W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Kontrole na miejscu w siedzibach stad

Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przeprowadza poniższe kontrole w siedzibach stad posiadaczy zwierząt w celu sprawdzenia wypełniania obowiązków posiadaczy zwierząt wynikających z przepisów właściwych dla danego rodzaju kontroli:

1.

Na podstawie art. 37 ust. 1 ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego.

Celem kontroli jest sprawdzenie spełnienia warunków kwalifikowalności do otrzymania płatności. Kontroli podlega co najmniej 5% wniosków o płatność z tytułu wsparcia do zwierząt z gatunków: bydło, owce i kozy. Gospodarstwa do kontroli typowane są na podstawie analizy ryzyka oraz losowo.

Zasady przeprowadzania kontroli regulują:

  • Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) NR 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008.

  • Rozporządzenie Wykonawcze Komisji (UE) NR 809/2014 z dnia 17 lipca 2014 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli, środków rozwoju obszarów wiejskich oraz zasady wzajemnej zgodności.

  • Rozporządzenie Delegowane Komisji (UE) NR 640/2014 z dnia 11 marca 2014 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli oraz warunków odmowy lub wycofania płatności oraz do kar administracyjnych mających zastosowanie do płatności bezpośrednich, wsparcia rozwoju obszarów wiejskich oraz zasady wzajemnej zgodności.

2.

Na podstawie art. 30 ust. 3 ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt z dnia 2 kwietnia 2004 r. w odniesieniu do zwierząt z gatunków: bydło, owce, kozy i świnie.

Celem kontroli jest wyjaśnienie nieprawidłowości występujących w systemie informatycznym w celu zapewnienia aktualnej bazy danych systemu IRZ zgodnej ze stanem rzeczywistym w gospodarstwie. Kontrole realizowane są m.in. w przypadku, gdy postępowanie wyjaśniające przeprowadzone z posiadaczem zwierzęcia nie doprowadziło do wyjaśnienia niezgodności.

3.

Na podstawie art. 46 ust. 1 ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020.

Celem kontroli jest weryfikacja spełnienia przez rolników wymogów właściwych dla poszczególnych wariantów określonych w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 3 marca 2020 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Dobrostan zwierząt” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 tj. wymogów dotyczących wielkości powierzchni bytowych zwierząt, dostępu do zewnętrznych powierzchni takich jak wybiegi, pastwiska, okólniki. Dodatkowo w trakcie kontroli na miejscu sprawdzane są wymogi związane z oznakowaniem i zgłoszeniem zwierząt do bazy danych IRZ wynikające z ustawy z dnia 2 kwietnia 2004 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt. Kontroli podlega co najmniej 5 % wniosków o płatność. Gospodarstwa do kontroli typowane są na podstawie analizy ryzyka oraz losowo.

 

Kontrole na miejscu dotyczą pakietów:

Pakiet 1. Dobrostan świń:

wariant 1.1. Dobrostan loch – zwiększona powierzchnia w budynkach

wariant 1.2. Dobrostan tuczników – zwiększona powierzchnia w budynkach

wariant 1.3. Dobrostan loch – dostęp do wybiegu (dodatkowa opcja dla rolników realizujących wariant 1.1.)

wariant 1.4. Dobrostan tuczników – dostęp do wybiegu (dodatkowa opcja dla rolników realizujących wariant 1.2.)

Warianty 1.3. i 1.4. nie będą wdrożone w 2021 r. ze względu na występowanie w Polsce afrykańskiego pomoru świń (ASF).

Pakiet 2. Dobrostan krów:

wariant 2.1. Dobrostan krów mlecznych – wypas 

wariant 2.2. Dobrostan krów mlecznych utrzymywanych grupowo – zwiększona powierzchnia w budynkach

wariant 2.3. Dobrostan krów mamek

Pakiet 3. Dobrostan owiec:

wariant 3.1. Dobrostan owiec – zwiększona powierzchnia w budynkach

Przebieg kontroli:

Kontrole przeprowadzają pracownicy ARiMR upoważnieni przez dyrektora oddziału regionalnego ARiMR.

Kontrolujący mają prawo do:

  • wstępu do siedziby stada,

  • dostępu do zwierząt,

  • żądania pisemnych lub ustnych informacji od właściciela stada związanych z przedmiotem kontroli,

  • wglądu do dokumentów związanych z przedmiotem kontroli, sporządzania z nich odpisów, wyciągów, kopii lub fotokopii oraz zabezpieczania tych dokumentów, a także żądania wydruków z dokumentów prowadzonych przy zastosowaniu systemów informatycznych.

Kontrole na miejscu realizowane są przez zespoły kontrolne składające się z co najmniej dwóch inspektorów terenowych, pracowników ARiMR.

Z przeprowadzonych czynności kontrolnych sporządzany jest raport. Jeden egzemplarz raportu otrzymuje producent, a drugi zachowuje Agencja.

W przypadku, gdy rolnik nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w raporcie/protokole może zgłosić do dyrektora oddziału regionalnego ARiMR zastrzeżenia na piśmie, co do ustaleń z kontroli w terminie:

  • 3 dni od dnia doręczenia protokołu – w przypadku kontroli na podstawie ustawy o identyfikacji i rejestracji zwierząt,

  • 14 dni od dnia doręczenia raportu – w przypadku kontroli na podstawie ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020

W przypadku, gdy stwierdzone naruszenia obowiązków określonych w przepisach ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt stanowią naruszenie (niespełnienie) wymagań systemu wzajemnej zgodności a posiadacz zwierząt jest beneficjentem pomocy finansowej udzielanej przez ARiMR, może to skutkować zmniejszeniem lub utratą płatności na podstawie art. 38 ust. 5 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 640/2014.

{"register":{"columns":[]}}