W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zawiadomienie Rada Miejska w Sulejowie: PNIK-I.4131.549.2023 z 22 czerwca 2023 r. o wszczęciu z urzędu postępowania określonego w rozdziale 10 ustawy o samorządzie gminnym w celu kontroli legalności uchwały Nr LXIII/544/2023 Rady Miejskiej w Sulejowie z dnia 30 maja 2023 r. w sprawie „Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Sulejów”, która wpłynęła do Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi w dniu 7 czerwca 2023 r.

22.06.2023

PNIK-I.4131.549.2023

Rada Miejska w Sulejowie

Zawiadomienie o wszczęciu postępowania

Na podstawie art. 91 ust. 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.

U. z 2023 r. poz. 40 z późn. zm.) w związku z art. 61 § 1 i 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 775 z późn. zm.)

zawiadamiam,

że wszczęte zostało z urzędu postępowanie określone w rozdziale 10 ustawy o samorządzie gminnym w celu kontroli legalności uchwały Nr LXIII/544/2023 Rady Miejskiej w Sulejowie z dnia 30 maja 2023 r. w sprawie „Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Sulejów”, która wpłynęła do Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi w dniu 7 czerwca 2023 r.

Uzasadnienie

W toku kontroli uchwały Nr LXIII/544/2023 Rady Miejskiej w Sulejowie z dnia 30 maja 2023 r. w sprawie „Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Sulejów”, organ nadzoru powziął wątpliwość, co do jej zgodności z prawem.

Zastrzeżenia dotyczą następujących postanowień załącznika do przedmiotowej uchwały zwanego dalej „Regulaminem”:

  1. w § 2 ust. 1 pkt 16 Regulaminu Rada wskazała na tekstylia i odzież jako frakcję odpadów komunalnych nieznanych ustawie z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2022 r. poz. 2519 z późn. zm.) - zwanej dalej „ustawą”. Powyższe stanowi przekroczenie i modyfikację przepisów art. 4 ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy. Organ nadzoru wskazuje, że ustawodawca posługuje się terminologią „odpady tekstyliów i odzieży” jako frakcja odpadów komunalnych;
  2. § 3 ust. 1 Regulaminu w zakresie wyrazów: „oraz z dróg dla pieszych położonych bezpośrednio wzdłuż nieruchomości, przy czym za taką drogę uznaje się wydzieloną część drogi publicznej przeznaczoną do ruchu pieszych bezpośrednio przy granicy nieruchomości” stanowi przekroczenie delegacji ustawowej wynikającej z art. 4 ust. 2 pkt 1 lit. c ustawy. Jednocześnie obowiązki właścicieli nieruchomości w tym zakresie zostały już uregulowane w art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy. Stosownie do ugruntowanego orzecznictwa sadów administracyjnych Rada nie jest upoważniona ani do regulowania tego, co zostało już uregulowane w innych aktach normatywnych, ani do wychodzenia poza zakres upoważnienia ustawowego (por. wyrok NSA z dnia 13 kwietnia 2022 r., sygn. akt III OSK 4830/21);
  3. w § 8 ust. 1 Regulaminu Rada nie wypełniła dyspozycji art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy, bowiem nie wskazała na czym ma polegać utrzymanie pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym. Ponadto w zakresie wyrazów „oraz instruowanie użytkowników nieruchomości o sposobie korzystania z pojemnika” uregulowanie przekracza ww. delegację ustawową. Rada nie jest władna do nałożenia obowiązku instruowania użytkowników nieruchomości o sposobie korzystania z pojemnika (por. wyrok WSA w Łodzi z dnia 10 lipca 2020 r., sygn. akt II SA/Łd 15/20, wyrok WSA w Łodzi z dnia 8 września 2020 r., sygn. akt II SA/Łd 52/20 );
  4. § 10 ust. 8 Regulaminu w zakresie wyrazów „z prac prowadzonych we własnym zakresie niewymagających pozwolenia na budowę ani zgłoszenia zamiaru prowadzenia robót do właściwego organu administracji architektoniczno - budowlanej” oraz § 10 ust. 9 Regulaminu w zakresie wyrazów „powstałe w wyniku prac prowadzonych przez firmę remontowo – budowlaną, na które wymagane jest pozwolenie na budowę lub zgłoszenie zamiaru prowadzenia robót do organu administracji architektoniczno – budowlanej”. Powyższe stanowi przekroczenie delegacji ustawowej wynikającej z art. 4 ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy.

Należy zauważyć, że obowiązkiem gminy wynikającym z art. 3 ust. 2 pkt 6 ustawy jest zapewnienie przyjmowania przez PSZOK odpadów budowlanych i rozbiórkowych z gospodarstw domowych. Jednocześnie z art. 6r ust. 3a ustawy wynika, że w uchwale podjętej na podstawie art. 6r ust. 3 ustawy, Rada uprawniona jest do ograniczenia wyłącznie ilości przyjmowanych w PSZOK odpadów budowlanych i rozbiórkowych z gospodarstw domowych, a nie ich rodzaju. Dodatkowo trzeba zwrócić uwagę na treść art. 1b ust. 2 ustawy, zgodnie z którym do postępowania z odpadami budowlanymi i rozbiórkowymi z gospodarstw domowych stosuje się przepisy dotyczące postępowania z odpadami komunalnymi;

  1. § 13 Regulaminu w zakresie wyrazów „w szczególności” przekracza delegację ustawową wynikającą z art. 4 ust. 2 ustawy i jednocześnie narusza Zasady techniki prawodawczej. Zgodnie z treścią § 6 w związku z § 143 załącznika do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” (Dz. U. z 2016 r. poz. 283), przepisy uchwały redaguje się tak, aby dokładnie i w sposób zrozumiały dla adresatów zawartych w nich norm wyrażały intencje prawodawcy. Przepis prawa miejscowego musi być zatem sformułowany w sposób precyzyjny i czytelny. Brak precyzyjnego określenia sformułowań uchwały uniemożliwia bądź znacznie utrudnia adresatom norm zgodne z nimi zachowanie, a po stronie organu wykonawczego stwarza możliwość uznaniowej interpretacji;
  2. § 15 ust. 1 Regulaminu stanowi przekroczenie delegacji ustawowej wynikającej z art. z art. 4 ust. 2 pkt 6 ustawy. Rada uregulowała tutaj obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe na terenie nieruchomości prywatnej a nie jak przewiduje to delegacja ustawowa na terenie publicznym przeznaczonym do wspólnego użytku (por. wyrok WSA w Gdańsku z dnia 11 grudnia 2019 r., sygn. akt II SA/Gd 383/19.

Dodatkowo Rada nie wypełniła delegacji ustawowej z art. 4 ust. 2 pkt 2a ustawy, bowiem nie wskazała na czym ma polegać utrzymanie przez właścicieli nieruchomości miejsc gromadzenia odpadów w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym.

Wobec powyższego, w terminie do dnia 28 czerwca 2023 r., proszę o złożenie wyjaśnień w przedmiotowej sprawie. Wyjaśnienia należy przesłać do Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego  w  Łodzi  na  adres  Elektronicznej  Skrzynki  Podawczej  ePUAP: /lodzuw/skrytka.

 

Z up. WOJEWODY ŁÓDZKIEGO

Justyna Szymańska-Chłądzyńska

Dyrektor Wydziału Prawnego, Nadzoru i Kontroli

 

Do wiadomości: Burmistrz Sulejowa

Materiały

Zawiadomienie- Rada Miejska w Sulejowie 549
Zawiadomienie-​_Rada​_Miejska​_w​_Sulejowie​_549.pdf 0.09MB
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
23.06.2023 13:59 Wanda Rutecka-Wybraniec
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Stankowska Dorota
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Zawiadomienie Rada Miejska w Sulejowie: PNIK-I.4131.549.2023 z 22 czerwca 2023 r. o wszczęciu z urzędu postępowania określonego w rozdziale 10 ustawy o samorządzie gminnym w celu kontroli legalności uchwały Nr LXIII/544/2023 Rady Miejskiej w Sulejowie z dnia 30 maja 2023 r. w sprawie „Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Sulejów”, która wpłynęła do Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi w dniu 7 czerwca 2023 r. 1.0 23.06.2023 13:59 Wanda Rutecka-Wybraniec

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}