W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Przebieg postępowania ADR

Chcąc rozwiązać spór na drodze pozasądowej należy złożyć wniosek o wszczęcie postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich do Inspekcji Handlowej właściwej ze względu na siedzibę lub miejsce wykonywania działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę. Wszczęcie postępowania następuje z dniem doręczenia wniosku Inspekcji Handlowej. Strony sporu niezwłocznie otrzymują potwierdzenie złożenia wniosku.

Wszczęcie postępowania przerywa bieg przedawnienia roszczenia będącego przedmiotem sporu.

W ramach procedury pozasądowego rozwiązania sporu dostępne są dwa tryby prowadzące do osiągnięcia ugody:

  • mediacja, czyli tryb polegający na umożliwieniu zbliżenia stanowisk stron. Celem postępowania jest doprowadzenie, poprzez negocjacje, do ustalenia sposobu rozwiązania konfliktu w sposób akceptowalny przez obie strony, które samodzielnie wypracowują ugodowe, najkorzystniejsze dla nich rozwiązanie.  Osoba prowadząca postępowanie zachowuje neutralność i bezstronność jej zadaniem jest m. in. ułatwienie komunikacji stronom.
  • koncyliacja, tryb polegający na przedstawieniu stronom propozycji rozwiązania sporu. Osoba prowadząca postępowanie, po zapoznaniu się ze sprawą oraz argumentami stron w oparciu o powszechnie obowiązujące przepisy prawa, przedstawia stronom propozycję zakończenia sporu, który może różnić się od żądania wnioskodawcy. Postępowanie kończy się ugodą tylko w sytuacji, gdy obie strony (konsument i przedsiębiorca) zaakceptują przedstawioną propozycję. 

Postępowanie jest polubowne, co oznacza, że ma charakter dobrowolny dla stron i jest prowadzone po uzyskaniu zody obu stron na udział w  postępowaniu. 

Postępowanie odbywa się pozasądowo, co oznacza, że rozwiązanie problemu odbywa się bez udziału sądu powszechnego, stąd jest ono mniej sformalizowane i szybsze.

Inspekcja Handlowa jako podmiot uprawniony zobowiązana jest do przedstawienia stronom wyniku postępowania w terminie 90 dni. W przypadkach szczególnie skomplikowanych termin może zostać przedłużony.   

Postępowanie w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporu konsumenckiego jest nieodpłatne dla konsumentów oraz przedsiębiorców.

Postępowanie przeprowadza się w formie pisemnej oraz ustnej. W niektórych sytuacjach wymagana jest obecność stron postępowania lub ich pełnomocników.

Językiem, w jakim można składać wnioski o wszczęcie postepowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich oraz językiem, w jakim prowadzone są postępowania jest język polski.

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
10.10.2024 10:54 Dominika Mądry
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Dominika Mądry
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Przebieg postępowania ADR 1.0 10.10.2024 10:54 Dominika Mądry

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}