W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zakres prowadzonych postępowań

Inspekcja Handlowa rozpatruje spory wynikłe na gruncie zawartych umów konsumenckich z wyłączeniem spraw do rozpatrywania których utworzono inny wyspecjalizowany Podmiot Uprawniony lub zostały wyłączone z kompetencji Inspekcji Handlowej na mocy ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej. Lista wszstkich podmiotów uprawnionych znajduje się na stronie: https://polubowne.uokik.gov.pl/rejestr,5,pl.html

Inspekcja Handlowa nie będzie władna do podjęcia działań w sprawach dotyczących:

  • przedsiębiorców działających na terenach zamkniętych, podlegających ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, Ministrowi Obrony Narodowej i Ministrowi Sprawiedliwości;
  • przedsiębiorców wytwarzających energię elektryczną lub ciepło, lub prowadzących hurtowy lub detaliczny handel energią elektryczną, paliwami gazowymi lub ciepłem, lub wykonujących działalność w zakresie przesyłania lub dystrybucji energii elektrycznej lub gazu ziemnego lub przesyłania i dystrybucji ciepła;
  • przedsiębiorców produkujących paliwa;
  • banków oraz prowadzonej przez nie działalności bankowej;
  • ubezpieczeń oraz działalności ubezpieczeniowej;
  • usług pocztowych i telekomunikacyjnych;
  • usług pośrednictwa finansowego;
  • usług informatycznych;
  • usług naukowo-badawczych;
  • usług w zakresie edukacji świadczonych przez podmioty publiczne;
  • usług w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej;
  • nawozów i środków wspomagających uprawę roślin.

Ponadto Inspekcja Handlowa może odmówić rozpatrzenia sporu w przypadku, gdy:

  • wnioskodawca nie podjął przed złożeniem wniosku o wszczęcie postpowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich próby kontaktu z drugą stroną i bezpośredniego rozwiązania sporu,
  • spor jest błahy lub wniosek o wszczęcie postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich spowoduje uciążliwości dla drugiej strony,
  • sprawa o to samo roszczenie między tymi samymi stronami jest w toku albo została już rozpatrzona przez Inspekcję, stały sąd polubowny, inny właściwy podmiot albo sąd,
  • wartość przedmiotu sporu jest wyższa albo niższa od progów finansowych określonych w przepisach wykonawczych,
  • wnioskodawca złożył wniosek o wszczęcie postępowania po upływie roku od dnia, w którym podjął próbę kontaktu z drugą stroną i bezpośredniego rozwiązania sporu,
  • rozpatrzenie sporu spowodowałoby poważane zakłócenie działania Inspekcji.

 

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
10.10.2024 10:54 Dominika Mądry
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Dominika Mądry
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Zakres prowadzonych postępowań 1.0 10.10.2024 10:54 Dominika Mądry

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}