W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Pozasądowe Rozwiązywanie Sporów Konsumenckich

Informacje podstawowe

Dolnośląski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej jest uprawniony do prowadzenia postępowań w sprawach pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich (postępowań ADR) i został wpisany pod numerem 6.1 w Rejestrze podmiotów uprawnionych prowadzonym przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Pozasądowe rozwiązywanie sporów, w skrócie ADR (ang. Alternative Dispute Resolution) - to polubowne postępowania prowadzone w sporach pomiędzy konsumentami a przedsiębiorcami. Procedura została wprowadzona ustawą o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich. Jest to szybka, bezpłatna, dobrowolna i poufna metoda rozwiązywania sporów konsumenckich na etapie przedsądowym. W osiągnięciu porozumienia pomagają niezależni, bezstronni i neutralni eksperci - mediatorzy, którzy są pracownikami Wojewódzkieho Inspektoratu Inspekcji Handlowej we Wrocławiu i spełniają warunki niezbędne, wymagane ustawą z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich.

Inspekcja Handlowa jako podmiot horyzontalny jest właściwa do prowadzenia postępowań w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich, we wszystkich sprawach, dla których nie utworzono podmiotu wyspecjalizowanego. Jest zatem właściwa m.in. w przypadku sporów związanych ze sprzedażą produktów powszechnie używanych przez konsumentów (np.: obuwia, sprzętu AGD, RTV, zabawek, mebli ) oraz usług wykonywanych na rzecz konsumentów (np. remontowo-budowlanych).

 

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
10.10.2024 10:54 Dominika Mądry
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Dominika Mądry
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Informacje podstawowe 1.0 10.10.2024 10:54 Dominika Mądry

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

Przebieg postępowania ADR

Chcąc rozwiązać spór na drodze pozasądowej należy złożyć wniosek o wszczęcie postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich do Inspekcji Handlowej właściwej ze względu na siedzibę lub miejsce wykonywania działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę. Wszczęcie postępowania następuje z dniem doręczenia wniosku Inspekcji Handlowej. Strony sporu niezwłocznie otrzymują potwierdzenie złożenia wniosku.

Wszczęcie postępowania przerywa bieg przedawnienia roszczenia będącego przedmiotem sporu.

W ramach procedury pozasądowego rozwiązania sporu dostępne są dwa tryby prowadzące do osiągnięcia ugody:

  • mediacja, czyli tryb polegający na umożliwieniu zbliżenia stanowisk stron. Celem postępowania jest doprowadzenie, poprzez negocjacje, do ustalenia sposobu rozwiązania konfliktu w sposób akceptowalny przez obie strony, które samodzielnie wypracowują ugodowe, najkorzystniejsze dla nich rozwiązanie.  Osoba prowadząca postępowanie zachowuje neutralność i bezstronność jej zadaniem jest m. in. ułatwienie komunikacji stronom.
  • koncyliacja, tryb polegający na przedstawieniu stronom propozycji rozwiązania sporu. Osoba prowadząca postępowanie, po zapoznaniu się ze sprawą oraz argumentami stron w oparciu o powszechnie obowiązujące przepisy prawa, przedstawia stronom propozycję zakończenia sporu, który może różnić się od żądania wnioskodawcy. Postępowanie kończy się ugodą tylko w sytuacji, gdy obie strony (konsument i przedsiębiorca) zaakceptują przedstawioną propozycję. 

Postępowanie jest polubowne, co oznacza, że ma charakter dobrowolny dla stron i jest prowadzone po uzyskaniu zody obu stron na udział w  postępowaniu. 

Postępowanie odbywa się pozasądowo, co oznacza, że rozwiązanie problemu odbywa się bez udziału sądu powszechnego, stąd jest ono mniej sformalizowane i szybsze.

Inspekcja Handlowa jako podmiot uprawniony zobowiązana jest do przedstawienia stronom wyniku postępowania w terminie 90 dni. W przypadkach szczególnie skomplikowanych termin może zostać przedłużony.   

Postępowanie w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporu konsumenckiego jest nieodpłatne dla konsumentów oraz przedsiębiorców.

Postępowanie przeprowadza się w formie pisemnej oraz ustnej. W niektórych sytuacjach wymagana jest obecność stron postępowania lub ich pełnomocników.

Językiem, w jakim można składać wnioski o wszczęcie postepowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich oraz językiem, w jakim prowadzone są postępowania jest język polski.

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
10.10.2024 10:54 Dominika Mądry
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Dominika Mądry
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Przebieg postępowania ADR 1.0 10.10.2024 10:54 Dominika Mądry

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

Kto może złożyć wniosek?

Wnioskodawcą może być konsument lub przedsiębiorca (sprzedawca, usługodawca, gwarant), który pozostaje w sporze wynikłym na gruncie umowy konsumenckiej.

Za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą czynności prawnej (zawiera umowę) z przedsiębiorcą, w celu nie związanym z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.

Przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna, prowadząca we własnym imieniu działalność gospodarczą i zawodową.

O zaistnieniu sporu konsumenckiego można mówić, wówczas gdy nie udało się rozwiązać sprawy pomimo próby bezpośredniego kontaktu z drugą stroną, czyli np. po przeprowadzeniu postępowania reklamacyjnego.  

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
10.10.2024 10:54 Dominika Mądry
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Dominika Mądry
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Kto może złożyć wniosek? 1.0 10.10.2024 10:54 Dominika Mądry

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

Zakres prowadzonych postępowań

Inspekcja Handlowa rozpatruje spory wynikłe na gruncie zawartych umów konsumenckich z wyłączeniem spraw do rozpatrywania których utworzono inny wyspecjalizowany Podmiot Uprawniony lub zostały wyłączone z kompetencji Inspekcji Handlowej na mocy ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej. Lista wszstkich podmiotów uprawnionych znajduje się na stronie: https://polubowne.uokik.gov.pl/rejestr,5,pl.html

Inspekcja Handlowa nie będzie władna do podjęcia działań w sprawach dotyczących:

  • przedsiębiorców działających na terenach zamkniętych, podlegających ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, Ministrowi Obrony Narodowej i Ministrowi Sprawiedliwości;
  • przedsiębiorców wytwarzających energię elektryczną lub ciepło, lub prowadzących hurtowy lub detaliczny handel energią elektryczną, paliwami gazowymi lub ciepłem, lub wykonujących działalność w zakresie przesyłania lub dystrybucji energii elektrycznej lub gazu ziemnego lub przesyłania i dystrybucji ciepła;
  • przedsiębiorców produkujących paliwa;
  • banków oraz prowadzonej przez nie działalności bankowej;
  • ubezpieczeń oraz działalności ubezpieczeniowej;
  • usług pocztowych i telekomunikacyjnych;
  • usług pośrednictwa finansowego;
  • usług informatycznych;
  • usług naukowo-badawczych;
  • usług w zakresie edukacji świadczonych przez podmioty publiczne;
  • usług w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej;
  • nawozów i środków wspomagających uprawę roślin.

Ponadto Inspekcja Handlowa może odmówić rozpatrzenia sporu w przypadku, gdy:

  • wnioskodawca nie podjął przed złożeniem wniosku o wszczęcie postpowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich próby kontaktu z drugą stroną i bezpośredniego rozwiązania sporu,
  • spor jest błahy lub wniosek o wszczęcie postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich spowoduje uciążliwości dla drugiej strony,
  • sprawa o to samo roszczenie między tymi samymi stronami jest w toku albo została już rozpatrzona przez Inspekcję, stały sąd polubowny, inny właściwy podmiot albo sąd,
  • wartość przedmiotu sporu jest wyższa albo niższa od progów finansowych określonych w przepisach wykonawczych,
  • wnioskodawca złożył wniosek o wszczęcie postępowania po upływie roku od dnia, w którym podjął próbę kontaktu z drugą stroną i bezpośredniego rozwiązania sporu,
  • rozpatrzenie sporu spowodowałoby poważane zakłócenie działania Inspekcji.

 

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
10.10.2024 10:54 Dominika Mądry
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Dominika Mądry
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Zakres prowadzonych postępowań 1.0 10.10.2024 10:54 Dominika Mądry

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

Wniosek o pozasądowe rozwiązanie sporu konsumenckiego

Materiały

Wniosek o wszczęcie procedury pozasądowego rozwiązania sporów konsumenckich
wniosek​_ADR.doc 0.11MB
Wniosek o wszczęcie procedury pozasądowego rozwiązania sporów konsumenckich
wniosek​_ADR​_.pdf 0.15MB
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
10.10.2024 10:55 Dominika Mądry
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Dominika Mądry
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Wniosek o pozasądowe rozwiązanie sporu konsumenckiego 1.0 10.10.2024 10:55 Dominika Mądry

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}