawidłowościami – 7,7% wszystkich ocen,
        •  brak ocen negatywnych.

 

Mając na uwadze, że oceny pozytywne stanowią 84,6% łącznej liczby przyznanych ocen, a oceny z uchybieniami i nieprawidłowościami stanowią 15,4% przyznanych ocen, Zespół kontrolny pozytywnie ocenia wykonywanie kontrolowanych zadań.

 

I. USTALENIA FORMALNO-ORGANIZACYJNE

 

I.1. Kierownik jednostki kontrolowanej.

 

Kierownikiem jednostki kontrolowanej w okresie kontrolowanym (31.07.2021 r. – 10.05.2022 r.) od dnia 21.11.2018 r. do dnia kontroli, pozostawał Pan Marcin Baranowski, co Zespół kontrolny stwierdził na podstawie Uchwały Nr I/3/18 Rady Powiatu Opoczyńskiego z dnia 21 listopada 2018 r.

 

I.2. Struktura organizacyjna jednostki kontrolowanej i usytuowanie Geodety Powiatowego.

 

Z dokumentów przedstawionych do kontroli wynika, że w okresie kontrolowanym Zarząd Powiatu Opoczyńskiego dwa razy uchwalał Regulamin Organizacyjny Starostwa: Uchwała Nr 57/174/20 Zarządu Powiatu Opoczyńskiego z dnia 13 stycznia 2020 r.  w sprawie uchwalenia regulaminu organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Opocznie, oraz Uchwała Nr 133/403/21 z dnia 18 sierpnia 2021 r. w sprawie uchwalenia regulaminu organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Opocznie.

Uchwałą Nr 145/427/21 Zarządu Powiatu Opoczyńskiego z dnia 21 października 2021 r. zmieniającą uchwałę w sprawie uchwalenia regulaminu organizacyjnego dokonano zmiany w § 11 ust. 1 w ten sposób, że otrzymuje on brzmienie:

„1. Wydziałami kierują dyrektorzy na zasadzie jednoosobowego kierownictwa zapewniając właściwe ich funkcjonowanie z zastrzeżeniem że:

  1. Geodeta Powiatowy pełni funkcję Dyrektora Wydziału Geodezji, Kartografii, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami;
  2. Pozostałe komórki organizacyjne nie będące wydziałami, w tym zespoły, stanowiska podlegają dyrektorom wydziałów lub bezpośrednio Staroście, Wicestaroście, Sekretarzowi Powiatu zgodnie ze schematem organizacyjnym.”

Funkcję Geodety Powiatowego od dnia 15.03.2005 r. do dnia kontroli pełni Pani Agnieszka Karlińska. Stanowisko to zostało obsadzone w wyniku przeprowadzonego konkursu.

Wymagania wobec osób zajmujących stanowisko Geodety Powiatowego określone zostały w przepisie § 4 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia wymagań, jakim powinni odpowiadać wojewódzcy inspektorzy nadzoru geodezyjnego i kartograficznego, geodeci województw, geodeci powiatowi i geodeci gminni (Dz. U. Nr 249, poz. 2498).

  Z przedstawionych dokumentów wynika, że Pani Agnieszka Karlińska Geodeta Powiatowy - Dyrektor Wydziału Geodezji, Kartografii, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami posiada tytuł zawodowy magistra inżyniera w zakresie geodezji gospodarczej oraz uprawnienia zawodowe Nr 18614 z zakresu 1 i 2.

Tym samym spełnia wymagania do zajmowania stanowiska Geodety Powiatowego. Ponadto Pani Agnieszka Karlińska przedstawiła Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych w zakresie wyceny nieruchomości.

 

I.3. Zasoby pracownicze realizujące zadania rządowe z zakresu geodezji i kartografii.

 

W powyższym zakresie Starosta Opoczyński złożył oświadczenie, pismo znak GN.6641.43.2022, z dnia 10.05.2022 r., z którego wynika co następuje.

Zadania Starosty Opoczyńskiego z zakresu geodezji i kartografii w okresie kontrolowanym wykonywało 26 osób (łącznie z Geodetą Powiatowym), spośród których 9 osób (35%) – posiadało wykształcenie geodezyjne wyższe, 10 osób (38%) posiadało wykształcenie geodezyjne średnie, 5 osób (19%) – posiadało wykształcenie wyższe inne niż geodezyjne, 2 osoby ( 8%) posiadały wykształcenie średnie inne niż geodezyjne,  przy czym 8 osób z wykształceniem geodezyjnym średnim uzyskało równolegle wykształcenie wyższe inne niż geodezyjne. Spośród 26 osób 5 zatrudnionych jest w ramach prac interwencyjnych.

Uprawnienia zawodowe do wykonywania samodzielnych funkcji w dziedzinie geodezji i  kartografii uzyskały 3 osoby. Stanowi to 4% składu osobowego, realizującego zadania Starosty z zakresu geodezji i kartografii:

- Agnieszka Karlińska – Geodeta Powiatowy  – uprawnienia Nr 18614 zakres 1 i 2,

  - Danuta Karkowska – Kierownik PODGiK – uprawnienia Nr 14088 zakres 1 i 2,

  - Roman Siwek – Podinspektor PODGiK – uprawnienia Nr 17101  – zakres 1.

Na podstawie Oświadczenia złożonego przez Starostę Powiatu, Nr GN.6641.43.2022, z dnia 10.05.2022 r., dokumentów przedłożonych do kontroli oraz ustaleń własnych, Zespół kontrolny stwierdził, że Starosta, zgodnie z § 6 pkt 8 Regulaminu Organizacyjnego Starostwa, podejmuje działania dla zapewnienia właściwej obsady kadrowej Starostwa oraz podnoszenia kwalifikacji pracowników samorządowych.

Z Oświadczenia Sekretarza Powiatu z dnia 6 maja 2022 roku działającego z upoważnienia Starosty wynika, że pracownicy na bieżąco monitorują przepisy nowych ustaw w informatorze prawnym LEX oraz w czasopismach prawnych. Uczestniczą też w różnych szkoleniach i kursach, konferencjach i seminariach. Starosta Opoczyński mając na uwadze profesjonalizm osób zatrudnionych w Urzędzie, umożliwia rozwój zawodowy i indywidualny pracowników. Szkolenie ustala się w Planie szkoleń, który jest opracowany na podstawie zgłaszanych corocznie potrzeb szkoleniowych przez dyrektorów wydziałów.

W okresie objętym kontrolą, z uwagi na wprowadzone rozporządzeniem Ministra Zdrowia ograniczenia przemieszczania się oraz przestrzegania dystansu między osobami, firmy szkoleniowe, czasowo ograniczyły funkcjonowanie. Pracownicy mogli podnosić swoje kwalifikacje zawodowe poprzez szkolenia online.

Na podstawie przedłożonych do kontroli dokumentów (certyfikatów i zaświadczeń) Zespół kontrolny ustalił, że pracownicy WGKKiGN uczestniczyli między innymi w następujących szkoleniach:

2021 rok:

  • Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (szkolenie prowadzone przez ISO-LEX).
  • EWMAPA 13 – obsługa baz danych: BDOT, GESUT i EGiB (szkolenie prowadzone przez GEOBID).
  • Weryfikacja wyników zgłoszonych prac geodezyjnych studium problemów (szkolenie prowadzone przez SGP Warszawa).
  • Nowe rozporządzenie w sprawie ewidencji gruntów i budynków z uwzględnieniem przepisów rozporządzenia w sprawie „standardów” i w sprawie BDOT w kontekście ewidencji gruntów i budynków (szkolenie prowadzone przez SGP Warszawa).

2022 rok:

  • EWMAPA 13 – podstawowa obsługa programu (szkolenie prowadzone przez firmę GEOBID).

W okresie objętym kontrolą Starosta Opoczyński wydał 1 pozwolenie na odbycie praktyk zawodowych pracownika w jednostkach wykonawstwa geodezyjnego, poza godzinami pracy Starostwa.

Z prośbą o zgodę na uczestnictwo w geodezyjnych pracach terenowych w jednostce wykonawstwa geodezyjnego, na potrzeby uzyskania praktyki zawodowej niezbędnej do przystąpienia do egzaminu na uprawnienia zawodowe w dziedzinie geodezji i kartografii z zakresów 1 i 2 wystąpiła pani Izabela Puchała, posiadająca wykształcenie wyższe geodezyjne, zajmująca się w PODGiK w Opocznie weryfikacją prac geodezyjnych.

 

I.4. Upoważnienia wydane przez organ administracji geodezyjnej i kartograficznej

do działania w jego imieniu.

 

Na podstawie wydanych przez organ kopii upoważnień do działania w jego imieniu, Zespół Kontrolny ustalił osoby upoważnione do wykonywania zadań wynikających z ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne:

a) upoważnienie do prowadzenia baz danych, w tym ich aktualizacji oraz udostępniania posiadają 24 osoby:

Agnieszka Karlińska, Danuta Karkowska, Anna Stanik, Piotr Mokrowiecki, Joanna Orłowska, Izabela Puchała, Roman Siwek, Katarzyna Kmita-Melka, Edyta Kowalczyk, Ewa Cichawa, Anna Grabowska-Duperas, Norbert Krzysztoszek, Martyna Jędrasik, Marzena Mazur, Wioletta Stępniak, Iwona Goska, Joanna Smolarska, Dorota Jędrasik, Monika Sadowska, Martyna Kaczmarek, Katarzyna Jabłońska, Izabela Ksyta, Anna Wilk, Anna Abramczyk;

b) upoważnienia do prowadzenia postępowań administracyjnych z zakresu EGiB, w tym wydawania decyzji administracyjnych w zakresie bieżącej aktualizacji posiada 5 osób:

  Agnieszka Karlińska, Danuta Karkowska, Anna Stanik, Iwona Goska, Katarzyna Jabłońska – osoby posiadające upoważnienia do wydawania decyzji administracyjnych;

c) upoważnienia do przetwarzania danych osobowych w systemach, które wykorzystują do pracy na danym stanowisku posiada 26 pracowników:

Agnieszka Karlińska, Danuta Karkowska, Anna Stanik, Piotr Mokrowiecki, Joanna Orłowska, Izabela Puchała, Roman Siwek, Katarzyna Kmita-Melka, Edyta Kowalczyk, Ewa Cichawa, Anna Grabowska-Duperas, Norbert Krzysztoszek, Martyna Jędrasik, Marzena Mazur, Wioletta Stępniak, Iwona Goska, Joanna Smolarska, Dorota Jędrasik, Monika Sadowska, Martyna Kaczmarek, Katarzyna Jabłońska, Izabela Ksyta, Anna Wilk, Anna Abramczyk, Mariola Pawlik, Daria Grzywacz;

 

 

I.5. Regulacje wewnętrzne i sposób prowadzenia obiegu dokumentów w zakresie prowadzenia zasobu.

Jak wynika z oświadczenia Starosty Opoczyńskiego oraz zgromadzonych dokumentów, w Starostwie Powiatowym w Opocznie sprawy dotyczące prowadzenia zasobu uregulowane są w następujących Zarządzeniach Starosty Opoczyńskiego:

- Zarządzenie Starosty Opoczyńskiego Nr 40/2021 z dnia 29 września 2021 r. w sprawie powołania Komisji w celu wyłączenia materiałów zasobu oraz sposobu ich przekazywania do właściwych archiwów państwowych,

- Zarządzenie Starosty Opoczyńskiego Nr 39/2021 z dnia 29 września 2021 r. w sprawie powołania Komisji do rozpatrywania ofert i utworzenia listy klasyfikatorów upoważnionych do wykonywania gleboznawczej klasyfikacji gruntów na terenie powiatu opoczyńskiego.

- Zarządzenie Starosty Opoczyńskiego Nr 14/22 z dnia 1 marca 2022 r. w sprawie wyznaczenia miejsca przechowywania nośników zewnętrznych zawierających kopie bezpieczeństwa materiałów powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego w postaci elektronicznej,

- Zarządzenie Starosty Opoczyńskiego Nr 27/2022 z dnia 27 kwietnia 2022 r. w sprawie powołania Komisji do odbioru prac geodezyjnych i kartograficznych.

            Na podstawie wyżej wymienionego oświadczenia Starosty Opoczyńskiego Zespół kontrolny ustalił sposób prowadzenia obiegu dokumentów w zakresie:

    1. Przyjmowania Zgłoszeń prac geodezyjnych.

W okresie  kontrolowanym Wykonawcy prac geodezyjnych dokonywali zgłoszeń prac internetowo poprzez Geoportal, po uprzednim podpisaniu umowy na obsługę zgłoszeń prac geodezyjnych drogą elektroniczną. Zgłaszanie prac internetowo umożliwia Wykonawcom samodzielne wskazanie zakresu obszarowego zgłaszanej pracy, wygenerowanie Dokumentu Obliczenia Opłaty, opłacenia go za pomocą konta internetowego oraz możliwość przeglądania i pobierania danych poprzez Geoportal, jak również składanie zgłoszeń uzupełniających.

Na chwilę obecną zawartych zostało 166 umów na obsługę zgłoszeń prac geodezyjnych drogą elektroniczną.

Istnieje również możliwość zgłaszania prac osobiście przez wykonawców w urzędzie, listownie, za pomocą poczty e-mail lub za pomocą e-PUAP.

W okresie od 31.07.2021 r. do 31.12.2021 r., liczba zgłoszeń prac wynosiła 1031, z czego 1021 wpłynęło przez Geoportal (99%). W okresie od 1.01.2022 r. do 10.05.2022 r.  wpłynęło 895 zgłoszeń, z czego 894 przez Geoportal (99,8%).

    1. Przekazywania przez wykonawców wyników prac.

Zgodnie z art. 12a ust. 1 ustawy Pgik, wykonawca prac przekazuje pliki danych wygenerowane z roboczej bazy danych elektronicznie, natomiast dokumentacja zawierająca wyniki geodezyjnych pomiarów sytuacyjnych i wysokościowych skompletowana w operat techniczny, do końca 2021 roku była przekazywana w wersji papierowej lub elektronicznej.

Od 1 stycznia 2022 r. operaty techniczne przekazywane są w postaci elektronicznej w formacie PDF, podpisane przez kierownika prac zgodnie z § 35 rozporządzenia w sprawie standardów technicznych.

W okresie od 31.07.2021 r. do 31.12.2021 r., liczba wszystkich operatów przyjętych do zasobu wynosiła 1110, z czego 492 elektronicznych (44,3%).

W okresie od 1.01.2022 r. do 10.05.2022 r. przyjęto do zasobu 765 operatów technicznych, z czego 739 elektronicznych (96,6%), a 26 złożonych do weryfikacji w roku poprzednim, w formie papierowej.

    1. Świadczenia usług udostępniania materiałów zasobu.

Materiały zasobu udostępniane są w sposób analogowy oraz elektroniczny przez usługę Geoportalu Powiatu Opoczyńskiego.

Obsługa bezpośrednia klienta w siedzibie urzędu:

- przyjęcie wniosku, nadanie numeru sprawie,

- sporządzenie, przygotowanie dokumentacji, opatrzenie klauzulą urzędową i podpisem,

- wystawienie DOO w dniu odbioru dokumentów,

- odbiór dokumentów oraz Licencji po okazaniu dowodu wpłaty.

Proces obiegu dokumentów w zakresie udostępniania materiałów zasobu poprzez Geoportal:

- użytkownik zakłada konto lub loguje się jeśli już posiada konto,

- użytkownik uzupełnia on-line wniosek, formularz i podpisuje go z wykorzystaniem profilu zaufanego e-PUAP lub systemu PZGiK,

- Ośrodek generuje i wysyła DOO,

- użytkownik dokonuje wpłaty on-line lub przesyła dokument wpłaty,

- Ośrodek generuje Licencję i wysyła ją do użytkownika oraz generuje określony produkt, w postaci elektronicznej on-line, w postaci nieelektronicznej (papierowej lub nośnika zewnętrznego) pocztą tradycyjną.

    1. Wydawania wypisów, wyrysów i wypisów oraz zaświadczeń.

W Starostwie Powiatowym w Opocznie zostały wdrożone i funkcjonują e-usługi umożliwiające zamawianie i wydawanie wypisów, wyrysów, wypisów i wyrysów z ewidencji gruntów i budynków. Klienci składają wnioski również za pomocą skrzynki podawczej e-PUAP.

  1. Proces obiegu dokumentów w zakresie wydawania wypisów wyrysów, wypisów i wyrysów oraz zaświadczeń, na podstawie wniosków wpływających drogą elektroniczną oraz przysłanych/przekazanych w formie papierowej przez Klienta do Urzędu:

- pobranie wniosku,

- rejestracja i skanowanie,

- dekretacja,

- sporządzenie dokumentów,

- zaopatrzenie podpisem kwalifikowanym przez osobę posiadającą upoważnienie Starosty,

- ustalenie z Wnioskodawcą formy dokonania opłaty,

- wystawienie DOO i przekazanie dokumentacji po uiszczeniu opłaty.

  1. Przez e-usługę na Geoportalu Powiatu Opoczyńskiego znajdującym się pod adresem:

https://opoczno.geoportal2.pl

- założenie konta na stronie Powiatu Opoczyńskiego, w razie potrzeby potwierdzenie swojej tożsamości logowaniem do Profilu Zaufanego,

- złożenie wniosku poprzez wypełnienie interaktywnego formularza odpowiednimi danymi,

- wskazanie przez Wnioskodawcę numeru działki lub terenu na mapie,

- wystawienie DOO i przekazanie dokumentacji po uiszczeniu opłaty.

Proces obiegu dokumentów w zakresie wydawania wypisów, wypisów i wyrysów oraz zaświadczeń odbywa się również bezpośrednio w siedzibie Urzędu, od złożenia wniosku (biuro podawcze) przez sporządzenie dokumentów, opłacenie w kasie, wydanie dokumentów po przedstawieniu DOO przez Klienta.

    1. Obsługi narad koordynacyjnych:

Obsługa Narad Koordynacyjnych odbywa się elektronicznie. Internetowe złożenie wniosku o skoordynowanie usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu odbywa się za pośrednictwem Geoportalu Powiatu Opoczyńskiego.

Po otrzymaniu wniosku pracownik PODGiK przypisuje sprawę ZUD do odpowiedniej Narady koordynacyjnej. Opłaty generowane są automatycznie, zgodnie z wybranym przez wnioskodawcę asortymentem i można je uiścić przez konto internetowe.

Gestorzy sieci poprzez wgląd do elektronicznej wersji projektu oraz materiałów zasobu, w tym w szczególności z powiatowego portalu mapowego i opublikowanych tam danych wyrażają zdalnie w protokole swoją opinię o projekcie.

Po zakończeniu uzgodnień na podstawie opinii branżowych pracownik PODGiK przygotowuje ostateczny protokół podpisany cyfrowo i dodaje go do odpowiedniego wniosku. Wnioskodawca może pobrać go do swojego konta.

Od miesiąca istnieje również możliwość zdalnego pobrania dokumentacji projektowej opatrzonej adnotacją, iż była ona przedmiotem uzgodnienia na Naradzie koordynacyjnej.

    1. Opłat za powyższe usługi pobierane są przed udostępnieniem materiałów zasobu lub wykonaniem czynności, zgodnie z art. 40d ust. 3 ustawy Pgik. System PZGiK umożliwia dokonanie płatności elektronicznej poprzez Geoportal Powiatu Opoczyńskiego.

Opłaty za wypisy, wypisy i wyrysy naliczane są zgodnie z art. 40b pkt 1 ustawy Pgik. Natomiast zaświadczenia podlegają opłacie skarbowej zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2021 r. poz. 1923).

 

I.6. Wykorzystywanie danych referencyjnych zasobu dla potrzeb realizacji zadań innych niż zadania administracji geodezyjnej i kartograficznej.

 

Z pisemnego oświadczenia Starosty, pismo znak GN.6641.43.2022, z dnia 10.05.2022 r., wynika, że dane PZGiK wykorzystywane są do realizacji zadań Starosty wynikających zwłaszcza z art. 4 ust. 1 pkt 6, 7, 10-15 ustawy o samorządzie powiatowym oraz wynikających z uchwały Nr 133/403/2021 Zarządu Powiatu Opoczyńskiego z dnia 18 sierpnia 2021 r. zmienionej uchwałą Nr 145/427/21 Zarządu Powiatu Opoczyńskiego z dnia 21 października 2021 r., zmieniającą uchwałę w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Opocznie, w którym między innymi:

        1. Wydział Administracji Architektoniczno-Budowlanej – realizuje zadania z zakresu administracji architektoniczno-budowlanej zastrzeżone do właściwości Starosty oraz inne zadania publiczne dotyczące realizacji inwestycji budowlanych zastrzeżone do właściwości Powiatu.
        2. Wydział Geodezji, Kartografii, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami – zajmuje się prowadzeniem pzgik oraz gospodarowaniem nieruchomościami Skarbu Państwa i Powiatu Opoczyńskiego.
        3. Wydział Ochrony Środowiska, Zdrowia i Osób Niepełnosprawnych – prowadzi sprawy z zakresu ochrony zdrowia, rehabilitacji zawodowej oraz sprawy dotyczące ochrony środowiska, rolnictwa i leśnictwa.

Geodeta Powiatowy oświadczyła, że dane i usługi sieciowe danych PZGiK nie są wykorzystywane w innych systemach usprawniających realizację zadań Starosty.

Wydział GKKiGN wszystkim zainteresowanym wydziałom realizującym zadania Powiatu zapewnia dostęp do zbiorów danych pzgik w zakresie przeglądania i wyszukiwania w trybie chronionym, przez Geoportal Powiatu Opoczyńskiego.

 

I.7. Podsumowanie ustaleń formalno-organizacyjnych.

 

Jak wynika ze schematu organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Opocznie, będącego Załącznikiem do Regulaminu Organizacyjnego, Geodeta Powiatowy – Dyrektor Wydziału Geodezji, Kartografii, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami podlega bezpośrednio Staroście Opoczyńskiemu.

Zespół kontrolny zauważa, że zadania wymienione w § 20 Regulaminu Organizacyjnego w pełni odpowiadają brzmieniom przepisów określonych w obecnie obowiązującej ustawie Prawo geodezyjne i kartograficzne.

W zakresie przyjmowania operatów technicznych w wersji papierowej, w § 42 ust. 3 rozporządzenia w sprawie standardów… określono termin przekazywania operatów technicznych w postaci papierowej na nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2021 r. Starosta opoczyński przyjął do zasobu 26 operatów po tym terminie. Z wyjaśnienia złożonego przez Geodetę Powiatowego w dniu 27.10.2022 r. wynika, że od 1.01.2022 do 10.05.2022 r. przyjęto do zasobu 24 operaty techniczne w postaci analogowej, które złożono do weryfikacji w roku poprzednim. Natomiast dla dwóch operatów technicznych przyjętych do zasobu po 1 stycznia 2022 r. błędnie uzupełniono pole „postać przekazywanego materiału” w ewidencji materiałów zasobu jako postać nieelektroniczna, a winno być postać elektroniczna. Błędny zapis został poprawiony.

Otrzymanie zgody na praktykę zawodową w jednostkach wykonawstwa geodezyjnego pani Izabeli Puchały oraz fakt, że zajmuje się ona weryfikacją prac geodezyjnych, może powodować sytuację, w której weryfikować będzie wykonaną przez siebie prace geodezyjną. Co też generuje możliwość wystąpienia mechanizmów korupcjogennych i konfliktu interesów.

 

Ocena cząstkowa pozytywna

 

II. OCENA REALIZACJI TEMATÓW PRIORYTETOWYCH.

 

II.1. Jakość danych ewidencji gruntów i budynków, jako podstawa do udostępniania danych.

 

II.1.1. Forma ujawnienia danych w EGiB.

 

Zgodnie z oświadczeniem Starosty Opoczyńskiego, pismo GN.6641.43.2022, z dnia 10.05.2022 r., oraz na podstawie dokumentów przedłożonych do kontroli, Zespół kontrolny ustalił, że prowadzona i udostępniana powiatowa baza danych katastralnych (działki, kontury, użytki) powstała jako hybryda danych pozyskanych z operatów geodezyjnych zawierających współrzędne punktów granicznych oraz danych pozyskanych na potrzeby systemu Identyfikacji Działek Rolnych (LPIS) w ramach projektu Phare PL20003/005-710.04.05.01/01.

Dla 3 obrębów gminy Opoczno oraz całej gminy Białaczów, dane EGiB stanowią podstawę do udostępniania informacji zawartych w operacie ewidencyjnym w formie plików, o których mowa w art. 24 ust. 3 pkt 4 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne, czyli plików sformatowanych zgodnie z obowiązującym standardem wymiany danych ewidencyjnych.

Dla pozostałych obrębów istnieje możliwość udostępniania danych w postaci gml, jednak nie zawsze będą one zgodne z obowiązującym schematem aplikacyjnym.

Starosta Opoczyński w miarę pozyskiwanych i posiadanych środków finansowych sukcesywnie prowadzi modernizacje ewidencji gruntów i budynków w celu dostosowania bazy danych do obowiązujących przepisów.

Dane egib udostępniane są w formie usług (wms, wfs), o których mowa w art. 24 ust. 3 pkt 5 ustawy Pgik, czyli usług, o których mowa w art. 9 ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej.

 

II.1.2. Termin ujawnienia danych w EGiB.

 

Zgodnie z oświadczeniem Starosty Opoczyńskiego, pismo GN.6641.43.2022, z dnia 10.05.2022 r., oraz na podstawie dokumentów przedłożonych do kontroli, Zespół kontrolny ustalił, że w okresie od 31.07.2021 r. do dnia kontroli modernizacją objęto:

  1. 14 obrębów z Gminy Białaczów: Białaczów, Kuraszków, Miedzna Drewniana, Parczów, Parczówek, Petrykozy, Radwan, Skronina, Sobień, Sędów Wąglany, Zakrzów, Żelazowice, Ossa – modernizacja zakończona;
  2. 9 obrębów z Gminy Sławno: Celestynów, Kolonia Grudzień, Grudzień Las, Kamilówka, Kozenin, Olszewice, Olszowiec, Owadów, Unewel – modernizacja w trakcie realizacji;
  3. 1 obręb z Gminy Żarnów – Żarnów – modernizacja w trakcie realizacji.

 

Łącznie w ww. okresie modernizacją objęto 23 obręby, a 1 jest w trakcie modernizacji.

 

Starosta Opoczyński, w 2020 roku zarządził i przeprowadził modernizację ewidencji gruntów i budynków dla obszaru całej gminy Białaczów.

W dniu 28 kwietnia 2020 r. Starosta podał do publicznej wiadomości informację o rozpoczęciu prac geodezyjnych oraz informację o trybie postępowania związanego z modernizacją ewidencji gruntów i budynków.

W dniu 12 lipca 2021 r. Starosta Opoczyński poinformował o wyłożeniu projektu operatu opisowo-kartograficznego opracowanego w ramach modernizacji egib dla gminy Białaczów.

W okresie od 28 lipca 2021 r. do 17 sierpnia 2021 r. w siedzibie Starostwa Powiatowego w Opocznie nastąpiło wyłożenie projektu operatu opisowo-kartograficznego.

Operat techniczny z modernizacji egib został przyjęty do zasobu w dwóch etapach: ETAP I - 17.12.2020 r.; ETAP II – 12.07.2021 r. i 25.11.2021 r.

Dane zawarte w projekcie operatu opisowo kartograficznego zostały ujawnione w bazie danych ewidencji gruntów i budynków w dniu 29.11.2021 r.

W dniu 29.11.2021 r. w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego pod poz. 5801 ukazała się Informacja Starosty Opoczyńskiego z dnia 26.11.2021 r. w sprawie utworzenia bazy danych EGiB polegającej na przeprowadzeniu modernizacji dla wszystkich obrębów Gminy Białaczów oraz że dane te stają się z dniem 25.11.2021 r. danymi ewidencyjnymi i podlegają ujawnieniu w bazie danych ewidencji gruntów i budynków.

W dniu 30.11.2021 r. opublikowano w Biuletynie Informacji Publicznej Starostwa Powiatowego w Opocznie, ww. Informację Starosty Opoczyńskiego z dnia 26.11.2021 r.

Zespół kontrolny zauważa, że w ten sposób naruszono przepis art. 24a ust. 8 ustawy Pgik, w zakresie terminu, kiedy dane z projektu operatu opisowo-kartograficznego, stały się danymi ewidencji gruntów i budynków. Dane te stały się danymi ewidencyjnymi z dniem 8.09.2021 r., a nie 25.11.2021 r. jak podano w Dzienniku Urzędowym.

Starosta Opoczyński w piśmie GN.6641.43.2022 z dnia 23.08.2022 r. (uzupełnienia) wyjaśnia przyczynę zaistniałej sytuacji, a mianowicie:

„Zamawiający, powołując się na warunki techniczne, skontrolował i zaewidencjonował projekt operatu opisowo-kartograficznego przed jego wyłożeniem, jednak ww. projekt zgodnie z definicją stanowi bazę danych ewidencyjnych, utworzoną z wykorzystaniem wyników prac geodezyjnych wykonanych w procesie modernizacji ewidencji gruntów i budynków oraz utworzone na podstawie tej bazy rejestry, kartoteki oraz mapę ewidencyjną, co nie stanowi całości istotnych elementów prac takich jak: analiza materiałów zasobu oraz stanów prawnych nieruchomości, czy dokumentacja techniczna. Koniecznym było skompletowanie całości ww. dokumentacji w operat techniczny, a ten był zgodnie z harmonogramem z dnia 21.09.2020 r. przewidziany dopiero po zakończeniu etapu II prac.

 W toku prac odbiorczych Zamawiający (Komisja odbioru) stwierdził uchybienia w przekazanej dokumentacji i bazach danych, w związku z czym zobowiązał Wykonawcę do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.

Powyższa sytuacja spowodowała również wydłużenie okresu od sporządzenia przez Wykonawcę projektu operatu opisowo-kartograficznego do momentu zakwalifikowania przekazanych przez Wykonawcę baz danych i dokumentacji wynikających z modernizacji do  ujawnienia ich w bazie danych ewidencji gruntów i budynków”.

Zespół kontrolny zauważa, że wyżej opisana modernizacja egib dla gminy Białaczów odbywała się w stanie epidemii związanym z koronawirusem COVID-19.

Obostrzenia wprowadzone na terenie naszego Kraju oraz zachorowania i kwarantanny osób wykonujących prace geodezyjne miały ogromny wpływ na terminowość wykonywania prac, co powodowało sporządzanie aneksów do umowy oraz zmiany w harmonogramie prac.

 

II.1.3. Aktualizacja EGiB.

 

Kontrola sposobu aktualizacji bazy EGiB, wykazała, co następuje.

  1. System teleinformatyczny:

Baza danych EGiB prowadzona jest w systemie teleinformatycznym opartym na dwóch odrębnych podsystemach jednego producenta tj. firmy GEOBID, jeden dotyczący danych opisowych EWOPIS i drugi dotyczący danych geometrycznych EWMAPA, które są zintegrowane za pomocą interfejsu.

b) Dokonywanie poszczególnych zmian (aktualizacji) w EGiB:

Aktualizacja operatu ewidencji gruntów i budynków dla konkretnego dokumentu dokonywana jest przez dwóch operatorów:

1- w zakresie informacji graficznej,

2- w zakresie informacji opisowej.

Wprowadzenie zmiany w EGiB odbywa się w terminie 30 dni od daty przyjęcia materiału do zasobu lub wpływu dokumentu do Urzędu.

Komunikacja z rejestrem PESEL, REGON i EKW odbywa się na bieżąco przy użyciu programu EWOPIS.

 

II.1.4. Modernizacja EGiB.

 

W kontrolowanym okresie Starosta Opoczyński prowadził prace związane z modernizacją ewidencji gruntów i budynków.

Zakres  podejmowanych działań w czasie wykonywania modernizacji nie wykraczał poza zakres uzgodnionego projektu.

Projekt modernizacji dla gminy Białaczów został uzgodniony przez Łódzkiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego w dniu 4.10.2019 r. - pismo GiK-II.7231.20.2019.

Zespół kontrolny przeanalizował dokumenty dotyczące postępowania przetargowego oraz treść Umowy zawartej z Wykonawcą prac pn. „Utworzenie bazy danych EGiB polegającej na przeprowadzeniu modernizacji ewidencji gruntów i budynków w zakresie utworzenia ewidencji budynków i lokali dla wszystkich obrębów ewidencyjnych z gminy Białaczów”.

W związku z epidemią wywołaną wirusem SARS-CoV-2 powodującym COVID-19 i wynikającymi z tego ograniczeniami, do ww. umowy sporządzono 3 aneksy, w których zmieniano harmonogram prac oraz termin zakończenia poszczególnych etapów.

Sytuacja ta spowodowała opóźnienia w aktualizacji bazy EGiB danymi z modernizacji oraz ogłoszenia informacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego.

 

II.1.5. Automatyczna kontrola jakości EGiB.

 

Zgodnie z zaleceniem Głównego Geodety Kraju zawartym w metodyce kontroli, dla obrębów Powiatu Opoczyńskiego przeprowadzono w Starostwie, przy wykorzystaniu systemów służących do prowadzenia EGiB, automatyczną kontrolę bazy danych EGiB.

Wyniki kontroli przedstawiono Zespołowi kontrolnemu w formie raportów.

Kontrole dotyczyły następujących obszarów:

  1. występowania działek o obszarach niejednospójnych (składających się z więcej niż jednego poligonu)
  2. występowania działek lub budynków bez geometrii,
  3. występowania geometrii działek lub budynków, dla których brak jest danych opisowych,
  4. występowania geometrii działek o znacznych różnicach powierzchni w stosunku do powierzchni ewidencyjnej (z danych opisowych),
  5. braku atrybutów punktów granicznych (BPP/ISD, ZRD/SPD),
  6. występowanie niedozwolonych oznaczeń klas i użytków niezgodnych z rozporządzeniem,
  7. występowanie numerów KW, niezgodnych z obecnie obowiązującą strukturą.

 

Wyniki kontroli udokumentowane są odpowiednimi raportami, załączonymi do akt kontroli.

 

 

Gmina

Teryt

Ilość obrębów

Ilość działek

Ilość budynków (część opisowa)

Ilość punktów granicznych

Ilość KW

gmina Białaczów

100701_2

14

18 950

7 691

50 839

3 881

miasto Drzewica

100702_4

1

2 124

1 970

8 575

968

gmina Drzewica

100702_5

17

29 478

563

81 352

3 923

gmina Mniszków

100703_2

29

15 997

5 385

42 105

4 220

miasto Opoczno

100704_4

23

16 577

8 604

94 003

6 115

gmina Opoczno

100704_5

36

43 267

2 926

123 964

8 542

gmina Paradyż

100705_2

26

16 586

893

41 830

2 933

gmina Poświętne

100706_2

17

15 903

4 023

44 359

2 951

gmina Sławno

100707_2

34

28 709

1 548

72 872

5 750

gmina Żarnów

100708_2

41

28 252

409

78 988

5 470

Powiat opoczyński

1007

238

215 843

34 012

638 887

44 753

 

 

BUDYNKI

DZIAŁKI

Klasoużytki

DZIAŁKI

Punkty graniczne

KW

 

Brakujące w EWMAPA

Brakujące w EWOPIS

liczba rozbieżnych działek wystepujących w Ewopisie

liczba rozbieżnych działek wystepujących w Ewmapie

Błąd w EWMAPA

Błąd w EWOPIS

Topologia

Różnica powierzchni

Różnica powierzchni 20% i więcej

Łącznie

Bez SP (sposobu pozyskania)

Bez SWD (spełnienia warunków dokładnościowych)

Nieprawidłowe sygnatury NKW

100701_2

0

0

5

22

1

2

0

1

0

54 479

0

0

0

100702_4

20

16

0

0

490

16

0

34

0

17 826

15 960

15 960

0

100702_5

27

42

247

370

3 973

3 419

29

22 256

3 736

87 028

6 821

6 880

0

100703_2

149

155

6

2

6 323

1 469

0

7 497

225

45 480

40 997

40 997

0

100704_4

207

412

0

0

2 483

1 388

0

208

7

97 062

92 032

92 039

0

100704_5

41

49

168

428

9 612

3 019

27

25 270

3 553

131 056

39 681

39 682

0

100705_2

65

101

98

182

5 897

2 511

35

10 957

1 136

44 853

13 068

13 068

0

100706_2

69

72

22

22

2 059

1 774

0

8 262

187

47 658

43 390

44 087

0

100707_2

109

74

63

112

4 195

2 675

49

19 697

2 801

78 266

15 554

15 692

0

100708_2

70

72

187

339

10 731

2 842

39

19 224

1 836

83 832

27 671

27 621

0

Łącznie

757

993

796

1 477

45 764

19 115

179

113 406

13 481

687 540

295 174

296 026

0

 

Przedstawione w tabeli dane wskazują, że jedynie 0,4% działek ewidencyjnych występujących w części opisowej ewidencji nie występuje w części wektorowej.

 52,5% działek ewidencyjnych wykazanych jest z różnicą powierzchni pomiędzy częścią opisową, a częścią wektorową ewidencji. Zespół kontrolny przyjął kryterium znacznej różnicy powierzchni działki jako 20% powierzchni, wartość tą przyjmuje i przekracza 6,2% działek ewidencyjnych.

Przedstawione dane wskazują, że 2,2% budynków z części opisowej ewidencji nie ma odpowiedników w części wektorowej.

Ponadto 43% punktów granicznych z terenu powiatu nie posiada uzupełnionych atrybutów wskazujących na sposób pozyskania danych o położeniu oraz czy punkt graniczny spełnia warunki dokładnościowe.

 

 

II.1.5. Podsumowanie ustaleń jakości danych EGiB.

 

Zespół kontrolny ustalił, że w Starostwie Opoczyńskim dla 7 % obrębów ewidencyjnych (17 obrębów ewidencyjnych) dane egib stanowią podstawę do udostępniania informacji zawartych w operacie ewidencyjnym w formie plików, o których mowa w art. 24 ust. 3 pkt 4, ujawnianie danych odbywa się poprzez udostępnianie plików komputerowych sformatowanych zgodnie z obowiązującym standardem wymiany danych ewidencyjnych za pomocą usług zgodnych z art. 9 p. 1 ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej.

 

Powiat Opoczyński obejmuje 238 obrębów, z czego 101 zostało zmodernizowanych, a 137 jest przed modernizacją.

Bazy danych EGiB prowadzone są w następujący sposób: dla 17 obrębów (7%)  z 238 prowadzona jest mapa obiektowa, natomiast dla 221 obrębów (93%) prowadzona jest mapa wektorowa.

Mapa ewidencyjna z pełną treścią obejmuje 58%, czyli 60 157 ha, a mapa o niepełnej treści obejmuje 43 843 ha, co stanowi 42% powierzchni Powiatu.

 

Wykorzystywane są aplikacje udostępnione przez GUGiK do komunikacji z rejestrami PESEL, REGON i EKW.

Termin ostatecznego dokonania zmiany w operacie ewidencji gruntów i budynków jest krótszy niż 30 dni, wskazany w art. 23 ust. 7 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne.

Ponadto, przekazane Zespołowi kontrolnemu raporty z przeprowadzonej automatycznej kontroli jakości bazy EGiB ujawniły szereg  nieprawidłowości opisanych na str. 19.

 

Ocena pozytywna z nieprawidłowościami.

 

II.2. PROCES CYFRYZACJI ZBIORÓW ZASOBU I AUTOMATYZACJA JEGO FUNKCJONOWANIA.

 

 

II.2.1. Stan usług danych przestrzennych.

 

II.2.1.1. Stan usługi przeglądania dla danych EGiB.

Z oświadczenia Starosty Opoczyńskiego z dnia 10.05.2022 r., pismo znak GN.6641.43.2022, oraz danych z rejestru publicznego Ewidencja zbiorów i usług danych przestrzennych prowadzonego przez Głównego Geodetę Kraju wynika, że:

a) dla danych EGiB istnieje usługa przeglądania WMS pod adresem:

https//opoczno.geoportal2.pl/map/geoportal/wmse.php,

b) usługa ta została zgłoszona do EZiUDP wraz z adresem URL w dniu 18.05.2011 r. pod numerem PL.PZGiK.250,

c) dane publikowane są w podziale na warstwy informacyjne zalecane przez GUGiK oraz spełniają kryteria wyszczególnione w Załączniku nr 8 rozporządzenia w sprawie EGIB,

d) usługa odzwierciadla aktualny stan bazy EGiB – dane graficzne są aktualizowane co 24 godziny, dane opisowe na bieżąco.

e) usługa wyświetla dane w standardowych narzędziach posiadających funkcje klienta WMS.

 

II.2.1.2. Stan usługi pobierania danych EGiB.

Na podstawie danych zawartych w publicznym rejestrze EZiUDP Zespół kontrolny ustalił, że zbiór danych przestrzennych EGiB został zgłoszony i ujawniony w ewidencji prowadzonej przez Głównego Geodetę Kraju i otrzymał Identyfikator zbioru danych przestrzennych PL.PZGiK.250. Z rejestru tego wynika, że:

    1. dla danych EGiB utworzono usługę usługa jest zgłoszona do EZiUDP wraz z adresem URL pod nr PL.PZGiK.250,
    2. pobierania WFS,
    3. usługa udostępnia dane w standardowych narzędziach posiadających funkcje klienta WFS np. QGIS,
    4. dane publikowane są w podziale na warstwy informacyjne zalecane przez GUGiK.
    5. możliwe jest pobieranie zbiorów danych dotyczących działek ewidencyjnych i budynków w zakresie, o którym mowa w art. 40a ust.2 pkt 1 lit. i, j ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne.

 

II.2.1.3. Stan usługi przeglądania dla danych BDSOG.

Na podstawie danych zawartych w publicznym rejestrze Ewidencja zbiorów i usług danych przestrzennych, Zespół kontrolny ustalił, że zbiór danych przestrzennych BDSOG został zgłoszony i ujawniony w ewidencji prowadzonej przez Głównego Geodetę Kraju w dniu 4.11.2021 r. i otrzymał Identyfikator zbioru danych przestrzennych PL.PZGiK.8036.

Zespół kontrolny ustalił, że:

  1. dla danych BDSOG utworzono usługę przeglądania WMS,
  2. usługa przeglądania jest zgłoszona do EZiUDP prowadzonej przez Głównego Geodetę Kraju wraz z adresem URL,
  3. dane publikowane są w podziale na warstwy informacyjne zalecane przez GUGiK,
  4. usługa odzwierciedla aktualny stan bazy – dane są aktualizowane co 24 godziny,
  5. usługa udostępnia dane w standardowych narzędziach posiadających funkcje klienta WMS np. QGIS.

 

II.2.1.4. Stan usługi pobierania danych BDSOG.

Z danych zawartych w rejestrze Ewidencja zbiorów i usług danych przestrzennych prowadzonym przez Głównego Geodetę Kraju wynika, że zbiór danych przestrzennych BDSOG został zgłoszony w dniu 4.11.2021 r. i ujawniony w ewidencji zbiorów i usług.

Zespół kontrolny ustalił, że:

  1. dla danych BDSOG utworzono usługę pobierania (WFS),
  2. usługa pobierania jest zgłoszona do EZiUDP prowadzonej przez Głównego Geodetę Kraju - identyfikator PL.PZGiK.8036 wraz z adresem URL,
  3. usługa udostępnia dane w standardowych narzędziach posiadających funkcje klienta WFS np. QGIS,
  4. dane publikowane są w podziale na warstwy informacyjne oraz spełniają kryteria wyszczególnione w Załączniku nr 2 rozporządzenia w sprawie osnów geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych,
  5. możliwe jest pobranie zbiorów danych dotyczących punktów szczegółowej osnowy geodezyjnej w zakresie, o którym mowa w art. 40a ust.2 pkt 1 lit. i, j ustawy Pgik.

II.2.1.5. Stan usługi przeglądania dla danych GESUT

Z oświadczenia Starosty Opoczyńskiego z dnia 10.05.2022 r., pismo znak GN.6641.43.2022, oraz danych z rejestru publicznego Ewidencja zbiorów i usług danych przestrzennych prowadzonego przez Głównego Geodetę Kraju wynika, że:

a) dla danych GESUT istnieje usługa przeglądania WMS, pod adresem 

http://opoczno.geoportal2.pl/map/geoportal/wmsg.php

b) usługa ta została zgłoszona do EZiUDP w dniu 16.01.2020 r. i zbiór otrzymał Identyfikator PL.PZGiK.6518,

c) dane publikowane są w podziale na warstwy informacyjne zalecane przez GUGiK,

d) usługa odzwierciadla aktualny stan bazy GESUT, dane są aktualizowane co 24 godziny,

e) usługa wyświetla dane w standardowych narzędziach posiadających funkcje klienta WMS, np. QGIS.

 

II.2.1.6. Stan usługi przeglądania dla danych BDOT500

Na podstawie danych z rejestru publicznego Ewidencja zbiorów i usług danych przestrzennych prowadzonego przez Głównego Geodetę Kraju oraz oświadczenia Starosty Opoczyńskiego, Zespół kontrolny ustalił, że:

a) dla danych BDOT500 istnieje usługa przeglądania,

b) usługa ta została zgłoszona do EZiUDP w dniu 16.01.2020 r. i zbiór danych przestrzennych otrzymał Identyfikator PL.PZGiK.6519,

c) dane publikowane są w podziale na warstwy informacyjne zalecane przez GUGiK,

d) usługa odzwierciadla aktualny stan bazy BDOT500, dane są aktualizowane co 24 godziny,

e) usługa wyświetla dane w standardowych narzędziach posiadających funkcje klienta WMS, np. QGIS.

 

II.2.1.7. Podsumowanie usług danych przestrzennych.

Zespół kontrolny zauważa, że z danych zawartych w rejestrze publicznym Ewidencja zbiorów i usług danych przestrzennych prowadzonym przez Głównego Geodetę Kraju na dzień rozpoczęcia kontroli wynika, że dla bazy EGIB oraz BDSOG zgłoszono usługi przeglądania i pobierania.

Z kolejnych danych obejmujących bazy BDOT500 oraz GESUT wynika, że dla ww. baz zgłoszono usługi przeglądania, nie zgłoszono usług pobierania.

Starosta Opoczyński zgłosił do ewidencji zbiorów i usług danych przestrzennych Mapę Zasadniczą, która otrzymała Identyfikator zbioru danych – PL.PZGiK.7680, ale nie zgłoszono żadnej usługi.

Tymczasem Zespół kontrolny zauważa, że zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej (Dz. U. poz. 214) organy administracji prowadzące rejestry publiczne, które zawierają zbiory związane z wymienionymi w załączniku do ustawy tematami danych przestrzennych, tworzą i obsługują, w zakresie swojej właściwości, sieć usług dotyczących zbiorów i usług danych przestrzennych, do których zalicza się usługi: wyszukiwania, przeglądania, pobierania oraz przekształcania, umożliwiające uruchamianie usług danych przestrzennych. Z poczynionych ustaleń wynika, że Starosta Opoczyński nie uruchomił ww. usług w pełnym zakresie, ale ze względu na zakres kontroli nie ma to wpływu na ogólną ocenę zagadnienia.

 

Ocena cząstkowa pozytywna z uchybieniami

 

II.2.2. Stan cyfryzacji materiałów kartograficznych (map).

 

I.2.2.1. Stopień cyfryzacji materiałów kartograficznych – analogowych map zasadniczych.

Zgodnie z oświadczeniem Starosty Opoczyńskiego z dnia 10.05.2022 r., pismo znak GN.6641.43.2022, stopień cyfryzacji materiałów kartograficznych zasobu, rozumianych jako analogowa mapa zasadnicza (art. 53b ust. 1 ustawy Pgik) wynosi 100%.

Dla obszaru całego Powiatu Opoczyńskiego prowadzona jest zasadnicza mapa hybrydowa – zeskanowane i wpasowane do układu „2000” sekcje mapy w skali 1:500 oraz 1:1000, uzupełniane danymi wektorowymi. Starosta Opoczyński w okresie objętym kontrolą, nie prowadził analogowej mapy zasadniczej.

 

II.2.2.2. Stopień cyfryzacji materiałów kartograficznych – analogowych map ewidencyjnych.

Zgodnie z oświadczeniem Starosty Opoczyńskiego z dnia 10.05.2022 r., pismo znak GN.6641.43.2022, dla obszaru całego Powiatu prowadzona jest numeryczna mapa ewidencyjna.

Starosta nie prowadzi analogowych map ewidencyjnych.

 

II.2.2.3. Stopień wykorzystywania map rastrowych.

Z powyższego oświadczenia Starosty Opoczyńskiego wynika, że proces przetworzenia danych z postaci rastrowej do postaci wektorowej w przypadku map ewidencyjnych objął obszar całego Powiatu o powierzchni 104 016 ha, natomiast w przypadku map zasadniczych proces jest wykonywany sukcesywnie wraz z wpływem opracowań geodezyjnych, na zasadzie wymiany danych pomiędzy PODGiK a Wykonawcami, w ustalonym formacie.

 Mapy ewidencyjne i mapy zasadnicze są obiektami w systemie do prowadzenia PZGiK, zostały zeskanowane jako materiał powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, dla których zostały utworzone metadane.

 Powierzchnia ogólna Powiatu wynosi 104 016 ha, pokrycie mapą zasadniczą wektorową wynosi 8 500 ha (8,17%), pokrycie mapą zasadnicza hybrydową 95 516 ha (91,83%).

Na podstawie danych z zakończonej modernizacji ewidencji gruntów i budynków dla wszystkich obrębów ewidencyjnych z gminy Białaczów oraz 3 obrębów z gminy Opoczno została przeprowadzona aktualizacja części graficznej i opisowej bazy egib.

W wyniku prac powstała jednolita numeryczna mapa ewidencyjna oraz utworzone zostały obiekty budynkowe.

Obecnie  na obszarze powiatu opoczyńskiego realizowane są prace, których wyniki zasilą bazę opisową i graficzną egib:

  1. dostawa baz danych ewidencji gruntów i budynków – kompleksowa modernizacja ewidencji gruntów i budynków w 8 obrębach gminy Sławno w ramach projektu pn.: „Budowa systemu informacji przestrzennej wspierającego świadczenie e-usług przez powiaty z województwa łódzkiego” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPO Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020, realizowanego przez ZPWŁ. Termin zakończenia prac to 30.09.2022 r.
  2. modernizacja ewidencji gruntów i budynków dla obrębu Unewel gmina Sławno i obrębu Żarnów gmina Żarnów, termin zakończenia prac 11.07.2023 r.

 

Związek Powiatów Województwa Łódzkiego złożył do BGK wniosek o dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych na realizację inwestycji: dostawa baz danych GESUT, BDOT500, EGiB i zasilenie tymi bazami systemu infrastruktury przestrzennej.

Powiat Opoczyński w ramach niniejszej inwestycji planuje utworzyć bazy GESUT, BDOT500 dla działek ewidencyjnych z obszaru gmin Mniszków, Poświętne, Białaczów oraz dostosować istniejące dane do wymagań określonych w rozporządzeniach wykonawczych do ustawy Pgik.

 

II.2.2.4. Podsumowanie ustaleń stanu cyfryzacji.

Zespół kontrolny stwierdza, że w obszarze Powiatu Opoczyńskiego nastąpiło pełne przetworzenie mapy zasadniczej oraz mapy ewidencyjnej do postaci cyfrowej.

Biorąc pod uwagę dodatkowo informację podaną w rocznym (za 2021 r.) zestawieniu GUGiK- 1.00 – sprawozdanie o mapie zasadniczej, gdzie podano, że w Powiecie Opoczyńskim istnieje mapa zasadnicza, która wymaga przetworzenia z postaci cyfrowej (elektronicznej): z postaci wektorowej obszar 7 122.00 ha., z postaci hybrydowej obszar 96 897.00 ha., a brak jest mapy analogowej, stan cyfryzacji  zespół kontrolny ocenił pozytywnie mając na uwadze przepis art. 53b ust. 2 Pgik

 

Ocena pozytywna

 

II.2.3. Stan cyfryzacji operatów.

 

II.2.3.1.  Stopień cyfryzacji operatów archiwalnych.

 Zgodnie z oświadczeniem Starosty Opoczyńskiego z dnia 10.05.2022 r., pismo znak GN.6641.43.2022, operaty techniczne w postaci nieelektronicznej przyjęte do PZGiK przed wejściem w życie rozporządzenia o zasobie, podlegały cyfryzacji w następującym zakresie:

- operaty prawne w ramach projektu „ Infrastruktura Regionalnego Systemu Informacji Przestrzennej Województwa Łódzkiego”. Dokonano archiwizacji całych operatów prawnych, czyli przetworzenia z postaci papierowej do postaci cyfrowej wraz z masowym załadowaniem do systemu. Opracowanie obejmowało ok. 12150 operatów;

- operaty sytuacyjno-wysokościowe w ramach projektu pn. „Rozwój usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną przez Powiat Opoczyński”. Opracowanie obejmowało 15000 operatów technicznych;

- operaty prawne zlecone ze środków własnych Powiatu Opoczyńskiego. Opracowanie obejmowała ok. 1680 operatów.

Łącznie przetworzono do postaci cyfrowej ok. 28 830 operatów archiwalnych, co stanowi ok. 85% wszystkich operatów archiwalnych.

 

II.2.3.2.Podsumowanie stanu cyfryzacji operatów archiwalnych.

W Powiecie Opoczyńskim nie zakończono procesu cyfryzacji operatów archiwalnych. Pozostało jeszcze ok. 8800 operatów sytuacyjno-wysokościowych, co stanowi ok. 15% wszystkich operatów.

Zespół kontrolny zauważa, że w 2021 r. nastąpiła zmiana przepisów i zostało wydane nowe rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 2 kwietnia 2021 r. w sprawie organizacji i trybu prowadzenia państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego. Zgodnie z zapisem w § 19 materiały zasobu w postaci nieelektronicznej, przyjęte do zasobu przed wejściem w życie rozporządzenia przetwarza się sukcesywnie do postaci dokumentów elektronicznych, nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2022 r.

W związku z tym Zespół kontrolny odstępuje od oceny zagadnienia.

 

Ocena: odstąpiono od przyznania oceny.

 

 

II.2.4. Stan bieżącej cyfryzacji operatów.

 

II.2.4.1.    Bieżąca cyfryzacja operatów.

Z oświadczenia Starosty Opoczyńskiego z dnia 10.05.2022 r., pismo znak GN.6641.43.2022, wynika, że:

 a) proces cyfryzacji operatów przyjętych do zasobu w postaci nieelektronicznej po wejściu w życie rozporządzenia w sprawie organizacji i trybu prowadzenia państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego z 2013 r. był realizowany sukcesywnie w drodze wyłaniania wykonawcy prac w ramach procedur przetargowych – w miarę możliwości finansowych Powiatu Opoczyńskiego tj. ze środków własnych Powiatu.

b) termin przetworzenia do postaci elektronicznej operatów wpływających do zasobu w postaci nieelektronicznej zawarty był w umowach na cyfryzację operatów:

  • DO NR/27/2019 z dnia 12.12.2019 r.,
  • DO NR/20/2020 z dnia 10.06.2020 r.,
  • DO NR/36/2021 z dnia 19.10.2021 r.,
  • DO NR/13/2022 z dnia 6.05.2022 r.

W 2018 roku stopień cyfryzacji wynosił 8%, w 2020 roku 28%, w 2021 roku 73%, a na czerwiec 2022 roku przewiduje się 100% cyfryzacji operatów, czyli zakończenie prac związanych z bieżącą cyfryzacją operatów.

 

II.2.4.2. Podsumowanie ustaleń stanu bieżącej cyfryzacji operatów.

 Proces cyfryzacji operatów przyjętych do zasobu po dniu wejścia w życie rozporządzenia w sprawie prowadzenia zasobu z dnia 5 września 2013 r., zostanie zakończony do dnia 30.06.2022 r. zgodnie z zapisami umowy DO NR/13/2022 z dnia 6.05.2022 r.

 Do 2020 r. stan bieżącej cyfryzacji wynosił ok. 8% operatów przyjętych do zasobu. Od września 2020 r. Wykonawcy prac zaczęli składać operaty w postaci elektronicznej. Liczba tych operatów szybko wzrastała i do 10.05.2022 r. ich liczba wyniosła 2043 operaty.

 Od 1.01.2022 r. przyjmowane są tylko operaty w postaci cyfrowej.

Starosta Opoczyński wyjaśnił, że wszystkie materiały przyjmowane do zasobu w postaci nieelektronicznej przetwarzane są do postaci dokumentów elektronicznych, co jest zgodne z § 7 rozporządzenia z dnia 2 kwietnia 2021 r. w sprawie organizacji i trybu prowadzenia państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego (Dz. U. z 2 kwietnia 2021 r. poz. 820). Prace te nie są wykonywane we własnym zakresie ze względu na braki kadrowe oraz pandemię, (co skutkowało absencją pracowników) lecz były sukcesywnie zlecane w ramach zamówień publicznych i finansowane ze środków własnych Powiatu.

 

Ocena pozytywna

 

 

II.2.5. Stan systemu do prowadzenia zasobu.

 

II.2.5.1. Wdrożenie systemu do prowadzenia zasobu.

Zgodnie z oświadczeniem Starosty Opoczyńskiego z dnia 10.05.2022 r., pismo znak GN.6641.43.2022, w Powiecie Opoczyńskim wdrożono system teleinformatyczny do prowadzenia zasobu w pełnej funkcjonalności.

System PZGiK Powiatu Opoczyńskiego został zbudowany w oparciu o rozwiązania firmy GEOBID.

Składają się na niego programy: OŚRODEK (zarządzanie dokumentami zasobu), EWMAPA (część graficzna zasobu), EWOPIS (cześć opisowa egib), REJCEN (rejestr cen nieruchomości), BANK OSNÓW (szczegółowe osnowy geodezyjne), GEOPORTAL (realizacja usług sieciowych).

System spełnia wymagania określone w przepisach. Pozwala na przetwarzanie, przechowywanie, a także wysyłanie i odbieranie danych przez sieci telekomunikacyjne, zapewniając w szczególności zapewnia (art. 3 pkt 3 i 9 ustawy o informatyzacji oraz § 8 rozporządzenia w sprawie prowadzenia zasobu):

  • spełnienie minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych;
  • prowadzenie rejestru prac geodezyjnych i kartograficznych;
  • prowadzenie ewidencji materiałów zasobu;
  • prowadzenie rejestru wniosków o udostępnianie materiałów zasobu.

 

II.2.5.2. Portal do udostępnienia danych.

Starostwo Powiatowe w Opocznie posiada własny geoportal, pod adresem:

https://opoczno.geoportal2.pl

stanowiący węzeł powiatowy w Krajowej Infrastrukturze Informacji Przestrzennej.

Geoportal powiatowy korzysta bezpośrednio z danych aktualizowanych raz na dobę w przypadku części graficznej, a także na bieżąco w przypadku części opisowej EGiB oraz danych zawartych w bazie programu Ośrodek.

Portal działa w trybie publicznym oraz w trybie chronionym. Profil publiczny jest narzędziem ogólnie dostępnym – zawiera podstawowe funkcjonalności i informacje dostępne nieodpłatnie, niezawierające danych osobowych. Umożliwia przeglądanie mapy, pozyskiwanie danych o działce ewidencyjnej i budynkach na niej usytuowanych, wyszukiwanie po numerze działki lub po współrzędnych.

Portal działa w trybie chronionym na potrzeby administracji publicznej, komorników sądowych, rzeczoznawców majątkowych oraz wykonawców prac geodezyjnych.

W tym przypadku uprawnionym jednostkom udostępniane są  także dane osobowe lub dane odpłatne.

 

II.2.5.3. Bezpieczeństwo danych

 Z ustaleń Zespołu kontrolnego oraz oświadczenia Starosty wynika.

  1. Kopie bezpieczeństwa wykonywane są raz dziennie. Są to kopie przyrostowe zgrywane na dyski twarde, natomiast raz na tydzień wykonywana jest kopia pełna dodatkowo zgrywana na taśmę LTO (taśma magnetyczna przeznaczona do archiwizacji dużej ilości danych).

Kopie baz danych ewidencji gruntów i budynków zgrywane są również na komputer znajdujący się w innym pomieszczeniu.

b) Częstotliwość wykonywania kopii bezpieczeństwa oraz sposób ich przechowywania zapewnia bezpieczeństwo przechowywania danych na wypadek awarii lub ingerencji osób trzecich.

Raz w miesiącu pełne kopie sporządzone na nośnikach zewnętrznych i przenoszone są  zgodnie z Zarządzeniem Starosty Opoczyńskiego Nr 14/2022 z dnia 1 marca 2022 r., do wskazanego w nim pomieszczenia, spełniającego wymogi § 11 pkt 3 rozporządzenia w sprawie organizacji i trybu prowadzenia państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego.

 

II.2.5.4. Podsumowanie ustaleń stanu systemu do prowadzenia zasobu.

W Powiecie Opoczyńskim wdrożono system teleinformatyczny do prowadzenia zasobu, zgodny z przepisami rozporządzenia w sprawie zasobu.

Częstotliwość wykonywania kopii bezpieczeństwa oraz sposób ich przechowywania zapewnia bezpieczeństwo danych.

 

Ocena pozytywna.

 

 

II.2.6. Stan e-usług dla wykonawców prac geodezyjnych.

II.2.6.1. Możliwość zgłaszania prac geodezyjnych elektronicznie.

Zespół kontrolny ustalił, że:

a) w Starostwie Opoczyńskim istnieje możliwość zgłaszania prac geodezyjnych z wykorzystaniem portalu mapowego,

b) opłaty za Zgłoszenia prac geodezyjnych mogą być dokonywane automatycznie płatnością elektroniczną, możliwe jest też automatyczne udostępnianie materiałów zasobu w zakresie Zgłoszenia prac poprzez system teleinformatyczny,

c) Wykonawcy prac geodezyjnych mają możliwość przeglądania zeskanowanych operatów technicznych w systemie bez konieczności ich pobierania.

 

II.2.6.2. Udział zgłoszeń elektronicznych.

Udział zgłoszeń prac geodezyjnych dokonanych za pomocą e-usługi w stosunku do wszystkich zgłoszeń w okresie objętym kontrolą wynosi 99%. W okresie od 31.07.2021 r. do 10.05.2022 r. wpłynęło 1915 zgłoszeń prac geodezyjnych w tym 11 zgłoszeń analogowych.

 

II.2.6.3. Możliwość przekazywania wyników prac geodezyjnych elektronicznie.

W Starostwie Opoczyńskim:

a) możliwe jest przekazywanie wyników prac geodezyjnych z wykorzystaniem dedykowanego serwisu internetowego,

b) wynik weryfikacji prac geodezyjnych dostępny jest w systemie dla wykonawcy prac w postaci pliku pdf podpisanego certyfikatem kwalifikowanym,

c) wykonawca otrzymuje informację o wyniku weryfikacji w formie powiadomienia na swoim koncie w Geoportalu oraz informację na adres e‑mail, jeśli został dodany w ustawieniach.

 

II.2.6.4. Przyjmowanie operatu do zasobu.

Z oświadczenia Starosty Opoczyńskiego wynika, że:

a) operat elektroniczny po uzyskaniu pozytywnego wyniku weryfikacji jest automatycznie przyjęty do zasobu,

b) operat elektroniczny przyjęty do zasobu jest automatycznie udostępniany innym wykonawcom prac geodezyjnych.

 

II.2.6.5. Podsumowanie stanu systemu do prowadzenia zasobu.

Na podstawie wyżej opisanych ustaleń stwierdzić należy, że w Powiecie Opoczyńskim  wdrożono system teleinformatyczny do prowadzenia zasobu w pełnej funkcjonalności.

 W związku z tym realizowane jest elektroniczne przekazywanie zgłoszeń prac, informowanie o wynikach weryfikacji, przyjmowanie operatów do zasobu, udostępnianie wyników prac innym wykonawcom.

 

Ocena pozytywna.

II.2.7. Stan e-usług udostępniania materiałów zasobu dla obywateli.

 

II.2.7.1. Składanie wniosków o udostępnienie danych elektronicznie.

Z oświadczenia Starosty Opoczyńskiego wynika, że:

a) system teleinformatyczny do prowadzenia PZGiK umożliwia udostępnianie i korzystanie z usług infrastruktury przestrzennej, w tym składanie wniosków o udostępnianie danych elektronicznie.

b) istnieje możliwość wniesienia opłaty drogą elektroniczną oraz automatyczne udostępnianie materiałów zasobu za pomocą e-usług.

 

II.2.7.2. Podsumowanie stanu e-usług dla obywateli.

Powiat Opoczyński umożliwia poprzez Geoportal Opoczyński złożenie wniosku o udostępnienie materiałów zasobu jak również wniesienie opłaty za zamówione dane drogą elektroniczną zgodnie z § 12 rozporządzenia z dnia 2.04.2021 r. w sprawie organizacji i trybu prowadzenia państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego (DZ. U. z 2021 r. poz. 820).

Powiat Opoczyński nie umożliwia wnioskodawcy automatycznego udostępniania materiałów zasobu, tak jak jest to możliwe w przypadku wykonawcy prac geodezyjnych. Wygenerowanie licencji oraz udostępnienie materiałów odbywa się dopiero po otrzymaniu komunikatu o dokonanej wpłacie. W okresie od 31.07.2021 r. do 10.05.2022 r. do Starosty Opoczyńskiego wpłynęło 231 (z 1864) wniosków o udostępnienie materiałów zasobu drogą elektroniczną tj. przez Geoportal Powiatu Opoczyńskiego, co stanowi 12,4% wszystkich wniosków jakie wpłynęły w ww. okresie.

Za zamówione dane dokonano płatności :

- dla 17.4% wniosków – elektronicznie,

- dla 62.2% wniosków – przelewem, przedkładając dowód zapłaty w postaci pliku PDF,

- dla 20.4% wniosków – płatności  gotówką w kasie urzędu.

 

Ocena pozytywna.

 

 

 

II.2.8. Stan e-usług obsługi narad koordynacyjnych.

 

II.2.8.1. Wdrożenie systemu obsługi narad koordynacyjnych.

Z oświadczenia Starosty Opoczyńskiego z dnia 10.05.2022 r., pismo GN.6641.43.2022, wynika, że:

a) system teleinformatyczny do przeprowadzania narad koordynacyjnych w postaci   elektronicznej został w całości wdrożony,

b) system ten zapewnia możliwość przesyłania wniosku wraz z materiałami drogą elektroniczną, możliwe jest dokonywanie opłaty z wykorzystaniem płatności internetowych, generowanie protokołu z narady koordynacyjnej, realizacja całego procesu koordynacji z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej;

c) pierwsza narada z wykorzystaniem systemu służącego do elektronicznej obsługi procesu koordynacji sytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu została przeprowadzona w styczniu 2021 r.;

d) na chwilę obecną 16 gestorów wystąpiło o przyznanie uprawnień do usługi sieciowej umożliwiającej uczestnictwo w internetowych naradach koordynacyjnych dla swoich przedstawicieli;

e) w okresie objętym kontrolą przeprowadzono 22 narady koordynacyjne – wszystkie zostały przeprowadzone w postaci elektronicznej;

f) system umożliwia wczytywanie obiektów projektowanych do bazy zasobu i zapewnia możliwość przeglądania projektu na tle danych zasobu , jak również dokonywania sprawdzenia zachowania odległości pomiędzy istniejącymi i projektowanymi obiektami;

g) opracowanie geodezyjne trasy projektu wnioskodawca przekazuje jako plik w formacie .txt oraz plik .dxf;

h) projektant ma wgląd w przebieg procesu uzgodnień, co umożliwia mu szybsze i sprawniejsze wyeliminowanie nieprawidłowości zgłoszonych przez gestorów sieci;

i) po zakończeniu narady koordynacyjnej pracownik PODGiK generuje protokół z przeprowadzonej narady i podpisany cyfrowo udostępnia wnioskodawcy, który ma możliwość pobrania go ze swojego konta po zalogowaniu do panelu użytkownika;

j) po zakończeniu narady, zbiory danych zasobu są aktualizowane przez pracownika PODGiK poprzez import projektowanego uzbrojenia terenu plikami w formacie .dxf z rozwarstwieniem na rodzaje sieci.

 

II.2.8.2. Poprawność prowadzenia narad.

W okresie kontrolowanym Starosta Opoczyński prawidłowo przeprowadził narady koordynacyjne za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

 

II.2.8.3. Podsumowanie stanu e-usług narad koordynacyjnych.

Starosta Opoczyński w pełni wprowadził narzędzia do przeprowadzania narad koordynacyjnych za pomocą e-usług, zgodnie z art. 28b ust 5a i 10 ustawy pgik.

Umożliwiają one:

  • złożenie wniosku elektronicznie i dokonanie opłaty za pomocą płatności on‑line,
  • zaproszenie gestorów i przeprowadzenie narady on-line,
  • wygenerowanie protokołu z narady i zatwierdzonego projektu.

 

Ocena pozytywna.

 

 

II.3. Proces wdrożenia układu wysokościowego PL-EVRF2007- NH.

 

II.3.1. Aktualny stan prac wdrożenia układu.

 

Z oświadczenia Starosty Opoczyńskiego z dnia 10.05.2022 r., pismo GN.6641.43.2022, wynika, że:

  1. obowiązującym układem wysokościowym na terenie powiatu opoczyńskiego jest układ PL-EVRF2007-NH,
  2. osnowa szczegółowa oraz bazy danych zostały przeliczone do układu  PL‑EVRF2007-NH.

Z ustaleń Zespołu kontrolnego wynika, że Powiat Opoczyński wdrożył usługę przeglądania WMS układu wysokościowego PL-EVRF2007-NH.

 

 

 

II.3.2. Termin zakończenia prac.

 

Układ wysokościowy PL‑EVRF2007-NH wdrożono po przyjęciu do Państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego w dniu 24.09.2021 r. pod numerem P.1007.2021.1941 dokumentacji dotyczącej „przeliczenia rzędnych osnów wysokościowych i poziomych oraz rzędnych szczegółów sytuacyjno-wysokościowych do układu PL‑EVRF2007-NH wraz z wykonaniem inwentaryzacji punktów osnów wysokościowych na terenie całego powiatu opoczyńskiego”.

Wynikami prac została zaktualizowana baza danych BANK OSNÓW 3.

Osnowa została udostępniona publicznie na geoportalu.

 

Ocena pozytywna.

 

 

 

III. SPRAWDZENIE REALIZACJI ZALECEŃ POKONTROLNYCH, WYSTOSOWANYCH PO PRZEPROWADZONEJ KONTROLI W 2019 r.

 

              1. W zakresie ujawniania nowych danych objętych modernizacją przestrzegać procedury i terminu wskazanego w art. 24a ust. 8 ustawy Pgik.

 

Zespół kontrolny odstąpił od oceny tego zagadnienia.

Uzasadnienie

Starosta Powiatu Opoczyńskiego złożył oświadczenie w dniu 10.05.2022 r., pismo GN.6641.43.2022 o treści:

„Odnosząc się do zalecenia pokontrolnego w zakresie ujawniania nowych danych objętych modernizacją przestrzegając procedur i terminu wskazanego w art.24a ust.8 ustawy Pgik informujemy, iż Starosta Opoczyński przygotowując warunki techniczne będące elementem specyfikacji warunków zamówienia dochował wszelkich starań w celu zachowania w/w terminu. Okres realizacji przedmiotowych prac modernizacyjnych wydłużył się jednak w czasie, z uwagi na ogłoszony na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stan zagrożenia epidemicznego oraz stan epidemii związany z koronawirusem COVID-19.

W związku z wprowadzonymi obostrzeniami w tym m.in. zakaz przemieszczania się, licznymi zachorowaniami i przebywaniem na kwarantannach osób wykonujących prace, Wykonawca wystąpił do Zarządu Powiatu Opoczyńskiego z wnioskiem o aneksy do Umowy ZP NR/4/2020 z dnia 26.03.2020 r. w zakresie zmiany terminu zakończenia prac i zmiany harmonogramu prac.

Należy zaznaczyć, że zakończenie prac modernizacyjnych etapu II zgodnie z umową i harmonogramem prac planowane było na 31 marca 2021 r. Aneksem nr 1 do Umowy ZP NR/4/2020 z dnia 26.03.2020 r. zakończenie Etapu II przesunięto do dnia 31 maja 2021 r., Aneksem nr 2 do Umowy ZP NR/4/2020 z dnia 26.03.2020 r. przesunięto do dnia 30 lipca 2021r., Aneksem nr 3 przesunięto termin zakończenia prac II etapu do dnia 14 września 2021r.

 Powyższe spowodowało przesunięcia nie tylko terminu zakończenia prac modernizacyjnych, a także poszczególnych prac, które były wyszczególnione w pierwotnym harmonogramie, a to z kolei wpłynęło na termin wskazany w art. 24a ust. 8 ustawy Pgik. Niemniej jednak jak wskazano wyżej, Starosta Opoczyński, biorąc pod uwagę zalecenia z kontroli przeprowadzonej w 2019 r. przygotowując kolejne modernizacje EGiB, w tym warunki techniczne zawierające harmonogram prac oraz umowy, przykładał szczególną uwagę do przestrzegania procedur i terminu wskazanego w art. 24a ust. 8”.

 

              1. Skrupulatnie stosować się do przepisów § 49 ust. 1-3 i 5 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2019 r. poz. 393 tekst jednolity) – o dokonanych zmianach zawiadamiać podmioty wymienione w cyt. przepisach.

 

W ocenie Zespołu kontrolnego zalecenie zostało zrealizowane.

Uzasadnienie

Zespół kontrolny zauważa, że 30 lipca 2021 r. weszło w życie nowe rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2021 r., poz. 1390), w którym w § 35 ust. 1 zapisano, że starosta zawiadamia o zmianach: organy podatkowe, wydział ksiąg wieczystych właściwego sądu rejonowego oraz właściwe podmioty. Został zniesiony obowiązek zawiadamiania jednostek statystyki publicznej oraz starostów sąsiednich powiatów.

Starosta Opoczyński w dniu 10.05.2022 r. pismem GN.6641.43.2022 odpowiedział, że w terminie 14 dni od dokonania zmiany w ewidencji zawiadamia: organy podatkowe, wydział ksiąg wieczystych właściwego miejscowo sądu rejonowego oraz właściwe podmioty ewidencyjne.

 

Ocena cząstkowa pozytywna

 

 

              1. Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 20 października 2010 r. w sprawie ewidencji zbiorów i usług danych przestrzennych objętych infrastrukturą informacji przestrzennej zgłaszane zbiory uzupełniać o adresy URL.

 

W ocenie Zespołu kontrolnego zalecenie zostało zrealizowane.

Uzasadnienie

Zgłoszone usługi WMS i WFS dla baz danych EGiB, GESUT, BDOT500 oraz BDSOG posiadają uzupełnione adresy URL.

 

Ocena cząstkowa pozytywna

 

        1. Mając na uwadze § 14 ust. 1 oraz § 32 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 5 września 2013 r. w sprawie organizacji i trybu prowadzenia państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego (Dz. U. poz.1183) przyspieszyć proces cyfryzacji zasobu zarówno materiałów w postaci nieelektronicznej, przyjmowanych aktualnie do zasobu, jak i materiałów archiwalnych.

 

W ocenie Zespołu kontrolnego zalecenie zostało zrealizowane.

Uzasadnienie

Starosta Opoczyński wyjaśnił, że wszystkie materiały przyjmowane do zasobu w postaci nieelektronicznej przetwarzane są do postaci dokumentów elektronicznych, Natomiast stan cyfryzacji na dzień 10 maja 2022 roku, wynosił 85%.

 

Ocena cząstkowa pozytywna

 

 

 

IV. ZALECENIA I WNIOSKI DOTYCZĄCE USUNIĘCIA NIEPRAWIDŁOWOŚCI LUB USPRAWNIENIA FUNKCJONOWANIA JEDNOSTKI KONTROLOWANEJ

 

Na podstawie art. 46 ust. 3 pkt 1 cytowanej ustawy o kontroli w administracji rządowej wnoszę o realizację następujących zaleceń i wniosków dotyczących usunięcia nieprawidłowości lub usprawnienia funkcjonowania jednostki kontrolowanej, a na podstawie art. 46 ust. 3 pkt 3 ustawy proszę o złożenie informacji o ich wykonaniu lub wykorzystaniu wniosków, a także o podjętych działaniach lub przyczynach ich niepodjęcia, w terminie 30 dni od dnia otrzymania Wystąpienia pokontrolnego:

 

  1. W trakcie prowadzenia prac z zakresu modernizacji ewidencji gruntów i budynków skrupulatnie przestrzegać terminów wskazanych w przepisie art. 24a ust. 8 ustawy Pgik, w szczególności w zakresie prawidłowego określenia terminu, kiedy dane z projektu operatu opisowo-kartograficznego stają się danymi ewidencji gruntów i budynków.
  2. Niezwłocznie usunąć wszystkie nieprawidłowości ujawnione w trakcie automatycznej kontroli jakości bazy EGiB.
  3. Rejestry publiczne i sieć usług dotyczących zbiorów i usług danych przestrzennych prowadzić zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej (Dz. U. z 2021 r., poz. 214 tekst jednolity ze zm.).

​​​​​z up. WOJEWODY ŁÓDZKIEGO

Klaudiusz Rembowski

Kierownik Oddziału kontroli i nadzoru

geodezyjnego i kartograficznego

 (w/z kierownika komórki ds. kontroli)
​​​​​​

 

Materiały

Wystąpienie pokontrolne Powiat Opoczyński
Wystąpienie​_pokontrolne​_Powiat​_Opoczyński.pdf 0.96MB
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
11.05.2023 16:13 Wanda Rutecka-Wybraniec
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Tomes Łukasz
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Kontrola w trybie zwykłym działalności Starosty Opoczyńskiego z 2022 r. 3.0 12.05.2023 12:06 Wanda Rutecka-Wybraniec
Kontrola w trybie zwykłym działalności Starosty Opoczyńskiego z 2022 r. 2.0 12.05.2023 09:30 Wanda Rutecka-Wybraniec
Kontrola w trybie zwykłym działalności Starosty Opoczyńskiego z 2022 r. 1.0 11.05.2023 16:13 Wanda Rutecka-Wybraniec

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}