Przebieg postępowania ADR
Chcąc rozwiązać spór na drodze pozasądowej należy złożyć wniosek o wszczęcie postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich do Inspekcji Handlowej właściwej ze względu na siedzibę lub miejsce wykonywania działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę. Wszczęcie postępowania następuje z dniem doręczenia wniosku Inspekcji Handlowej. Strony sporu niezwłocznie otrzymują potwierdzenie złożenia wniosku.
Wszczęcie postępowania przerywa bieg przedawnienia roszczenia będącego przedmiotem sporu.
W ramach procedury pozasądowego rozwiązania sporu dostępne są dwa tryby prowadzące do osiągnięcia ugody:
- mediacja, czyli tryb polegający na umożliwieniu zbliżenia stanowisk stron. Celem postępowania jest doprowadzenie, poprzez negocjacje, do ustalenia sposobu rozwiązania konfliktu w sposób akceptowalny przez obie strony, które samodzielnie wypracowują ugodowe, najkorzystniejsze dla nich rozwiązanie. Osoba prowadząca postępowanie zachowuje neutralność i bezstronność jej zadaniem jest m. in. ułatwienie komunikacji stronom.
- koncyliacja, tryb polegający na przedstawieniu stronom propozycji rozwiązania sporu. Osoba prowadząca postępowanie, po zapoznaniu się ze sprawą oraz argumentami stron w oparciu o powszechnie obowiązujące przepisy prawa, przedstawia stronom propozycję zakończenia sporu, który może różnić się od żądania wnioskodawcy. Postępowanie kończy się ugodą tylko w sytuacji, gdy obie strony (konsument i przedsiębiorca) zaakceptują przedstawioną propozycję.
Postępowanie jest polubowne, co oznacza, że ma charakter dobrowolny dla stron i jest prowadzone po uzyskaniu zody obu stron na udział w postępowaniu.
Postępowanie odbywa się pozasądowo, co oznacza, że rozwiązanie problemu odbywa się bez udziału sądu powszechnego, stąd jest ono mniej sformalizowane i szybsze.
Inspekcja Handlowa jako podmiot uprawniony zobowiązana jest do przedstawienia stronom wyniku postępowania w terminie 90 dni. W przypadkach szczególnie skomplikowanych termin może zostać przedłużony.
Postępowanie w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporu konsumenckiego jest nieodpłatne dla konsumentów oraz przedsiębiorców.
Postępowanie przeprowadza się w formie pisemnej oraz ustnej. W niektórych sytuacjach wymagana jest obecność stron postępowania lub ich pełnomocników.
Językiem, w jakim można składać wnioski o wszczęcie postepowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich oraz językiem, w jakim prowadzone są postępowania jest język polski.
- Pierwsza publikacja:
- 10.10.2024 10:54 Dominika Mądry
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Dominika Mądry
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Przebieg postępowania ADR | 1.0 | 10.10.2024 10:54 Dominika Mądry |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP