W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wymagania dotyczące jakości handlowej świeżych owoców, warzyw i ziemniaków

Wymagania dotyczące oznakowania


Świeże owoce i warzywa objęte szczegółową normą handlową tj. jabłka, owoce cytrusowe, kiwi, brzoskwinie, nektaryny, gruszki, truskawki, winogrona stołowe, sałata, endywia, papryka słodka, pomidory.
  • w miejscu sprzedaży wymagane są następujące informacje o produkcie:
    • nazwa odmiany lub typu handlowego – w zależności od wymagań zawartych w normach szczegółowych. Podajemy obowiązkowo w przypadku jabłek, gruszek, pomarańczy, mandarynek i winogron,
    • klasa jakości – w zależności od wymagań zawartych w normach szczegółowych:
      jabłka, owoce cytrusowe, kiwi, gruszki, brzoskwinie, nektaryny, truskawki, winogrona stołowe, papryka słodka i pomidory posiadają następujące klasy jakości: ekstra, I i II,
      sałata, endywia posiadają następujące klasy jakości: I i II,
    • kraj pochodzenia produktu: np. „Polska”,
    • dane identyfikacyjne i adres pakującego producenta na opakowaniu, w którym produkty są prezentowane,
  • jeśli produkty sprzedawane są w opakowaniach ww. informacje powinny zostać uzupełnione o następujące dane:
    • nazwa produktu, jeśli produkt nie jest widoczny z zewnątrz,
    • wielkość – w zależności od wymagań zawartych w normach szczegółowych,
    • w przypadku kiwi, brzoskwiń i nektarynek w stosownych przypadkach barwa miąższu,
    • w przypadku pomidorów wiśniowych/koktajlowych zarówno na gałązkach jak i pojedynczych podajemy określenia „pomidory” lub „pomidory na gałązkach” wraz z typem handlowym np. „pomidory koktajlowe na gałązkach”,
    • masa netto lub liczba sztuk w opakowaniu,
    • dane identyfikacyjne pakującego, czyli nazwa/ imię i nazwisko oraz adres.
Świeże owoce i warzywa objęte ogólną normą handlową
  • ogólną normą handlową objęte są pozostałe warzywa i owoce nie wymienione powyżej,
  • w miejscu sprzedaży wymagane są następujące informacje o produkcie:
    • nazwa, gdy produkt nie jest widoczny lub nazwa jest niezbędna do ustalenia rodzaju produktu,
    • dane identyfikacyjne i adres pakującego producenta na opakowaniu, w którym produkty są prezentowane,
    • kraj pochodzenia produktu: np. „Polska”,
  • jeśli produkty sprzedawane są w opakowaniach ww. informacje powinny zostać uzupełnione o:
    • nazwa, jeśli zawartość nie jest widoczna z zewnątrz, oraz w każdym przypadku jeśli identyfikacja produktu może być utrudniona dla konsumenta,
    • masa netto lub liczba sztuk w opakowaniu,
    • dane identyfikacyjne pakującego, czyli nazwa/ imię i nazwisko oraz adres.
Ziemniaki
  • oznakowanie ziemniaków powinno zawierać następujące informacje:
    • rodzaj produktu – nazwa tj.: „ziemniaki wczesne”/ „młode” - zebrane na początku zbioru ziemniaków w kraju pochodzenia przed osiągnięciem pełnej dojrzałości o łuszczącej skórce, przeznaczonych do sprzedaży bezpośrednio po ich zebraniu lub „ziemniaki jadalne” – zebrane po osiągnięciu pełnej dojrzałości o skórce skorkowaciałej,
    • dane identyfikacyjne producenta/ wprowadzającego do obrotu – imię i nazwisko,
    • kraj pochodzenia produktu Polska wraz z wizerunkiem flagi państwa pochodzenia lub znak graficzny zawierający informację "Produkt polski",
  • w przypadku bulw ziemniaków innych niż sadzeniaki oznakowanie dodatkowo powinno zawierać numer wpisu do rejestru prowadzonego przez Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Roślin i Nasiennictwa podmiotu, który je wprowadza do obrotu. Wspomniany numer umieszcza się:
    • w przypadku produktów pakowanych – na opakowaniu,
    • w przypadku produktów nieopakowanych – na przewożących je środkach transportu lub w dokumentach towarzyszących, jeśli informacje w nich zawarte umożliwiają identyfikację środka transportu,
  • jeśli produkty sprzedawane są w opakowaniach ww. informacje powinny zostać uzupełnione o:
    • warunki przechowywania produktu (jeśli produkt wymaga szczególnego przechowywania),
    • ilość netto żywności poprzedzona wyrażeniem „masa netto” lub „zawartość netto” – podając masę netto nie uwzględnia się tolerancji ±,
    • dane identyfikacyjne producenta/ wprowadzającego do obrotu – oprócz imienia i nazwiska również należy podać adres.

Dodatkowe wymagania dotyczące oznakowania

  • nazwa żywności oraz masa netto muszą znajdować się w jednym polu widzenia,
  • informacje dotyczące żywności podaje się w sposób zapewniający wyraźną czytelność z użyciem znaków o rozmiarze czcionki, których wysokość małej litery „x” wynosi co najmniej 1,2 mm,
  • informację dotyczącą państwa pochodzenia ziemniaków podaje się z zastosowaniem czcionki o wysokości nie niższej niż użytej do prezentacji ich nazwy,
  • informacje na temat żywności muszą być dobrze widoczne, wyraźnie czytelne, nieusuwalne umieszczone na jednej stronie opakowania,
  • informacje na temat żywności nie mogą być w żaden sposób ukryte, zasłonięte, pomniejszone ani przerwane jakimikolwiek innymi nadrukami, ilustracjami czy innym materiałem,
  • masa netto umieszczona na opakowaniu:
    • może być poprzedzona wyrażeniem „masa netto”, „zawartość netto”,
    • podaje się w jednostkach masy tj. gramach (g) lub kilogramach (kg),
    • podając masę netto nie uwzględnia się tolerancji ±,
  • Informacje na temat żywności nie mogą wprowadzać konsumenta w błąd.

Dobrowolne informacje na temat żywności

które można umieścić w oznakowaniu

  • nie mogą one wprowadzać konsumenta w błąd, być niejednoznaczne ani dezorientować konsumenta,
  • muszą być poparte dowodami,
  • nie mogą być prezentowane ze szkodą dla przestrzeni dostępnej do prezentowania informacji obowiązkowych.

Przykłady dobrowolnych informacji stosowanych w przypadku świeżych owoców i warzyw oraz ziemniaków:

  • nazwa odmiany,
  • wielkość,
  • „Produkt polski” może być stosowana wyłącznie w przypadku świeżych owoców i warzyw oraz ziemniaków uprawianych w Polsce. W oznakowaniu artykułu rolno-spożywczego informację „Produkt polski” można zamieszczać w formie ściśle określonego znaku graficznego zawierającego tę informację.

Wymagania dotyczące jakości świeżych owoców i warzyw

  • owoce i warzywa objęte normą ogólną i szczegółowymi normami handlowymi muszą spełniać wymagania jakościowe zawarte w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 543/2011 z dnia 7 czerwca 2011 r. ustanawiającym szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do sektora owoców i warzyw oraz sektora przetworzonych owoców i warzyw,
  • ziemniaki wczesne/ młode lub ziemniaki jadalne muszą spełniać wymagania jakościowe zawarte w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 roku w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności oraz w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 29 października 2003 r. w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie jakości handlowej ziemniaków.


Broszurka ma charakter informacyjny i nie stanowi wykładni prawa.


Wykaz aktów prawnych zawierających szczegółowe informacje:

  • ustawa z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno–spożywczych,
  • rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności, zmiany rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1924/2006 i (WE) nr 1925/2006 oraz uchylenia dyrektywy Komisji 87/250/EWG, dyrektywy Rady 90/496/EWG, dyrektywy Komisji 1999/10/WE, dyrektywy 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, dyrektyw Komisji 2002/67/WE i 2008/5/WE oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 608/2004,
  • rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 543/2011 z dnia 7 czerwca 2011 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do sektora owoców i warzyw oraz sektora przetworzonych owoców i warzyw,
  • rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie wzoru znaku graficznego zawierającego informację „Produkt polski”,
  • rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 29 października 2003 r. w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie jakości handlowej ziemniaków,
  • rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 25 kwietnia 2016 r. w sprawie sposobów oznakowania bulw ziemniaków innych niż sadzeniaki,
  • ustawa z dnia 19 grudnia 2003 r. o organizacji rynków owoców i warzyw oraz rynku chmielu,
  • rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2014 r. w sprawie znakowania poszczególnych rodzajów środków spożywczych,
  • rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 13 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobu znakowania niektórych grup i rodzajów artykułów rolno-spożywczych kodem identyfikacyjnym partii produkcyjnej.

Materiały

Znakowanie świeżych owoców, warzyw i ziemniaków
znakowanie​_owoce​_warzywa​_ziemniaki.pdf 0.30MB
Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
27.02.2024 14:18 Andrzej Giżyński
Pierwsza publikacja:
23.09.2021 10:20 Andrzej Giżyński
{"register":{"columns":[]}}