Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019
Nabór na 2019 rok
Infrastruktura drogowa jest jednym z ważniejszych elementów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania i rozwoju całej gospodarki. Poprzez rozwój infrastruktury drogowej zwiększa się dostępność komunikacyjną w całym kraju, zarówno do ośrodków gospodarczych i centrów miejskich, instytucji publicznych, a także do terenów o znaczeniu turystycznym oraz obszarów wiejskich.
Konieczność zdynamizowania rozwoju gospodarczego Polski wymusza w sposób bezpośredni rozwój infrastruktury drogowej, gdyż stan tej infrastruktury jest kluczowym czynnikiem stymulującym wzrost ekonomiczny danego regionu, jest również jednym z najważniejszych kryteriów oceny poziomu jego rozwoju społeczno-gospodarczego.
Niniejszy Program jest kolejnym programem w sektorze infrastruktury dróg lokalnych.
Został ustanowiony uchwałą Nr 154/2015 Rady Ministrów z dnia 8 września 2015 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019, zmienionej uchwałą Nr 159/2016 z dnia 16 grudnia 2016 r. oraz uchwałą Nr 120/2017 z dnia 1 sierpnia 2017 r.
Celem, do którego dąży minister właściwy do spraw transportu poprzez realizację Programu jest wdrożenie standardów bezpieczeństwa ruchu drogowego w infrastrukturze drogowej. Niniejszy cel jest systematycznie osiągany poprzez tworzenie bezpiecznej, spójnej, zrównoważonej i przyjaznej użytkownikowi sieci drogowej w wymiarze lokalnym.
Łączne dofinansowanie zadań w latach 2016-2019, zgodnie z zasadami opisanymi w Programie wynosić będzie 3,5 mld zł.
Ramy instytucjonalne:
- zarządza (nadzoruje i koordynuje) - minister właściwy do spraw transportu,
- realizacja - wojewodowie,
- wybór wniosków – wojewoda przy pomocy komisji, w skład której wchodzi sześciu członków, wybieranych zgodnie z zasadami Programu.
Szczegółowe kwestie dotyczące przyznawania dofinansowania, składania wniosków, ich oceny, wskazania organów właściwych do ich oceny, udziału jednostki samorządu terytorialnego w kosztach oraz rozliczeń dotacji znajdują się w uchwałach Rady Ministrów Nr: 154/2015, 159/2016, 120/2017 oraz 188/2017.
Materiały
Uchwała Nr 154/2015 Rady Ministrów z dnia 8 września 2015 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019RM11115715posuchwnr154z2015rProgramgmipowiatinfrastrukturydrogowej20162019.pdf 4.81MB Uchwała Nr 159/2016 z dnia 16 grudnia 2016 r.
RM11116516obieguchwnr159RMz2016rzmprogramuinfrastrukturadrogowa20162019.pdf 1.57MB Uchwała Nr 120/2017 z dnia 1 sierpnia 2017 r.
RM11112217obieguchwnr120RMz2017rzmProgramrozwojuinfrastrukturydrogowej20162019.pdf 3.79MB Uchwała RM nr 188/2017 z 5 grudnia 2017 r.
uchwała_nr_188_2017_Rady_Ministrów_z_dnia_5_grudnia_2017_r.pdf 0.87MB
Kryteria wyboru wniosków o dofinansowanie w ramach programu
- „kryterium techniczne” - znaczenie zadania dla infrastruktury drogowej w sposób gwarantujący podnoszenie poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego - skala ocen od 0 do 12 punktów;
- „kryterium sieciowe” - znaczenie zadania dla rozwoju spójnej sieci dróg publicznych na obszarze województwa oraz wpływ zadania na poprawę dostępności czasowej na obszarach o najwyższym wskaźniku peryferyjności czasowej - skala ocen od 0 do 7 punktów;
- „kryterium dostępności komunikacyjnej” - wpływ zadania na poprawę dostępności komunikacyjnej, w szczególności do nieruchomości, na których są realizowane inwestycje mieszkaniowe w wyniku przyjętych rządowych programów społeczno-gospodarczych, do instytucji publicznych i świadczących usługi publiczne (w szczególności w zakresie zdrowia), instytucji istotnych dla sprawnej realizacji zadań państwa o kluczowym znaczeniu dla bezpieczeństwa obywateli oraz do lokalnych ośrodków gospodarczych, dostępności komunikacyjnej na obszarach wiejskich oraz poprawę infrastruktury drogowej wykorzystywanej na potrzeby transportu zbiorowego - skala ocen od 0 do 10 punktów;
- „kryterium dochodowe” - poziom dochodów własnych wnioskodawcy, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, pomniejszony o wpłaty danej jednostki z przeznaczeniem na część równoważącą subwencji ogólnej, o których mowa odpowiednio w art. 29 i art. 30 przywołanej ustawy i powiększony o przysługujące danej jednostce samorządu terytorialnego części wyrównawcze i równoważące subwencji ogólnej w stosunku do średniego dochodu własnego (uwzględniającego sumę wpłat jednostek samorządu terytorialnego danego szczebla z przeznaczeniem na część równoważącą subwencji ogólnej i sumę przysługujących im części wyrównawczych i równoważących subwencji ogólnej) jednostek samorządu terytorialnego danego szczebla w danym województwie - skala ocen od 0 do 8 punktów;
- „kryterium kontynuacji ciągu” - kontynuację zadania - skala ocen od 0 do 2 punktów;
- „kryterium brd” - wpływ zadania na zmniejszenie ryzyka wystąpienia wypadku drogowego na obszarach o najwyższym poziomie wypadkowości - skala ocen od 0 do 3 punktów”.
Kryteria wyboru wniosków określone są w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 27 marca 2009 r. w sprawie udzielania dotacji celowych dla jednostek samorządu terytorialnego na przebudowę, budowę lub remonty dróg powiatowych i gminnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 740 i 1534):
Materiały
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 27 marca 2009 r. w sprawie udzielania dotacji celowych dla jednostek samorządu terytorialnego na przebudowę, budowę lub remonty dróg powiatowych i gminnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 740)Rozporządzenie_Rady_Ministrówz_dnia_27_marca_2009_r_w_sprawie_udzielania_dotacji_celowych_dla_jednostek_samorządu_terytorialnego_na_przebudowę,_budowę_lub_remonty_dróg_powiatowych_i_gminnych.pdf 0.12MB Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 26 lipca 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie udzielania dotacji celowych dla jednostek samorządu terytorialnego na przebudowę, budowę lub remonty dróg powiatowych i gminnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1534)
Rozpo_RM_zdn_26072018_ws_udzielenia_dotacji_celowych_dla_jst.pdf 0.24MB
Objęte Programem zadania w zakresie budowy, przebudowy i remontu dróg gminnych i powiatowych wykonywane są zgodnie z zasadami określonymi w ustawie z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, ustawie z 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych oraz z przepisami techniczno-budowlanymi, w szczególności zaś z rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie oraz z rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 30 maja 2000 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie.
Dostępne dokumenty:
Materiały
Wzór wniosku o dofinansowanie „R-WNIOSEK”1_Wzór_wniosku_o_dofinansowanie_R-Wniosek.xlsx 0.06MB Wzór wniosku o dofinansowanie „PRB-WNIOSEK”
2_Wzór_wniosku_o_dofinansowanie_PRBWniosek.xlsx 0.08MB Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie
3_Instrukcja_wypeniania_wniosku_o_dofinansowanie.docx 0.23MB Podstawowy zakres informacji do zamieszczenia na tablicy informacyjnej
4_Zakres_informacji_na_tablicy_informacyjn.docx 0.04MB Instrukcja oceny przez Komisję wniosków o dofinansowanie
5_Instrukcja_oceny_przez_Komisję_wniosków.docx 0.08MB Wzór karty oceny formalnej
6_Karta_oceny_formalnej.docx 0.03MB Wzór karty oceny merytorycznej - „KARTA OCENY MERYTORYCZNEJ - PRB”
7_Karta_oceny_merytorycznejPRB.XLSX 0.03MB Wzór karty oceny merytorycznej - „KARTA OCENY MERYTORYCZNEJ - R”
8_Karta_oceny_merytorycznejR.XLSX 0.03MB Wzór zbiorczej karty oceny merytorycznej wniosków o dofinansowanie zadania
9_Zbiorcza_karta_oceny_merytorycznej.xlsx 0.02MB Wzór wstępnej / ostatecznej listy rankingowej wniosków o dofinansowanie
10_Wzór_wstępnej_ostatecznej_listy_rankingowej.docx 0.02MB Wzór wstępnej / ostatecznej listy rankingowej ponadlimitowych wniosków o dofinansowanie
11_Wzór_wstępnej_ostatecznej_Listy_ponadlimitowych_wniosków.docx 0.02MB