Złóż wniosek o przyznanie środków finansowych na udzielenie pomocy poszkodowanym w wyniku zdarzeń klęskowych
13.07.2021
Najważniejsze informacje o przyznawaniu środków finansowych:
-
- Środki z rezerwy celowej budżetu państwa przeznaczonej na przeciwdziałanie i usuwanie skutków klęsk żywiołowych mogą zostać uruchomione jedynie w przypadku zaistnienia zdarzenia o charakterze klęski żywiołowej, którego hipotezę określa art. 3 ustawy z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej tj. w przypadku zdarzeń które wystąpiły na dużym obszarze i jednocześnie dotknęły dużą liczbę osób, a straty wyrządzone w mieniu (gospodarstwach domowych) są znaczne. Ponadto pomoc ta przyznawana jest na podstawie ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, a zatem w każdym przypadku powinny być uwzględnione przesłanki udzielania pomocy, określone tą ustawą.
- Przez klęskę żywiołową – rozumie się katastrofę naturalną lub awarię techniczną, których skutki zagrażają życiu lub zdrowiu dużej liczby osób, mieniu w wielkich rozmiarach albo środowisku na znacznych obszarach, a pomoc i ochrona mogą być skutecznie podjęte tylko przy zastosowaniu nadzwyczajnych środków, we współdziałaniu różnych organów i instytucji oraz specjalistycznych służb i formacji działających pod jednolitym kierownictwem,
- Każdorazowo, decyzję o udzieleniu pomocy powinno się uzależnić od skali zjawiska i szkód jakie ono wywołało w budynkach, czy lokalach mieszkalnych. Należy racjonalnie podchodzić
do zgłaszanych strat i nie utożsamiać niewielkich zniszczeń w budynkach mieszkalnych z wystąpieniem zdarzenia o charakterze klęskowym. Zasiłki celowe nie stanowią odszkodowania za utracone mienie. W konsekwencji, nie jest zasadne uwzględnianie wniosków o uruchomienie środków z rezerwy celowej w kwotach identycznych z oszacowanymi stratami, zwłaszcza wykazanymi w nieruchomościach. - Zgodnie z opinią Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, zdarzenia, które wystąpiły w niektórych regionach naszego województwa mają charakter lokalny (tj. pojedyncze budynki mieszkalne na terenie poszczególnych gmin) i środki finansowe na pomoc bezpośrednią dla poszkodowanych rodzin powinny być zabezpieczone w budżecie danego samorządu. Natomiast pomoc z budżetu państwa może być udzielona w przypadku zdarzenia o charakterze klęski żywiołowej, którego rozmiar na danym terenie oraz ilość poszkodowanych rodzin jest na tyle duża, że jednostka samorządu terytorialnego nie jest w stanie udzielić pomocy finansowej w ramach własnego budżetu. Przy uruchamianiu rezerwy celowej budżetu państwa Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji bierze pod uwagę wskaźnik G podstawowych dochodów podatkowych na 1 mieszkańca gminy przyjęty przy obliczaniu subwencji wyrównawczej na dany rok budżetowy.
- Samorząd powinien mieć powołaną na stałe komisję ds. ustalenia szkód i szacowania strat powstałych w skutek klęski żywiołowej (zarówno w mieniu komunalnym, jak i prywatnym mieniu mieszkalnym). Celem istnienia stałej komisji jest jej szybkie uruchomienie w momencie sytuacji kryzysowej, a nie tworzenia doraźnie po wystąpieniu zdarzenia. Osoby będące w komisji powinny wiedzieć, że w przypadku wystąpienia strat ich zadaniem będzie szacowanie zniszczeń, tak by nie dochodziło do sytuacji, iż proces ten będzie się przedłużał ze względu na nieznajomość przedmiotowego zadania. W komisji powinien się znaleźć specjalista z uprawnieniami budowlanymi wykonujący zadania służbowe.
Pomoc udzielana jest na wniosek osoby uprawnionej. Od sierpnia 2017 roku wniosek może zostać złożony ustnie do protokołu poza siedzibą ośrodka pomocy społecznej, w szczególności w miejscu zdarzenia klęskowego. W uzasadnionych przypadkach pomoc może być przyznana z urzędu za zgodą osoby uprawnionej.
-
- Ośrodek Pomocy Społecznej przyznaje dotacje dla poszkodowanych osób w oparciu o Zarządzenie Wójta/Burmistrza/Prezydenta, ustalające wysokość należnych środków za wykonanie poszczególnych prac remontowych, zakup niezbędnych materiałów budowlanych potrzebnych do odtworzenia stanu budynku mieszkalnego z przed sytuacji klęskowej oraz za zakup zniszczonego sprzętu RTV/AGD, mebli, wyposażenia gospodarstwa domowego, itp.;
- Udzielanie pomocy rodzinom i osobom poszkodowanym w wyniku zdarzeń klęskowych w formie zasiłku celowego powinno odbywać się na podstawie ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej:
- Decyzje wydaje kierownik ośrodka pomocy społecznej, który działa z upoważnienia wójta gminy/burmistrza/prezydenta miasta;
- Pomoc przyznawana jest niezależnie od kryterium dochodowego, o którym mowa
w art. 8 ust. 1 ustawy; - Pomoc z przeznaczeniem na tzw. Pomoc „DORAŹNĄ” – udzielna jest na podstawie
art. 39 ust. 1 i 2 oraz 40 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej; - Pomoc na remont/odbudowę budynków/lokali mieszkalnych – udzielana jest na podstawie
art. 40 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej.
Pomoc przyznawana jest niezależnie od odszkodowania przysługującego z tytułu ubezpieczenia budynku/lokalu mieszkalnego od skutków klęsk żywiołowych. Zapis ten nie zwalnia jednak organu gminy od stosowania zasady miarkowania pomocy.
-
- W celu sprawnego udzielenia pomocy, w razie konieczności, wójt (burmistrz, prezydent miasta) i starosta powinni zapewnić służbom pomocy społecznej, odpowiednie do potrzeb, wsparcie ze strony innych pracowników samorządowych gminy lub powiatu.
Materiały
WYTYCZNE_DLA_GMIN_-_aktualizacja_2021WYTYCZNE_DLA_GMIN_-_aktualizacja_2021.docx 0.02MB Zasady_przyznawania_zasiłków_-_aktualizacja_2021
Zasady_przyznawania_zasiłków_-_aktualizacja_2021.doc 0.14MB MSWiA_Zasady_udzielania_ze_środków_rezerwy_budżeto_państwa_na_przeciwdziałanie_i_usuwanie_skutków_klęsk_żywiołowych
MSWiA_Zasady_udzielania_ze_środków_rezerwy_budżeto_państwa_na_przeciwdziałanie_i_usuwanie_skutków_klęsk_żywiołowych.pdf 3.02MB Zał_1_-_WNIOSEK-klęski_zywiołowe_-_pomoc_DORAŹNA
Zał_1_-_WNIOSEK-klęski_zywiołowe_-_pomoc_DORAŹNA.xlsx 0.02MB Zał_6_-_WNIOSEK-_zestawienie_liczby_wniosków
Zał_6_-_WNIOSEK-_zestawienie_liczby_wniosków.doc 0.05MB Zał_2_-_WNIOSEK_-_klęski_zywiołowe_-_budynki_mieszkalne
Zał_2_-_WNIOSEK_-_klęski_zywiołowe_-_budynki_mieszkalne.xlsx 0.01MB Zał_3_-_WNIOSEK-klęski_zywiołowe_szacowanie_strat_-_budynki_mieszkalne
Zał_3_-_WNIOSEK-klęski_zywiołowe_szacowanie_strat_-_budynki_mieszkalne.xls 0.07MB Zał_4_-_WNIOSEK_-_klęski_zywiołowe_-_budynki_gospodarcze
Zał_4_-_WNIOSEK_-_klęski_zywiołowe_-_budynki_gospodarcze.xlsx 0.01MB Zał_5_-_WNIOSEK-klęski_zywiołowe_szacowanie_strat_-_budynki_gospodarcze
Zał_5_-_WNIOSEK-klęski_zywiołowe_szacowanie_strat_-_budynki_gospodarcze.xls 0.07MB MSWiA_Zasady-klęski_żywiołowe_-_czerwiec_2016_roku-_potrzeby_bytowe
MSWiA_Zasady-klęski_żywiołowe_-_czerwiec_2016_roku-_potrzeby_bytowe.PDF 0.08MB MSWiA_Zasady_-_klęski_żywiołowe__lipiec_2016_roku__remontodbudowa_do_20_tys_zł
MSWiA_Zasady_-_klęski_żywiołowe__lipiec_2016_roku__remontodbudowa_do_20_tys_zł.pdf 0.19MB MSWiA_Zasady_-_klęski_żywiołowe__lipiec_2016_roku__remontodbudowa_powyżej_20_tys_zł
MSWiA_Zasady_-_klęski_żywiołowe__lipiec_2016_roku__remontodbudowa_powyżej_20_tys_zł.pdf 0.11MB Zestawienie_zmian_klęski_żywiołowe_KOMPILACJA-_ak
Zestawienie_zmian_klęski_żywiołowe_KOMPILACJA-_ak.pdf 0.42MB Wsparcie_z_PFRON_-_Ulotka_informacyjna_29_05_2019
Wsparcie_z_PFRON_-_Ulotka_informacyjna_29_05_2019.docx 0.55MB