Wojewódzki program przedszkolnej edukacji antytytoniowej „Czyste powietrze wokół nas”
15.01.2024
W roku szkolnym 2008/2009 Główny Inspektorat Sanitarny zainicjował realizację Programu Przedszkolnej Edukacji Antytytoniowej „Czyste Powietrze Wokół Nas” na terenie całego kraju. Obecnie program ma zasięg wojewódzki, jest przeznaczony dla dzieci 5 i 6 letnich uczęszczających do przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych województwa wielkopolskiego. Obejmuje również rodziców dzieci oraz pracowników przedszkoli i szkół podstawowych. Ma na celu wykształcenie u dzieci świadomej umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, w których inne osoby palą przy nich papierosy oraz wzrost kompetencji rodziców w zakresie ochrony dzieci przed ekspozycją na dym tytoniowy.
Koordynatorami programu są pracownicy pionu oświaty zdrowotnej i promocji zdrowia wojewódzkiej i powiatowych stacji sanitarno-epidemiologicznych, którzy przygotowują realizatorów programu poprzez szkolenia i narady oraz przeprowadzają dystrybucję materiałów do poszczególnych placówek realizujących program.
W roku szkolnym 2023/2024 na terenie województwa wielkopolskiego w programie wzięło udział 27348 dzieci z 774 placówek (przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych) oraz 15573 rodziców i opiekunów.
Program przewiduje przeprowadzenie pięciu zajęć, które skoncentrowane są na pobudzeniu oraz stymulacji różnych form aktywności dziecka sześcioletniego: zabawy twórczej, tematycznej, grupowej, konstrukcyjnej.
Tytuły zajęć:
- Wycieczka.
- Co i dlaczego dymi?
- Jak się czuję kiedy dymi papieros?
- Co się dzieje, gdy ludzie palą papierosy?
- Jak unikać dymu papierosowego?
Zajęcia mają charakter warsztatowy. Ta forma dostarcza dzieciom najwięcej okazji do uczenia się przez doświadczenie. Uwzględniono następujące aspekty pracy warsztatowej:
- Metody aktywizujące – stanowią zachętę dla dzieci do aktywnego sprawdzenia dostarczonej im wiedzy, także własnych wartości, postaw.
- Praca w małych grupach – dzieci współpracują ze sobą, prowadzą dialogi, konfrontują wiedzę. Ta forma pracy jest szansą do zaktywizowania dzieci nieśmiałych oraz treningu asertywności.
- Wspierająca rola nauczyciela – nauczyciel, który zamierza aktywizować dzieci, powinien mieć świadomość konieczności koncentracji na dziecku, a w związku z tym przyjmuje rolę doradcy, koordynatora, który wspiera dziecko w działaniu.
Według przedszkolnych i szkolnych koordynatorów program cieszy się dużym zainteresowaniem dzieci. Chętnie uczestniczą w zajęciach, łatwo przyswajają informacje na temat szkodliwości dymu tytoniowego oraz radzenia sobie w sytuacjach, kiedy przebywają wśród osób palących papierosy. Podczas wycieczek, filmów, pogadanek, prac plastycznych, konkursów, inscenizacji dzieci poznają tematykę programu, rodzaje dymów, skutki palenia. Wiedzą co to jest asertywność. Bardzo podoba im się piosenka o Dinku, którą śpiewają często podczas zajęć i na wycieczkach. W realizację programu włączane są treści dotyczące ochrony środowiska i działań ekologicznych w przedszkolach i szkołach. Zajęcia przyczyniają się również do zmiany nawyków związanych z paleniem tytoniu u niektórych z rodziców, którzy starają się chronić dzieci przed szkodliwym wpływem dymu tytoniowego.
Dla dzieci biorących udział w programie pracownicy Wojewódzkiej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej w Poznaniu przygotowali zeszyt ćwiczeń w ładnej szacie graficznej, który jest pomocą przy realizacji poszczególnych zajęć. Zawiera również ciekawe łamigłówki dla dzieci: znajdź różnice, labirynt, połącz w pary.
Koordynatorzy programu:
Izabela Kańska, Agnieszka Dyk– Duszyńska
e-mail:izabela.kanska@sanepid.gov.pl
e-mail:agnieszka.dyk-duszynska@sanepid.gov.pl
Materiały
Kolorowanka czyste powietrze wokół naskoorowanka_czyste_powietrze_wokół_nas.pdf 16.28MB Plakat
Plakat_dymy.pdf 0.23MB czyste powietrze broszura
czyste_powietrze_broszura.pdf 1.28MB