W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Sprawozdanie z wykonania planu działalności za rok 2021

Sprawozdanie z wykonania planu działalności Wojewódzkiego inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w Olsztynie1) za rok 2021 dla działu/działów administracji rządowej: ..........................................2)

CZĘŚĆ A: Realizacja najważniejszych celów w roku 2021

(w tej części sprawozdania należy wymienić cele wskazane w części A planu na rok, którego dotyczy sprawozdanie)

Lp. Cel Mierniki określające stopień realizacji celu3) Najważniejsze planowane zadania służące realizacji celu4) Najważniejsze podjęte zadania służące realizacji celu5)
nazwa planowana wartość do osiągnięcia na koniec roku, którego dotyczy sprawozdanie osiągnięta wartość na koniec roku, którego dotyczy sprawozdanie
1 2 3 4 5 6 7
1 Zapewnienie, aby wprowadzane do obrotu artykuły rolno – spożywcze na rynku wewnętrznym oraz w obrocie z krajami trzecimi spełniały wymagania w zakresie jakości handlowej, określone w przepisach krajowych i wspólnotowych oraz dodatkowe wymagania, jeśli zostały zadeklarowane przez producenta 1. Odsetek liczby uchylonych i umorzonych decyzji przez Głównego Inspektora (z wyłączeniem decyzji uchylonych na podstawie art. 40a ust. 5custawy o jhars) w stosunku do liczby wydanych decyzji przez Wojewódzkiego Inspektora na dzień 31 grudnia nie więcej niż 5% 0% Kontrola jakości handlowej artykułów rolno – spożywczych i środków produkcji Kontrola jakości handlowej artykułów rolno – spożywczych i środków produkcji
2. Odsetek liczby zaleceń pokontrolnych wykonanych w całości w terminie w odniesieniu do liczby wszystkich zaleceń pokontrolnych, które powinny być zrealizowane w danym roku kontrolnym co najmniej 100%
(42/42)
97,27%
(107/110)
3. Odsetek liczby skontrolowanych podmiotów (z uwzględnieniem ewentualnych odstępstw) w stosunku do liczby podmiotów ujętych w Programach kontroli 100% 257,29%
4. Odsetek liczby pobranych (z uwzględnieniem odstępstw) w stosunku do liczby próbek ujętych w Programach kontroli 100% 100,83%
2 Terminowe i zasadne decyzje w sprawie odstępstw od zasad rolnictwa ekologicznego 1. Liczba terminowo rozpatrzonych wniosków o wydanie zgody na odstępstwo od zasad rolnictwa ekologicznego / ogólna liczba złożonych wniosków 100% 100% Rozpatrywanie wniosków o odstępstwa w rolnictwie ekologicznym Rozpatrywanie wniosków o odstępstwa w rolnictwie ekologicznym
2. Liczba decyzji uchylonych przez Głównego Inspektora ogólna liczba złożonych odwołań od decyzji wydanych przez Wojewódzkiego Inspektora 0% 0%
3 Skuteczne zarządzanie zasobami ludzkimi poprzez nabór odpowiednich kandydatów, rozwój i utrzymanie efektywnie działającego zespołu pracowników, którzy zapewniają pełną realizację zadań Inspekcji 1. Średnia z oceny skuteczności przeprowadzonych szkoleń Co najmniej 70% pozytywna lub wysoka 87% Zarządzanie zasobami ludzkimi Zarządzanie zasobami ludzkimi
2. Liczba szkoleń zrealizowanych/liczba szkoleń zaplanowanych Co najmniej 80% 100%
3. Liczba pracowników objętych szkoleniem/średniorocznej liczba pracowników Co najmniej 80% 100%
4. Poziom fluktuacji kadr – liczba osób, które odeszły z pracy z wyłączeniem przejścia na emeryturę w stosunku do całkowitej liczby zatrudnienia na na koniec roku Co najwyżej 15% 0%
5. Liczba negatywnych ocen członków korpusu służby cywilnej (pierwszych i okresowych)/liczba wszystkich ocen przeprowadzonych w danym roku 0% 0%
4 Zapewnienie prawidłowego zaplanowania dochodów i wydatków, oraz racjonalne wykorzystanie zaplanowanych środków w Budżecie Inspektoratu Stosunek wydatków zrealizowanych do zaplanowanych w % Planowana wartość – 100% 99,95% Opracowanie planu finansowego budżetu i jego realizacja w budżecie zadaniowym 6.05.04.03 Opracowanie planu finansowego budżetu i jego realizacja w budżecie zadaniowym 6.05.04.03

1) Należy podać nazwę ministra, zgodnie z rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów w sprawie szczegółowego zakresu działania ministra, a w przypadku gdy sprawozdanie jest sporządzane przez kierownika jednostki - nazwę jednostki.

2) Należy wypełnić tylko w przypadku, gdy sprawozdanie jest sporządzane przez ministra, podając nazwy wszystkich działów administracji rządowej przez niego kierowanych.

3) Należy podać co najmniej jeden miernik. W przypadku gdy cel jest ujęty w budżecie zadaniowym na rok, którego dotyczy sprawozdanie, należy podać przypisane celowi mierniki wskazane w tym dokumencie.

4) Należy wpisać zadania służące realizacji celu wymienione w kolumnie 5 w poszczególnych częściach planu na rok, którego dotyczy sprawozdanie.

5) W przypadku gdy wskazany cel był ujęty w budżecie państwa w układzie zadaniowym na rok, którego dotyczy sprawozdanie, należy podać wszystkie podjęte podzadania budżetowe służące realizacji tego celu.

CZEŚĆ B: Realizacja celów priorytetowych wynikających z budżetu państwa w układzie zadaniowym w roku 2021 r.

(w tej części sprawozdania należy wymienić cele wskazane w części B planu na rok, którego dotyczy sprawozdanie. Nie należy wymieniać celów uprzednio wskazanych w części A)

Lp. Cel Mierniki określające stopień realizacji celu3) Planowane podzadania budżetowe służące realizacji celu4) Podjęte podzadania budżetowe służące realizacji celu5)
nazwa planowana wartość do osiągnięcia na koniec roku, którego dotyczy sprawozdanie osiągnięta wartość na koniec roku, którego dotyczy sprawozdanie
1 2 3 4 5 6 7
1 Podnoszenie dobrobytu konsumentów poprzez ochronę i tworzenie warunków dla funkcjonowania konkurencji Liczba spraw, w których utworzono rozstrzygnięcia Prezesa UOKIK w stosunku do wszystkich spraw dotyczących praktyk ograniczających konkurencję lub naruszających zbiorowe interesy konsumentów, w których wniesiono odwołania NIE DOTYCZY NIE DOTYCZY 06.05 - Ochrona konkurencji i konsumentów 06.05 - Ochrona konkurencji i konsumentów
Zapewnienie właściwej jakości handlowej artykułów rolnospożywczych poprzez ocenę i poprawę zgodności z przepisami regulującymi produkcję i obrót artykułów rolnospożywczych Odsetek wykonanych przez przedsiębiorców zaleceń pokontrolnych (%) 100%
(42/42)
97,27%
(107/110)
06.05.04 Realizacja zadań w zakresie jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych 06.05.04 Realizacja zadań w zakresie jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych
Realizacja zadań ustawowych w zakresie nadzoru nad jakością handlową artykułów rolnospożywczych na rynku krajowym i w obrocie z zagranicą Procentowy udział ilości kontroli zrealizowanych do ilości kontroli zaplanowanych 100%
(500/500)
146,8% 06.05.04.03 - Kontrole i inne czynności kontrolne w zakresie jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych na rynku krajowym i obrocie z zagranicą 06.05.04.03 - Kontrole i inne czynności kontrolne w zakresie jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych na rynku krajowym i obrocie z zagranicą

Dokonując oceny wykonania planu działalności przez WIJHARS w Olsztynie w zakresie zadań realizowanych przez Wydział Kontroli WIJAHRS w Olsztynie stwierdzono, że w przypadku trzech mierników opisujących realizację najważniejszych celów w roku 2021 stwierdzono odchylenie od wartości oczekiwanej. W przypadku dwóch mierników stwierdzono przekroczenie wartości oczekiwanej miernika (odsetek liczby skontrolowanych podmiotów (z uwzględnieniem ewentualnych odstępstw) w stosunku do liczby podmiotów ujętych w Programach kontroli oraz odsetek liczby pobranych (z uwzględnieniem odstępstw) w stosunku do liczby próbek ujętych w Programach kontroli) natomiast 1 miernik nie osiągnął wartości oczekiwanej (odsetek liczby zaleceń pokontrolnych wykonanych w całości w terminie w odniesieniu do liczby wszystkich zaleceń pokontrolnych, które powinny być zrealizowane w danym roku kontrolnym).

Rzeczywiste wykonanie przez WIJHARS w Olsztynie wartości miernika „Odsetek liczby skontrolowanych podmiotów (z uwzględnieniem ewentualnych odstępstw) w stosunku do liczby podmiotów ujętych w Programach kontroli” w 2021 r. osiągnęło poziom 257,29% w stosunku do zaplanowanej na 2021 r. wartości 100%. W przypadku tego miernika punktem odniesienia dla liczby skontrolowanych podmiotów jest wartość 100 %, którą wskazano w programach kontroli jako wartość minimalna. W związku z powyższym, z uwagi na fakt, iż tut. Inspektorat skontrolowano większą liczbę podmiotów niż wartość założona w programach kontroli: planowych, doraźnych zleconych przez GIJHARS oraz doraźnych zleconych przez Warmińsko-Mazurskiego Wojewódzkiego Inspektora JHARS wartość miernika osiągnęła poziom wyższy od założonego. Otrzymana w 2021 r. wartości miernika na poziomie 257,29 % wskazuje na zrealizowanie znacznie większej liczby kontroli niż zakładano w programach kontroli.

W przypadku miernika „Odsetek liczby pobranych (z uwzględnieniem odstępstw) w stosunku do liczby próbek ujętych w Programach kontroli” również osiągnięto przekroczenie wartości docelowej tj. otrzymano 100,83%. Tut. Inspektorat realizując znacznie większą liczbę kontroli planowych dokonał weryfikacji parametrów fizykochemicznych większej liczby partii artykułów rolno-spożywczych niż przewidziano w programach kontroli.

Rzeczywiste wykonanie przez WIJHARS w Olsztynie wartości w/w miernika w 2021 r. osiągnęło poziom 97,27% w stosunku do zaplanowanej na 2021 r. wartości 100%. Uzyskanie niższej wartości miernika od oczekiwanego trendu osiągnięcia wartości 100% wynika z braku wykonania zaleceń pokontrolnych przez trzy podmioty gospodarcze. W pierwszym przypadku przedsiębiorca nie zgodził się z nieprawidłowościami stwierdzonymi w toku kontroli i odwołał się od decyzji wydanej przez Wojewódzkiego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych na podstawie art. 40a ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych. Pomimo, że Organ II instancji utrzymał przedmiotowe decyzji w mocy Przedsiębiorca złożył skargę do WSA w Warszawie na decyzje Głównego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, która nie została jeszcze rozpatrzona. W związku z powyższym Przedsiębiorca oczekując na ostateczne sądowe rozstrzygnięcie sprawy, nie wykonał zaleceń pokontrolnych skierowanych do niego po uprawomocnieniu się decyzji Organu I Instancji. W dwóch pozostałych przypadkach przedsiębiorca nie poinformował o sposobie realizacji zaleceń pokontrolnych. WIJHARS w Olsztynie dokona weryfikacji realizacji zaleceń pokontolnych podczas najblizszej kontroli przeprowadzanej u przedsiębiorcy. W stosunku do dwóch zaleceń pokontrolnych na uzasadniony wniosek przedsiębiorcy wydłużono termin ich realizacji.

Dokonując oceny realizacja celów priorytetowych wynikających z budżetu państwa w układzie zadaniowym w roku 2021 r. stwierdzono, że:
- miernik, mający na celu zapewnienie właściwej jakości handlowej artykułów rolno – spożywczych poprzez ocenę i poprawę zgodności z przepisami regulującymi produkcję i obrót artykułów rolno – spożywczych o nazwie „Odsetek wykonanych przez przedsiębiorców zaleceń pokontrolnych” pokazujący skalę działalności i oddziaływania tutejszego Inspektoratu Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych poprzez realizację ustawowych zadań w tym ocenę i poprawę zgodności z przepisami regulującymi produkcję i obrót dla zapewnienia właściwej jakości handlowej artykułow rolno-spożywczych osiągnął w 2021 r. wartość na poziomie 97,27% w stosunku do zaplanowanej na 2021 r. wartości 100%. Szczegółowe wyjaśnienia czynników wpływających na wartość miernika zawarto powyżej.
- miernik mający na celu zapewnienie realizacji zadań ustawowych w zakresie nadzoru nad jakością handlową artykułów rolno – spożywczych na rynku krajowym i w obrocie z zagranicą o nazwie „Procentowy udział ilości kontroli zrealizowanych do ilości kontroli zaplanowanych” pokazuje rzeczywistą skalę zrealizowania zadań ustawowych w zakresie nadzoru nad jakością handlową artykułow rolno - spozywczych na rynku krajowym i w obrocie z zagranicą w stosunku do wykonania zamierzonych zadań w okresie od 1.01.2021 r. do 31.12.2021 r. osiągnęło poziom 146,8% w stosunku do zaplanowanej na 2021 r. wartości 100 %. Uzyskany wyższy poziom przedmiotowego miernika spowodowany był realizacją większej ilości kontroli doraźnych w zakresie jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych wprowadzanych do obrotu na etapie sprzedaży detalicznej na zlecenie Głównego Inspektora IJHARS oraz Wojewódzkiego Inspektora IJHARS.

Powodem trudności w zakresie właściwego i trafnego zaplanowania liczby kontroli do realizacji w danym roku rozliczeniowym jest brak możliwości jednoznacznego ich oszacowania z uwagi na fakt, iż oprócz realizacji kontroli planowych w konkretnie przewidzianej ilości pozostałe kontrole takie jak, doraźne wykonywane są w związku z pojawiającym się zapotrzebowaniem z uwagi na doniesienia np. medialne o stwierdzeniu złego stanu jakości handlowej artykułów rolno – spożywczych różnych asortymentów, świeżych owoców i warzyw wprowadzanych do obrotu handlowego w szczególności w placówkach detalicznych, jak też przeprowadzanych w związku z napływającymi sygnałami konsumenckimi o wadliwości jakości handlowej nabywanych w sklepach produktów oraz tych, które wykonywane są na wniosek przedsiębiorców i producentów rolnych według ich potrzeb.

Data: 21-03-2022 r.
Podpis kierownika jednostki: Wojewódzki Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno–Spożywczych w Olsztynie Ryszard Piórkowski

Materiały

Sprawozdanie z wykonania planu działalności za rok 2021
sprawozdanie​_​_plan​_dzialalnosci​_2021.pdf 0.78MB
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
23.03.2022 08:02 Andrzej Giżyński
Wytwarzający/ Odpowiadający:
WIJHARS w Olsztynie
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Sprawozdanie z wykonania planu działalności za rok 2021 1.0 23.03.2022 08:02 Andrzej Giżyński

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}