Cel i zadania ZPP CEA
Zadania Zespołu Psychologiczno-Pedagogicznego CEA
Bezpośrednimi działaniami realizowanymi przez Zespół Psychologiczno-Pedagogiczny CEA są:
- udzielanie pomocy psychologicznej i pedagogicznej uczniom szkół artystycznych, wychowankom burs szkolnictwa artystycznego oraz nauczycielom, wychowawcom, rodzicom i dyrektorom szkół;
- diagnostyka psychologiczno-pedagogiczna indywidualna i grupowa środowiska artystycznego;
- udzielanie profesjonalnego wsparcia w sytuacjach konfliktowych i kryzysowych związanych z funkcjonowaniem szkolnej społeczności;
- integracja środowiska psychologów, pedagogów szkolnych i innych specjalistów pracujących w szkołach artystycznych i bursach szkolnictwa artystycznego w celu podnoszenia jakości opieki psychologiczno-pedagogicznej w szkołach artystycznych;
- udostępnianie i upowszechnianie wiedzy o psychologicznych, pedagogicznych i profilaktycznych aspektach edukacji artystycznej wśród uczniów, nauczycieli, wychowawców, rodziców i kadry zarządzającej szkołami.
Szczegółowe zadania realizowane przez specjalistów psychologiczno-pedagogicznych CEA obejmują:
- wspomaganie uczniów i wychowanków z niespecyficznymi i specyficznymi trudnościami w uczeniu się oraz uczniów szczególnie uzdolnionych, odpowiednio do ich potrzeb rozwojowych;
- pomoc w tworzeniu indywidualnych form wspomagania rozwoju i kształcenia ogólnego i artystycznego dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
- diagnostyka przyczyn niepowodzeń dydaktycznych i problemów wychowawczych;
- prowadzenie indywidualnych lub grupowych zajęć psychoedukacyjnych, między innymi z zakresu: umiejętności interpersonalnych, radzenia sobie z tremą, organizacji czasu nauki i czasu wolnego, zwiększania motywacji do artystycznego kształcenia oraz z zakresu wielu innych tematów, które są ważne z perspektywy zmian cywilizacyjnych doświadczanych przez dzieci i młodzież oraz specyficznych potrzeb każdej szkoły;
- pomoc nauczycielom, wychowawcom i rodzicom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów oraz wychowanków szkół artystycznych;
- organizowanie spotkań z zakresu wsparcia zawodowego z psychologami i pedagogami pracującymi w szkołach artystycznych danego regionu CEA;
- prowadzenie tematycznych szkoleń, wykładów i warsztatów dla szkół artystycznych, zgodnie ze specyfiką potrzeb;
- prowadzenie tematycznych szkoleń w ramach doskonalenia zawodowego nauczycieli CEA.
Dodatkowe zadania realizowane przez Zespół Psychologiczno-Pedagogiczny CEA:
- inicjowanie i współdziałanie w tworzeniu i realizacji projektów badawczych z zakresu psychologicznych podstaw kształcenia artystycznego oraz publikacji przedmiotowych z zakresu edukacji artystycznej;
- organizacja seminariów i konferencji naukowych przy współpracy polskich i zagranicznych ośrodków akademickich i uniwersyteckich;
- uczestnictwo w polskich i międzynarodowych seminariach oraz konferencjach naukowych poświęconych psychologiczno-pedagogicznej problematyce edukacji artystycznej.
Formy realizacji zadań Zespół Psychologiczno-Pedagogiczny CEA:
- działalność poradniana:
a) konsultacje,
b) diagnozowanie,
c) opiniowanie,
d) pomoc terapeutyczna; - działalność z zakresu wsparcia zawodowego:
a) spotkania regionalne psychologów i pedagogów szkolnictwa artystycznego,
b) konsultacje specjalistyczne; - działalność informacyjno-szkoleniowa:
a) rady szkoleniowe i warsztaty w szkołach poszczególnych regionów CEA,
b) ogólnopolskie konferencje i seminaria; - działalność publikacyjno-badawcza:
a) artykuły, doniesienia badawcze, monografie,
b) projekty badawcze regionalne i ogólnopolskie.