Sprawozdanie z wykonania planu działalności za rok 2021
Sprawozdanie z wykonania planu działalności Wojewódzkiego inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w Olsztynie1) za rok 2021 dla działu/działów administracji rządowej: ..........................................2)
CZĘŚĆ A: Realizacja najważniejszych celów w roku 2021
(w tej części sprawozdania należy wymienić cele wskazane w części A planu na rok, którego dotyczy sprawozdanie)
Lp. | Cel | Mierniki określające stopień realizacji celu3) | Najważniejsze planowane zadania służące realizacji celu4) | Najważniejsze podjęte zadania służące realizacji celu5) | ||
---|---|---|---|---|---|---|
nazwa | planowana wartość do osiągnięcia na koniec roku, którego dotyczy sprawozdanie | osiągnięta wartość na koniec roku, którego dotyczy sprawozdanie | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
1 | Zapewnienie, aby wprowadzane do obrotu artykuły rolno – spożywcze na rynku wewnętrznym oraz w obrocie z krajami trzecimi spełniały wymagania w zakresie jakości handlowej, określone w przepisach krajowych i wspólnotowych oraz dodatkowe wymagania, jeśli zostały zadeklarowane przez producenta | 1. Odsetek liczby uchylonych i umorzonych decyzji przez Głównego Inspektora (z wyłączeniem decyzji uchylonych na podstawie art. 40a ust. 5custawy o jhars) w stosunku do liczby wydanych decyzji przez Wojewódzkiego Inspektora na dzień 31 grudnia | nie więcej niż 5% | 0% | Kontrola jakości handlowej artykułów rolno – spożywczych i środków produkcji | Kontrola jakości handlowej artykułów rolno – spożywczych i środków produkcji |
2. Odsetek liczby zaleceń pokontrolnych wykonanych w całości w terminie w odniesieniu do liczby wszystkich zaleceń pokontrolnych, które powinny być zrealizowane w danym roku kontrolnym | co najmniej 100% (42/42) |
97,27% (107/110) |
||||
3. Odsetek liczby skontrolowanych podmiotów (z uwzględnieniem ewentualnych odstępstw) w stosunku do liczby podmiotów ujętych w Programach kontroli | 100% | 257,29% | ||||
4. Odsetek liczby pobranych (z uwzględnieniem odstępstw) w stosunku do liczby próbek ujętych w Programach kontroli | 100% | 100,83% | ||||
2 | Terminowe i zasadne decyzje w sprawie odstępstw od zasad rolnictwa ekologicznego | 1. Liczba terminowo rozpatrzonych wniosków o wydanie zgody na odstępstwo od zasad rolnictwa ekologicznego / ogólna liczba złożonych wniosków | 100% | 100% | Rozpatrywanie wniosków o odstępstwa w rolnictwie ekologicznym | Rozpatrywanie wniosków o odstępstwa w rolnictwie ekologicznym |
2. Liczba decyzji uchylonych przez Głównego Inspektora ogólna liczba złożonych odwołań od decyzji wydanych przez Wojewódzkiego Inspektora | 0% | 0% | ||||
3 | Skuteczne zarządzanie zasobami ludzkimi poprzez nabór odpowiednich kandydatów, rozwój i utrzymanie efektywnie działającego zespołu pracowników, którzy zapewniają pełną realizację zadań Inspekcji | 1. Średnia z oceny skuteczności przeprowadzonych szkoleń | Co najmniej 70% pozytywna lub wysoka | 87% | Zarządzanie zasobami ludzkimi | Zarządzanie zasobami ludzkimi |
2. Liczba szkoleń zrealizowanych/liczba szkoleń zaplanowanych | Co najmniej 80% | 100% | ||||
3. Liczba pracowników objętych szkoleniem/średniorocznej liczba pracowników | Co najmniej 80% | 100% | ||||
4. Poziom fluktuacji kadr – liczba osób, które odeszły z pracy z wyłączeniem przejścia na emeryturę w stosunku do całkowitej liczby zatrudnienia na na koniec roku | Co najwyżej 15% | 0% | ||||
5. Liczba negatywnych ocen członków korpusu służby cywilnej (pierwszych i okresowych)/liczba wszystkich ocen przeprowadzonych w danym roku | 0% | 0% | ||||
4 | Zapewnienie prawidłowego zaplanowania dochodów i wydatków, oraz racjonalne wykorzystanie zaplanowanych środków w Budżecie Inspektoratu | Stosunek wydatków zrealizowanych do zaplanowanych w % | Planowana wartość – 100% | 99,95% | Opracowanie planu finansowego budżetu i jego realizacja w budżecie zadaniowym 6.05.04.03 | Opracowanie planu finansowego budżetu i jego realizacja w budżecie zadaniowym 6.05.04.03 |
1) Należy podać nazwę ministra, zgodnie z rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów w sprawie szczegółowego zakresu działania ministra, a w przypadku gdy sprawozdanie jest sporządzane przez kierownika jednostki - nazwę jednostki.
2) Należy wypełnić tylko w przypadku, gdy sprawozdanie jest sporządzane przez ministra, podając nazwy wszystkich działów administracji rządowej przez niego kierowanych.
3) Należy podać co najmniej jeden miernik. W przypadku gdy cel jest ujęty w budżecie zadaniowym na rok, którego dotyczy sprawozdanie, należy podać przypisane celowi mierniki wskazane w tym dokumencie.
4) Należy wpisać zadania służące realizacji celu wymienione w kolumnie 5 w poszczególnych częściach planu na rok, którego dotyczy sprawozdanie.
5) W przypadku gdy wskazany cel był ujęty w budżecie państwa w układzie zadaniowym na rok, którego dotyczy sprawozdanie, należy podać wszystkie podjęte podzadania budżetowe służące realizacji tego celu.
CZEŚĆ B: Realizacja celów priorytetowych wynikających z budżetu państwa w układzie zadaniowym w roku 2021 r.
(w tej części sprawozdania należy wymienić cele wskazane w części B planu na rok, którego dotyczy sprawozdanie. Nie należy wymieniać celów uprzednio wskazanych w części A)
Lp. | Cel | Mierniki określające stopień realizacji celu3) | Planowane podzadania budżetowe służące realizacji celu4) | Podjęte podzadania budżetowe służące realizacji celu5) | ||
---|---|---|---|---|---|---|
nazwa | planowana wartość do osiągnięcia na koniec roku, którego dotyczy sprawozdanie | osiągnięta wartość na koniec roku, którego dotyczy sprawozdanie | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
1 | Podnoszenie dobrobytu konsumentów poprzez ochronę i tworzenie warunków dla funkcjonowania konkurencji | Liczba spraw, w których utworzono rozstrzygnięcia Prezesa UOKIK w stosunku do wszystkich spraw dotyczących praktyk ograniczających konkurencję lub naruszających zbiorowe interesy konsumentów, w których wniesiono odwołania | NIE DOTYCZY | NIE DOTYCZY | 06.05 - Ochrona konkurencji i konsumentów | 06.05 - Ochrona konkurencji i konsumentów |
Zapewnienie właściwej jakości handlowej artykułów rolnospożywczych poprzez ocenę i poprawę zgodności z przepisami regulującymi produkcję i obrót artykułów rolnospożywczych | Odsetek wykonanych przez przedsiębiorców zaleceń pokontrolnych (%) | 100% (42/42) |
97,27% (107/110) |
06.05.04 Realizacja zadań w zakresie jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych | 06.05.04 Realizacja zadań w zakresie jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych | |
Realizacja zadań ustawowych w zakresie nadzoru nad jakością handlową artykułów rolnospożywczych na rynku krajowym i w obrocie z zagranicą | Procentowy udział ilości kontroli zrealizowanych do ilości kontroli zaplanowanych | 100% (500/500) |
146,8% | 06.05.04.03 - Kontrole i inne czynności kontrolne w zakresie jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych na rynku krajowym i obrocie z zagranicą | 06.05.04.03 - Kontrole i inne czynności kontrolne w zakresie jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych na rynku krajowym i obrocie z zagranicą |
Dokonując oceny wykonania planu działalności przez WIJHARS w Olsztynie w zakresie zadań realizowanych przez Wydział Kontroli WIJAHRS w Olsztynie stwierdzono, że w przypadku trzech mierników opisujących realizację najważniejszych celów w roku 2021 stwierdzono odchylenie od wartości oczekiwanej. W przypadku dwóch mierników stwierdzono przekroczenie wartości oczekiwanej miernika (odsetek liczby skontrolowanych podmiotów (z uwzględnieniem ewentualnych odstępstw) w stosunku do liczby podmiotów ujętych w Programach kontroli oraz odsetek liczby pobranych (z uwzględnieniem odstępstw) w stosunku do liczby próbek ujętych w Programach kontroli) natomiast 1 miernik nie osiągnął wartości oczekiwanej (odsetek liczby zaleceń pokontrolnych wykonanych w całości w terminie w odniesieniu do liczby wszystkich zaleceń pokontrolnych, które powinny być zrealizowane w danym roku kontrolnym).
Rzeczywiste wykonanie przez WIJHARS w Olsztynie wartości miernika „Odsetek liczby skontrolowanych podmiotów (z uwzględnieniem ewentualnych odstępstw) w stosunku do liczby podmiotów ujętych w Programach kontroli” w 2021 r. osiągnęło poziom 257,29% w stosunku do zaplanowanej na 2021 r. wartości 100%. W przypadku tego miernika punktem odniesienia dla liczby skontrolowanych podmiotów jest wartość 100 %, którą wskazano w programach kontroli jako wartość minimalna. W związku z powyższym, z uwagi na fakt, iż tut. Inspektorat skontrolowano większą liczbę podmiotów niż wartość założona w programach kontroli: planowych, doraźnych zleconych przez GIJHARS oraz doraźnych zleconych przez Warmińsko-Mazurskiego Wojewódzkiego Inspektora JHARS wartość miernika osiągnęła poziom wyższy od założonego. Otrzymana w 2021 r. wartości miernika na poziomie 257,29 % wskazuje na zrealizowanie znacznie większej liczby kontroli niż zakładano w programach kontroli.
W przypadku miernika „Odsetek liczby pobranych (z uwzględnieniem odstępstw) w stosunku do liczby próbek ujętych w Programach kontroli” również osiągnięto przekroczenie wartości docelowej tj. otrzymano 100,83%. Tut. Inspektorat realizując znacznie większą liczbę kontroli planowych dokonał weryfikacji parametrów fizykochemicznych większej liczby partii artykułów rolno-spożywczych niż przewidziano w programach kontroli.
Rzeczywiste wykonanie przez WIJHARS w Olsztynie wartości w/w miernika w 2021 r. osiągnęło poziom 97,27% w stosunku do zaplanowanej na 2021 r. wartości 100%. Uzyskanie niższej wartości miernika od oczekiwanego trendu osiągnięcia wartości 100% wynika z braku wykonania zaleceń pokontrolnych przez trzy podmioty gospodarcze. W pierwszym przypadku przedsiębiorca nie zgodził się z nieprawidłowościami stwierdzonymi w toku kontroli i odwołał się od decyzji wydanej przez Wojewódzkiego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych na podstawie art. 40a ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych. Pomimo, że Organ II instancji utrzymał przedmiotowe decyzji w mocy Przedsiębiorca złożył skargę do WSA w Warszawie na decyzje Głównego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, która nie została jeszcze rozpatrzona. W związku z powyższym Przedsiębiorca oczekując na ostateczne sądowe rozstrzygnięcie sprawy, nie wykonał zaleceń pokontrolnych skierowanych do niego po uprawomocnieniu się decyzji Organu I Instancji. W dwóch pozostałych przypadkach przedsiębiorca nie poinformował o sposobie realizacji zaleceń pokontrolnych. WIJHARS w Olsztynie dokona weryfikacji realizacji zaleceń pokontolnych podczas najblizszej kontroli przeprowadzanej u przedsiębiorcy. W stosunku do dwóch zaleceń pokontrolnych na uzasadniony wniosek przedsiębiorcy wydłużono termin ich realizacji.
Dokonując oceny realizacja celów priorytetowych wynikających z budżetu państwa w układzie zadaniowym w roku 2021 r. stwierdzono, że:
- miernik, mający na celu zapewnienie właściwej jakości handlowej artykułów rolno – spożywczych poprzez ocenę i poprawę zgodności z przepisami regulującymi produkcję i obrót artykułów rolno – spożywczych o nazwie „Odsetek wykonanych przez przedsiębiorców zaleceń pokontrolnych” pokazujący skalę działalności i oddziaływania tutejszego Inspektoratu Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych poprzez realizację ustawowych zadań w tym ocenę i poprawę zgodności z przepisami regulującymi produkcję i obrót dla zapewnienia właściwej jakości handlowej artykułow rolno-spożywczych osiągnął w 2021 r. wartość na poziomie 97,27% w stosunku do zaplanowanej na 2021 r. wartości 100%. Szczegółowe wyjaśnienia czynników wpływających na wartość miernika zawarto powyżej.
- miernik mający na celu zapewnienie realizacji zadań ustawowych w zakresie nadzoru nad jakością handlową artykułów rolno – spożywczych na rynku krajowym i w obrocie z zagranicą o nazwie „Procentowy udział ilości kontroli zrealizowanych do ilości kontroli zaplanowanych” pokazuje rzeczywistą skalę zrealizowania zadań ustawowych w zakresie nadzoru nad jakością handlową artykułow rolno - spozywczych na rynku krajowym i w obrocie z zagranicą w stosunku do wykonania zamierzonych zadań w okresie od 1.01.2021 r. do 31.12.2021 r. osiągnęło poziom 146,8% w stosunku do zaplanowanej na 2021 r. wartości 100 %. Uzyskany wyższy poziom przedmiotowego miernika spowodowany był realizacją większej ilości kontroli doraźnych w zakresie jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych wprowadzanych do obrotu na etapie sprzedaży detalicznej na zlecenie Głównego Inspektora IJHARS oraz Wojewódzkiego Inspektora IJHARS.
Powodem trudności w zakresie właściwego i trafnego zaplanowania liczby kontroli do realizacji w danym roku rozliczeniowym jest brak możliwości jednoznacznego ich oszacowania z uwagi na fakt, iż oprócz realizacji kontroli planowych w konkretnie przewidzianej ilości pozostałe kontrole takie jak, doraźne wykonywane są w związku z pojawiającym się zapotrzebowaniem z uwagi na doniesienia np. medialne o stwierdzeniu złego stanu jakości handlowej artykułów rolno – spożywczych różnych asortymentów, świeżych owoców i warzyw wprowadzanych do obrotu handlowego w szczególności w placówkach detalicznych, jak też przeprowadzanych w związku z napływającymi sygnałami konsumenckimi o wadliwości jakości handlowej nabywanych w sklepach produktów oraz tych, które wykonywane są na wniosek przedsiębiorców i producentów rolnych według ich potrzeb.
Data: 21-03-2022 r.
Podpis kierownika jednostki: Wojewódzki Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno–Spożywczych w Olsztynie Ryszard Piórkowski
Materiały
Sprawozdanie z wykonania planu działalności za rok 2021sprawozdanie__plan_dzialalnosci_2021.pdf 0.78MB
- Pierwsza publikacja:
- 23.03.2022 08:02 Andrzej Giżyński
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- WIJHARS w Olsztynie
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Sprawozdanie z wykonania planu działalności za rok 2021 | 1.0 | 23.03.2022 08:02 Andrzej Giżyński |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP